Val utan migration

Jag skrev min examensuppsats om vad som styr de olika partiernas syn på skolan och skolutveckling. INGET av partierna låter forskning styra, vilket jag tycker är vedervärdigt och har resulterat i en mängd beslut som går stick i stäv mot vad forskning visar på funkar.

Vården är viktig för mig, men också skola och utbildning.

Och ja tack till att utbildning skall betala för sig, brorsan som inte ens har gymnasiekompetens tjänar nu mer än mig (som gjort 5,5 år på universitet).
För politiker är det alltid politiken som styr. Genomskinligast visade det sig ju då en mängd regementen skulle läggas ner. Det förnuftiga hade ju varit att militären fått bestämma så att skadorna blev så små som möjligt. Men nej, politikerna bestämde av regionala o arbetsmarknadsmässiga säl så att de skulle förlora så få röster som möjligt.
 
Jag skrev min examensuppsats om vad som styr de olika partiernas syn på skolan och skolutveckling. INGET av partierna låter forskning styra, vilket jag tycker är vedervärdigt och har resulterat i en mängd beslut som går stick i stäv mot vad forskning visar på funkar.

Vården är viktig för mig, men också skola och utbildning.

Och ja tack till att utbildning skall betala för sig, brorsan som inte ens har gymnasiekompetens tjänar nu mer än mig (som gjort 5,5 år på universitet).
Det gäller tyvärr inte bara skolan utan är ett genomgående tema. Man låter en kombination av ideologi/populism styra mer än vetenskap och forskning och det gäller Alla partier.
 
Det där är ännu ett problem som jag ser det. Att utbildning inte betalar sig i Sverige. Det finns en del grupper som pga kort utbildning och inga studieskulder, plus lång arbetstid inte bara tjänar mer än utbildade utan också kommer att få ut betydligt mer i pension. Och inte för att vara sån, eller jo det är jag, merparten av sådana grupper är män. Eftersom kvinnor oftare jobbar inom offentliga sektorn och i låglöneyrken.

Det är resultatet av långa perioder med vänsterregeringar, där inkomstskillnader är hatade. Det drivs fortfarande starkt av V och ibland S. Skulle jag vara vänster skulle jag tycka att det var ett bekymmer att så mycket retorik ägnas åt att försöka jämställa inkomster av tjänst, som driver samhället framåt, och så lite åt att göra något åt det som är mest ojämlikt - inkomsterna av kapital och ägande av fastigheter och tillgångar.
 
Det brukar lovas runt och hållas tunt vad gäller när privata bolag tar över fd statliga institutioner. Se bara på det mycket nyliga exemplet på sedeltryckeriet i Tumba. Det såldes 2002 av Riksbanken. Då lovades att ingenting skulle förändras. Nu flyttas det till Malta och 175 jobb i Sverige går förlorade.
 
Ställer upp på allt utom "majoriteten av vinsten ska återinvesteras". Att sköta företagets investeringar gör företaget själv och vill man investera hårt för att senare ta ut större vinster, eller investera mer i småpölar och ta ut mindre vinster, det är upp till företaget och deras ledning. Det är verksamhetens utförande vi ska ställa krav på, inte företagets strategi (om den inte uppenbart klingar dåligt med uppdraget).

För det sistnämnda i ditt inlägg är jag helt övertygad om att de privata vårdgivarna har gjort stor positiv skillnad. Helt plötsligt fanns det alternativa arbetsgivare. Men det går fortfarande för långsamt.
Fel! Så länge företaget uppfyller de avtal man ingått, man tillhandahåller de tjänster som avtalats , till den kvalitet som avtalet stipulerar. Så har ingen annan än företagets ägare med att göra vart vinsten går...så som i all annan företagsmässig verksamhet.
 
Det brukar lovas runt och hållas tunt vad gäller när privata bolag tar över fd statliga institutioner. Se bara på det mycket nyliga exemplet på sedeltryckeriet i Tumba. Det såldes 2002 av Riksbanken. Då lovades att ingenting skulle förändras. Nu flyttas det till Malta och 175 jobb i Sverige går förlorade.

Äsch, snart har vi inga kontanter i alla fall. Varenda jäkla ställe har skyltar med cash-free nuförtiden.
 
Det brukar lovas runt och hållas tunt vad gäller när privata bolag tar över fd statliga institutioner. Se bara på det mycket nyliga exemplet på sedeltryckeriet i Tumba. Det såldes 2002 av Riksbanken. Då lovades att ingenting skulle förändras. Nu flyttas det till Malta och 175 jobb i Sverige går förlorade.
Om jag säljer min bil, så är det den nye ägaren som har all bestämmande över bilen, oavsett vad jag tycker. Passar det mig inte, ja då ska jag naturligtvis inte sälja.
 
Det är resultatet av långa perioder med vänsterregeringar, där inkomstskillnader är hatade. Det drivs fortfarande starkt av V och ibland S. Skulle jag vara vänster skulle jag tycka att det var ett bekymmer att så mycket retorik ägnas åt att försöka jämställa inkomster av tjänst, som driver samhället framåt, och så lite åt att göra något åt det som är mest ojämlikt - inkomsterna av kapital och ägande av fastigheter och tillgångar.

Jag är ju vänster, men en del av den problematik jag ser är att i strävan efter att alla ska kunna fortbilda sig akademiskt - iofs en fantastiskt bra idé så har värdet av en akademisk utbildning urholkats. Nu när dessutom reglerna skärpts vad gäller studielån kommer vi tyvärr att halka tillbaka i tiden där bara en minskande del kommer att gå vidare till universitet/högskola. Tittar man på andra länder så 'betalar' sig akademisk examen betydligt bättre.
 
Jag håller inte med Björklund i princip ingenting, men just religiösa friskolor ska slopas. Och då spelar det ingen roll vilken religion de tillhör. Religion hör inte hemma i utbildningen. Skolverket måste också få ännu mer befogenheter att stänga ner friskolor som missköter sig, och att de kan visa på en budget som gör att de inte går in konkurs.
 
Jag tycker att bostadsfrågan är oerhört viktig. Det behövs fler hyresrätter till vettiga priser. Om en människa inte har ett stadigvarande boende kan man inte bygga upp en trygg tillvaro, en bostad är grunden till att få stabilitet i sin tillvaro.

Här i Stockholmsområdet far många, särskilt barn, illa av att inte ha en fast punkt i tillvaron. Otryggheten förtär människor. Barn får byta skola och förskola och lyckas aldrig komma in i någon gemenskap. Föräldrar blir fysiskt sjuka av oro.
Andrahandsmarknaden är så dyr att de som är hänvisade till den aldrig lyckas spara ihop till en insats till en bostadsrätt, och med de nya amorteringskraven är en bostadsrätt ännu mer långt borta för dessa grupper.
 
Jag tycker att bostadsfrågan är oerhört viktig. Det behövs fler hyresrätter till vettiga priser. Om en människa inte har ett stadigvarande boende kan man inte bygga upp en trygg tillvaro, en bostad är grunden till att få stabilitet i sin tillvaro.

Här i Stockholmsområdet far många, särskilt barn, illa av att inte ha en fast punkt i tillvaron. Otryggheten förtär människor. Barn får byta skola och förskola och lyckas aldrig komma in i någon gemenskap. Föräldrar blir fysiskt sjuka av oro.
Andrahandsmarknaden är så dyr att de som är hänvisade till den aldrig lyckas spara ihop till en insats till en bostadsrätt, och med de nya amorteringskraven är en bostadsrätt ännu mer långt borta för dessa grupper.

Både små hyresrätter och borätter byggda för låga driftskostnader är så eftersatta . Här i kring byggs massor , men det är ju 90% exklusiva bostadsrätter. Och ja, de tillför en del men alldeles för indirekt och svagt.

Bostadsfrågan är enormt viktig i stora delar av landet. Subventioner för billigare hyresrätter behövs.
 
Jag tycker att bostadsfrågan är oerhört viktig. Det behövs fler hyresrätter till vettiga priser. Om en människa inte har ett stadigvarande boende kan man inte bygga upp en trygg tillvaro, en bostad är grunden till att få stabilitet i sin tillvaro.

Här i Stockholmsområdet far många, särskilt barn, illa av att inte ha en fast punkt i tillvaron. Otryggheten förtär människor. Barn får byta skola och förskola och lyckas aldrig komma in i någon gemenskap. Föräldrar blir fysiskt sjuka av oro.
Andrahandsmarknaden är så dyr att de som är hänvisade till den aldrig lyckas spara ihop till en insats till en bostadsrätt, och med de nya amorteringskraven är en bostadsrätt ännu mer långt borta för dessa grupper.

Det var en av den starkaste kritiken mot det nya amorteringskraven. Just att det ställer svagare grupper längre utanför bomarknaden. Direktörer från åtta kommunala bostadsbolag skrev en debattartikel i DN https://www.dn.se/debatt/stang-den-svarta-marknaden-med-forbud-mot-bostadsbyten/ vilken innehåller vissa intressanta förslag. Problematiken är att i ffa storstadsregionerna har de lönat/lönar sig att bygga BR. För många år sedan fanns det subventioner för hyresrättsbyggande som gjorde det mer fördelaktigt. De slopades men frågan är om de inte borde återinföras?

Med de nya amorteringskraven så behöver du, om du köper en BR för 4 miljoner (ganska normalt för Stockholm) en kontantinsats på 600,000 kr. Kvar blir då ett lån på 3.4 mkr. Med nya kraven måste du amortera 0,02% per år av det totala lånet. Du behöver alltså betala sammanlagt 68,000 per år i amortering. Dvs 5,600 kr + lånekostnaden + avgift i månaden. Det är saftigt även om ni är två och har hyfsad inkomst, ja plus då 600,000 att slänga in kontant. Bankerna ställer också allmänt mycket hårdare krav på utlåning. Många grupper kommer aldrig att kunna köpa sin bostad och i många fall aldrig få ett förstahandskontrakt utan är förvisade till andrahandsmarknaden som är helt grotesk just nu.

Jag tycker inte att man ska tumma på krav på kvaliteten på bostäder men tex, förenkla processen för att köpa mark och begränsa möjligheten till överklagande. Ett exempel är Årstafältet. Planen har länge varit att bygga ihop Årsta och Liljeholmen via Årstafältet men det har försenats ett antal år eftersom grupper och individer överklagar konstant. Begränsa antalet gånger man kan överklaga när det väl slagits fast i samtliga instanser att det inte finns skäl.
 
Nä, har inte kommit så långt. Det är en textanalys av partiprogram, så min slutsats kommer nog mest bli hur partiprogrammen förhåller sig gentemot teorin, som fokuserar på ideologi, blocköverskridande ståndpunkter osv. Blev dock förvånad att det är så få partier som är emot vinster i välfärden.
Kanske får jag radera detta inlägg när jag läst hela tråden....

Vinster i välfärden är väldigt komplicerat som jag ser det.

Du har en pott med pengar till en viss sak.
En verksamhet får det knappt att funka och slåss med ekonomi och trög administration. Verksamheten är inte bra helt enkelt. En annanverksamhet tar samma pengar och får genom smart planering, bra medarbetare och sund ekonoimsk hantering verksamheten att gå med vinst.
Men de ska inte få gå med vinst trots aqtt deras bättre verksamhet kostar mndre att genomföra. Viktigast är att pengarna går åt.

I mina ögon är det fel.

Om ett peprivat vårdcentral får massor patienter, har bra läkare och säker vård - ska de inte få behålla sin vinst bara för att landstingsägda vårdcentraler funkar sämre?

Å andra sidan har jag arbetat på ett riskkapitalbolag som SFI-lärare. Det var helt förfärligt och jag har många dubier över hur de rättar sina nationella prov t.ex. Personalen behandlades som skräp och arbetsbelastnignen var hemsk.

Problemet som jag ser det är att kommuner upphandlar SFI och ser nästan enbart till pengar. Biikligast får anbudet. Samma med det som AF upphandlar. Billigaste anbudet vinner.

När det finns valfrihet att välja så får de som är bäst fler elever och fler patienter och brukare. Men om det är upphandlat så kan det bli hur förfärligt som helst.

Slutsatsen för mig blir att jag är FÖR valfrihet.
 
Kanske får jag radera detta inlägg när jag läst hela tråden....

Vinster i välfärden är välldigt kompiceerat som jag ser det.

Du har en pott med pengar till en viss sak.
En verksamhet får det knappt att funka och slåss med ekonomi och trög administration. Verksamheten är inte bra helt enkelt. En annanverksamhet tar samma pengar och får genom smart planering, bra medarbetare och sund ekonoimsk hantering verksamheten att gå med vinst.
Men de ska inte få gå med vinst trots aqtt deras bättre verksamhet kostar mndre att genomföra. Viktigast är att pengarna går åt.

I mina ögon är det fel.

Om ett peprivat vårdcentral får massor patienter, har bra läkare och säker vård - ska de inte få behålla sin vinst bara för att landstingsägda vårdcentraler funkar sämre?

Å andra sidan har jag arbetat på ett riskkapitalbolag som SFI-lärare. Det var helt förfärligt och jag har många dubier över hur de rättar sina nationella prov t.ex. Personalen behandlades som skräp och arbetsbelastnignen var hemsk.

Problemet som jag ser det är att kommuner upphandlar SFI och ser nästan enbart till pengar. Biikligast får anbudet. Samma med det som AF upphandlar. Billigaste anbudet vinner.

När det finns valfrihet att välja så får de som är bäst fler elever och fler patienter och brukare. Men om det är upphandlat så kan det bli hur förfärligt som helst.

Slutsatsen för mig blir att jag är FÖR valfrihet.

Eller ett gillande med viss reservation. Jag är som sagt helt emot privatisering i välfärden, men om det ska fortsätta vilket det verkar göra, då ska det stramas åt ordentligt. Inte som idag när det bara verkar vara lägsta budet. Man ska se till kvalitet inte bara av tjänsten utan också att anställda har samma villkor som tidigare. Inte tvingas till försämringar pga vinstjagande.
 
Eller ett gillande med viss reservation. Jag är som sagt helt emot privatisering i välfärden, men om det ska fortsätta vilket det verkar göra, då ska det stramas åt ordentligt. Inte som idag när det bara verkar vara lägsta budet. Man ska se till kvalitet inte bara av tjänsten utan också att anställda har samma villkor som tidigare. Inte tvingas till försämringar pga vinstjagande.
I min kommun finns en friskola som drivs av församlingen. De tog över en byskola som skulle läggas ner. Skolan har finfina resultat, barnen trivs och pesonalen är kompetent och trivs myjket bra de med. Skolan går bra ekonomiskt.

Andra verksamheter drivs som personalkooperativ. Med stort engagemang.

Jag håller med om att kontroll måste finnas och att "övertramp" måste få följder. Men kasta inte ut barnet med badvattnet.
 
I min kommun finns en friskola som drivs av församlingen. De tog över en byskola som skulle läggas ner. Skolan har finfina resultat, barnen trivs och pesonalen är kompetent och trivs myjket bra de med. Skolan går bra ekonomiskt.

Andra verksamheter drivs som personalkooperativ. Med stort engagemang.

Jag håller med om att kontroll måste finnas och att "övertramp" måste få följder. Men kasta inte ut barnet med badvattnet.

Jo, men det har varit alltför mycket vilda västern. Lagstiftningen och praxis och kommunalpolitiken har inte hängt med alls. Mer eller mindre tvivelaktiga företag har kunnat ta sig in på marknaden utan någon/liten kvalitetssäkring innan de fick kontrakt. När jag jobbade lite på Lernia med SFI så pratades det ganska mycket om de sk lotsarna och att det lockats nyanlända till suspekta företag med löften om datorer, lägenheter, hjälp med räkningar osv.
 
De flesta problemen med privatiseringen tycker jag inte har varit just privata aktörer utan att man upphandlar ett avtal som man sen inte följer upp. Först när det gått så långt att det hamnar i media, så går man in och kontrollerar. Ser upphandlande inrättning till att avtalen är noga utformade efter kundens välbefinnande (patient, resenär osv) och håller koll på att detta följs, så ser jag inga problem med vinster. Men eftersom man hellre tar ett billigt anbud och har noll koll på om det ens går att driva till den summan, så anser jag att man är delaktig i de problem som ibland följer. Man kan inte sitta och tro att alla vill alla väl och alltid prioriterar t.ex vården framför vinsten. Då blir man överkörd och oskyldiga drabbas. Politikerna får ta sitt ansvar i den frågan, framför allt de som jobbar med just upphandlingar.
Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska rösta. Just nu känns inget parti som nått jag vill ha i ledande position. Så det hade varit lättare om man fick rösta på dom man under inga omständigheter vill ha fram.
Får se vad som händer under sommaren.

Integration, välfärd, polis/kriminalitet/trygghet och infrastruktur är viktigt just nu för mig.
 
Det är därför jag är emot att man öht säljer bilen.
Jag kan hålla med om att det är fel att sälja offentlig egendom till under pris. Däremot anser jag det inte fel om en privat aktör blir aktiv och erbjuder sina tjänster. Är han då billigare än den offentlige aktören och håller samma eller bättre kvalitet skulle en inköparna begå tjänstefel i mina ögon om han inte väljer den privata aktören.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp