Bukefalos 28 år!

Narkotika ger inte frihet åt individer. Det ger ofrihet. Liberalerna vill ta bort straff, annat än vård, för brukande och satsa resurserna på att komma åt langare och andra i kedjan. Brukarna ska hjälpas ur sitt beroende, sin enorma ofrihet, med vård. Göra det lätt med sprutbyten och tillgång till naloxon för att rädda liv.

En väl avvägd liberal politik, som reflekterar över ordet frihet. Att inte reflektera alls över vad frihet innebär är för mig någon extrem form av nyliberalism, där samhället och relevant personlig frihet för alla helt är ur fokus.
Ger ofrihet? På vilket sätt? Det finns MÅNGA brukare som inte är beroende eller på något sätt lider av sitt bruk eller skadar andra med sitt bruk.
 
Ska bli intressant hur många av centerns betalande medlemmar gillar dagens utspel.."jag tycker inte om förslaget, men jag stöder det ändå" är det centerpolitik i sitt esse ;), Pendelkråkorna lär väl väljarna ta hand om i höst...

Att rösta ja var bättre än att rösta nej. Det kallas ställningstagande. Starkt och bra.
 
Ger ofrihet? På vilket sätt? Det finns MÅNGA brukare som inte är beroende eller på något sätt lider av sitt bruk eller skadar andra med sitt bruk.

Jag har aldrig observerat en enda brukare som inte på något sätt lider av sitt bruk. Nu vill ju L avskaffa straffen för brukare, vilket är ett bra ställningstagande.
 
Det är väl inte så svårt att räkna ut?
Peronligen är jag drogliberal, rent ideologiskt tänker jag att om folk vill tex ta en lina på krogen så är det ju upp till dom. MEN samtidigt inser jag ju att det som är drivkraften bakom gängkriminalitet, skjutningar och otrygghet i förorterna är just droghandeln.
Ja men det finns ju även möjligheten då att låta folk odla eller tillverka sitt eget. Det är det faktum att det är olagligt osv som gör det möjligt att profitera på att sälja på en svart marknad.
 
Jag har aldrig observerat en enda brukare som inte på något sätt lider av sitt bruk. Nu vill ju L avskaffa straffen för brukare, vilket är ett bra ställningstagande.
Nej för de brukarna som inte lider av sitt bruk ser du antagligen inte på personen att man är brukare. Blir ganska bra konfirmeringsbias på det.
 
Ja men det finns ju även möjligheten då att låta folk odla eller tillverka sitt eget. Det är det faktum att det är olagligt osv som gör det möjligt att profitera på att sälja på en svart marknad.

Ja absolut då är jag med på hur du tänker. Men nu är det ju i nuläget inte lagligt.
 
Nej för de brukarna som inte lider av sitt bruk ser du antagligen inte på personen att man är brukare. Blir ganska bra konfirmeringsbias på det.

Stämmer säkert. Men som sagt, alla de brukare jag känner till lider hårt av sitt missbruk. Vissa erkänner det, andra kastar bort sitt liv i förnekelse. De ska erbjudas hjälp, inte straff.

Narkotikan som företeelse ska bekämpas pga dess enorma skadeverkningar.
 
Du begår ett lagbrott. + att hanteringen drar med sig ytterligare brott. + den sjukvård det i slutstadiet leder till.

Jag begår ett lagbrott ja. Hanteringen är bara brottsligt för att det är bestämt så men det finns inget kriminellt inblandat mer än att det för tillfället är olagligt. Så då ska jag straffas bara för att. Det är varken liberalt eller rimligt att straffas för.
 
Stämmer säkert. Men som sagt, alla de brukare jag känner till lider hårt av sitt missbruk. Vissa erkänner det, andra kastar bort sitt liv i förnekelse. De ska erbjudas hjälp, inte straff.

Narkotikan som företeelse ska bekämpas pga dess enorma skadeverkningar.

Liberalerna är dock inte för en avkriminalisering enligt sitt partiprogram. Jag skulle kunna tänka mig någon variant av Portugals upplägg.
 
Jag begår ett lagbrott ja. Hanteringen är bara brottsligt för att det är bestämt så men det finns inget kriminellt inblandat mer än att det för tillfället är olagligt. Så då ska jag straffas bara för att. Det är varken liberalt eller rimligt att straffas för.

Därför vill Liberalerna avskaffa straff för brukande.
 
Liberalerna är dock inte för en avkriminalisering enligt sitt partiprogram. Jag skulle kunna tänka mig någon variant av Portugals upplägg.

Nej, för narkotikan som företeelse ska bekämpas pga ofriheten den ger människor. Men vi ska inte straffa människor som brukar, utan istället rädda deras liv.
 
Jag begår ett lagbrott ja. Hanteringen är bara brottsligt för att det är bestämt så men det finns inget kriminellt inblandat mer än att det för tillfället är olagligt. Så då ska jag straffas bara för att. Det är varken liberalt eller rimligt att straffas för.
Hanteringen är brottslig för att en majoritet (demokrati du vet) anser att vi inte ska tolerera det.
Till det hela kommer att hanteringen, finansiering drar ner människor i misär och att de blir utnyttjade. Och du vill att detta ska accepteras bara så att du ska kunna röka på i fred?Synnerligen egoistiskt...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: seahawk
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 198
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp