Bukefalos 28 år!

Ja, vi ska ta ansvar för varandras frihet. Jag förstår att det låter fel för en nyliberal extremist, som inte vill reflektera över ordet personlig frihet för alla.

Du ska bestämma åt mig? Det är inte liberalism. Ska du in och peta likadant på folk som dricker kaffe eller ett glas vin till maten?
 
Hanteringen är brottslig för att en majoritet (demokrati du vet) anser att vi inte ska tolerera det.
Till det hela kommer att hanteringen, finansiering drar ner människor i misär och att de blir utnyttjade. Och du vill att detta ska accepteras bara så att du ska kunna röka på i fred?Synnerligen egoistiskt...
Hur det är nu är jag helt med på jag argumenterade det från perspektivet att jag inte anser at C eller L är liberala.
 
Som svar på din fråga "Så då ska jag straffas bara för att. "
Jag syftar på ett scenario där dessa såkallade liberala partier skulle kunna bestämma så skulle det fortfarande inte vara liberalt när det gäller narkotikapolitiken. Att det är olagligt nu är full i linje med regerande partis ideologi.
 
Bättre än så kan du.
Du har mer eller mindre liberala regler vad det gäller trafik i olika länder..Vårt regelverk är tämmligen stramt, men vi ligger också bland de lägsta vad det gäller skador.
Och ser du till vad som händer i Holland så verkar det som man börjar vakna och registrera allt fler skadeverkningar o kostnader för samhället visavi cannabis.
 
Du har mer eller mindre liberala regler vad det gäller trafik i olika länder..Vårt regelverk är tämmligen stramt, men vi ligger också bland de lägsta vad det gäller skador.
Och ser du till vad som händer i Holland så verkar det som man börjar vakna och registrera allt fler skadeverkningar o kostnader för samhället visavi cannabis.
Du får nog läsa på om portugal före och efter man bytte policy.
 
Man vet att t.ex. alkohol och droger kan ge hjärnskador som kan utvecklas demenssjukdom.

/kolblakkur, som arbetar inom minnessjukdomar
Ja men det är lite mer substansspecifikt än att bara säga "droger" då det är ett väldigt brett uttryck. Att boffa tändargas har inte riktigt samma långsiktiga effekter som att äta svamp.
 
Samma här. Jag tänker att Russel Brand har en viss poäng i sin kritik av systemet, och att så länge vi väljer att "spela med" ger vi tyngd åt en demokratiform som är dysfunktionell.
"I say us - obviously I don't vote as I believe democracy is a pointless spectacle where we choose between two indistinguishable political parties, neither of whom represent the people but the interest of powerful business elites that run the world."
Russell Brand

“Princeton University recently did a study revealing what those of us paying attention already know all too well: The United States is, in scientifically proven fact, not a democracy. They concluded that the U.S. is controlled by economic elites.” This is a prominent idea that is becoming popular. The structural reason that voting is redundant is that through the funding of political parties, lobbying, and cronyism, corporations are able to ensure that their interests are prioritized above the needs of the electorate and that ideas that contravene their agenda don’t even make it into the sphere of public debate. Whoever you vote for, you’ll be voting for a party that represents a big-business agenda, not the will of the people.”
Russell Brand, Revolution

Det bästa exemplet på det är väl NRA. Trots att en majoritet av USA:s befolkning är för hårdare vapenlagar så vågar inte politikerna gå emot den enormt starka vapenlobbyn. Samt att många som förlorar på sänkta skatter för 1 procenten ändå är fast övertygade, genom reklam i media att det är till deras fördel. Påminner mer och mer om Farenheit 451 där folket får all sin information via stora skärmar och böcker är förbjudna.

En stor del av problemet är att just lobbyismen (som ökar i Sverige) och det ska förbjudas och att fd politiker ska ges stora restriktioner vad gäller att gå över till jobb inom den privata sektorn där deras tidigare kontaktnät ger dem stora fördelar. Det är idag alldeles för slappt. När man talar om att Sverige är inte är ett korrupt land så är det en sanning med modifikation. Kompiskorruptionen skulle jag säga är större än någonsin och det gäller alla politiska partier.

Men som sagt, vad ska demokratin ersättas med? Teokrati? En allsmäktig av gud utsedd konung? (tanken på att dagens kung skulle ha makten gör mig matt). Aristokratin? Anarki? Ayn Rand? Libertarians i ordets rätta bemärkelse. Vad är alternativen? Införa en modell liknande den i Schweiz där man har direkta folkomröstningar? Vi måste se bortom de uppenbara bristerna och fråga oss hur löser vi det.

There are those who look at things the way they are and ask why? I dream of things that never were, and ask why not?
Robert F. Kennedy
 
Det bästa exemplet på det är väl NRA. Trots att en majoritet av USA:s befolkning är för hårdare vapenlagar så vågar inte politikerna gå emot den enormt starka vapenlobbyn. Samt att många som förlorar på sänkta skatter för 1 procenten ändå är fast övertygade, genom reklam i media att det är till deras fördel. Påminner mer och mer om Farenheit 451 där folket får all sin information via stora skärmar och böcker är förbjudna.

En stor del av problemet är att just lobbyismen (som ökar i Sverige) och det ska förbjudas och att fd politiker ska ges stora restriktioner vad gäller att gå över till jobb inom den privata sektorn där deras tidigare kontaktnät ger dem stora fördelar. Det är idag alldeles för slappt. När man talar om att Sverige är inte är ett korrupt land så är det en sanning med modifikation. Kompiskorruptionen skulle jag säga är större än någonsin och det gäller alla politiska partier.

Men som sagt, vad ska demokratin ersättas med? Teokrati? En allsmäktig av gud utsedd konung? (tanken på att dagens kung skulle ha makten gör mig matt). Aristokratin? Anarki? Ayn Rand? Libertarians i ordets rätta bemärkelse. Vad är alternativen? Införa en modell liknande den i Schweiz där man har direkta folkomröstningar? Vi måste se bortom de uppenbara bristerna och fråga oss hur löser vi det.

There are those who look at things the way they are and ask why? I dream of things that never were, and ask why not?
Robert F. Kennedy

Det finns många exempel på nära håll. Det faktum att vi undertecknat frihandelsavtalet CETA nyligen tex...
 
Så du menar att det inte fanns ngt före vad det gäller Holland?
Det är en väldigt lång tidsperiod så man vet inte hur det hade utvecklat sig om man hade valt annorlunda. Kostnaderna finns alltid där oavsett, det är inte som att folk slutar bruka även om det är illegalt. Frågan är hur man ska minimera ekonomiska och mänskliga kostnaderna. Detta tycks uppnås bättre med en annan inställning än den klassiskt hårda linjen vilken har lett till alldeles för mycket mänskligt lidande och ekonomiska kostnader.
 
Det är en väldigt lång tidsperiod så man vet inte hur det hade utvecklat sig om man hade valt annorlunda. Kostnaderna finns alltid där oavsett, det är inte som att folk slutar bruka även om det är illegalt. Frågan är hur man ska minimera ekonomiska och mänskliga kostnaderna. Detta tycks uppnås bättre med en annan inställning än den klassiskt hårda linjen vilken har lett till alldeles för mycket mänskligt lidande och ekonomiska kostnader.
Att cannabisoljan har positiva egenskaper som kan användas i medicinskt syfte är det väl ingen som förnekar, det har ju opium också. Men problematiken med beroende, med de medicinska följderna och de mänskliga följderna är ju orsaken till att samhället tar avstånd från ett fritt bruk. Att bruket av narkotika medför större risker än bruket av alkohol står väl även det klart. Jämför antalet brukare och antalet missbrukare av de olika substanserna så ser man ju det. Att samhället ska acceptera företeelsen bara för att bekämpningen kostar pengar? njae det tror jag inte på..däremot så skulle man kunna skärpa regelverket. Förbjud bruk av preparaten. Den som påträffas med eller överbevisas om bruk får åka på en lägervistelse om ngr månader. För det behövs ingen rättegång..å samma vis som vid en fortkörning så blir det bara att bita i det sura äpplet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 885
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
338
Senast: __sofia__
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 815
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp