Vad tycker du om Björklunds utspel om migrationspolitiken? Tycker du verkligen att vi ska skicka tillbaka 9000 unga afganher?

Nej. Centern tog rätt beslut, även om själva formen för "amnestin" är ganska märklig och "dålig". Jag skulle vilja se mer av ett helhetsåtagande där vi återgår till en migrationspolitik att vara stolta över. Men i detaljärendet hade det varit ännu mer fel att inte låta dem stanna.

Jag tycker för övrigt att Björklund (som är mer gråmoderat) suttit allt för länge och hade gärna sett en ny starkt feministisk, socialliberal ledare för Liberalerna (läs Birgitta Ohlsson).
 
Ta till att börja med, hur de flesta tar upp de verksamma kemikalierna.
De flesta av oss som brukar alkohol gör det i form av öl, vin , drinkar eller ren sprit. Vid normal konsumtion resulterar detta knappast i skador eller påverkar de andra i rummet negativt
Cannabis röks väl oftast (om det inte intas som olja i kapslar för medicinskt bruk) Och rökning är ju som alla vet betydligt skadligare än en konjak till maten... ;)
Röka, förångning, äta, finns många metoder. Om nu rökning är så förkastligt så har du en annan elefant i rummet...

Sen att det inte är skadligt med normal konsumtion av alkohol så är det bara spendera en helkväll vid medborgarplatsen och observera alla hälsofenomen.
 
Jag tycker inte att de är tillräckligt tydliga i hur de har utformat sig om ämnet. Som det är skrivet på hemsidan så är det för alldeles för otydligt precis hur man menar och det som får mig att dra öronen till mig är just hur luddigt det är och sedan: "Dels för att det inte ska finnas några kryphål i lagen där langare kan gömma sig, dels för att polisen ska ha möjlighet att ingripa tidigt när någon är på väg in i ett missbruk. "

Det visar att man fortfarande tycker att polisen har en roll att spela när det gäller missbruk när det är främst en social och human fråga inte en polisiär.

Man vågar inte rakt ut säga vad man tycker om det hela för man är för rädd att man då ska ses som ett drogliberalt parti vilket skulle kosta för mycket röster. Ett parti som är så rädda för att stå upp för vad man tror på är inte heller ett parti jag skulle lita på skulle stå starka för att faktiskt uppnå något utan man skulle nog sälja ut allt bara för att få vara med och bestämma om någon friskola eller ett rut-avdrag.

Det är för att det är ett parti som liksom alla andra hyser ganska stor bredd inom nästan alla frågor. Jag skulle också vilja att de var tydligare med att de faktiskt har en avvikande inställning (jfrt med resten av riksdagen) och tror att det snarare skulle locka röster än det omvända.

Men det är korrekt att ett av problemen med en avkriminalisering är att de vi verkligen vill komma åt, langare och tillverkare får en klausul att skydda sig under - och det måste beaktas.

Jag tror tyvärr inte du har något annat än de 0,1%partier jag nämner att rösta på om du vill ha någon som bara bryr sig om sin egen åsikt och vägrar att kompromissa. Svensk demokrati fungerar bara med samarbete, kompromisser och ibland får man helt enkelt "sälja ut" en del, för att få en annan. Ett parti blir vare sig stort eller framgångsrikt genom att hävda sin ideologi in absurdum i varje enskild fråga, oavsett vikt man lägger vid just den frågan.
 
Röka, förångning, äta, finns många metoder. Om nu rökning är så förkastligt så har du en annan elefant i rummet...

Sen att det inte är skadligt med normal konsumtion av alkohol så är det bara spendera en helkväll vid medborgarplatsen och observera alla hälsofenomen.
"
En genomsnittlig svensk konsumerade alltså motsvarande 346 starköl eller 92 flaskor vin eller 32 flaskor sprit.

Det motsvarar drygt 6,5 öl i veckan eller 1,75 flaskor vin i veckan.

Sifforna är ett genomsnitt. Många dricker långt ifrån dessa mängder, en del dricker inget alls medan andra dricker mer och drar upp snittet.
"
Vad sedan en normal person dricker kan ju diskuteras, men det rör sig om en bråkdel av dessa siffror ty "proffsen" på medborgarplatsen drar ju upp siffrorna.
På den tiden jag besökte Kristiania (pga av musik och svartpubar) så såg man ju hur de normala brukarna av bier jämfört med brass åg ut på hemvägen.identifieringen skötte näsan om.
Av de vänner jag hade då så lever merparten av bierkonsumenterna,
de som konsumerade brass har uppvisat ett betydligt större manfall.
 
"
En genomsnittlig svensk konsumerade alltså motsvarande 346 starköl eller 92 flaskor vin eller 32 flaskor sprit.

Det motsvarar drygt 6,5 öl i veckan eller 1,75 flaskor vin i veckan.

Sifforna är ett genomsnitt. Många dricker långt ifrån dessa mängder, en del dricker inget alls medan andra dricker mer och drar upp snittet.
"
Vad sedan en normal person dricker kan ju diskuteras, men det rör sig om en bråkdel av dessa siffror ty "proffsen" på medborgarplatsen drar ju upp siffrorna.
På den tiden jag besökte Kristiania (pga av musik och svartpubar) så såg man ju hur de normala brukarna av bier jämfört med brass åg ut på hemvägen.identifieringen skötte näsan om.
Av de vänner jag hade då så lever merparten av bierkonsumenterna,
de som konsumerade brass har uppvisat ett betydligt större manfall.
Proffsen? jag pratar om vanliga konsumenter på pubar och krogar. Det är ingen slump att områdena runt stureplan och medborgarplatsen är de platser med högst antal fall av dråp, misshandel osv.
 
Det är för att det är ett parti som liksom alla andra hyser ganska stor bredd inom nästan alla frågor. Jag skulle också vilja att de var tydligare med att de faktiskt har en avvikande inställning (jfrt med resten av riksdagen) och tror att det snarare skulle locka röster än det omvända.

Men det är korrekt att ett av problemen med en avkriminalisering är att de vi verkligen vill komma åt, langare och tillverkare får en klausul att skydda sig under - och det måste beaktas.

Jag tror tyvärr inte du har något annat än de 0,1%partier jag nämner att rösta på om du vill ha någon som bara bryr sig om sin egen åsikt och vägrar att kompromissa. Svensk demokrati fungerar bara med samarbete, kompromisser och ibland får man helt enkelt "sälja ut" en del, för att få en annan. Ett parti blir vare sig stort eller framgångsrikt genom att hävda sin ideologi in absurdum i varje enskild fråga, oavsett vikt man lägger vid just den frågan.
Om det nu är folkhälsan och "frihet från beroende av substanser" som står högst och över personliga friheten varför applicerar man då inte samma folkhälsotänk på tobak och alkohol? Om den reglering som finns för dessa substanser anses fullgod varför kan då inte samma reglering appliceras på alla substanser eller iaf likvärdiga substanser?
 
En stor del av problemet är att just lobbyismen (som ökar i Sverige) och det ska förbjudas och att fd politiker ska ges stora restriktioner vad gäller att gå över till jobb inom den privata sektorn där deras tidigare kontaktnät ger dem stora fördelar. Det är idag alldeles för slappt. När man talar om att Sverige är inte är ett korrupt land så är det en sanning med modifikation. Kompiskorruptionen skulle jag säga är större än någonsin och det gäller alla politiska partier.

Men som sagt, vad ska demokratin ersättas med? Teokrati? En allsmäktig av gud utsedd konung? (tanken på att dagens kung skulle ha makten gör mig matt). Aristokratin? Anarki? Ayn Rand? Libertarians i ordets rätta bemärkelse. Vad är alternativen? Införa en modell liknande den i Schweiz där man har direkta folkomröstningar? Vi måste se bortom de uppenbara bristerna och fråga oss hur löser vi det.
Kanske en balans mellan direktdemokrati, dvs. folkomröstningar, och nuvarande representationsstyre? I kombination med ansvar hos styrande för beslut kanske det skulle vara en väg framåt.
 
Om det nu är folkhälsan och "frihet från beroende av substanser" som står högst och över personliga friheten varför applicerar man då inte samma folkhälsotänk på tobak och alkohol? Om den reglering som finns för dessa substanser anses fullgod varför kan då inte samma reglering appliceras på alla substanser eller iaf likvärdiga substanser?

Ja, varför inte? Det vore mer konsekvent.

Men alla substanser har inte samma problembild, precis som ditt spindeldiagram visade. Så det kan ändå vara vettigt att ha olika system för olika substanser, men uppdelningen som finns nu är mest bara historisk och inte så relevant.
 
Ja, varför inte? Det vore mer konsekvent.

Men alla substanser har inte samma problembild, precis som ditt spindeldiagram visade. Så det kan ändå vara vettigt att ha olika system för olika substanser, men uppdelningen som finns nu är mest bara historisk och inte så relevant.
Ja det vore mer konsekvent och då skulle jag kunna köpa regleringen som folkhälsotänk då det iaf är konsekvent. Nu är det reglering för att köpa röster och vissa substanser legala för att köpa röster. Dvs någonstans faller det konsekventa i ideologin och tänkandet runt frågorna.
 
Proffsen? jag pratar om vanliga konsumenter på pubar och krogar. Det är ingen slump att områdena runt stureplan och medborgarplatsen är de platser med högst antal fall av dråp, misshandel osv.
Den absoluta majoriteten av dem som festar på ordentligt mellan 16 till 25 år klarar sig rätt bra. Men hur ser det ut i gruppen som festar på lika hårt med brajja? Det är nämligen så, för att kunna göra det så måste du bygga upp ett kontaktnät där du kan förse dig med materialet. Och som ordspråket säger, tar man i skit så får man smutsiga händer. Man kommer i kontakt med tyngre kriminella element vilket lätt smittar av sig i en eller annan form. Känner ingen som torskat så illa med alkoholhantering så att det går att jämföra med cannabishantering....
 
Den absoluta majoriteten av dem som festar på ordentligt mellan 16 till 25 år klarar sig rätt bra. Men hur ser det ut i gruppen som festar på lika hårt med brajja? Det är nämligen så, för att kunna göra det så måste du bygga upp ett kontaktnät där du kan förse dig med materialet. Och som ordspråket säger, tar man i skit så får man smutsiga händer. Man kommer i kontakt med tyngre kriminella element vilket lätt smittar av sig i en eller annan form. Känner ingen som torskat så illa med alkoholhantering så att det går att jämföra med cannabishantering....
Ja och det är ju återigen för att det är olagligt, det är ju ett moment 22 men man kan inte stödja sig på det som anledning till att hålla det illegalt.
 
Känner ingen som torskat så illa med alkoholhantering så att det går att jämföra med cannabishantering....

Oj, jag känner många som lider av och har dött i alkoholrelaterade sjukdomar så konsekvenserna av alkohoholbruk för samhället är inte ens på samma skala som den lilla skada cannabisbruket har.

Problemet med cannabis är att det lätt leder in på tyngre droger, men det är ju till stor del betingat av att man blir indragen i en värld där allt förbjudet finns som @durachiny påpekar. Det i sig kan aldrig vara ett argument för att INTE reformera politiken enligt med tiden förvärvade kunskaper.
 
Oj, jag känner många som lider av och har dött i alkoholrelaterade sjukdomar så konsekvenserna av alkohoholbruk för samhället är inte ens på samma skala som den lilla skada cannabisbruket har.

Problemet med cannabis är att det lätt leder in på tyngre droger, men det är ju till stor del betingat av att man blir indragen i en värld där allt förbjudet finns som @durachiny påpekar. Det i sig kan aldrig vara ett argument för att INTE reformera politiken enligt med tiden förvärvade kunskaper.
Av 100 personer som festar rejält på alkohol och 100 personer som gör detsamma och i samma utsträckning på cannabis under 10 år. Vilken av dessa två grupper har flest skador pga av deras bruk?
Jag kan bara säga att vi, ja jag ingick i gruppen som festade på alkohol inte hade samma dödlighet, samma kriminalitet och samma utslagning som en gruppen som sög i sig cannabis. Och jag förklarade ju att det var i min bekantskapskrets. Och upplysningsvis...vi tillbringade rätt många helger i bla Kristiania under dessa år.
Och en del av oss nöjde sig med bier, för andra räckte detta inte. Och idag ser jag en markant skillnad mellan dessa två grupper.
 
Av 100 personer som festar rejält på alkohol och 100 personer som gör detsamma och i samma utsträckning på cannabis under 10 år. Vilken av dessa två grupper har flest skador pga av deras bruk?
Jag kan bara säga att vi, ja jag ingick i gruppen som festade på alkohol inte hade samma dödlighet, samma kriminalitet och samma utslagning som en gruppen som sög i sig cannabis. Och jag förklarade ju att det var i min bekantskapskrets. Och upplysningsvis...vi tillbringade rätt många helger i bla Kristiania under dessa år.
Och en del av oss nöjde sig med bier, för andra räckte detta inte. Och idag ser jag en markant skillnad mellan dessa två grupper.

1. Många fler lider av alkoholrelaterade åkommor än av cannabisrelaterade, pga spridningen.
2. Du handlade en legal drog som samhället bestämt ska vara ganska tillgänglig för alla, den andra gruppen tvingades in i kriminalitet av samhället, tvingades in i en identitet som kriminiella, att bli sedda som kriminella av oss andra. Inte konstigt att dödligheten, kriminaliteten och utslagningen är helt annorlunda.

Jag vågar påstå att det har väldigt, väldigt lite med just de 2 specifikt utvalda drogerna att göra i ett biologiskt perspektiv.

Istället skulle den del av både alkoholbrukarna och cannabisbrukarna som hade problem med sitt brukande, erbjudas vård av samhället och utifall de säljer eller tillverkar utan tillstånd bli dömda till kännbara straff.
 
@durachiny, jag förstår ändå vad du far efter och varför L har svårt att vara tydliga. Nyss blev jag kallad drogliberal flumknarkare, som vill att svenska folket ska knarka ner sig, efter att ha drivit samma argumentation som tidigare i denna tråd om att vård ska erbjudas istället för straff för innehav.

Jag kan tänka mig att L skulle få liknande tidningsrubriker i blaskorna, trots att det INTE alls är vare sig syfte eller förväntat resultat (enligt känd kunskap) av reformerna. Frågan är inte speciellt öppen för allmän politisk diskussion och politik enligt vetenskap och känd kunskap, tyvärr.

(Och nämner man alkohol blir en del närmast förnärmade, särskilt när de efter 5 minuters diskussion inser att de är ena jäkla "flumknarkare" själva som vill att svenska folket ska supa ihjäl sig med användande av sina alldeles egna argument :-))

Och där håller jag med dig - det är trist.
 
@durachiny, jag förstår ändå vad du far efter och varför L har svårt att vara tydliga. Nyss blev jag kallad drogliberal flumknarkare, som vill att svenska folket ska knarka ner sig, efter att ha drivit samma argumentation som tidigare i denna tråd om att vård ska erbjudas istället för straff för innehav.

Jag kan tänka mig att L skulle få liknande tidningsrubriker i blaskorna, trots att det INTE alls är vare sig syfte eller förväntat resultat (enligt känd kunskap) av reformerna. Frågan är inte speciellt öppen för allmän politisk diskussion och politik enligt vetenskap och känd kunskap, tyvärr.

(Och nämner man alkohol blir en del närmast förnärmade, särskilt när de efter 5 minuters diskussion inser att de är ena jäkla "flumknarkare" själva som vill att svenska folket ska supa ihjäl sig :-))

Och där håller jag med dig - det är trist.
Den delen med vård istället för straff är egentligen inte ens en liberal fråga utan rent humant och samhällsmässigt mer effektivt vilket är det sorgliga. Det är egentligen den approach ALLA partier och människor borde vilja ha om man bryr sig om människorna och även samhället i stort. Att bestraffa bruk har enbart en moralfunktion vilket kan vara ok om man bryr sig mer om moral än människorna och resultatet.

Jag är inte heller så naiv att jag tror att droger/cannabis är ofarliga, det är substanser som bör behandlas med respekt och måtta precis som alla andra. Tyvärr är det som du säger att man kan i Sverige öht inte ifrågasätta hur man hanterar det utan att direkt bli stämplad som någon drogflumromantiker vilket är väldigt synd för främst är det inte min rätt till att bruka droger som är intressant, det är en liberal/frihetsfråga som jag kan klara mig utan, jag tycker mest synd om alla brukare/missbrukare som får lida i onödan bara av moralprinciper och för att partier inte vågar.
 
Jag som är M-medlem kan inte längre se att ett samarbete med C möjligt. Det pga deras beslut att stödja S-MP-V i omröstningen igår.

Jag tror att många tänker som jag och det kan bli ett problem i höstens val. Det är ett problem att det inte finns uttalat vilka som kan tänka sig att samarbeta med de andra partierna. Det är något som flera partier kan lida av.
 
Jag som är M-medlem kan inte längre se att ett samarbete med C möjligt. Det pga deras beslut att stödja S-MP-V i omröstningen igår.

Jag tror att många tänker som jag och det kan bli ett problem i höstens val. Det är ett problem att det inte finns uttalat vilka som kan tänka sig att samarbeta med de andra partierna. Det är något som flera partier kan lida av.

De stödjer inte S-MP-V, de har valt det minst dåliga av 2 alternativ och följt sin idelogiska bana. Starkt och rätt.
 
Jag som är M-medlem kan inte längre se att ett samarbete med C möjligt. Det pga deras beslut att stödja S-MP-V i omröstningen igår.

Jag tror att många tänker som jag och det kan bli ett problem i höstens val. Det är ett problem att det inte finns uttalat vilka som kan tänka sig att samarbeta med de andra partierna. Det är något som flera partier kan lida av.
M kommer visserligen få chansen att att stödja SD i att återförvisa förslaget så då får man se om man väljer att passivt stödja det eller om man försöker stoppa det.

https://www.expressen.se/nyheter/sd...s-lagforslag-om-flyktingamnesti-aterforvisas/
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 077
Senast: bettysmatte
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 747
  • Artikel
Dagbok Trötthet. Panikångest i parti och minut som inget hjälper mot. Alltid brist på pengar. Ingen framtidstro för inget kommer någonsin att...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: bettysmatte
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp