Ja, bättre än att utvisa bara för att. Jag tycker inte att dessa ungdomar ska bära ansvaret för att vi inte klarar av vårt uppdrag att göra asylprövningar i rimlig tid.
Det är inte bara för att om ett utvisningsbeslut finns.

Det största problemet är egentligen att asylsystemet som det nu är utformat är helt utdaterat och måste förändras. Det är skapat för en tid där folk sökte sig till närmaste säkra grannland för att sätta sig i säkerhet tills kriget i ens hemland förhoppningsvis tagit slut. Inte för folk att söka ett bättre liv på andra sidan jordklotet.

Jag säger ingenting ont om dessa personer eller deras strävande att hitta ett bättre liv. Oavsett om man söker sig till Sverige pga förföljelse, krig eller bara rakt ekonomiska skäl så har jag ändå full förståelse för det, alla försöker förbättra sitt liv för sig själv och sin familj. Problemet som vi står inför nu är att det finns miljarder personer i denna värld som skulle få ett bättre liv av att komma till Sverige. Hur avgör vi vilka som behöver hjälp mest och är det ens rimligt? Vi hjälper 9000 personer från någonstans att få stanna en period till och få sina behov prövade. Samtidigt har vi ett folkmord som pågår i Burma på Rohingya, krig i Jemen, krig i Syrien och säkert minst en miljard människor som lever ett sämre liv än dessa 9000 skulle göra "hemma", vart det nu är.

Är då verkligen det rimliga att vi ska lägga miljarder på dessa 9000personer? Jag säger inte att det är rätt eller fel men jag tycker det känns väldigt mycket som att bara bry sig om det som syns och känns väldigt populistiskt. Rent praktiskt och krasst sett så har Väst och Europa antagligen skapat en stor del av flyktinglidandet genom att ta mot personer som tar sig hit, det blir som att vinna på det stora lotteriet när det i själva verket av någon form av pyramidspel för handhjärtan och #refugeeswelcome. Vi måste hitta en långsiktig och hållbar lösning på problemen inte godhetskickar från att hjälpa någon promille av problemet med stora resurser.
 
Och?

De ska ju prövas igen. Har de inte asylskäl eller kan bevisa att de har egen försörjning i Sverige så utvisas de.

Jag fattar inte vad du argumentera emot?

Förslaget ger den berörda gruppen tillfälligt uppehållstillstånd om de säger sig vilja studera. Det är inte en ny asylprövning.
 
Det är inte bara för att om ett utvisningsbeslut finns.

Det största problemet är egentligen att asylsystemet som det nu är utformat är helt utdaterat och måste förändras. Det är skapat för en tid där folk sökte sig till närmaste säkra grannland för att sätta sig i säkerhet tills kriget i ens hemland förhoppningsvis tagit slut. Inte för folk att söka ett bättre liv på andra sidan jordklotet.

Jag säger ingenting ont om dessa personer eller deras strävande att hitta ett bättre liv. Oavsett om man söker sig till Sverige pga förföljelse, krig eller bara rakt ekonomiska skäl så har jag ändå full förståelse för det, alla försöker förbättra sitt liv för sig själv och sin familj. Problemet som vi står inför nu är att det finns miljarder personer i denna värld som skulle få ett bättre liv av att komma till Sverige. Hur avgör vi vilka som behöver hjälp mest och är det ens rimligt? Vi hjälper 9000 personer från någonstans att få stanna en period till och få sina behov prövade. Samtidigt har vi ett folkmord som pågår i Burma på Rohingya, krig i Jemen, krig i Syrien och säkert minst en miljard människor som lever ett sämre liv än dessa 9000 skulle göra "hemma", vart det nu är.

Är då verkligen det rimliga att vi ska lägga miljarder på dessa 9000personer? Jag säger inte att det är rätt eller fel men jag tycker det känns väldigt mycket som att bara bry sig om det som syns och känns väldigt populistiskt. Rent praktiskt och krasst sett så har Väst och Europa antagligen skapat en stor del av flyktinglidandet genom att ta mot personer som tar sig hit, det blir som att vinna på det stora lotteriet när det i själva verket av någon form av pyramidspel för handhjärtan och #refugeeswelcome. Vi måste hitta en långsiktig och hållbar lösning på problemen inte godhetskickar från att hjälpa någon promille av problemet med stora resurser.

Vi hjälper de som redan är här med ett beslut, så att de inte ska behöva ta ansvar för att vi inte klarat asylutredningar på rimligt vis. Inte bästa lösningen, men bättre än alternativet.

Och ja, det är rimligt att vi låter dem få medborgarskap och ingå i det enorma behov av arbetskraft vi har. Det löser givetvis inte några stora problem, annat än för dessa individer som får en rimlig behandling in en tid då vi inte tidigare kunnat ge dem rimlig behandling. Ett tillfälligt beslut för att lösa ett akut problem.
 
Vi hjälper de som redan är här med ett beslut, så att de inte ska behöva ta ansvar för att vi inte klarat asylutredningar på rimligt vis. Inte bästa lösningen, men bättre än alternativet.

Och ja, det är rimligt att vi låter dem få medborgarskap och ingå i det enorma behov av arbetskraft vi har. Det löser givetvis inte några stora problem, annat än för dessa individer som får en rimlig behandling in en tid då vi inte tidigare kunnat ge dem rimlig behandling. Ett tillfälligt beslut för att lösa ett akut problem.
Enorma behov av arbetskraft med den kompetens dessa personer har eller hur menar du?

Problemet är att Väst skapar flyktingströmmarna genom att detta är ett alternativ. Det är inte som att dessa personer av ren slump färdas mot och hamnar i just Sverige. Det är Väst som driver på farliga resor över hav, i lastbilar osv, för i slutet av regnbågen på andra sidan världen finns en kruka med guld om du bara lyckas ta dig dit.

Tycker det är så hemskt att dessa människor används som pjäser i ett spel för att samla röster av båda sidorna. I slutändan känns det som att man inte bryr sig om det mänskliga lidandet man främjar och skapar så länge man kan vissa röster på att öppna gränser alternativt "slänga ut invandrarna/flyktingarna". Så länge man kan vinna röster och polarisera samhällsklimatet genom att peka på andra och kalla de batikhäxor respektive nazister så är allt bra. Några få får guldbiljetten i mellanmjölksfabriken och miljarder världen över svälter och lider men man är iaf inte i Sverige.
 
Enorma behov av arbetskraft med den kompetens dessa personer har eller hur menar du?
Det skiljer inte så ohyggligt mycket på dessa ungdomar och andra ungdomar i Sverige som går i högstadiet eller gymnasiet. De är i sin början av vuxenlivet. De kommer att bli snickare, vårdbiträden, undersköterskor, ingenjörer, lärare eller bibliotekarier - eller vad som helst. Precis som vilka andra unga som helst.

Att vi inte pga vår demografi inte komemr att klara av välfärden med enbart svenskfödda är väl ingen nyhet? Vi behöver händer och fötter i bl.a. vården.
 
Ja, bättre än att utvisa bara för att. Jag tycker inte att dessa ungdomar ska bära ansvaret för att vi inte klarar av vårt uppdrag att göra asylprövningar i rimlig tid.
Vem ska bära ansvaret? Vi har ett regelverk...som innebär att man ska ansöka om asyl i det första land inom Schengen man kommer till...uppfyller man inte det kravet utan myglar för att få bättre villkor än de som följer regelverket, ja då är det frågan om detta ska belönas ytterligare...
 
Det skiljer inte så ohyggligt mycket på dessa ungdomar och andra ungdomar i Sverige som går i högstadiet eller gymnasiet. De är i sin början av vuxenlivet. De kommer att bli snickare, vårdbiträden, undersköterskor, ingenjörer, lärare eller bibliotekarier - eller vad som helst. Precis som vilka andra unga som helst.

Att vi inte pga vår demografi inte komemr att klara av välfärden med enbart svenskfödda är väl ingen nyhet? Vi behöver händer och fötter i bl.a. vården.
Javisst behöver vi det. Men frågan är ju om de asylsökande uppfyller kraven för dessa jobb. Och sedan kommer nästa fråga, vem ska försörja dem som pensionärer, eftersom de inte kommer att kunna arbeta ihop en vettig pension..ska vi utvisa alla som inte längre kan jobba?
 
Det som jag vänder mig mot är att de faktiskt hade asylskäl när de kom.

Hur vet du det? Nangarhar och Helmand är de två (av totalt 34) provinser i Afghanistan som klassificeras som otrygga. Gruppen som berörs av "amnestin" består företrädesvis av hazarer som härstammar från helt andra provinser. De behöver således inte skydd mot förföljelse utan eventuella asylskäl skulle grundas i att de dels är minderåriga och att de dels inte har ett ordnat mottagande i hemlandet. Hur många som hade riktiga asylskäl är svårt att veta. Förutom åldersfrågan har ju en hel del redan återvänt till Afghanistan, där Migrationsverkets personal på plats har rapporterat att nästan alla möts av sin familj direkt på flygplatsen.
 
Javisst behöver vi det. Men frågan är ju om de asylsökande uppfyller kraven för dessa jobb. Och sedan kommer nästa fråga, vem ska försörja dem som pensionärer, eftersom de inte kommer att kunna arbeta ihop en vettig pension..ska vi utvisa alla som inte längre kan jobba?

Varför skulle inte en arbetsför 19-åring hinna arbeta ihop en vettig pension? Nu är du ute och cyklar igen.
 
Hur vet du det? Nangarhar och Helmand är de två (av totalt 34) provinser i Afghanistan som klassificeras som otrygga. Gruppen som berörs av "amnestin" består företrädesvis av hazarer som härstammar från helt andra provinser. De behöver således inte skydd mot förföljelse utan eventuella asylskäl skulle grundas i att de dels är minderåriga och att de dels inte har ett ordnat mottagande i hemlandet. Hur många som hade riktiga asylskäl är svårt att veta. Förutom åldersfrågan har ju en hel del redan återvänt till Afghanistan, där Migrationsverkets personal på plats har rapporterat att nästan alla möts av sin familj direkt på flygplatsen.

Det vet vi inte. Däremot vet vi att de sannolikt hade fått stanna om de fått sin utredning i rimlig tid enligt då gällande bedömningsgrunder, såvida det inte finns särskilda skäl att utvisa en specifik individ. Jag hade alltså föredragit en individuell prövning, men eftersom vi inte mäktar med det, så är vi här idag och får ta till en sämre lösning.
 
Varför skulle inte en arbetsför 19-åring hinna arbeta ihop en vettig pension? Nu är du ute och cyklar igen.
Jag tror du behöver kolla upp sysselsättningsgraden på den berörda gruppen. Tyvärr är siffrorna generellt katastrofala när det gäller sysselsättningsgraden.
 
Varför skulle inte en arbetsför 19-åring hinna arbeta ihop en vettig pension? Nu är du ute och cyklar igen.
Jag undrar vem som cyklar egentligen Jag skrev ju ". Men frågan är ju om de asylsökande uppfyller kraven för dessa jobb "
Genomsnittsåldern är väl mellan 25 till 35 år för asylsökande.
Sedan tar det väl kanske 10 år innan de har jobb och kan bygga upp sin pension. Alltså från 35 till 45 år.
Hur vettig pension arbetar man ihop då, speciellt som många av dem bara får låglönejobb?

Men jag har ju under flera år pekat på just denna problematik, det enda du kommit med är ett raljerande om min invandrarfientlighet och att vi minsann har plats för alla. Börjar eka en aning ihåligt numera..:sneaky:
 
Jag undrar vem som cyklar egentligen Jag skrev ju ". Men frågan är ju om de asylsökande uppfyller kraven för dessa jobb "
Genomsnittsåldern är väl mellan 25 till 35 år för asylsökande.
Sedan tar det väl kanske 10 år innan de har jobb och kan bygga upp sin pension. Alltså från 35 till 45 år.
Hur vettig pension arbetar man ihop då, speciellt som många av dem bara får låglönejobb?

Men jag har ju under flera år pekat på just denna problematik, det enda du kommit med är ett raljerande om min invandrarfientlighet och att vi minsann har plats för alla. Börjar eka en aning ihåligt numera..:sneaky:

Men rör inte den här diskussionen de ensamkommande barnen som amnestin gäller?
 
Jag tror du behöver kolla upp sysselsättningsgraden på den berörda gruppen. Tyvärr är siffrorna generellt katastrofala när det gäller sysselsättningsgraden.

Den berörda gruppen är inte en del av arbetskraften så det verkar svårt att kolla upp. Jag ser ingen anledning att en nyss gymnasieutbildad 19-åring inte skulle kunna tjäna ihop till sin pension efter antingen att börja arbeta eller gå in på högre studier och sedan arbeta.
 
Jag undrar vem som cyklar egentligen Jag skrev ju ". Men frågan är ju om de asylsökande uppfyller kraven för dessa jobb "
Genomsnittsåldern är väl mellan 25 till 35 år för asylsökande.
Sedan tar det väl kanske 10 år innan de har jobb och kan bygga upp sin pension. Alltså från 35 till 45 år.
Hur vettig pension arbetar man ihop då, speciellt som många av dem bara får låglönejobb?

Men jag har ju under flera år pekat på just denna problematik, det enda du kommit med är ett raljerande om min invandrarfientlighet och att vi minsann har plats för alla. Börjar eka en aning ihåligt numera..:sneaky:

Nej, du pekar vitt och brett på en massa olika problem, vissa relevanta och andra mindre relevanta. Gärna om det handlar om invandring, äganderätt eller vargar.

Ledtråd: Genomsnittsålderm för ensamkommande barn från Afghanistan är inte i området 25-35 år.
 
Det skiljer inte så ohyggligt mycket på dessa ungdomar och andra ungdomar i Sverige som går i högstadiet eller gymnasiet. De är i sin början av vuxenlivet. De kommer att bli snickare, vårdbiträden, undersköterskor, ingenjörer, lärare eller bibliotekarier - eller vad som helst. Precis som vilka andra unga som helst.

I den ena gruppen har färre än två av tio examen efter 4 år på gymnasiet, i den andra gruppen är det ungefär lika många som inte har examen efter 4 år på gymnasiet. Det är väl skillnaden.
 
Den berörda gruppen är inte en del av arbetskraften så det verkar svårt att kolla upp. Jag ser ingen anledning att en nyss gymnasieutbildad 19-åring inte skulle kunna tjäna ihop till sin pension efter antingen att börja arbeta eller gå in på högre studier och sedan arbeta.
På individnivå kan såklart vadsomhelst hända men på gruppbild så är siffrorna dystra. Den här gruppen finns det inga siffror på men generellt så är siffrorna mycket lägre på utrikes födda jmf med inrikes födda även efter 20+ år.

Asylmottagande är och ska inte vaea en fråga om ekonomisk vinst utan är främst en humanitär fråga men att hävda att det är någon sorts ekonomisk vinstaffär för samhället är oärligt.
 
Vad som irriterar mest i den eviga migrationsdebatt är att alltför många säger att 'vi' kan inte 'hjälpa alla' (Sverige 'hjälper' en bråkdels promille av världens flyktingar idag) och att det måste hittas alternativa vägar. För det första så finns det redan en begränsning i beviljande av uppehållstillstånd av svenska myndigheter i enlighet med gällande praxis och lagstiftning. Vissa delar kan man ändra - se ex införande av tillfälliga gränskontroller - andra inte om man inte vill bryta mot EU:s och FN:s direktiv. Migrationsverket beslutar redan om vilka som ska beviljas uppehållstillstånd som asylsökande, anknytning eller arbetstillstånd. Hur det ska definieras bestäms för det mesta av juridisk (märk väl) praxis. Vad är extremt ömmande skäl osv.

Men istället för att prata om alternativa vägar, vad är dessa, rent konkret? Förutom att bara vagt mumla om att vi inte har råd. Att, som @sjoberga just påpekade varför tro att en frisk 19-åring inte ska kunna jobba ihop sin pension och hålla den snabbt åldrande (svenska om du nu vill definiera det så) befolkningen under armarna? Var ska fö alla dessa 19 åringar som ska försörja den ökande majoriteten av äldre komma från om inte utlandet eftersom det inte föds tillräckligt många 'svenskar' idag?

Påpekas ska att ungdomarna är en nettovinst för Sverige eftersom det grovt räknat kostar ca 2 miljoner (2005 SCB) för varje svensk från 0-18 år inte inräknat vad föräldrarna väljer att lägga på sina barn. Och att det är de ungdomar som är målmedvetna och besitter en basal begåvning eftersom de redan studerar/kommer studera på ett främmande språk. Jag har jobbat en del med just liknande ungdomar - dessa har beviljats UAT. Många väljer yrkesinriktade utbildningar, förvånansvärt många USKA eller liknande där studietiden är relativt kort, lönen är dålig, arbetsförhållanden hårda och chansen att få jobb höga. En karriärstege finns inte, målet är att få ett jobb. Redan idag är frågan, vem ska ta hand om redan existerande pensionärer? Ta en titt på hur det ser ut idag och fråga sedan vad som händer om alla 'nysvenskar' försvann från ffa äldrevården/hemtjänst.

Ge konkreta förslag, skriv vad konkret vill ni ska göras. Kvotera antalet personer som beviljas asyl i Sverige oaktat hur många som har giltiga skäl? Slopa garantipension för personer som inte är födda i Sverige? Gäller det även 'svenskar' som är födda här? De har de facto kostat samhället mer under sin livstid. Ta debatten ett eller flera steg längre och sluta fastna på det eviga 'vi har inte råd'. Ja, jag har min ståndpunkt klar, men jag lyssnar gärna på andras åsikter och förslag. Man kan komma från många ideologier och åsiktssätt och kanske, kanske genom det komma fram till mer kreativa lösningar.
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 076
Senast: bettysmatte
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 747
  • Artikel
Dagbok Trötthet. Panikångest i parti och minut som inget hjälper mot. Alltid brist på pengar. Ingen framtidstro för inget kommer någonsin att...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: bettysmatte
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp