Bukefalos 28 år!

Svårt att se att Dublinkonventionen som vi undertecknat kan motivera asylsökanden att åka genom 5-6-7 säkra länder för att söka asyl i Sverige som om jag räknar rätt är sista land.
Eller har krig brutit ut i Tyskland när jag sovit?
Det problemet skulle försvinna om vi anpassade vår standard och våra regler till de länders, som människorna passerar först...då lönar sig inte de extra milen...
 
Sverige har i storleksordningen nästan 200 miljarder kronor i handelsunderskott gentemot övriga EU-länder (främst Tyskland). Den direkt EU-avgiften är hela 40 miljarder kronor nästa år.

Till det kommer en kostnader som döljs i interna utgifter. EU är för Sverige en väldigt dyr affär.

Nej, du är HELT ute och cyklar.
 
Fast nu vet vi i alla fall att krisen i vården är vårt fel, pensionärernas, alltså. De 1 miljon invandrare vi fått hit på väldigt kort tid har ingen som helst betydelse. Det kan säkert alla som besökt akuten någon gång under det senaste året skriva under på. Bara gamla människor med svenska ursprung som sitter där. Japp. Och vi har ju inte betalt en krona under våra verksamma år, alls.

"I stället menar hon att det är den allt äldre befolkningen som pressar vården. Till 2025 väntas antalet invånare, 70 år och äldre, öka med 300 000 personer eftersom svenskarna lever allt längre."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ll-vardens-problem-beror-inte-pa-flyktingarna
 
Så först vill regeringen höja pensionsåldern med hänvisning till att äldre blivit friskare och sedan skyller man vårdens problem på att de sjuka äldre blivit fler...

Mystisk ekvation att få ihop får jag tycka ...
 
Fast nu vet vi i alla fall att krisen i vården är vårt fel, pensionärernas, alltså. De 1 miljon invandrare vi fått hit på väldigt kort tid har ingen som helst betydelse. Det kan säkert alla som besökt akuten någon gång under det senaste året skriva under på. Bara gamla människor med svenska ursprung som sitter där. Japp. Och vi har ju inte betalt en krona under våra verksamma år, alls.

"I stället menar hon att det är den allt äldre befolkningen som pressar vården. Till 2025 väntas antalet invånare, 70 år och äldre, öka med 300 000 personer eftersom svenskarna lever allt längre."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ll-vardens-problem-beror-inte-pa-flyktingarna
Ja problemet är en allt äldre befolkning...som till del inte varit med och finansierat sin vård, sitt boende och sina pensioner fullt ut. De behöver därför understöd i olika former för att överhuvudtaget klara sig..Vad det beror på? Enkelt, för lite inbetalt till kassor o skatter pga av för låga löner och eller för kort tid som heltidsarbetande.
 
Så först vill regeringen höja pensionsåldern med hänvisning till att äldre blivit friskare och sedan skyller man vårdens problem på att de sjuka äldre blivit fler...

Mystisk ekvation att få ihop får jag tycka ...
Nja.förr räknade man ca 15 år efter pension..och den var vid 67. Nu går folk vid 61 och lever i 25 år ..blir ett behov som ökar med ca 30%. Till det kommer sedan stora grupper som inte pyntat in fullt till kassorna....
 
Ja problemet är en allt äldre befolkning...som till del inte varit med och finansierat sin vård, sitt boende och sina pensioner fullt ut. De behöver därför understöd i olika former för att överhuvudtaget klara sig..Vad det beror på? Enkelt, för lite inbetalt till kassor o skatter pga av för låga löner och eller för kort tid som heltidsarbetande.
Nja det har du nog inga belägg för. Vi har nog dragit vårt strå till stacken, frågan är snarare vad regeringen gjort med pengarna. Lägg dessutom till försäljningen av våra gemensamma tillgångar som järnvägen, vatten och kärnkraften + kablarna så finns det nog mycket att önska. (Nuon, host, host)
 
Nja.förr räknade man ca 15 år efter pension..och den var vid 67. Nu går folk vid 61 och lever i 25 år ..blir ett behov som ökar med ca 30%. Till det kommer sedan stora grupper som inte pyntat in fullt till kassorna....
Går man vid 61 så har man egen pension man lever av eller så har arbetsgivaren undanhållit en del i lön för att kunna pensionera människor i förtid. Skyll inte på oss.
 
Nja det har du nog inga belägg för. Vi har nog dragit vårt strå till stacken, frågan är snarare vad regeringen gjort med pengarna. Lägg dessutom till försäljningen av våra gemensamma tillgångar som järnvägen, vatten och kärnkraften + kablarna så finns det nog mycket att önska. (Nuon, host, host)
Se bara rakt av vad en person betalt in om denne arbetat deltid på ett lågavlönat jobb.
 
Går man vid 61 så har man egen pension man lever av eller så har arbetsgivaren undanhållit en del i lön för att kunna pensionera människor i förtid. Skyll inte på oss.
Vad du får i pension beror inte på om du jobbat hela livet...det beror på hur mycket du eller din/dina arbetsgivare betalt in. i praktiken vad du fått i lön. Har du betalt in lite så får du lite i pension, har du jobbat utomlands ett antal år, sänker det din pension eller för de nyanlända, de hinner inte jobba tillräckligt många år, ja då blir det lägre pension..så har vi skyddsnätet med ett garantibelopp som ligger rätt nära det som en deltidsarbetande lågbetald städerska får.
 
I praktiken är det väl ingen skillnad på ett bankkonto och ett pensionskonto...det man stoppar in får man sedan ta ut. Är det för lite så får man väl skylla på den som stoppade in..dvs en själv
 
I praktiken är det väl ingen skillnad på ett bankkonto och ett pensionskonto...det man stoppar in får man sedan ta ut. Är det för lite så får man väl skylla på den som stoppade in..dvs en själv
Pfft. I call BS.
Pensionsavsättningarna som anställd bestäms av lagar. Såvitt jag vet stiftar regeringen lagar.
Är det för lite får man skylla på regeringen (oavsett färg) som (efter samråd med fack och arbetsgivare) stiftat dessa lagar.
Sålänge arbetsmarknadens parter i samråd bestämmer lönenivån så har sittande regering bara att bestämma vilken % som ska sättas för att pensionsystemet ska ge skälig lön till alla.
Ibland är du otroligt korkad.
 
Nja det har du nog inga belägg för. Vi har nog dragit vårt strå till stacken, frågan är snarare vad regeringen gjort med pengarna. Lägg dessutom till försäljningen av våra gemensamma tillgångar som järnvägen, vatten och kärnkraften + kablarna så finns det nog mycket att önska. (Nuon, host, host)
Men vadå ”vi”? Du talar inte för alla, och mig veterligen är du en UNG pensionär. Artikeln syftar till äldre, alltså 70-100-åringar typ, så den handlar inte om unga pensionärer. Vi lever längre pga den medicinska utvecklingen och har nu kommit i läget där vi behandlar typiska saker relaterat till ålder = vi lever ännu längre. Jag har varit med om att anhöriga fått läkare att gå med på att sätta på pacemaker och gastrostomi (matsond) på demenssjuka som var så pass dåliga att de fick bo på boende. På Facebook florerade ett tag ett tragiskt inlägg där någon låtit en läkare amputera sin svårt sjuke 94-åriga pappas båda ben från låren och neråt, trots att det bara var en tillfällig lösning. Jättefrustrerande att läsa, när ska man få dö egentligen?! Varför måste man förlänga livet till varje pris? Inte konstigt att vården blir dyr.
 
Nej, du är HELT ute och cyklar.

Sveriges BNP är mellan 5 och 10 procent högre med EU än utan EU enligt olika studier, sammanfattade av Kommerskollegium 2015.

Det innebär mellan ca 220 miljarder och 440 miljarder extra i producerat värde vi kan tillgodoräkna vår tillväxt och som till del finansiera välfärd med.

För en extremt exportberoende nation som Sverige är EU en guldgruva.

Sedan finns det betydligt större värden än ekonomiska i ett djupgående europeiskt samarbete, men det är givetvis en mer politisk åsiktsfråga, om vi ska bygga eller riva murar mellan människor i Europa.
 
Pfft. I call BS.
Pensionsavsättningarna som anställd bestäms av lagar. Såvitt jag vet stiftar regeringen lagar.
Är det för lite får man skylla på regeringen (oavsett färg) som (efter samråd med fack och arbetsgivare) stiftat dessa lagar.
Sålänge arbetsmarknadens parter i samråd bestämmer lönenivån så har sittande regering bara att bestämma vilken % som ska sättas för att pensionsystemet ska ge skälig lön till alla.
Ibland är du otroligt korkad.
Jag insåg redan på början av 1980 talet att den normala pensionen skulle bli skral. Organisationer och sakkunniga förde redan då fram samma budskap. Staten kunde inte höja avgiften pga att den politiska viljan inte fanns. Avgiften hade blivit alltför betungande för den gemene man, speciellt de låginkomsttagare som fanns. Alltså fanns redan då ett eget ansvar för att bygga upp någon form av buffert. Antingen i form av fasta tillgångar, fonder/aktier eller kapital som skulle kunna användas för att spä på den framtida pensionen eller för att sänka levnadskostnaderna då pensionen inte räcker Samhället ser till att du får en grundtrygghet eftersom du är garanterad en viss minipension + att du då samtidigt kan få hjälp med bostadskostnaden. Men det är klart, den standarden ligger ljusår ifrån den, som de med en vettig uppbyggd förmögenhet i form av pensionstillgångar an hålla. Och det är inte samhällets fel, det är individens eget. I den mån man ska söka ngn skyldig
 
Vad som sker om vi går ur EU kan ingen säga med säkerhet, det blir bara gissningar, det vi däremot vet är att idag är underskottet i handeln med övriga EU-länder stort, vi köper alltså mycket från andra EU-länder men de köper betydligt mindre av oss. Det är också en klart växande trend:

varuhandel.png

Till det kommer de handelshinder som genom EU-medlemskapet reses gentemot länder utanför EU, exakt hur stort det bortfallet är är dock svårare att beräkna.

I princip inget av av alla de löften som gavs om fördelar med att gå med i EU har infriats, helt klart är att EU-medlemskapet blivit mycket kostsamt för Sverige som land.
 

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 877
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
338
Senast: __sofia__
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 815
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp