Valack e. Cuper?

Status
Stängd för vidare inlägg.

PantheraL

Trådstartare
Hej!

Jag ska låna/köpa en valack e. Cuper, sju år gammal, ej riden särskilt mycket pga en rörelsestörning han fick när han som föl gick omkull i hagen, men ej triangelmärkt. Jag har då tänkt börja tävla så smått med honom framåt våren/försommaren, men jag har aldrig träffat honom, utan min mamma har bestämt detta (lånet av hästen då). Jag undrar då om ni tror att han kan vara bra? Tänkte främst hoppning men även dressyr. Kan tillägga att jag är fjorton (född 02 i januari) och har för tillfället tagit en paus från ridningen då jag blev trött på att bara rida runt i trav och galoppera på volter(red på ridskola). Har sett honom på riktigt, på avstånd dock, och mitt ganska otränade öga tycker att han ser fin ut exteriört. Skulle kunna lägga till en länk eller liknande till stoet om det är intressant. Tacksam för svar!
 
Hej!

Jag ska låna/köpa en valack e. Cuper, sju år gammal, ej riden särskilt mycket pga en rörelsestörning han fick när han som föl gick omkull i hagen, men ej triangelmärkt. Jag har då tänkt börja tävla så smått med honom framåt våren/försommaren, men jag har aldrig träffat honom, utan min mamma har bestämt detta (lånet av hästen då). Jag undrar då om ni tror att han kan vara bra? Tänkte främst hoppning men även dressyr. Kan tillägga att jag är fjorton (född 02 i januari) och har för tillfället tagit en paus från ridningen då jag blev trött på att bara rida runt i trav och galoppera på volter(red på ridskola). Har sett honom på riktigt, på avstånd dock, och mitt ganska otränade öga tycker att han ser fin ut exteriört. Skulle kunna lägga till en länk eller liknande till stoet om det är intressant. Tacksam för svar!


Nej, jag tror inte detta är så bra för dig. En 14 åring som ska rida och utbilda en storhäst som är 7 år och inte särskilt mkt riden låter inte så bra i mina öron. Spec inte att du inte ens provat honom innan samt att du beskriver att hästen har en rörelsestörning. Varför är hästen inte mkt riden? Håller den inte för ridning så håller den absolut inte för tävling.
Hur länge har du ridit på ridskolan? Ridit någon annanstans förutom ridskolan? Kommer du ha hästen uppstallad där det finns hjälp tillgänglig? Kommer du att träna för tränare, hur ofta?
 
Finns nog ingen här som kan säga något om hästen eftersom vi inte har sett den i verkligheten men jag hade dragit öronen åt mig med tanke på att den gått omkull och har en rörelsestörning. Det kan uppstå väldigt allvarliga skador vid en sån vurpa så en ordentlig besiktning på klinik hade varit ett grundkrav om det hade varit jag som skulle ha hästen.
 
Han är inriden och grundbildad, och ska på tillridning i en-två månader innan vi ska ha honom, så jag ska inte utbilda honom så sett, och så ska min mamma också rida honom. Ägaren hade inte tid, har jag för mig, då hon hade flera hästar som behövde hennes uppmärksamhet. Jag red i fem-sex år på ridskola och dessutom så köpte min mamma en gammal ridskolehäst som hon var skötare på som yngre (en 23-årig valack som jag aldrig tyckte om att rida särskilt mycket, snarare en enmanshäst som tydde sig för mycket till min mamma för att jag skulle kunna rida honom ordentligt, dessutom ganska "trög", ville inte gå på ridbanan och var inte särskilt pigg ute heller med mig, utan följde bara efter min mamma, spörädd var han också). Kommer ha honom i ett stall ungefär tjugo minuters bilfärd från mitt eget hem, en vän till min mamma har gården och hennes dotter tävlar mycket ponny på hög nivå plus att mamma har flera vänner som är tränare, kommer även rida privatlektioner 2-4 gånger/månad för en tränare som är känd för att vara lite pushig, vill att hennes elever ska utvecklas osv
 
Han är inriden och grundbildad, och ska på tillridning i en-två månader innan vi ska ha honom, så jag ska inte utbilda honom så sett, och så ska min mamma också rida honom. Ägaren hade inte tid, har jag för mig, då hon hade flera hästar som behövde hennes uppmärksamhet. Jag red i fem-sex år på ridskola och dessutom så köpte min mamma en gammal ridskolehäst som hon var skötare på som yngre (en 23-årig valack som jag aldrig tyckte om att rida särskilt mycket, snarare en enmanshäst som tydde sig för mycket till min mamma för att jag skulle kunna rida honom ordentligt, dessutom ganska "trög", ville inte gå på ridbanan och var inte särskilt pigg ute heller med mig, utan följde bara efter min mamma, spörädd var han också). Kommer ha honom i ett stall ungefär tjugo minuters bilfärd från mitt eget hem, en vän till min mamma har gården och hennes dotter tävlar mycket ponny på hög nivå plus att mamma har flera vänner som är tränare, kommer även rida privatlektioner 2-4 gånger/månad för en tränare som är känd för att vara lite pushig, vill att hennes elever ska utvecklas osv


Av ditt svar att döma så håller jag fast vid att det inte låter bra.
 
Moderatorn väljer att stänga den här tråden för vidare diskussion.

Det är helt omöjligt för forumanvändarna här att veta om det blir bra för dig och hästen eller inte. Det blir bara vilda spekulationer åt alla håll.
Det du bör göra är att vända dig till en erfaren hästmänniska som du litar på, kanske din senaste ridinstruktör - nej, ridlärare tycker inte att det är ett dugg konstigt om man väljer att sluta rida lektion för att prova på att ha egen häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 160
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
961
Hästvård Har ett fullblod som jag haft i tre år och har haft genomgående problem med denne vid ridning. han är den enda hästen jag har stött...
2
Svar
23
· Visningar
6 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp