Bukefalos 28 år!

Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så uppfattade jag det, ber om ursäkt för missförståndet. För mig är ett nekande ett nekande, om någon säger att hon skrek som en gris och ylade om att hon inte ville och det bedöm som sannolikt och personen ändå inte fattar att det betyder nej så håller jag med dig, däremot inte en förklaring om att hon tog intiativet men sedan blev hon tyst men verkade villig. Det beror på situatioen och vad killen inte fattat.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

När SvD refererar domen blir det tydligt att rätten ger mannen tolkningsföreträde när det gäller kvinnans uppträdande. Hennes nej var bara "tunna och lätta nej", hennes kropp sade något annat.

Kammaråklagare Mathias Larsson hade yrkat på två års fängelse för den åtalade.

– Båda är egentligen överens om att hon sagt nej, men killen säger alltså att hennes kroppsspråk* sagt något helt annat och att han därför inte avsiktligen tvingat till sig samlag. Det är inget enkelt ärende, men det är väl ganska troligt att jag överklagar, säger han till SvD.

Kvinnan och mannen har båda berättat om hur de först kysste varandra och hade ett förspel i lägenheten.

Kvinnan har berättat att hon ångrade sig i ett läge när mannen var på väg att inleda samlag med henne. Hon säger då att hon skrikit, sagt nej flera gånger, och försökt trycka bort mannen, men att han varit starkare.

Han ska också ha hållit för hennes mun och näsa vid ett tillfälle så att hon inte kunde andas.

Mannen, å andra sidan, säger att han avbröt första försöket att ha samlag när kvinnan sa "nej", men att han uppfattade att hon snarare ville vänta en stund. Han säger att de hånglade och att han sedan tolkade att kvinnan ville pröva igen.

Han har hört kvinnan säga "nej" under tiden de haft sex, men eftersom det ska ha varit "tunna och lätta nej" som skilde sig från den första protesten har han tolkat det som att hon inte menade det. "Sättet hon sa nej på nu" säger han sig ha uppfattat som "en del av sexet", något han också upplevt med andra kvinnor.

Kvinnan ska i ett tidigt skede ha pressat hans hand hårt mot sitt underliv, säger mannen. Det har han, säger han, tolkat som en tidig signal om att kvinnan "tyckte om när det var rätt hårt".

Han medger också att han i ett läge gett henne ”en örfil”, men att han uppfattat att de hade en tyst överenskommelse om dominsanssex. Han säger sig ha gett henne tydligt utrymme att dra sig undan om hon verkligen ville.

* = mannen uppgav att han känt "vissa spänningar" i kvinnans kropp som betydde att hon var "med på det", det är troligen det åklagaren menar med "kroppsspråk"
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är den bilden som gör att mycket av det som är våldtäkt/övergrepp inte ses som det i omgivningens ögon, så som nämnts tidigare i tråden.

En våldtäktsman är ju en okänd läskig gubbe som sliter in kvinnor i en buske i parken och våldtar dem. Inte är det den populära killen i skolan, eller den snygga mannen med bra jobb och fina kläder...
Ja precis.

Det är någon äcklig, farlig människa som man inte känner. I verkligheten är det ju inte så enkelt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag tänker också så.

Jag tror att många våldtäktsmän och män som begår övergrepp lever i förnekelse över vad de faktiskt gör, det de sysslar med och "våldtäkt" är olika saker enligt dem av den enkla anledningen att "våldtäktsman" inte passar in i deras självbild.

Det är min erfarenhet också.

En "vän" ringde mig och var helt förtvivlad efter att ha blivit polisanmäld för våldtäkt. Trots att scenariot var klockrent och klart olagligt så kunde han inte fatta ett en fylleflirt kvällen innan inte var ett okej för sex med henne när hon sov. Fallet lades ner, och han jobbar kvar som ungdomsledare. Och han har fortfarande inte fattat det där med empati.

Ett annat exempel är killen som glatt skyller på sin aspergerdiagnos och sen har gjort sexuella övergrepp/våldtagit större delen av umgängeskretsens tjejer med en axelryckning. Varken han eller kompisarna verkar fatta att det inte blir okej att göra så bara för att man ligger inom autismspektrat.

Så nej, jag tror verkligen inte att de flesta killar har förmåga att sätta sig in i vad de gör. Däremot tror jag mycket väl att de hade kunnat det om de fått en annan uppfostran och levt i ett samhälle som uppmuntrat det.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag är så arg att jag knappt vet var jag ska ta vägen när jag börjar prata om det här. Som tur var har jag en man som är lika engagerad som jag och aktivt jobbar med jämställdhet i samhället. Han och de andra engagerade män jag känner får mig att känna lite hopp om världen.

Ja, det där med "genom sig själv känner man andra", gäller ju i det här fallet just för män som pratar om svårigheten att veta om sexet är frivilligt från kvinnans sida eller inte. Jag generaliserar inte utöver den gruppen. Väldigt många män pratar ju faktiskt inte på det viset.

(Att det sedan även finns kvinnor som säger så där, är så outhärdligt att jag saknar ord.)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag tror att många våldtäktsmän och män som begår övergrepp lever i förnekelse över vad de faktiskt gör, det de sysslar med och "våldtäkt" är olika saker enligt dem av den enkla anledningen att "våldtäktsman" inte passar in i deras självbild.

Det tror jag också, och jag tror att det även gäller för många män som misshandlar kvinnor.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag spyr rakt fram och ger upp hoppet om den här sugiga jävla världen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så nej, jag tror verkligen inte att de flesta killar har förmåga att sätta sig in i vad de gör. Däremot tror jag mycket väl att de hade kunnat det om de fått en annan uppfostran och levt i ett samhälle som uppmuntrat det.

Så mörk bild av verkligheten har inte jag. De flesta killar tror jag har den förmågan. Visst är det alldeles för många som i te har det men knappast en majoritet. I varje fall tror och hoppas jag det.

Jag tror inte det handlar bara om uppfostran just om sex. Vi pratade inte specifikt om sex och våldtäkter hemma men det känns självklart ändå. Det handlar nog om en allmän respekt för sina medmänniskor. Har man fattat det så kan man applicera det på sexområdet också. Så det går djupare än att ha diskussioner om våldtäkt och ett nej är ett nej. Det kan killar skaka av sig och de fattar kanske inte att det berör dem. De är ju ändå inte sådana. Det måste finnas en grundläggande empati och respekt.

Sen om vi kunde sluta premiera machokulturen vore mycket vunnet för alla.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

<snip>
De flesta killar tror jag har den förmågan. Visst är det alldeles för många som i te har det men knappast en majoritet. I varje fall tror och hoppas jag det.

<snip>
Det handlar nog om en allmän respekt för sina medmänniskor. Har man fattat det så kan man applicera det på sexområdet också. Så det går djupare än att ha diskussioner om våldtäkt och ett nej är ett nej.
<snip>

Precis. Det handlar om respect for alla andra manniskor ... men lika viktigt ar att man far lara sig att ta ansvar for sina handlingar och sta for vad man gor.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är allas ansvar. Det handlar inte bara om kommande generationer, det handlar om nuet också. Gamla gubbar som dig och 20-åringar och andra, inte bara småbarn. Målet är att nå alla, att alla ska få bättre förståelse och kunskap om det här.

Jag vet att du personligen avsäger dig allt samhällsansvar och inte har något intresse av att se minskat antal våldtäkter eller ändrade könsroller, men de som har sådant intresse jobbar för det på alla plan.

Ska naturligtvis bytas ut mot: -Jag anser, till att börja med.

Att jag varit politiskt aktiv sedan tonåren talar mot det du säger.Bara det att du anser att jag inte tar ansvar för att du inte delar mina åsikter väcker tveksamheter vad det gäller din demokratiska inställning.Ditt påstående om att jag inte skulle vara intresserad av att minska antalet våldtäkter är för horribelt för att bemöta.

Alla medborgare i ett samhälle har naturligtvis ett egen-ansvar. Detta spiller naturligtvis över på ett samhällsansvar. Utan detta egenansvar, vilket är själva cementen, i ett samhällsbygge så fungerar det inte. Inte i ex. trafiken och inte i interaktionen mellan människor.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Självklart är det ord mot ord. Men det svåra blir när kvinnan sagt nej och mannen hävdar att att han inte uppfattade det.

Många situationer kan det ju vara så att kvinnan inte varit jättetydlig med att hon inte ville. Kanske säger hon nej först, men efter tjat och påtryckningar går det vidare. Kanske fortsätter hon att säga nej, eller ber mannen sluta. I de lägena kan det i mitt tycke faktiskt vara bättre att inte lägga fokus på huruvida hon var tydlig med sitt nej eller inte utan om han faktiskt tydligt uppfattade att hon var med på det.

Det finns en stor gråzon för vad som är våldtäkt, vad som är sexuellt utnyttjande och vad som bara är en situation som man ångrar dagen efter. Självklart ska ingen fällas för våldtäkt om kvinnan varit med på det men sedan ångrar sig.

Jag tycker det är rimligt att ställa frågan "hur kommer det sig att du uppfattade att hon var med på det?".

Som TomasN skriver, om det faktiskt är så att mannen borde ha förstått att kvinnan inte vill så räcker det. Män är inte korkade varelser som drivs av sin sexlust och därför tappar all sans och vett när de blir kåta. Jag fattar inte hur så många debattörer (ofta manliga) argumenterar utifrån det perspektivet. Snacka om att se ner på sitt eget kön!

Gjorde man inte det? Det framkom ju då att hon sagt nej, ett flertal gånger, samtidigt som hon handfast tagit tag i hans lem och fört den mot sitt kön ...Samt att mannen avbrutit flera gånger för att fråga om de skulle fortsätta. Det var väl av orsakerna till domen.

Men förhoppningsvis går det hela vidare till hovrätten så enbart jurister får säga sitt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Så mörk bild av verkligheten har inte jag. De flesta killar tror jag har den förmågan. Visst är det alldeles för många som i te har det men knappast en majoritet. I varje fall tror och hoppas jag det.

Jag tror inte det handlar bara om uppfostran just om sex.

Sen om vi kunde sluta premiera machokulturen vore mycket vunnet för alla.

Så tror jag också.

Jag kan bli lite nervös av de säkert oerhört välmenande föräldrar som pratar om vikten av att lära söner att "nej betyder nej" och att lära döttrar att "det är viktigt att kunna säga nej". Jag kan inte se annat än att den sortens pedagogiska nit, har som undertext att sönerna är driftstyrda och att flickor ska begränsa killars utlevelse och för egen del hålla på sig.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag tror inte heller att det här främst hänger på föräldrarna, utan på samhället, på strukturer. Som sådana här domar. De bekräftar och förstärker föreställningen att det är så inihelvete svårt att avgöra om en kvinna vill ha sex eller inte (och, i nästa lager, föreställningen att män vill ha sex men det är inte lika säkert att kvinnor vill det, därför måste mannen nogsamt förhöra sig om det. Det bygger liksom in en obalans redan från början).

Machokulturen ja... Undrar varför jag kommer att tänka på fotboll.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag spyr rakt fram och ger upp hoppet om den här sugiga jävla världen.

Ja. Det är lite det jag menar att jag inte orkar mer. Vissa saker tar mig hårdare än andra, den här domen var en av dem. Jag orkar inte!

Förra gången jag kände såhär var när hatet mot kvinnliga skribenter senast var i fokus. Att en kvinna får bajs i brevlådan och hatmail om att hon är ful, oknullad och borde straffknullas för att hon i offentliga sammanhang uttryckt sin åsikt om t ex jämställdhet, rasism eller sport - då orkar jag heller inte längre.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag har alltid försökt att tänka att majoriteten av befolkningen nog ändå är ganska reko, men bilden svartnar allt mer. Det KAN inte vara så illa att en majoritet står för den här graden av misogyni - men vart hittar man beviset på det? :(

(ang mitt tidigare inlägg så menade jag inte enbart inom sexualitet, självklart är det könsrollerna och machoidealet i stort som är problemet)
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Är det någon som vet hur många som blir dömda för våldtäkt i Sverige per år ungefär? De senaste domarna får mig att fundera på om ngn döms någon gång?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Hinner inte leta upp totala antalet domar på BRÅ just nu men - en intressant siffra i sammanhanget är att hela 33 procent av våldtäktsåtalen leder till friande dom. 2006, innan HD:s skärpning, ledde 22 procent till friande dom. Det har alltså blivit svårare att få en våldtäktsman fälld.

Motsvarande siffra för brott generellt är - 5 procent. Ser man till all brottslighet fälls alltså 95 av åtalade gärningsmän. När det gäller våldtäkt bara 67 procent.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Hinner inte leta upp totala antalet domar på BRÅ just nu men - en intressant siffra i sammanhanget är att hela 33 procent av våldtäktsåtalen leder till friande dom. 2006, innan HD:s skärpning, ledde 22 procent till friande dom. Det har alltså blivit svårare att få en våldtäktsman fälld.

Motsvarande siffra för brott generellt är - 5 procent. Ser man till all brottslighet fälls alltså 95 av åtalade gärningsmän. När det gäller våldtäkt bara 67 procent.

Siffror från brå

Under 2012 anmäldes 16 900 sexualbrott. Hälften av brotten klassas som sexuellt ofredande eller blottning. De anmälda våldtäkterna minskade med 3 procent jämfört med året innan.
Sett över en tioårsperiod så har anmälda våldtäkterna ökat kontinuerligt, vilket har ett flertal orsaker.

En stor del av ökningen kan förklaras av att en ny sexualbrottslagstiftning trädde i kraft den 1 april 2005. Den innebär bland annat att vissa gärningar som tidigare rubricerades som sexuellt utnyttjande nu rubriceras som våldtäkt.

År 2011 fattades 1 400 lagföringsbeslut gällande sexualbrott. Antalet lagföringsbeslut för sexualbrott har
ökat kontinuerligt sedan 2002. Jämfört med år 2010 var ökningen 6 procent eller 74 beslut. Framför allt
ökade lagföringar gällande Köp av sexuell tjänst med 34 procent eller med 114 beslut. Köp av sexuell tjänst
är att betrakta som ett spaningsbrott; vid denna typ av brottslighet är det inte ovanligt att det sker tillfälliga
uppgångar till följd av polisens spaningsuppslag och insatser. Den absolut vanligaste typen av påföljd för
detta brott var böter, antingen genom strafföreläggande (301 beslut) eller i domstol (130 domslut). På tio år
har ökningen av antalet lagföringsbeslut för olika typer av sexualbrott fördubblats. Det motsvarar en ökning
med 696 beslut. Lagföringsutvecklingen gällande sexualbrott under perioden ska ses mot bakgrund av den
nya sexualbrottslagstiftning som trädde i kraft 2005.
Så om siffrorna 11 och 12 inte varierar alltför mycket så ligger lagföringsprocenten på ca 10%
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp