Välja ras

Jag hade försäkring hos folksam, där låg de bland de billigaste raserna.
De kan ha problem med patella och tänder som andra dvärgraser. Men överlag upplever jag dem som sunda och långlivade.
Vad märkligt, i RAS:en står det tvärtom att även om hundarna verkade friska i en enkät bland hundägarna så låg de högt i försäkringsstatistiken.
 
Vad märkligt, i RAS:en står det tvärtom att även om hundarna verkade friska i en enkät bland hundägarna så låg de högt i försäkringsstatistiken.

Nu var ju den några år.
Min var född 2010, aldrig varit hos veterinären. Känner ganska många med brabbar och ingen har haft problem mer än lätt patella och tandsten.
 
Det största beslutet i mitt liv!!! Lite så känns det :laugh::nailbiting: Det är väl mer eller mindre bestämt, kanske, eventuellt, förmodligen, jag tror det, att jag ska skaffa hund. Det kommer dock inte ske i år så jag har lite tid på mig att försöka komma fram till vilken ras. Det är där jag behöver hjälp!

Mina kriterier:

- Liten/mellan ca 30-40 sm hög
- Ingen (eller väldigt lite) pälsvård
- Frisk ras
- Sällskapshund! (jag är inte intresserad av agility eller nått sånt så jag vill ha en hund som bara vill leva livet ;))

Hmm.. Är det nått mer jag bör ha med i mina kriterier?

Men förutom detta, vad mer är viktigt? Ska den vara lätt att ha lös? kunna komma överrens med andra hundar?

I övrigt så tycker jag att bichoner är trevliga. Löwchen har jag själv och havanaisen är även den trevlig. Lättsamma, friska och pigga men utan att vara krävande.

Ska du inte ställa ut så kan du ju klippa ner pälsen. Varannan månad eller ngt och så slipper du både fällande och pälsvård däremellan. En bra maskin kostar runt 2000 kr och det sparar man snabbt in på. Pälsvården tar då kanske 1-2 timmar med 6-10 veckors mellanrum och ge hunden en dusch samtidigt så är den tiptop till nästa omgång :D
 
Det största beslutet i mitt liv!!! Lite så känns det :laugh::nailbiting: Det är väl mer eller mindre bestämt, kanske, eventuellt, förmodligen, jag tror det, att jag ska skaffa hund. Det kommer dock inte ske i år så jag har lite tid på mig att försöka komma fram till vilken ras. Det är där jag behöver hjälp!

Mina kriterier:

- Liten/mellan ca 30-40 sm hög
- Ingen (eller väldigt lite) pälsvård
- Frisk ras
- Sällskapshund! (jag är inte intresserad av agility eller nått sånt så jag vill ha en hund som bara vill leva livet ;))

Hmm.. Är det nått mer jag bör ha med i mina kriterier?
Det finns en mängd raser som passar in och för att kunna hitta rätt ras bör du fundera lite över vilken personlighet du är ute efter. Vill du ha en hund som älskar alla eller bara dig? En som klarar sig bra själv eller en som är "mammig"? En som har värdighet eller en clown? Hur känslig är du för ljud? Osv. Rätt personlighet är nog många gånger viktigare än päls och storlek.
 
@Jissa

Ska din hund vara social eller reserverad? Den får gärna vara glad och nyfiken på andra människor/hundar men inte så att den vill springa fram och hoppa på varenda en.

Kunna ha lös eller okej att kunna ha i koppel främst? Bor du i stan eller i skogen?
Jag bor precis utanför stan så ganska central men jag har skogen runt knuten sas. Jag vill inte att det ska vara omöjligt att ha den lös men inkallning och sånt är väl en träningsfråga även om vissa raser kanske har svårare för det. Jag kommer nog för det mesta ha hunden kopplad.

@Milosari

Vill du ha en hund som älskar alla eller bara dig? Jag vill som sagt inte att den ska vilja springa fram till varenda en men inte heller skygg eller reserverad.

En som klarar sig bra själv eller en som är "mammig"? Jag vill att den ska vara ganska självständig. På så sätt att den känner sig ok med att bli lämnad hos dagmatte tex.

Hur känslig är du för ljud?
Jag vill inte ha en skällig hund. Men att den skäller nångång när det tex ringer på dörren är ok.
 
Ett litet förtydligande; reserverad är den hund som är trygg med främmande men som är ointresserad av kontakt. Om du tittar på siffror på BPH så har en reserverad hund låga siffror på "glad i människor" men höga siffror på trygghet i de sociala momenten. En skygg hund har ofta lågt på båda. Ordet är nog ett av de mest missförstådda i hundvärlden (ordet skarp/skärpa är ett annat "svårt" ord).

När det gäller självständighet så ska en osjälvständig hund inte har några problem med att bli lämnad, så länge den är trygg. Jag syftade mer på om du vill ha en hund som tittar på dig med tindrande ögon och undrar vad ni nu ska hitta på, eller om du vill ha en hund som kan bäst själv. Som ordspråket om taxar "kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax".
 
Allt! ;) Temperament, funkar de som sällskapshund? Kräver de mycket aktivering? Är de skälliga? Är de lydiga? Osv.

De jag har erfarenhet har inte varit skälliga. Min sista vaktade en del och då skällde han men ingen av de jag träffat på har dumskällt.

Jag har tränat och tävlat med mina, har tävlat i rally, htm, viltspår och ställt ut nån enstaka gång. Det är ingen ras man skaffar om man siktar på SM i någon gren men visst går det att träna dem. Min första gick att ha lös och lyssnade alltid, honom hade jag från valp. Min andra kom som omplacering när han var 3 år och då hade han haft 4-5 hem innan. Han gick inte att ha lös för han drog om han kände lukten av nått ätbart och det fick jag aldrig ordning på, tror dock att han hade kunnat gå att ha lös om jag haft honom från valp.

Mamma har sin som sällskapshund, även när hon hade 2 var gjorde hon inget speciellt med dem. De får hänga med på det hon gör, långpromenad, hälsa på hos folk, leka med barnbarnen osv.
 
Vad kan ni berätta om Sheltie? Inte riktigt den pälsen jag hade tänkt mig från början.. :laugh: Men som jag förstår det så ska man borsta den ca 1 gång i veckan? Känns ok för mig. :up:
Även Mittelspitz tycks ha letat sig in på min kanske-lista.:)
 
Jag är ju såld på podengo, men...
Det är en jakthund - hur mycket jakt det är i den varierar. Jakten är på gott och ont - ont eftersom det är svårt att ha en hund med mycket jakt i lös, gott eftersom den ger motor.

Det är små raser i Sverige - den lilla släta är den vanligaste och där registreras det kanske 60 om året. Minus med det är att raserna är ganska ojämna och med ett litet antal hundar blir det svårt att följa linjer. Välj en uppfödare du gillar och vars hundar du gillar!

Det är roliga hundar som gillar att jobba men som ibland har urhundshuvud. De små arbetar mycket med nosen. De ska gå i gryt efter ffa kanin. Det pågår just nu en lure coursing-boom med fler hundar som kommer till prov och träningar. De flrsta som sysslar med rasen i Sverige ställer "bara" ut. Man kan göra lite allt möjligt med en podd - även om man kanske inte kan bli kung på Brukshundsklubben. Lite som hundvärldens arabhästar.

Min egen är den mest reserverade jag mött (och ändå har minst två personer köpt podd efter att ha mött honom) - men där har vi ett svårdiagnosticerat, långvarigt smärtproblem i botten med missbildade knän. Man har börjat screena patella och ett par andra sjukdomar. Rasen ska vara frisk - men det finns ännu få individer äldre än 10-12 år i Sverige.

Jag kom från schäfer till podengo. Jag har energin. Jag har nyfikenheten, arbetsglädjen och viljan. Jag har tillgivenheten och lekfullheten. Jag får jobba mer med kontakt och fokus. Träning ger inte lika mycket i resultat men jag älskar mitt lille Faro-troll
 
Vad kan ni berätta om Sheltie? Inte riktigt den pälsen jag hade tänkt mig från början.. :laugh: Men som jag förstår det så ska man borsta den ca 1 gång i veckan? Känns ok för mig. :up:
Även Mittelspitz tycks ha letat sig in på min kanske-lista.:)

Skulle kunna passa absolut! Finns de som enbart har shelties som sällskap. Min kille skulle nöja sig med till exempel ett gårdsliv som aktivering men som han bor nu, i lägenhet, kräver han både motion och hjärnaktivitet för att vara "nöjd och harmonisk" (vilodagar klarar han självklart). Han är som mest nöjd efter ett spår eller agility, men det är ju individer också.

Pälsvården är inte speciellt jobbig så länge man inte ska ställa ut, då blir det nog mer. Jag borstar igenom pälsen noggrant ca 2 gånger i månaden och det tar ungefär en timme allt som allt. Drar igenom pälsen kanske en gång i veckan, speciellt byxorna, bröstet och öronen. Eftersom han inte kan ställas så klipper jag hela magen på honom för att underlätta för mig, då han kissar ner pälsen där annars.

Han är lätt att ha lös nu för tiden, men hade det ganska kämpigt till en början då han har en viss jaktlust. (Drog på harar, rådjur, katter etc). Han är trygg med människor och väldigt glad i det flesta och vill helst hälsa på alla han möter. Fungerar med alla hundar han har träffat och är relativt okomplicerad på så sätt. Oerhört självständig på så sätt att han ger sig iväg på egna äventyr, lägger sig i andra rum osv. Tyvärr dras han med endel rädslor, främst för ljud (vilket tyvärr är ganska vanligt inom rasen). Så ska man ha sheltie bör man vara noggrann med mentaliteten, främst när det kommer till oro, rädslor och osäkerhet.

Sheltien kallas just skälltie av en anledning och ja, vissa kan låta så man behöver öronproppar. Det är en ras som har lätt till skall, men ingenting som är omöjligt att träna bort. Min skäller, absolut, men inte i tid och otid. Han kan skälla vid lek och träning, främst när han blir frustrerad. Annars är han en ganska tyst individ, men stoppar jag in honom i en flock med shelties så låter han som dem :rofl:
 
Skulle kunna passa absolut! Finns de som enbart har shelties som sällskap. Min kille skulle nöja sig med till exempel ett gårdsliv som aktivering men som han bor nu, i lägenhet, kräver han både motion och hjärnaktivitet för att vara "nöjd och harmonisk" (vilodagar klarar han självklart). Han är som mest nöjd efter ett spår eller agility, men det är ju individer också.

Pälsvården är inte speciellt jobbig så länge man inte ska ställa ut, då blir det nog mer. Jag borstar igenom pälsen noggrant ca 2 gånger i månaden och det tar ungefär en timme allt som allt. Drar igenom pälsen kanske en gång i veckan, speciellt byxorna, bröstet och öronen. Eftersom han inte kan ställas så klipper jag hela magen på honom för att underlätta för mig, då han kissar ner pälsen där annars.

Han är lätt att ha lös nu för tiden, men hade det ganska kämpigt till en början då han har en viss jaktlust. (Drog på harar, rådjur, katter etc). Han är trygg med människor och väldigt glad i det flesta och vill helst hälsa på alla han möter. Fungerar med alla hundar han har träffat och är relativt okomplicerad på så sätt. Oerhört självständig på så sätt att han ger sig iväg på egna äventyr, lägger sig i andra rum osv. Tyvärr dras han med endel rädslor, främst för ljud (vilket tyvärr är ganska vanligt inom rasen). Så ska man ha sheltie bör man vara noggrann med mentaliteten, främst när det kommer till oro, rädslor och osäkerhet.

Sheltien kallas just skälltie av en anledning och ja, vissa kan låta så man behöver öronproppar. Det är en ras som har lätt till skall, men ingenting som är omöjligt att träna bort. Min skäller, absolut, men inte i tid och otid. Han kan skälla vid lek och träning, främst när han blir frustrerad. Annars är han en ganska tyst individ, men stoppar jag in honom i en flock med shelties så låter han som dem :rofl:

Ja, det låter ju verkligen som att det är en ras som skulle passa mig!

Det där med rädslor låter ju inte så kul men det är nått man kan träna på kanske?
 
Ja, det låter ju verkligen som att det är en ras som skulle passa mig!

Det där med rädslor låter ju inte så kul men det är nått man kan träna på kanske?

Han blev ordentligt skrämd vid 3 månaders ålder då det var några kids som kastade en smällare efter/bredvid oss. Detta har förstört det mesta när det kommer till ljud. Dock har det blivit mycket bättre "med tiden". Men man vet aldrig hur han reagerar - ibland kan han träna/tävla på brukshundsklubb med skjutbana en bit bort utan att reagera öht och ibland räcker det med ett pangljud så smiter han ner till källaren :idea: Men vi har tränat ganska flitigt på ljud, och visst har det blivit bättre!
 
Han blev ordentligt skrämd vid 3 månaders ålder då det var några kids som kastade en smällare efter/bredvid oss. Detta har förstört det mesta när det kommer till ljud. Dock har det blivit mycket bättre "med tiden". Men man vet aldrig hur han reagerar - ibland kan han träna/tävla på brukshundsklubb med skjutbana en bit bort utan att reagera öht och ibland räcker det med ett pangljud så smiter han ner till källaren :idea: Men vi har tränat ganska flitigt på ljud, och visst har det blivit bättre!

Men usch va hemskt! Skönt att det har blivit bättre.
 
Hur känner ni för blandraser? Tex en valp som kommer från två olika renrasiga hundar?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 907
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 847
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp