Sv: Valp 2013

Jag erkänner, trots trogen dp-älskare så tycker jag han är superfräck och skulle vilja ha samma ras nån dag! :)
 
Sv: Valp 2013

Jag kan inte se någon Brucebild?

Nu?

Bruce_zpsfbf110b9.jpg
 
Sv: Valp 2013

Ursprungligen användes dom för att valla boskap, numera mer åt aktiv sällskapsras-hållet. :)

Enligt min uppfattning pigga och lättsamma hundar som gärna hänger med på allt möjligt, sociala och överlag "hela kvarterets hund" som älskar alla och är djupt övertygad om att kärleken är besvarad.. :p Lättlärda men envisa och med mycket egen vilja, tycker om att diskutera och pratar väldigt mycket, också för sig själva. Börjar märka av en del vaktinstinkt i min lillkille också.

Har hittills bara träffat trevliga individer, både inom pembroke och cardigan. Riktigt goa hundar! :)
 
Sv: Valp 2013

Vad är det för skillnad på cardigan och pembroke?
Låter riktigt intressant faktiskt!
Dom är ju en typisk ras som är lika söta som vuxna som när dom var valpar! :D
 
Sv: Valp 2013

Det som skiljer dem åt rent utseendemässigt är att pembroken är lite mindre till storleken och bara kommer i röd, sobel, fawn och tricolour medan cardigan har fler färger och även lite större och rundare öron. Pembroken är överlag mer "rävlik" i sitt uttryck och kan födas med naturlig stubbsvans, verkar dock inte vara speciellt vanligt. Men det förekommer.

I temperamentet skiljer dom sig genom att pembroken är mer utåtriktad och älskar allt och alla, medan cardiganen håller sig mer till sin familj (finns såklart stora skillnader på individnivå dock :P). Vissa säger också att cardigan ska vara lite "vassare", men det har jag ingen personlig erfarenhet av, tycker det verkar hänga mer på linjerna o.s.v. Båda varianterna är mycket trevliga enligt mig. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Valp 2013

Vi tackar och bockar! Hur är det med Qiwi? Vore kul att se bild på den lilla skönheten! Var det inte en till valp som skaffades samtidigt när du och jag skaffade? Var det Poisonous? Hette hennes Liam?
 
Senast ändrad:
Sv: Valp 2013

Haha! Bra koll. Undrar varför jag tänkte på Liam, läst mycket om honom kanske ;) Hur var det med Aningsfulls vovve? Var den också runt året?
 
Sv: Valp 2013

Hoppar in här efter ett evigt läsande för att visa upp vårt nytillskott. Jag skriver sällan här inne, men läser desto mer :)

Efter att ha varit hundvakt åt en papillon en längre tid kände vi saknad efter vi återlämnat honom och kikade efter en ny familjemedlem. Vi har sedan tidigare en blandras mellan cavalier/amris, men längtan efter en större ras har alltid funnits där. Min sambo är uppvuxen med grand danois och har en viss förkärlek till dessa stora bjässar.

Dock kanske hjärtat gick före hjärnan när vi såg en annons om schäfer/ grand danois-valpar, men vi körde de nästan 40 milen ner till Halmstad och kom hem med Lisa. Idag är hon 15 veckor gammal och snart dubbel så stor mot den andra herrn här hemma. När hon kom var hon mindre..

Tanken är att jag ska träna med henne, men med vad är inte bestämt. I dagsläget går vi på valpkurs (har precis börjat) och jag har tänkt att framtiden ska få utvisa vad både hon & jag tycker är allra roligast.

Lisa3_zps3987425b.jpg


Lisa1_zpsca856793.jpg


Bonusbild på "store"-bror.

basse1_zps84c44c36.jpg
 
Sv: Valp 2013

Jo Qiwi hon lever och frodas. Idag kör vi fyrverkeriträning här hemma med en cd full med ljud. :)
Tar bilder och lägger upp på en instagram sida nu efter hon fyllde 1 år. Qiwidog heter hon där.
Jag får massa beröm för henne vart vi än är då hon är så duktig och lyssnar så bra. Går med henne lös nästan jämt.

Jo visst var det Ailu, var oerhört länge sen vi hörde något ifrån dom? :S
 
Sv: Valp 2013

Vi tackar och bockar! Hur är det med Qiwi? Vore kul att se bild på den lilla skönheten! Var det inte en till valp som skaffades samtidigt när du och jag skaffade? Var det Poisonous? Hette hennes Liam?

Men söte.
Ailu är 1år idag faktiskt =) Vi hämtade honom 23:e februari.

 
Sv: Valp 2013

Jo Qiwi hon lever och frodas. Idag kör vi fyrverkeriträning här hemma med en cd full med ljud. :)
Tar bilder och lägger upp på en instagram sida nu efter hon fyllde 1 år. Qiwidog heter hon där.
Jag får massa beröm för henne vart vi än är då hon är så duktig och lyssnar så bra. Går med henne lös nästan jämt.

Jo visst var det Ailu, var oerhört länge sen vi hörde något ifrån dom? :S

För att jag är alldeles för lat för att skriva här numer ^^
 
Sv: Valp 2013

En lägesrapport här då.
Husse har brutit armbågen och Ailu är förtvivlad, jag och han busar inte på samma sätt som han och husse. Mig blir han för våldsam med.
Så det är massor med uppdämd energi.
Vi har börjat roa oss med att åka till ridhuset och busa så han dels får fäste och dels inte kan sticka ^^
Här har det snöat o regnat om vartannat och det blandat med minusgrader ger inget roligt promenadunderlag. Så vi försöker roa oss i ridhus, skog och hemma inomhus eller bakgården.

*peppar peppar*
Inga fler skador/sjukor efter förstoppningen som va nu senast.
1års vaccen så överaskade han mig rejält genom att snällt hälsa på vet. utan hopp o studs och sen sitta fint på stallgången, få sprutan och va lika lugn efter.

Vi klickertränar en hel del igen nu när unge mannen behagar. Äntligen kommit ur fasen när han inte ville göra nånting. Så nu utvecklas det en hel del igen.
Försöker lära honom av med att hoppa när han hälsar på folk han känner eftersom det börjar appliceras på folk som han inte känner :crazy:

Han har kommit på tjusningen med att sova säng och tar numer upp 2/3 delar av vår 180's säng :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp