Bukefalos 28 år!

Sv: Valp 2013

Jag får hem min mopsvalp till jul! Några tips vad man ska köpa till valpen? När kan man byta foder, vill ej ha samma som uppfödaren
 
Sv: Valp 2013

*KL*

Ladda är 7 månader nu, och idag hade hon sitt första riktiga drev :D Hon tog upp hare, drev ca 2 minuter med skall från första start. Tappade en gång och tystnade då (precis som hon ska), hittade spåret igen och skallade på nytt innan hon tappade och kom tillbaka.
Min duktiga, duktiga tjej :love:
 
Sv: Valp 2013

Jag får hem min mopsvalp till jul! Några tips vad man ska köpa till valpen? När kan man byta foder, vill ej ha samma som uppfödaren

Man får vackert bita ihop ett bra tag med uppfödarens foderval, valpen ska ha hunnit bo in sig ordentligt. Jag körde med uppfödarens foder ett par månader och sedan fasade jag superförsiktigt ut det gamla fodret mot det nya, tog ett par veckor men jag ville inte riskera att slå ut hans lilla mage.
 
Sv: Valp 2013

Man får vackert bita ihop ett bra tag med uppfödarens foderval, valpen ska ha hunnit bo in sig ordentligt. Jag körde med uppfödarens foder ett par månader och sedan fasade jag superförsiktigt ut det gamla fodret mot det nya, tog ett par veckor men jag ville inte riskera att slå ut hans lilla mage.

Jaså?
Jag började fasa in färskfoder från dag ett, fick gå över till det helt dag tre eftersom hon ändå bara petade undan torrfodret. Då var hon 9 veckor, och har funkat super på det sedan dess. Hon blev betydligt bättre i magen med färskfodret än med torrfodret, trots en snabb övergång.
 
Sv: Valp 2013

Jag får hem min mopsvalp till jul! Några tips vad man ska köpa till valpen? När kan man byta foder, vill ej ha samma som uppfödaren

Jag hade en väldigt snäll uppfödare som började introducera valpen till mitt foder redan vid 6 veckors ålder, så när jag hämtade valpen bytte jag i princip rakt av.

Är det väldigt stora skillnader på fodren, att uppfödaren ger 99% spannmål och du ska ge rent kött (För att dra det till sin spets) skulle jag fasa långsamt och börja efter någon vecka. Men är det vanligt foder vs vanligt foder skulle jag börja slänga i några teskedar direkt.
 
Sv: Valp 2013

Jaså?
Jag började fasa in färskfoder från dag ett, fick gå över till det helt dag tre eftersom hon ändå bara petade undan torrfodret. Då var hon 9 veckor, och har funkat super på det sedan dess. Hon blev betydligt bättre i magen med färskfodret än med torrfodret, trots en snabb övergång.

Grattis till lyckat byte!

Det är väldigt vanligt att valpens mage slås ut i samband med snabbt foderbyte i samband med att man tar hem den och den lämnar sin kennel.

Jag ringde tre olika veterinärer och fick svar från både dem, uppfödarens fodertillverkare och fodertillverkaren som jag tänkte använda mig av och samtliga avrådde starkt mot att göra foderbyte innan valpen hade vant sig vid sitt nya hem ordentligt. Går man in på bla agrias hemsida så ges samma råd där.

Min mamma gjorde tidigt foderbyte på sin valp, trots försiktig infasning fick han jätteproblem och hamnade på Blå Stjärnan och kommer resten av sitt liv få äta specialkost. Något rubbades kraftigt i hans mage och det har inte återställts. Skickade med mamma färskfoder men även det slår ut magen. :(

Med den erfarenheten och den rådgivningen jag har fått så avråder jag alla från tidiga foderbyten på valp.
 
Sv: Valp 2013

Ja, det är ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra om man kan :)
Eftersom min slutade äta torrfodret så var jag ju "tvungen" att byta snabbt.

Usch vad tråkigt med din mammas hund!
 
Sv: Valp 2013

KL

Lite nya foton på min lilla som idag blev 5 veckor. Bara 3 veckor kvar innan hon får flytta hem..:love:

dscf7309_52829de69606ee4436d07139.jpg


dscf7328_52829e38ddf2b36050712d78.jpg


dscf7318_52829e07e087c3146a601739.jpg


Mvh Domino_s
 
Sv: Valp 2013

*kl*
Vi har backat lite i rumsrenhetsträningen, det verkar som I har fått upp ögonen för att det går att göra det inne. Olyckorna händer oftast på samma plats. Han har också börjat kissa i det rum de sover i på natten vilket han inte gjorde förut. Jag tror att lukten finns kvar. Vad tvättar ni med när de har kissat?
 
Sv: Valp 2013

Jag använder ättiksvatten och sen strö över potatismjöl som suger upp det sista av lukten
 
Sv: Valp 2013

*kl*

Har just nu en liten pre-slyngel som vissa dagar heeeeelt glömt allt han kunde för typ en vecka sen :meh:.
Fördelen.....synålshörntänderna är väck :D

"jag är farlig"
mrk2671_copy_5280d899ddf2b3304efef7f5.jpg


"men också ganska söt"
mrk2614_copy_5280d881ddf2b3306c2e8625.jpg
 
Sv: Valp 2013

KL

Buster är nu 7,5 månad. Busig glad och alldeles underbar. Lyder för det mesta. Mäter strax över 60 cm nu stora killen :)

635B7D36-CB04-4960-807B-A90BA3C86C7E-545-0000004E4E22EE09_zps41866e8e.jpg



674191D9-445C-4307-B209-F543EAAA8098-545-0000004E59DF9432_zps7c8c4471.jpg


Vi fick ta bort tiken vi hade och både Buster och vi tyckte det vart tomt så idag hämtade vi Gizmo 13 veckor. DSG/Kines

5159465A-4237-4334-9ACD-F83EFE01A41A-545-0000004CB0C9E960_zpsfb1a5f14.jpg


C9EAAACA-22E5-4E6E-BBBF-7C668DF8CEC1-545-0000004D5E823AB0_zps1fbef8fe.jpg


E5644E2F-F260-49AE-8C53-DBCF50C02053-545-000000503367ABAB_zps1e49be92.jpg
 
Sv: Valp 2013

Knapplån

Hur går det med ensamhetsträningen för era 2013-valpar? Hur har ni lagt upp den? :)

Russel är nu 5 månader gammal och idag var han för första gången ensam hemma i hela 20 minuter (jag och husse tog en omotiverad biltur sålänge :p) och det gick helt okej tycker jag! Filmade det hela och de första 13 minuterna är han fullt sysselsatt med sin Kong som han fått en del av kvällsmaten i, och därefter går han runt och gnäller lite resten av tiden. Inget skällande iallafall, något som han annars gärna tar till, så det är ju positivt!

Vi har också tränat en hel del i stallet, och han funkar faktiskt helt okej ihop med hästen redan! :) Någon gång kan han få för sig att skälla lite på honom, men det är ganska lätt att bryta.


Från dagens promenad med gubbarna!
 
Sv: Valp 2013

kl

Om en vecka fyller Selma 6 månader, och är helt fantastisk även om hon ger mig lite gråa hår ibland. :D Jag undrar också hur en så liten hund kan kännas så mycket och vara precis överallt samtidigt, men tydligen är det möjligt. Men för det mesta är hon alldeles, alldeles underbar. :love: Jag undrar nu varför jag inte skaffade hund tidigare, men kanske var det meningen att vi skulle få just henne? Då gick det ju inte innan. :D

Nu är alla tänder tappade här hemma! :D Härligt!
Och nu håller jag på att kolla upp när vi ska gå på kurs i vår (unghundskurs). :) Själv ska jag försöka komma med på en "lek och lär"-kurs, som observatör. Vill gå på massa roligt! :D

Selma var otroligt rädd för andra hundar förut, så det har vi försökt att träna mycket på. Och åh, vad hon har blivit duktig! Igår kom en hund från ett hörn, och jag var då inte beredd på att det skulle vara en hund där, men jag försökte bete mig så normalt som möjligt och hon klarade det galant! Hon tittade upp på mig och hade kontakt med mig genom heeela mötet. :love: Fantastiska lilla hund!

Här är en bild ifrån första gången jag träffade henne, då var hon 10 veckor gammal. Även om jag visste att det skulle bli underbart att ha en hund, så hade jag ingen aning. Det är galet!
img_0722_529398deddf2b32217069248.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Valp 2013

Ensamhetsträningen går ganska bra för oss! Hon kan vara ensam i ungefär en halvtimme nu, och är helt tyst under den tiden (skype:ar eller ringer upp en telefon som jag lägger hemma, så jag hör/ser allting som sker).

Vi har tränat mycket genom att hon helt enkelt inte kan följa med överallt hemma (genom att dela av med kompostgaller vid dörröppningarna, och stänga dörrar efter sig), och det verkar ha hjälpt väldigt mycket. Nu verkar det inte göra någon skillnad om vi är kvar hemma eller om vi går ut heller. Hon reagerar inte på att ytterdörren låter osv.

Hon lämnas ensam i sovrummet, för där kopplar hon verkligen av. Där sätter jag mig med henne på golvet, håller händerna på henne, och då lägger hon sig snart ner och somnar. Hon vet exakt vad jag vill när jag gör så, och vi har tränat mycket på att ta det lugnt öht. Sitta ute på en bänk och titta på människor och hundar, sitta utan ett stort köpcentrum, sitta vid en spårvagnshållplats osv. Hon klarar det galant.
(Och som en liten parentes: För en månad sedan så var vi hemma hos en släkting, och det var ett tiotal människor där som Selma inte träffat förut. Jag satte henne bredvid mig i soffan, och satte händerna på henne. Då låg hon och tittade/sov hon sig i princip igenom hela besöket. :))
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp