Bukefalos 28 år!

Valp 2015 - del 3

Herregud vilken natt.. ÅTTA gånger har vi varit ute med santo, stackars liten. Nu hoppas jag att vet. förstår att de måste göra något. 14.30 har vi tid..

Kan det vara att han inte tål något i maten? Låter som våran Rollo. Han kunde nästan yla med pipljud när han mådde dåligt och ville ut hela tiden på natten.

Bytte mat till allergifoder, gav fortiflora, pepcid och han blev helt normal igen.
 
Kan det vara att han inte tål något i maten? Låter som våran Rollo. Han kunde nästan yla med pipljud när han mådde dåligt och ville ut hela tiden på natten.

Bytte mat till allergifoder, gav fortiflora, pepcid och han blev helt normal igen.

Innan åt han färskfoder och var hur bra som helst i magen, sen blandade jag ut med tio torrfoderkulor för maten räckte inte riktigt, sen blev magen lite dålig men vi gav extra benmjöl för att stoppa upp men det hjälpte inte.. Provat fortiflora, canikur, prokolin, skonkost, dietfoder och inget hjälper..

Påbörjade antibiotikakur imorse som vet skrev ut men har kvar vår tid i EM till annan veterinär ändå ifall de gör något annat.. Avföringsprov är med skickat på analys!
 
Fröken Betty var glad över att snön äntligen smält och att det är mildväder. Enda dåliga var att det blåste som fasiken men det åtgärdades med att få ha täcket på sig. Det som för 6 veckor sedan var enormt :D vart försvann min lilla valp?

IMG_20160128_091616_zpsrjiycuul.jpg

IMG_20151215_1431482_zpsqypjsjzp.jpg


 
På Lasse fungerar inkallningen perfekt om vi t ex är ute i skogen eller på brukshundsklubben. Men hemma? Nej. Det blir numera en röv i blickfånget och en ilsken matte som stormar fram till hunden som då ALLTID "plötsligt" ändrar sig och kommer och leker som om han bara "meh matte, jag skämtar ju bara med dig fattar du väl!"

:cool:

Och precis sån är Disa också just nu. Lös ute på promenad i skogen eller längs stranden - kommer direkt vid inkallning, attans vad hon kutar!
Men lös hemma på tomten - jag ser hunden - jag ropar på henne - hon ignorerar mig fullständigt - nä, nä, matte, inte just nu, förstår du väl, måste ju nosa färdigt just på den här plätten först!
 
Idag är andra gången på valpkursen och Milou sover sig i form! :p

Vi har ett problem bara, har för ca 2 veckor sedan fått fasa över till torrfoder från färskfoder, då min frys inte rymmer färskt för tillfället (studentbostad med endast två fryslådor, suck:mad:). Han får Orijen Puppy och äter det helt okej. Inte så mycket på morgonen men nästan allt på kvällen. Problemet då, hans ENA öga rinner? Det är bara höger öga rom rinner, det andra är precis som vanligt. Vad kan det bero på? Kan det bero på fodret?
 
Lillpyret med pucklar på ryggen efter lite dropp

IMG_20160128_150714_zpszz9odw9l.jpg


Han fick en kortisonspruta, dropp och kontrastvätska samt går på antibiotika nu. Spännande att se provsvaren på avföringen längre fram..
 
Och precis sån är Disa också just nu. Lös ute på promenad i skogen eller längs stranden - kommer direkt vid inkallning, attans vad hon kutar!
Men lös hemma på tomten - jag ser hunden - jag ropar på henne - hon ignorerar mig fullständigt - nä, nä, matte, inte just nu, förstår du väl, måste ju nosa färdigt just på den här plätten först!
Sådana är mina hela tiden, eller ja, jag har ingen tomt utan har släppt i rastgårdar i närheten när jag är lat ibland. Där fungerar inkallningen inte alls, de vet var staketen går, vet att jag inte försvinner från rastgården utan dem osv.
 
Valpen växlar mellan att vara asjobbig och underbar, men jag misstänker att min syn på vad som är jobbigt hela tiden ändras, för alltså, det märks ju att hon börjar bli lite mer ordentlig av sig nu jämfört med när hon var pluttvalp! Tur är väl det, för på tisdag blir hon 7 månader gammal :)
26681_1454105646.jpg
 
Valpen växlar mellan att vara asjobbig och underbar, men jag misstänker att min syn på vad som är jobbigt hela tiden ändras, för alltså, det märks ju att hon börjar bli lite mer ordentlig av sig nu jämfört med när hon var pluttvalp! Tur är väl det, för på tisdag blir hon 7 månader gammal :)
26681_1454105646.jpg

Så fin hon är!

Men ibland får man vara trött på dom. Jag gick ut på en 8 km promenad med grabbarna, sen tränade jag och Tonto tricks i 20 minuter.

Han är inte trött!!! Inte ens övertrött. Han vill leka! :laugh:

Rollo sover som en sten...
 
Så fin hon är!

Men ibland får man vara trött på dom. Jag gick ut på en 8 km promenad med grabbarna, sen tränade jag och Tonto tricks i 20 minuter.

Han är inte trött!!! Inte ens övertrött. Han vill leka! :laugh:

Rollo sover som en sten...

Haha!
Jag gick ut på en lite längre rastningsrunda med Ebrah nu på kvällen, även hon hade tråkigt. Imorgon kommer vi nog ta det lugnare, men jag ska se till att tina några nackkotor över natten. Jag hann förövrigt knappt gå in här i tråden efter att ha publicerat en bild på facebook där Aysu jagar Ebrah förrän jag fick en kommentar från en som har ett syskon om att hon inte vågar släppa syskonet med sina äldre hundar i en liten rastgård, för hon är rädd pga att skelettet inte växt klart än osv. Hade jag inte varit rädd att få utskällningar så skulle jag försöka dra med mig alla "motionsrädda" personer ut på skogspromenad med mina dårar :angel:
 
Jag och Chess fodrade hästarna förut och sen gick vi en liten koppelpromenad :) Vi ska iväg några timmar sen och Chess får vara hemma själv ett par timmar. Sen hämtar min mamma henne när hon slutat jobba och har henne hos dom tills vi är tillbaka. Så det blir massa bus med kelpiekompisen :p Tror hon kommer vara rätt nöjd sen i em/kväll. I morgon ska hin få ett spår. Ett blodspår eller personspår, vet inte vad mycket blod vi har kvar.
 
Här ösregnar det och blåser halv storm. Disa var med mig ute i stallet nyss, men hon ville inte ens gå utanför stalldörren i detta skitväder. Det blir till att lyfta in hunden i bilen och köra iväg till någon riktigt tät skog där vi kan gå i skydd under träden.
För rastas måste hon, annars kommer hon att vara helt tokig framåt eftermiddagen!

Ja, jag är också en sån där valpägare som tycker att valpen ska ha ordentlig motion :)
 
Vi ska strax ut och lägga spår. Sen tror jag att min "valp" ska få gå en promenad med ena hästen för första gången. Vädret är dock inte på min sida och just den hästen har inte gjort något sedan typ oktober, så vi får se om hästen kan hålla sig på mattan.

Skitnöjd över ett möte med annan hund i morse. Det kom en kvinna gående med en pudel precis när vi kommit ut, men min lilla bara vände runt med ryggen mot andra hunden och satte sig och tittade på mig:love: såklart gjorde inte galenpannan samma, men hon halvsatt iaf stilla:meh:
 
@lady_vip Lycka till med hästpromenaden!

Alltså - andra hundägare tycker nog att jag är lite knäpp...
Jag har för det mesta Disa lös när jag är ute med henne, t ex på skogspromenad. Men om jag ser att en annan hundägare närmar sig, så kallar jag alltid in Disa och kopplar henne eftersom hon fortfarande är väldigt "på" vid möte med andra hundar.
Nu kör jag med en sån där översvallande inkallningsträning - "Braaaaa, duuuuktig tjej, jaaaaa" och studsar runt som en fåne när Disa kommer kutade. Vilket hon såklart tycker är jättekul. Men dom mötande hundägarna brukar titta på mig som om jag var ett UFO - "vad i all världen håller människan på med! "
Fick den blicken nu igen, av en tjej med en Akita, när jag gick en snabbis med Disa i skogen. Ja, ja, jag bjuder på underhållningen!


.
 
@lady_vip Lycka till med hästpromenaden!

Alltså - andra hundägare tycker nog att jag är lite knäpp...
Jag har för det mesta Disa lös när jag är ute med henne, t ex på skogspromenad. Men om jag ser att en annan hundägare närmar sig, så kallar jag alltid in Disa och kopplar henne eftersom hon fortfarande är väldigt "på" vid möte med andra hundar.
Nu kör jag med en sån där översvallande inkallningsträning - "Braaaaa, duuuuktig tjej, jaaaaa" och studsar runt som en fåne när Disa kommer kutade. Vilket hon såklart tycker är jättekul. Men dom mötande hundägarna brukar titta på mig som om jag var ett UFO - "vad i all världen håller människan på med! "
Fick den blicken nu igen, av en tjej med en Akita, när jag gick en snabbis med Disa i skogen. Ja, ja, jag bjuder på underhållningen!


.

Haha hellre en muppdans och hund som kommer än ett ofrivilligt hundmöte :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 282
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 788
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 813
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 349
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp