Valp 2015 - del 3

Till helgen ska jag hem till mina föräldrar och får äntligen träffa Fjotis igen :love: :bump:
Har inte träffat honom på två veckor nu :(
Jag vet ju att han har det hur bra som helst där hemma, men det svider i mitt mattehjärta att han behöver vara där nu. Ladda är dock ganska nöjd med att ha full attention och inte behöva dela tiden med någon annan :p
 
Min valp vägrar visst att äta lamm... Jag som köpte massor av lamm igår. Å andra sidan borde jag inte vara förvånad... Hon är fånigt lik moster Wahidah på många sätt och henne fick jag kämpa för att vänja vid just lamm, trots att problemet i vanlig fall var att hon hade matlust i stil med världens mest matglada labrador eller något :p
 
Hur långa promenader går ni med era 5-6 månaders valpar? :)
Tänkte prova en längre tur idag där mer än hälften är grusväg där hon kan gå lös och sista dryga kilometern är efter en 70 väg där hon får gå kopplad bredvid barnvagnen.
När jag tänker efter så blir den inye så mycket längre än vi brukar gå så det är nog inga problem :D
Ska försöka gå till skogen nån dag också för det var längesen pga kylan. Vi måste ju ta med yngsta dottern och när det varit så kallt vill vi inte ha henne i bärselen utan vill att hon är nedpackad i vagnen och vagn är svårt att köra i skogen :p
 
Hur långa promenader går ni med era 5-6 månaders valpar? :)
Tänkte prova en längre tur idag där mer än hälften är grusväg där hon kan gå lös och sista dryga kilometern är efter en 70 väg där hon får gå kopplad bredvid barnvagnen.
När jag tänker efter så blir den inye så mycket längre än vi brukar gå så det är nog inga problem :D
Ska försöka gå till skogen nån dag också för det var längesen pga kylan. Vi måste ju ta med yngsta dottern och när det varit så kallt vill vi inte ha henne i bärselen utan vill att hon är nedpackad i vagnen och vagn är svårt att köra i skogen :p
Jag har precis varit nere vid stranden och gått med Disa (är ledig idag). Vet inte hur långt det blev, men vi gick ca 40 min och Disa sprang lös hela tiden. Känns ganska lagom för henne, hon är ju ingen stor hund. Dessutom blåste det rejält och duggregnade på tvären, inte så skönt.
 
Jag har precis varit nere vid stranden och gått med Disa (är ledig idag). Vet inte hur långt det blev, men vi gick ca 40 min och Disa sprang lös hela tiden. Känns ganska lagom för henne, hon är ju ingen stor hund. Dessutom blåste det rejält och duggregnade på tvären, inte så skönt.

Brukar bli ca 40-45 min för oss också och då väljer hon tempot, det blir ofta inte så lång sträcka, för mig, hon är ju överallt :D
 
Hur långa promenader går ni med era 5-6 månaders valpar? :)
Tänkte prova en längre tur idag där mer än hälften är grusväg där hon kan gå lös och sista dryga kilometern är efter en 70 väg där hon får gå kopplad bredvid barnvagnen.
När jag tänker efter så blir den inye så mycket längre än vi brukar gå så det är nog inga problem :D
Ska försöka gå till skogen nån dag också för det var längesen pga kylan. Vi måste ju ta med yngsta dottern och när det varit så kallt vill vi inte ha henne i bärselen utan vill att hon är nedpackad i vagnen och vagn är svårt att köra i skogen :p

I skogen när santo springer lös kan vi vara ute i 1h och går då i normal takt medan han springer rundor och far överallt! Hemma blir det inte mer än max 35 min i koppelpromenad då det blir för monotomt, men om han kan vara lös kan det bli mer :) har flexi på honom också så att han kan röra sig mer fritt.
 
provade en sele på suris nu som var för stor för honom när jag köpte den men nu passade den vill inte att han ska bli större nu :(
 
Hur långa promenader går ni med era 5-6 månaders valpar? :)
Tänkte prova en längre tur idag där mer än hälften är grusväg där hon kan gå lös och sista dryga kilometern är efter en 70 väg där hon får gå kopplad bredvid barnvagnen.
När jag tänker efter så blir den inye så mycket längre än vi brukar gå så det är nog inga problem :D
Ska försöka gå till skogen nån dag också för det var längesen pga kylan. Vi måste ju ta med yngsta dottern och när det varit så kallt vill vi inte ha henne i bärselen utan vill att hon är nedpackad i vagnen och vagn är svårt att köra i skogen :p

1-2 timmar var vi ute vid 6 månaders ålder. :)
 
Hur långa promenader går ni med era 5-6 månaders valpar? :)
Tänkte prova en längre tur idag där mer än hälften är grusväg där hon kan gå lös och sista dryga kilometern är efter en 70 väg där hon får gå kopplad bredvid barnvagnen.
När jag tänker efter så blir den inye så mycket längre än vi brukar gå så det är nog inga problem :D
Ska försöka gå till skogen nån dag också för det var längesen pga kylan. Vi måste ju ta med yngsta dottern och när det varit så kallt vill vi inte ha henne i bärselen utan vill att hon är nedpackad i vagnen och vagn är svårt att köra i skogen :p

Min heelervalp är nu 5 månader och vi går ca 8-10 km per dag uppdelat på flera rundor då. En längre på morgonen, en kortis mitt på dagen och en lång sväng i skogen på kvällen där vi är ute runt 1,5 timma :) Hon bygger muskler fint och med tanke på att hon gick illa som liten valp pga att hon var så tjock (gick ner i spagat bak och när hon väl kom upp så vevade hon enormt med frambenen), så rör hon sig så himla fint idag efter att fått jobba i egen takt i ojämn terräng :) Vi har ökat sträcka vartefter och sen en månad tillbaka har hon inte velat bli buren över huvud taget, utan det är rätt bra fart på henne.
 
Och min valp har tappat öronen tror jag. Nu har dom iofs haft en tråkig vecka när storhunden har vila och det varit fullt upp med annat. Men, så döv som han blivit plötsligt? Dags att repetera dom där inkallningsövningarna. Och eventuellt sätta snöre på så han inte kan komma undan om han vägrar komma på inkallning. Just nu verkar det vara "jo, snart" som gäller vad jag än frågar om...
 
Och min valp har tappat öronen tror jag. Nu har dom iofs haft en tråkig vecka när storhunden har vila och det varit fullt upp med annat. Men, så döv som han blivit plötsligt? Dags att repetera dom där inkallningsövningarna. Och eventuellt sätta snöre på så han inte kan komma undan om han vägrar komma på inkallning. Just nu verkar det vara "jo, snart" som gäller vad jag än frågar om...
Hur gammal här han? Tänker på om Tage kanske också tappar hörseln i den åldern :p Än så länge lyssnar han fint iaf.
 
I går gick vi genom en skog i mörker (ca 2X1 km + 2X2 km landsväg) och gick och tittade på en ridskola. Pyssling blev helt begeistrad. Hästar? Magiska önske-enhörningar! Varför hade jag inte berättat att det fanns så ljuvliga varelser?

Han kör fortfarande ligg, skrik och vägra att gå när Översteprästinnan av Tråk (aka matte) säger att vi ska gå. Otur för honom att han är liten och går att lyfta
 
Och min valp har tappat öronen tror jag. Nu har dom iofs haft en tråkig vecka när storhunden har vila och det varit fullt upp med annat. Men, så döv som han blivit plötsligt? Dags att repetera dom där inkallningsövningarna. Och eventuellt sätta snöre på så han inte kan komma undan om han vägrar komma på inkallning. Just nu verkar det vara "jo, snart" som gäller vad jag än frågar om...

Haha, relaterar... :angel:
På Lasse fungerar inkallningen perfekt om vi t ex är ute i skogen eller på brukshundsklubben. Men hemma? Nej. Det blir numera en röv i blickfånget och en ilsken matte som stormar fram till hunden som då ALLTID "plötsligt" ändrar sig och kommer och leker som om han bara "meh matte, jag skämtar ju bara med dig fattar du väl!"

:cool:
 
Imorrn får vi svar på santos urinprov och lämnar in avföringsprov från de senaste 3 dagarna. Dock får vi boka en tid till imorrn med för något måste göras åt hans mage NU. Vi kan inte vänta mer på provsvar därifrån. Idag har vi sprungit ut hundra gånger och all vaken tid känns han missnöjd och gnällig. Bajsar inne om vi bara är borta för 30 min..
 
Hur långa promenader går ni med era 5-6 månaders valpar? :)
Tänkte prova en längre tur idag där mer än hälften är grusväg där hon kan gå lös och sista dryga kilometern är efter en 70 väg där hon får gå kopplad bredvid barnvagnen.
När jag tänker efter så blir den inye så mycket längre än vi brukar gå så det är nog inga problem :D
Ska försöka gå till skogen nån dag också för det var längesen pga kylan. Vi måste ju ta med yngsta dottern och när det varit så kallt vill vi inte ha henne i bärselen utan vill att hon är nedpackad i vagnen och vagn är svårt att köra i skogen :p

Nu är Ebrah snart 7 månader, men senaste tiden har vi gått ca 5km i skogen, och då springer hon runt som en galenpanna under tiden, lös förutom lite i början och lite i slutet. Utöver det går vi ca 500m rastningsrunda på morgonen och ca 2km på kvällen (ofta uppdelat på två rundor iofs). Så ja, totalt per dag blir det ca 8km per dag.

Rena koppelpromenader är inte vår grej, men jag hade inte haft några problem med att gå 5km i koppel med henne heller (om vi leker med tanken på att hon kunde uppföra sig i koppel). Att det blir för monotont är jag inte rädd för eftersom vi ändå inte går i någon powerwalk-takt. Jag går lugnt, försöker få Ebrah att göra detsamma och hon får stanna och nosa lite överallt när hon vill (förutom när hon kastar sig mot saker, jag försöker lära henne att hon bara får gå framåt om hon inte drar). Hon tar det tusen gånger lugnare i koppel än när hon är lös.
 
Hur gammal här han? Tänker på om Tage kanske också tappar hörseln i den åldern :p Än så länge lyssnar han fint iaf.
Han är strax 11 månader. Hoppas Tage får behålla öronen. Men jag är inte förvånad, det har nästan gått för smidigt att ha valp så klart han ska passa på nu då ;)
 
Herregud vilken natt.. ÅTTA gånger har vi varit ute med santo, stackars liten. Nu hoppas jag att vet. förstår att de måste göra något. 14.30 har vi tid..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 200
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 734
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 764
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp