Bukefalos 28 år!

Valp 2015 - del 3

Lillfjant 5 månader nu :)

DSC_9104_1_zpsu6teff8w.jpg
 
Idag var det superfint väder på morgonen och vi tog en 8 km promenad. Det känns som vår! I januari... Grabbarna var duktiga och fick både springa löst och gå i snöre. :)
 
Ozzy har varit hos mormor i 9 dagar medan vi var utomlands. Han är klart en poppis kompis där, "roligare" hund än deras pappis som är väldigt olekig. Det känns bra att han sköter sig borta, han hade även kunnat gå lös och kom på inkallning utan problem.

Det såg ut som om han växt ett par kilo när jag hämtade honom sen, börjar bli en riktig hund. Men att försöka få bilder där han står still är ju omöjligt. Ber jag honom stå så ser han ut som en strykrädd liten krake och det är ju inte så kul på bild precis.
 
Började klicka in santo imorse, stora hunden som redan är inklickad satt bredvid och gjorde trix :angel: vet dock inte vad vi ska öva på, tror det blir "stå fint" och mer shaping eftersom jag inte vill att han ska göra massa trix i ringen :D
 
Började klicka in santo imorse, stora hunden som redan är inklickad satt bredvid och gjorde trix :angel: vet dock inte vad vi ska öva på, tror det blir "stå fint" och mer shaping eftersom jag inte vill att han ska göra massa trix i ringen :D

Varför skulle han göra massa trix på utställningen?

Min uppfödares hund kan massor av trix och vinner ändå hur mycket som helst på utställning. (Hon kan till och med hoppa hopprep med matte.:p)

Det måste väl vara lite trist att inte kunna lära hunden någonting i trickväg pga utställning? Men det kanske är för att jag själv älskar att göra tricks med hundarna. :rofl::laugh:
 
Varför skulle han göra massa trix på utställningen?

Min uppfödares hund kan massor av trix och vinner ändå hur mycket som helst på utställning. (Hon kan till och med hoppa hopprep med matte.:p)

Det måste väl vara lite trist att inte kunna lära hunden någonting i trickväg pga utställning? Men det kanske är för att jag själv älskar att göra tricks med hundarna. :rofl::laugh:

Instämmer. Jag har hela tiden fått höra att jag inte(!) ska lära mina hundar att sitta på kommando, för då kommer de sätta sig i utställningsringen så fort jag tar fram godis. Jag svara alltid att tja, jag får väl lära dem att stå också i så fall och då brukar det bli väldigt tyst ;) Jag tävlar ju rallylydnad också, så mina hundar kan/har kunnat en mängd olika saker. Trots det visar de sig riktigt fint på utställning. Enda anledningen till att det inte ser superproffsigt ut är för att jag inte beter mig tillräckligt proffsigt, hundarna är hur coola som helst :p Och ja, du såg ju Ebrah på debuten, t.o.m. hon som är en galning lyckades uppföra sig jättetjusigt i ringen.
 
Rastat odjuret offroad i skogen idag. Funderade på om hon var ett rådjur i DSG kropp :idea: överallt var hon, totalt orädd svischade hon fram bland lingonris, stenar och stockar. Det var det roligaste hon vart med om kändes det som så det får det bli mycket mera av!

Och grabben har haft sin bästa dag hittills mot Betty. Nästan så jag vågar hoppas att det ska fortsätta så men nä, inte än :angel: Lät henne vara ifred så gott som hela dagen.
 
Instämmer. Jag har hela tiden fått höra att jag inte(!) ska lära mina hundar att sitta på kommando, för då kommer de sätta sig i utställningsringen så fort jag tar fram godis. Jag svara alltid att tja, jag får väl lära dem att stå också i så fall och då brukar det bli väldigt tyst ;) Jag tävlar ju rallylydnad också, så mina hundar kan/har kunnat en mängd olika saker. Trots det visar de sig riktigt fint på utställning. Enda anledningen till att det inte ser superproffsigt ut är för att jag inte beter mig tillräckligt proffsigt, hundarna är hur coola som helst :p Och ja, du såg ju Ebrah på debuten, t.o.m. hon som är en galning lyckades uppföra sig jättetjusigt i ringen.

Min uppfödare sa att jag skulle få höra det med men att jag skulle ignorera det, hon vill ha hundar som både kan gå i utställningsringen och som man kan göra grejor med! Hon har en tik på två år som är patrullhund, som går bra på utställning (Inga små utställningar heller.), som tävlar rallylydnad, och tävlar i viltspår. Så klart att det går. :)
 
Varför skulle han göra massa trix på utställningen?

Min uppfödares hund kan massor av trix och vinner ändå hur mycket som helst på utställning. (Hon kan till och med hoppa hopprep med matte.:p)

Det måste väl vara lite trist att inte kunna lära hunden någonting i trickväg pga utställning? Men det kanske är för att jag själv älskar att göra tricks med hundarna. :rofl::laugh:

För att han är valp och just nu inför de första utställningarna innan "stå" är befäst vill jag inte att han ska sätta sig, ge mig tass eller annat. När han är mer van och stå är befäst får han gärna lära sig massa annat :)
 
För att han är valp och just nu inför de första utställningarna innan "stå" är befäst vill jag inte att han ska sätta sig, ge mig tass eller annat. När han är mer van och stå är befäst får han gärna lära sig massa annat :)

Okej! Jag tror dock inte att det är så svårt som du beskriver det. Min valp kunde ett 10tal tricks när vi åkte på utställning och han stod som en klippa för domaren ändå. :)
 
Instämmer. Jag har hela tiden fått höra att jag inte(!) ska lära mina hundar att sitta på kommando, för då kommer de sätta sig i utställningsringen så fort jag tar fram godis. Jag svara alltid att tja, jag får väl lära dem att stå också i så fall och då brukar det bli väldigt tyst ;) Jag tävlar ju rallylydnad också, så mina hundar kan/har kunnat en mängd olika saker. Trots det visar de sig riktigt fint på utställning. Enda anledningen till att det inte ser superproffsigt ut är för att jag inte beter mig tillräckligt proffsigt, hundarna är hur coola som helst :p Och ja, du såg ju Ebrah på debuten, t.o.m. hon som är en galning lyckades uppföra sig jättetjusigt i ringen.

Jag tror dock på att man kanske inte ska lära sitt det första man gör, eftersom sitt är ett så naturligt beteende och de flesta hundar sätter sig så ofta de ska få något ändå :) när man befäst det som är mest relevant tror jag man kan lära in vad som helst eftersom hunden då kan sära på trixen
 
För att han är valp och just nu inför de första utställningarna innan "stå" är befäst vill jag inte att han ska sätta sig, ge mig tass eller annat. När han är mer van och stå är befäst får han gärna lära sig massa annat :)
Mina har alltid vant sig vid att utställningshalsband = utställning och då står man :) Jag gjorde massor med båda mina nu vuxna töser och aldrig har dom försökt sätta sig ner i ringen vare sig som valpar eller vuxna :)
Valpen får vi se hur det blir med, för henne har jag inte trixar med något alls - men hon kan ens knappt sitt så det blir nog bra :p
 
Okej! Jag tror dock inte att det är så svårt som du beskriver det. Min valp kunde ett 10tal tricks när vi åkte på utställning och han stod som en klippa för domaren ändå. :)

Jag tror inte heller det är så svårt, det hela hänger väl på hur mycket man tränar. Jag som bara tränar trix någon gång ibland kanske inte ska lära 50 olika trix när han är 5 månader utan det kan vi ta när han är lite äldre :)
 
Speaking about tricks, Jag håller på och lär Tonto att springa (Jag har gett upp att lära Rollo något, han slår mig bara i huvudet med sin tass när jag ber honom göra något. :up:) men han har inte riktigt full koll på kroppen så han hoppar mest baklänges i sick sack. Måste nog öva på att kunna backa perfekt och rakt i lite lugnare fart först.

Men vad gör ni för övningar när ni övar kroppskontroll?
 
Spammar vidare, anmälde oss till en utställning i slutet på februari. Ska bli kul att se om han är ett missfoster igen eller om domarn tycker om honom. :up: @Red_Chili minns jag inte fel så är det på samma ställe som vi sågs med valparna. Du ska inte komma och visa igen? :D
 
Spammar vidare, anmälde oss till en utställning i slutet på februari. Ska bli kul att se om han är ett missfoster igen eller om domarn tycker om honom. :up: @Red_Chili minns jag inte fel så är det på samma ställe som vi sågs med valparna. Du ska inte komma och visa igen? :D

Haha, nä, jag orkar inte åka runt och betala folk för att få höra att Ebrah är ful ;) Jag kommer från och med nu bara att ställa på vinthundsklubbens och salukiringens utställningar (samt stora sthlm, för att få de meriter som krävs till lure coursingen). Meen jag hoppas att det går bra för er :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 282
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 788
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 813
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 349
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp