Bukefalos 28 år!

Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
<snip>
När du tog emot din äldre hund, hur gammal var hon då? Hur hade resan gått? Jag förmodar att hon sattes i lastutrymmet då? Jag tycker man läser om både solskenshis:nailbiting:torier och skräckberättelser om att skicka valpar/hundar ensamma på flyget.
<snip>!

Hon blev 9 veckor den dag hon kom ... jag skulle flyga upp for att hamta henne nagra dagar tidigare, men uppfodaren ringde och forklarade att valparna var lite for stora for att fa plats i vaska under satet. En kvinna fran Florida fick aka med valp i lastutrummet dagarna innan Miss Mandy skickades till mig. Det var ju ingen storre vits att flyga upp for att satta henne i lastrummet.
Resan gick superbra. Nu ar hon en "stoic" dam med sjalvfortroende. Hon satt i buren och tittade pa alla nar hon kom pa vagnen fran planet.
 
Blev visst att jag kom hem med en liten 8månaderstik istället :p. Går iaf så bra ihop med min lilla fjanthund, de har legat och sovit bredvid varandra hela natten :love: Fann varandra på direkten igårkväll, så himla nöjd matte!

Vad spännande, ändrades det på plats? :)
 
Jag har en sheltie nu, skulle gärna skaffa en till nästa år, önsketid till våren. Om rätt hund dyker upp vid rätt tillfälle så hoppas jag på det.

En sheltie tror jag att min 9-åriga nuvarande hund skulle acceptera, men får jag för mig att ha något större så vill jag nästan hellre bespara honom det. Han har artros och är begränsad i rörlighet. Kanske är det taskigt att komma med en valp alls? Det är så svårt, jag vill såklart ha min hund och göra livet bra för honom, samtidigt som jag vill sporta lite mer med en hund än jag kan göra med honom, och jag är ingen ungdom själv, så köpa nästa hund om flera år... ja, då kanske jag har artros själv. :D
 
  • Gilla
Reactions: Bri
ja, då kanske jag har artros själv. :D

hehehe :D

Ja, dilemma! ;) Jag tror de flesta hundar sätter sina egna gränser gentemot en valp. Jag märker nu på min femåriga hund, hur hon elegant och med oförtruten envishet håller valpen på minst en tass-längds avstånd. Hon morrar som ett sågverk (hon som aldrig morrade förr!), och han håller sig undan.

Tio-åringen som har lite småkrämpor, men fortfarande har en stor portion lekfullhet - han leker en stund - och när han inte vill mer så får valpen finna sig i det.

Då hamnar vi människor på listan över potentiella lekkamrater, tills dess att valpen stupar i korgen.

Vad är det för ras på din gamla hund?
 
hehehe :D

Ja, dilemma! ;) Jag tror de flesta hundar sätter sina egna gränser gentemot en valp. Jag märker nu på min femåriga hund, hur hon elegant och med oförtruten envishet håller valpen på minst en tass-längds avstånd. Hon morrar som ett sågverk (hon som aldrig morrade förr!), och han håller sig undan.

Tio-åringen som har lite småkrämpor, men fortfarande har en stor portion lekfullhet - han leker en stund - och när han inte vill mer så får valpen finna sig i det.

Då hamnar vi människor på listan över potentiella lekkamrater, tills dess att valpen stupar i korgen.

Vad är det för ras på din gamla hund?

Jag har en sheltie nu också. Han har svårt för andra hundar, men sheltie och papillon går generellt bra, jag märker rätt tydligt på honom att han mest talar och förstår sheltiespråk, eller hur jag ska förklara det. Han är ganska lekfull, som din tioåring, och jag är bland annat orolig för att han skulle leka för hårt med en ungdom. Och så då å andra sidan: tänk om han har riktigt roligt i ett år eller två i stället för halvroligt i tre-fyra. Eller hatar det för att han inte har all uppmärksamhet. O_o

Tack för ditt svar, det belyste lite andra vinklar för mig. Han kanske faktiskt klarar av att känna efter och sluta efter en stund...
 
Angående gamla/äldre hundar och valpar så velade jag också när jag skulle köpa Skroffan. Mina Gammeltanter var då 12 och 15 år gamla och det kändes inte helt juste att ta hem en valp.
En månad efter att Skroffan flyttade hem så fick jag ta bort 12-åringen och två månader senare somnade den äldsta in vilket väl var mer väntat.
Jag var VÄLDIGT glad att jag hade Skroffan då och tiden jag hade med alla tre funkade rätt väl.
Det passade både valpen och di gamle att sitta ute och bara jäsa eller strosa runt på en äng till exempel.
12-åringen var väl inte helt förtjust i valpen men jag var noga med att sätta de äldsta i första rummet, till exempel hade de rätt att vara i sängen och soffan vilket inte valpen fick (lätt att fixa eftersom Skroffan var för liten för att komma upp själv).
De behövde heller inte själva "fräsa ifrån" när valpen var jobbig utan jag styrde upp det från start. Faktiskt kan jag tycka att det var nyttigt för Skroffan att tillbringa den första tiden med två lite sura tanter, lika bra att lära sig att man inte kan terrorisera omgivningen hej vilt bara för att man är valp! De var aldrig dumma mot valpen men ville inte leka och busa, det fick hon göra med matte eller daghundarna.
 
@Lona, så de är ovanliga i Sverige också? Det finns inte jättemånga uppfödare här heller (likaså med Irish och Lakeland terrier) men det som är bra att alla uppfödare har kontakt med varandra och strävar aktivt efter att göra rasen mer synlig. Till den stora årliga terrierutställningen kommer nästan alla - till och med från andra sidan detta jättestora land.

Om din kompis har koll på uppfödarna i nordöstra USA (typ tio timmars körning från New York City i alla riktningar) får du hemskt gärna be om råd! Vi vill inte åka till Florida eller Kalifornien - tycker det är för långt att transportera en liten valp två dagar i en bil och vill inte flyga med en liten en det första man gör-
Ska träffa min kompis på onsdag så jag kan kolla med henne då :) .
 
Faktiskt kan jag tycka att det var nyttigt för Skroffan att tillbringa den första tiden med två lite sura tanter, lika bra att lära sig att man inte kan terrorisera omgivningen hej vilt bara för att man är valp! De var aldrig dumma mot valpen men ville inte leka och busa, det fick hon göra med matte eller daghundarna.

Precis min erfarenhet också! De äldre är snälla, men kräver respekt. Det är inte dumt alls.
 
Här finns det planer på en vit herdehundsvalp till sommaren 2015! Vi har en vit herdehundstik som blir 4 år till våren och har funderat på en hund till ett tag och om vi ska ha en annan ras men vi har båda fastnat för den vita herden : )
 
Vi har lyckosamma parningar! *jippi* beräknad valpning i slutet på januari. Innan dess kan jag se fram emot att få kika och klappa på små brabanconvalpar om 3 veckor eller så :)
 
Jag har lite planer på att skaffa valp nästa år förutsatt att jag fortsätter jobba natt (=kommer finnas någon hemma dygnet runt). Ras är inte bestämt än men det jag funderar på är Dansk Svensk Gårdshund, Pinscher/Dvärgpinscher eller Fralla.

Bor i lägenhet och vill ha en hund av mindre modell men som har lite egen vilja (men som är uppfostringsbar med lite arbete) som inte fäller massor, inte är skällig (lite vakt i gör inget), kan vara nöjd både med att bara knalla några svängar runt kvarteret ena dagen och sen kanske vara en halvdag i stallet eller följa med på ridtur en annan dag. Mest till sällskap men även lite lydnad och ev kantarell/personsök. Bör heller inte äta upp katten och helst inte vara superintresserad av främlingar (både bor och rider på ställen där det ibland finns mycket folk). Har ingen hund nu men har tidigare haft sheltie och labbe och det blir helt klart ingen vallhund, jättehårig sak eller något med jakt i ;).

Så kommer helt klart att fundera lite och finns stor risk för att det dyker upp en "vilken ras-tråd" nr 3002 om ett tag. ;)
 
Senast ändrad:
Nu börjar jag bli lite nervös, för mitt i allt elände med ena tiken så har den andra tiken börjat löpa och om allting går som planerat så blir det vårvalpar. Hoppas hon gillar mitt val av partner när det väl är dags att åka dit :)
 
Det börjar väl bli dags för en sådan tråd :) ?
Vilka är inne på att skaffa valp - eller omplacering - nästa år? Vad har ni för planer, berätta!

Jag velar (vilket jag är väldigt duktig på), Skroffan kommer inte att finnas så länge till och en del av mig tänker att det räcker med min labbe och en del tänker att det är klart att jag måste ha en ny liten terrier vid min sida. I så fall lutar det åt en noffe eller en cairn igen :love:.
Det blir i så fall tidigast till hösten, har massa annat som måste klaras av först. Tänkte kontakta en cairnuppfödare jag är intresserad av (jag vill inte ha Skroffans uppfödare av flera olika skäl, dessutom skulle hon sannolikt inte sälja till mig igen) och höra vad de har för planer för framtiden.


Eftersom min 2014 födda valp inte blev, tiken gick tom så väntar jag med spänning. Tiken ska paras "vanligt" nästa löp nu i vår (seminerades med färsk semin ifrån England, samma hane ska användas igen) Så förhoppningsvis får jag min hårt efterlängtade jaktlabbetikvalp i aug-sept :love::love:
 
Våran prinsessa är idag (klockan är över 12, höhö :angel:) 4 veckor vilket betyder att det "bara" är 4 veckor kvar!
Så himla spännande! Är så glad över vårat val av kennel dessutom! Uppfödaren uppdaterar så gott som dagligen med bilder och filmer!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 001
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 685
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 828
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 336
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp