Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lona

Trådstartare
Det börjar väl bli dags för en sådan tråd :) ?
Vilka är inne på att skaffa valp - eller omplacering - nästa år? Vad har ni för planer, berätta!

Jag velar (vilket jag är väldigt duktig på), Skroffan kommer inte att finnas så länge till och en del av mig tänker att det räcker med min labbe och en del tänker att det är klart att jag måste ha en ny liten terrier vid min sida. I så fall lutar det åt en noffe eller en cairn igen :love:.
Det blir i så fall tidigast till hösten, har massa annat som måste klaras av först. Tänkte kontakta en cairnuppfödare jag är intresserad av (jag vill inte ha Skroffans uppfödare av flera olika skäl, dessutom skulle hon sannolikt inte sälja till mig igen) och höra vad de har för planer för framtiden.
 
Var inte du nyfiken på BC? ;)

Min framtida stjärna är för närvarande stor som en lillfingernagel och föds veckan före jul! :love:

En BC som jag känner både mamma, pappa, ett antal halv-och helsyskon till föräldrarna samt avkommor efter hanen sen innan. Hoppas massor på den lilla tiken som ska flytta hit!

(Och hoppas verkligen att det inte blir som med de tidigare kullarna jag tingat, där det gått tomt, hanhundsbyte lett till att jag hoppade av, det bara föddes hanvalpar osv)
 
Jag och sambon har valt ras iaf :P Det blir en golden.

Jag letar kennel för fullt. Då det blir våran första hund så vill jag ha en på relativt nära avstånd som trygghet. Så jag letar för fullt. Då vi båda pluggar vore det bäst med en sommarvalp, men vi får se hur det blir.
 
Här löps det för fullt, så jag håller tummarna för en fin kull i februari. Tilltänkta pappan är dock inte fantastisk på att känna av när det är rätt dag, så vi gör varannan-dags-besök hos en stensäker hane som min granne äger. Än så länge inte dags. Men snart så... ;) (Och grannen har en-veckors mopsvalpar som jag fått kika på. Bedårande :love:)
Det positiva med att tiken gick tom i somras är att jag kunnat följa hanens första avkommor i Sverige på nära håll (de är 8 veckor nu), och de är fantastiska så här långt. Så pass fantastiska att jag bett uppfödaren allvarligt fundera på mig som fodervärd till tikvalpen, om att ifall det inte blir någon kull/inga tikar i "min" kull. Framtiden får utvisa *spännande*
 
Efter att våran gamling gick bort i höstas är vi nu en hund kort så det blir sannolikt en till hund 2015. Exakt vad det blir har vi inte bestämt än. Vi har en blandrashund med mkt border collie, och vi vill gärna ha en till aktiv, förig hund, mellanstor-stor. Har haft kontakt med en uppfödare av Lapsk vallhund och blev rekomenderad att åka till Rättvik i feb för att träffa lite olika uppfödare och få en bild av rasen. Jag kanske åker tidigare till henne och tittar på hennes hundar, vi får se lite. Men det kan lika gärna ramla in en blandrashund igen, plötsligt och oväntat. :o Det är så det brukar bli för oss.
 
Var inte du nyfiken på BC? ;)

Min framtida stjärna är för närvarande stor som en lillfingernagel och föds veckan före jul! :love:

En BC som jag känner både mamma, pappa, ett antal halv-och helsyskon till föräldrarna samt avkommor efter hanen sen innan. Hoppas massor på den lilla tiken som ska flytta hit!

(Och hoppas verkligen att det inte blir som med de tidigare kullarna jag tingat, där det gått tomt, hanhundsbyte lett till att jag hoppade av, det bara föddes hanvalpar osv)
Haha, jo, men då skall jag ha tid, ork och pengar för att kunna ta det hela vägen så att säga med får och hela köret.
Nu satsar jag på labben så länge, hon funkar till nästan allt även om vi egentligen bara kört jakt hittills. Fast hon är lite svår att valla med...

Hoppas att det blir en bra vappe till dig nu då :)!
 
Well, jag håller utkik efter lämpliga omplaceringar och kan inte låta bli att snegla på intressanta valpkullar ;) Som tur är så finns det extremt ont om salukis jag vill ha, så det är inte så att jag sitter här och tänker "vill ha den, och den, och den".

Brukar dock bli erbjuden omplaceringar lite då och då, så vi får väl se om någon sådan någon gång är helt rätt hund. Har annars pratat med en uppfödare som funderar lite på att para en tik jag verkligen gillar och hanarna som det stod mellan senast är utan tvekan intressanta de också. Paras tiken med hanen jag gillar mest av dem, då måste jag fixa möjlighet att köpa valp, för då kommer det bli salukis med underbar mentalitet, sunda och funktionella kroppar och stamtavlor jag tycker om :p

Och ja, jag har lekt med tanken på att skaffa annan ras än saluki också, men det känns inte helt rätt även om det på pappret säkert finns raser som skulle kunna passa mig minst lika bra som salukin.
 
Jag tassar lite, en är ju en för lite eg, så ev blir det ett tillskott nästa år, beroende på övriga livet.
 
Well, jag håller utkik efter lämpliga omplaceringar och kan inte låta bli att snegla på intressanta valpkullar ;) Som tur är så finns det extremt ont om salukis jag vill ha, så det är inte så att jag sitter här och tänker "vill ha den, och den, och den".

Brukar dock bli erbjuden omplaceringar lite då och då, så vi får väl se om någon sådan någon gång är helt rätt hund. Har annars pratat med en uppfödare som funderar lite på att para en tik jag verkligen gillar och hanarna som det stod mellan senast är utan tvekan intressanta de också. Paras tiken med hanen jag gillar mest av dem, då måste jag fixa möjlighet att köpa valp, för då kommer det bli salukis med underbar mentalitet, sunda och funktionella kroppar och stamtavlor jag tycker om :p

Och ja, jag har lekt med tanken på att skaffa annan ras än saluki också, men det känns inte helt rätt även om det på pappret säkert finns raser som skulle kunna passa mig minst lika bra som salukin.

Sådär som du resonerar har jag ju resonerat en tid. Jag tycker mycket om alla slags hundar, men landar igen och igen i att schnauzer är det säkraste kortet. Jag har funderat och hållit utkik och tänkt och tänkt igen och jag har intalat mig att tre hundar, ja - det är en för mycket. Dessutom har det inte funnits någon kull med tillräckligt intressant stam, jag har blivit extremt kräsen och inget har dugit...

Ändå blev det en hund till. :o
 
Sådär som du resonerar har jag ju resonerat en tid. Jag tycker mycket om alla slags hundar, men landar igen och igen i att schnauzer är det säkraste kortet. Jag har funderat och hållit utkik och tänkt och tänkt igen och jag har intalat mig att tre hundar, ja - det är en för mycket. Dessutom har det inte funnits någon kull med tillräckligt intressant stam, jag har blivit extremt kräsen och inget har dugit...

Ändå blev det en hund till. :o

Jag funderade på schanuzer förut :D Tanken då var att ha någon lite mer lämplig hund till lydnad osv, för när jag varit hundvakt åt schanuzers och tränat med dem (lånade en dvärg när jag gick på hundgymnasie) så var det verkligen jättekul. Sedan tänker jag på hur det skulle kännas om jag kom in i sovrummet och såg saluki + en schanuzer, eller om jag var ute och gick och ena hunden i kopplet var schnauzer (eller annan ras) och då känns det.. inte rätt. Däremot när jag tänker att det är ett gäng salukis jag är ute med, då blir jag valpsugen :p
 
Jag funderade på schanuzer förut :D Tanken då var att ha någon lite mer lämplig hund till lydnad osv, för när jag varit hundvakt åt schanuzers och tränat med dem (lånade en dvärg när jag gick på hundgymnasie) så var det verkligen jättekul. Sedan tänker jag på hur det skulle kännas om jag kom in i sovrummet och såg saluki + en schanuzer, eller om jag var ute och gick och ena hunden i kopplet var schnauzer (eller annan ras) och då känns det.. inte rätt. Däremot när jag tänker att det är ett gäng salukis jag är ute med, då blir jag valpsugen :p
hahahaha

Så har jag tänkt angående makens förslag på andra raser. Han tycker airedale terrier hade passat, eller en soft coated wheaten terrier, eller en pinscher, eller en parson jack russell, eller en bullterrier. Han har förstått att jag rynkar på näsan åt det mesta och när det väl kommer till kritan - så visar jag honom allehanda hemsidor med schnauzrar.

Jag har också fastnat för det estetiska i att ha samma ras (även om jag nu valt en annan färg och faktiskt en annan ras, men ändå). Själva idén att ha en avvikande ras med annan päls och annat utseende känns sådär.

Och som sagt - nu har vi tre jyckar hemma, en för mycket, kan man tycka, men när en av dem var hos mamma en vecka - då kändes det tomt trots allt.

När det gäller salukis, vill du ha samma färg då, eller vill du ha dem i färgskala? :D
 
När det gäller salukis, vill du ha samma färg då, eller vill du ha dem i färgskala? :D

Struntar helt och hållet i färgen faktiskt, men OM jag skulle ha två identiska salukis att välja mellan där den ena är svart och den andra någon ljus färg, så skulle jag välja den ljusa. Hittills har det aldrig hänt :p Salukis får ju finnas i vilka färger som helst, så om jag ska lägga till tankar om vilken färg jag skulle ha på hundarna, då hade det aldrig blivit hund här hemma :D Å andra sidan, oftast när någon frågar om jag vill ha någon hund eller så, så är det ljusa tikar... De verkar dras som magneter till mig.

Tycker annars att det är tjusigt med grizzle:
46125_1343671175.jpg


Och i princip helsvarta tycker jag är lite läckert. Kan dock bero på att just den här hanen är en som jag är väldigt svag för :love:
med_4fc8714251edf.jpg
 
Det börjar väl bli dags för en sådan tråd :) ?
Vilka är inne på att skaffa valp - eller omplacering - nästa år? Vad har ni för planer, berätta!

Jag velar (vilket jag är väldigt duktig på), Skroffan kommer inte att finnas så länge till och en del av mig tänker att det räcker med min labbe och en del tänker att det är klart att jag måste ha en ny liten terrier vid min sida. I så fall lutar det åt en noffe eller en cairn igen :love:.
Det blir i så fall tidigast till hösten, har massa annat som måste klaras av först. Tänkte kontakta en cairnuppfödare jag är intresserad av (jag vill inte ha Skroffans uppfödare av flera olika skäl, dessutom skulle hon sannolikt inte sälja till mig igen) och höra vad de har för planer för framtiden.

Vi planerar att köpa valp nästa år. Har dock inte riktigt kommit fram till någon ras än, det är så jäkla svårt tycker jag.
 
Vad bra att du startade tråden, funderade senast igår när den skulle dyka upp!

Det är snart två år sedan som vår sista dvärgpudel dog så tragiskt så det är verkligen dags för en liten hund i huset igen. Här hemma finns det redan två finska lapphundshanar, den ena snart 10 och den andre snart 2 år.

Vi har inte riktigt valt ras ännu, jag vill naturligtvis ha en dvärgpudel igen, det är enkelt och så vet jag ju vad jag får och det finns flera planerade kombinationer som intresserar mig nästa år. Men vi vill även prova något nytt som kanske en italiensk vinthund, kleinspitz eller varför inte en jack russell eller parson russell. Av dessa fyra nya alternativa raser så känns en JR eller PR mest realistiskt med tanke på våra intressen och skulle därför passa bra in i vårt liv. Vi var hundvakt i somras till en PR i några veckor och efter det så kändes det till och med som att en PR kanske kan vara kandidat till att vara vår nästa stora hundras (stackars lapphundar att få höra detta).

Har även besökt uppfödare till alla de nya raserna för oss under de senaste året, är även med i alla ovan rasklubbarna (japp, det är sant) för att lära mig mer, men fortfarande så har vi inte kunnat bestämma oss.
Och det är rätt frustrerande, för jag har tidigare aldrig velat så mycket som jag gör nu.

Vi vet ju kanske egentligen innerst inne att pudeln är idealhunden för oss, men vi blir ju inte yngre och aktivare precis och skall vi nu skaffa en terrier så kanske vi bör göra det nu medan vi orkar det psykiskt (kan de egentligen vara värre än en polar spets av urhundsras som är envisare än synden när det inte passar) och ta en pudel igen om några år istället. Hm... tål att funderas på ett tag till.

/ kayoba
 
Vi har bokat in valp 2015. Vi har bestämt oss för en American Staffordshire (whatelse). ;)
Är fortfarande lite inne på andra raser men eftersom att vi är två stycken så är det allra bästa att välja en ras som passar båda. Hade man kunnat köpa hundar för att dom är fina så hade jag nog inte ägt 1 i dagsläget. :angel:
 
Vår dam blir 13 nu, jag är sugen på en brabancon eller en tibetansk spaniel, samtidigt som jag vill testa att vara hundlös när den dagen kommer. Det blir nog ingen ny så länge damen lever, känns lite orättvist mot henne at släpa hem en unghund ( vill inte ha valp). Mitt andra spår är katt istället, i så fall blir det en Devon Rex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 320
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 597
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 718
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 289
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp