Bukefalos 28 år!

Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar känna av lite valplängtan :love:

Min storpudel blir 4 år nu och är väluppfostrad och enkel att ha att göra med så det börjar vara dags att få in lite bus i våra liv. Jag ska plugga under våren så det skulle kunna passa bra då.

Jag vet inte riktigt vad det blir för ras i så fall men jag är rätt inne på griffon bruxellois eller någon av varianterna. Det bör iaf vara från grupp 9 och hyfsat lätt att hålla i utställningsskick (dvs inte pudel) samt hålla för att busa runt med en pudel.
 
Två raser jag inte vill ha är;

Golden retriever, mina föräldrar har alltid haft utställnings golden därav har jag vuxit upp med rasen, men tycker att den är lite för mesig.

Pudel, min mor äger en sådan och det är den värsta hunden jag någonsin stött på så det har ärrat mig i själen. :eek: Även om jag förstår att den inte alls är representativ för sin ras.

Sen så vet jag att jag vill ha en medelstor/stor hund. :p Känns som om jag borde försöka bestämma mig snart.
 
Jag börjar känna av lite valplängtan :love:

Min storpudel blir 4 år nu och är väluppfostrad och enkel att ha att göra med så det börjar vara dags att få in lite bus i våra liv. Jag ska plugga under våren så det skulle kunna passa bra då.

Jag vet inte riktigt vad det blir för ras i så fall men jag är rätt inne på griffon bruxellois eller någon av varianterna. Det bör iaf vara från grupp 9 och hyfsat lätt att hålla i utställningsskick (dvs inte pudel) samt hålla för att busa runt med en pudel.
Klart du ska ha en griffon! Jag kommer förhoppningsvis kunna tvångsmata tråden med söta bilder om lite drygt två månader, det kommer INTE att göra dig mindre sugen ;)
 
Jag har funderingar på att skaffa en valp framöver. Jag vill väldigt gärna men pojkvännen är inte lika imponerad av iden men det är nig främst för att jag inte vill ha samma ras som han skulle vilja ha. Jag har i dagsläget två Pekingeser, en hane på snart 8år och en tik på 6år. Mitt hjärta klappar hårt för dessa personliga hundar och valet står mellan en till eller en King Charles spaniel (inte Cavalier utan plattnosen). Jag är ruskigt valpsjuk nu!
 
Två raser jag inte vill ha är;

Golden retriever, mina föräldrar har alltid haft utställnings golden därav har jag vuxit upp med rasen, men tycker att den är lite för mesig.

Pudel, min mor äger en sådan och det är den värsta hunden jag någonsin stött på så det har ärrat mig i själen. :eek: Även om jag förstår att den inte alls är representativ för sin ras.

Sen så vet jag att jag vill ha en medelstor/stor hund. :p Känns som om jag borde försöka bestämma mig snart.

Då föreslår jag schnauzer. Grana här på forumet har sådana p/s. Medelstor, inte mesig, intelligent och med stor personlighet.
 
Vi är igång med att skaffa valp! Vi är i kontakt med en uppfödare i Virginia som nyss har fått en kull (två lediga hanhundar - en kanske blir vår!) och är i full fart med att undersöka tre andra uppfödare. Vi vill ha en Lakeland terrier eller en Welsh terrier. Skulle vara fantastiskt att äntligen ha hund efter att ha längtat efter en i måååånga år! :bump:
 
Tja, vi får se hur det blir på valpfronten. Det var ju panerat att min Mini skulle haft en kull i år, men hon gick tom och nu har hon ju blivit sjuk och är struken från allt vad avel heter. Dock har jag ju Polly som är planerad att gå i avel och kanske blir det så att hon paras på kommande löp....vilket bör ske rätt snart.....och sen får vi se om det blir något :D
 
Jag har en hane med ryska föräldrar som jag importerade från Litauen i våras.
Nu funderar jag och sambon på att importera en tik under nästa höst. Har hittat en uppfödare i Ryssland som är villig att hjälpa mig (vanligtvis säljs valparna när de är 4 veckor, nu måste jag hitta någon som kan ha valpen tills den är 15 veckor och dessutom fixar pass och alla vaccinationer)
Så vi får se om de blir av!
 
Åh, en av mina bästa kompisar föder upp welshar, inte så ofta man stöter på någon som har eller tänker skaffa en, de är ju rätt ovanliga :). Fast de kanske är vanligare "over there"? Behöver du hjälp med bra kontakter så hojta, min kompis har väl lite koll i alla fall även om hon kan de nordiska uppfödarna bäst.
 
@Lona, så de är ovanliga i Sverige också? Det finns inte jättemånga uppfödare här heller (likaså med Irish och Lakeland terrier) men det som är bra att alla uppfödare har kontakt med varandra och strävar aktivt efter att göra rasen mer synlig. Till den stora årliga terrierutställningen kommer nästan alla - till och med från andra sidan detta jättestora land.

Om din kompis har koll på uppfödarna i nordöstra USA (typ tio timmars körning från New York City i alla riktningar) får du hemskt gärna be om råd! Vi vill inte åka till Florida eller Kalifornien - tycker det är för långt att transportera en liten valp två dagar i en bil och vill inte flyga med en liten en det första man gör-
 
@Lona, så de är ovanliga i Sverige också? Det finns inte jättemånga uppfödare här heller (likaså med Irish och Lakeland terrier) men det som är bra att alla uppfödare har kontakt med varandra och strävar aktivt efter att göra rasen mer synlig. Till den stora årliga terrierutställningen kommer nästan alla - till och med från andra sidan detta jättestora land.

Om din kompis har koll på uppfödarna i nordöstra USA (typ tio timmars körning från New York City i alla riktningar) får du hemskt gärna be om råd! Vi vill inte åka till Florida eller Kalifornien - tycker det är för långt att transportera en liten valp två dagar i en bil och vill inte flyga med en liten en det första man gör-

Flyga är inga bekymmer! I synnerhet inte för en liten hund i liten väska. Tror till och med att flyga är bättre än många timmar i en bil - men det kanske är sak samma?

Jag tror att de uppfödare som finns är måna om rasen, ofta är de "inte så populära" hundraserna i bättre skick än de raser som uppföds i mängder och säljs över allt.

Hade jag varit i din situation så hade jag gjort mig besväret att hitta en riktigt bra uppfödare och efter det bestämt mig för om flyg eller bil/tåg är bästa transportsättet.

Själv har jag hämtat två valpar med ca tre timmars flygresa resp fem timmar (inkl byte och väntetid i Köpenhamn). Det fungerade finfint!
 
Senast ändrad:
@prinsessfeminist , jag vet inte hur mycket du har flugit inrikes i USA men det är inte en erfarenhet jag skulle vilja utsätta en tioveckorsvalp för (de flesta uppfödare säljer hundarna redan vid nio veckors ålder - så himla tidigt! :arghh:). Vi kommer naturligtvis inte att köpa av vem som helst - det finns helt enkelt inte så många uppfödare av rasen (kennelklubben har ungefär femton anslutna uppfödare i hela landet) - men eftersom vi vill träffa kullen flera gånger går det helt enkelt bort att åka till Florida eller Kalifornien. En dags resa åt varje håll, bara för att träffa kullen, går helt enkelt inte, inte om vi vill behålla våra jobb.
 
Jag velar fram och tillbaka om jag ska skaffa valp nästa år eller inte. Det som gör att jag tvekar är att jag i juli i år hämtade hem en tollartik som alltså är 6 månader nu, tanken var att hon skulle vara några år innan nästa hund var på intåg.

Men nu ska min absoluta drömhund paras på löpet som borde starta snart och det blir hennes sista kull... Rasen är Welsh corgi cardigan, min favoritras:love: Jag hade en hane från tikens förra kull som var ALLT jag vill ha i en hund men tyvärr i och med könsmognaden började han slåss med mina föräldrars jämnåriga hane så efter att ha kämpat 7 månader för att försöka få dom att komma sams köpte uppfödaren tillbaka honom efter ett slagsmål där min fick en tand i ögat...

Ena dagen vill jag och nästa inte, tollaren kommer förmodligen inte ens ha hunnit bli 1 år innan corgivalpen i så fall flyttar in, vilket är anledningen till att jag tvekar. Känns som det kan bli tufft att ha 2 st så jämna i ålder. Ägaren till corgitiken (som även är uppfödare till tollaren) känner mig mycket väl och hon ser inga större problem i att de blir jämna åldersmässigt. Tur jag har tid på mig att fundera ett tag till....
 
@Jerseyite ok. Jag förstår att det inte fungerar med flera besök om det är så långa avstånd. Vad gäller resande, så skall jag erkänna att mina erfarenheter är relativt begränsade vad gäller inrikesflyg i USA. Jag har heller inte rest till USA (eller inom landet) öht med hund. Mina hundresor har varit inom Europa.

Jag vet att @hastflicka har rest dock, men kanske har det bara varit utrikes?

Nåväl, det finns många skäl att välja en uppfödare i närheten av där man bor. Lycka till och hoppas det blir en hane till er. Jätteroligt med valp och fina raser väljer ni emellan också!

Valpar levereras för övrigt oftast vid 8 veckors ålder och det brukar fungera väldigt fint.
 
Min aldre hund kom med flyg till mig, eller, lite norr om var jag bor. Hon sattes pa planet av uppfodaren i New Jersey och jag hamtade henne efter drygt tva timmar fore flight och 4 timmar i luften ... och jag bor halvags mellan Jerseyite och Florida. Avstanden har ar oandligt mycket storre an man tror. Nar jag kor till Californien (med husvagn sa vi har vart "home away from home" med oss) ar avstandet ungefar som fran Sundsvall till Morocco. Langt.

Nar jag flyger till Sverige kor jag (enligt google 13 timmar, men med kiss stopp for oss alla tre blir det effectivt en och en halv dags bilkorning med motell over natten) till Newark sa hundarna slipper mellanlandningar utan vi har en direct flight till Stockholm.
 
Blev visst att jag kom hem med en liten 8månaderstik istället :p. Går iaf så bra ihop med min lilla fjanthund, de har legat och sovit bredvid varandra hela natten :love: Fann varandra på direkten igårkväll, så himla nöjd matte!
 
Blev visst att jag kom hem med en liten 8månaderstik istället :p. Går iaf så bra ihop med min lilla fjanthund, de har legat och sovit bredvid varandra hela natten :love: Fann varandra på direkten igårkväll, så himla nöjd matte!


Ras? Och hörru, är du inte i fel tråd? Det är 2014 ett litet tag till! :D Kul med halvstor valp! Hur fungerar det, är hon rumsren redan?
 
Min aldre hund kom med flyg till mig, eller, lite norr om var jag bor. Hon sattes pa planet av uppfodaren i New Jersey och jag hamtade henne efter drygt tva timmar fore flight och 4 timmar i luften ... och jag bor halvags mellan Jerseyite och Florida. Avstanden har ar oandligt mycket storre an man tror. Nar jag kor till Californien (med husvagn sa vi har vart "home away from home" med oss) ar avstandet ungefar som fran Sundsvall till Morocco. Langt.

Nar jag flyger till Sverige kor jag (enligt google 13 timmar, men med kiss stopp for oss alla tre blir det effectivt en och en halv dags bilkorning med motell over natten) till Newark sa hundarna slipper mellanlandningar utan vi har en direct flight till Stockholm.

Ja, det är verkligen en kontinent. Det är svårt att föreställa sig hur stort det är! De gånger jag rest inrikes så har jag i ärlighetens namn åkt korta sträckor. Typ två timmars flight.

När du tog emot din äldre hund, hur gammal var hon då? Hur hade resan gått? Jag förmodar att hon sattes i lastutrymmet då? Jag tycker man läser om både solskenshistorier och skräckberättelser om att skicka valpar/hundar ensamma på flyget.

Jag har som sagt bara erfarenhet av att resa med små valpar i väska i kabinen. Den ena var nio veckor och den andra tio veckor. Det största problemet med den valp som var tio veckor, var att han med visst besvär fick plats i väskan. Det var en svettig erfarenhet! :nailbiting:
 
Jag har faktiskt en liten, liten tanke om att skaffa valpis nästa år. En tik jag verkligen gillar ska paras, men jag har nyligen köpt unghäst och känner att jag isåfall borde köpa en enklare hundras just nu, typ en tax:angel: men min jäkla sambo är så envis, så vi får se hur det blir.
Min gamla fyllde precis 11 år, även om hon är pigg och fräsch än så länge kan det gå fort... Att bara ha en hund kan jag inte tänka mig.
 
Ras? Och hörru, är du inte i fel tråd? Det är 2014 ett litet tag till! :D Kul med halvstor valp! Hur fungerar det, är hon rumsren redan?

jo jag vet, missade året i min första post men tänkte jag skulle ge en uppdat innan jag lämnade tråden :p
Hon är i princip rumsren vilket är väldigt skönt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 583
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 459
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 784
Senast: anna_panna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 332
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp