Valp 2021 - del 2

Zoes utbildning går framåt, vi har startat så smått på nöt och hon är med mig i lagårn en del. Röntgad med A-höfter, klok och trevlig så här långt!
20221111_163525.jpg
 
Tay fyller två snart, han har en "lillebror" på 8 månader som växt om honom :p.
Han har tagit titel i startklass lydnad, rally n och rally f utan nån större träningsinsats från min sida. Han är klar att flytta upp i klass 2 hoppklass i agilityn och har en pinne kvar i agilityklassen. Han är ganska sparsamt tävlad än så länge utan husse har fokuserat på att få en bra grund.
Han har gjort BPH med skott och var helt skottfast och trygg med underlag i övrigt sa testledaren att han ville ha instruktioner då han mestadels satt vid min sida i de andra momenten.
Jag velar lite om jag ska tävla nån mer lydnad eller rally med honom, han gör ju snällt det man ber om men han är inte så pepp. Vallning och agility är helt klart det han vill pyssla med. I vallningen har det sakta, sakta gått framåt då vi egentligen inte har haft optimala träningsmöjligheter men man får göra det bästa av det man har och vara glad att vi iallafall har möjlighet att valla. Vi har iallafall fått väldigt bra feedback från alla instruktörer som sett honom som tyckt att det är en fantastisk vallhund.

Tay och Spock
20221109_130653.jpg
 
Vi har just nu en ung herre med selektiv hörsel som kan träna mycket fokuserat hemma men så fort vi kliver utanför gården för att träna så brinner det i proppskåpet (särskillt på nya platser). Han är väldigt lyhörd och gör gärna som man säger (men glömmer vad man sagt efter ungefär tre sekunder och fortsätter med det som inte skulle göras). Kommunicerar med pip och gnäll vilket kan betyda vad som helst. Allt från viktiga saker som "nu behöver jag gå ut och bajsa" till "något kliar", "jag får inte tag på det där vedträet", "snälla får jag komma in under ditt täcke", "kolla morsan det är en solkatt i taket" osv

Just nu känns det som att han hårdtränar oss inför kommande människobebis, bootcamp-style. Men söt är han :D
 
B blir 16 månader i dagarna. 2022 sammanfattat så har vi gått kurser i spår, sök, nosarbete och rally, samt varit iväg på ett par utställningar och MH. Testar på lite blandat med andra ord, fokus är framförallt på själva komma-sig-iväg:andet, att få träna i grupp på annan plats och hämta in tips och inspiration :) Hemmavid tränar vi främst spår, och en del sök.

Hon är fortsatt mycket rock n’roll, har gott om lek, jakt och vakt i sig. Väldigt rolig och fartig, och en del tålamodsprövande emellanåt :angel:

Alldeles färsk bild från lunchpromenaden, nån granne höll på med något suspekt…

8927C233-3681-40B0-A9BF-DC0616FE884A.jpeg
 
Hur går det med era unghundar? Izor närmar sig sin tvåårsdag (i mars) och är fantastisk i träning just nu, arbetsmotiverad och intensiv och sjukt fokuserad precis som när han var yngre.

:heart

Vi hade fotosession med en vän häromdagen och herregud vilken fin hund jag har?! Rätt stolt över honom som orkade springa rakt från samma punkt, stå till och sitta still och titta på olika punkter i evigheter utan att lacka ur för att det aldrig blev nån riktig träning av. :love:
Visa bifogad fil 105421
Han är så fin 😍
 
Just ja, sammanfattning av våra kurser/träningar under 2022: valpkurs, avslappning & beröring, viltspår prova på, nossafari (berikning), nosework grundkurs :) nosework är det vi har fortsatt träna hemma, hon är väldigt fokuserad och riktigt duktig! Uthålligheten och självständigheten har blivit mycket bättre, jag hinner inte ens göra en ny startrutin mellan söken i hemmet utan hon slår på nosen direkt och börjar söka 😅
Planer för kurser till nästa år: aktivitetskväll (berikning) i februari, personspår 2 tillfällen maj/juni, mantrailing 3 tillfällen maj/juni, berikningsvandring (berikning) juni. Sen vill jag anmäla oss till nosework fortsättning också när de släpper den kursen.
 
20221122_155918.jpg
Leffe och jag har börjat åka till hans uppfödare och tränar viltspår. Igår fick han prova att spåra i snö för första gången och det klarade han galant. Blev ett kort spår eftersom han aldrig spårat i snö och han har inte spårat så mycket. Nästa gång blir det ett längre spår. Talang verkar det finnas i alla fall :love: satsar på att börja tävla så småningom :) efter spåret blev det promenad med morsan, syrran och Runa, Leffes tjej. Hon är jättekär i honom :heart på bilden är det Leffe med selen, den lilla röda är Runa och den rumplösa är Hilda, Leffes kullsyster
 
Griseo är nu 17 månader och har utvecklats så himla fint! Glad och social med människor, inte speciellt rädd för andra hundar längre (lite försiktig men har ändå en vänlig och nyfiken inställning). Vi har gått noseworkkurs här hemma för en kompis som är instruktör och så bra det blev! Jag hade varit nöjd med om han bara hade hanterat att ha andra hundar omkring sig men han överraskade med att vara helt avslappnad och dessutom väldigt duktig på att jobba. Att han har stor arbetsvilja visste jag ju men att jobba i lugn känd miljö är ju inte samma sak som att kunna göra det med störningar men han visade verkligen att han faktiskt är en stabil grabb i grunden, han var superduktig! ❤️

Jag fortsätter att ta det lugnt och låter honom utvecklas i sin egen takt. Ska nog röntga honom i början av nästa år (måste bara få fart med att regga honom i SKK, det blev inte av precis när vi hade hämtat honom och sen packade jag ner papperna pga renovering här hemma). Vi tränar en hel del här hemma och han börjar bli väldigt duktig, det mesta funkar bra. Till våren tänkte jag börja träna regelbundet på brukshundklubben och andra nya ställen. Som sagt, jag skyndar långsamt och det verkar vara rätt modell med den här grabben. Han är så fin och trevlig, trots att han är tonåring nu är han inte speciellt jobbig (förutom att han är stor, livlig, galet glad och väldigt brötig :D ).

Foto taget för några helger sedan när vi faktiskt fick lite snö.

2022-11-21 15.38.02.jpg
 
Vi har också röntgat den här veckan. B+B på höfter och ua på armbågarna. Det är vi väldigt nöjda med! Pappan (inlånad från utlandet för att bredda genbasen) har tyvärr dålig statistik på leder på sina avkommor så vi har varit jättenervösa.

L är 15 månader nu och har nu precis avslutat sitt första löp. Äntligen! Hon blev genast så mycket lugnare. Hon har varit lite busig med barnen och skrämt deras kompisar genom att rusa mot/efter dem, men jag tror att det kommer bli bättre nu.

Jag och L har tränat viltspår under hösten, med mycket glädje. Tyvärr blev det pannkaka av vårt första försök på anlagsprovet - spåret regnade bort :crazy: - men på andra försöket gick det busenkelt. Till våren börjar vi träna för öppen klass med championtitel som mål. Jag har också börjat en rallylydnadskurs för att jobba med samspel och lydnad. Hoppas kunna bli så duktiga så vi kan tävla någon gång. Min man går kurs i apportering (förberedande för jaktprov). Jag ska försöka komma iväg på lite utställningar också nästa år, för hon är ganska snygg att se på. Vår instruktör tycker att vi ska meritera henne i allt vi kan och sen avla, men jag har verkligen noll intresse av avel. Och om det finns anlag för dåliga leder är det kanske inte heller så lämpligt.

Lovis 15 mån.jpg
 
I natt kom det, höften fri men ED 1/2. Tråkigt, men inte oväntat efter att ha sett plåtarna.

Det blir lite fokus på förebyggande åtgärder. Vi har ju absolut inte märkt av någonting än så länge men får vara lite uppmärksamma utfifall det skulle dyka upp något i framtiden.
 
I natt kom det, höften fri men ED 1/2. Tråkigt, men inte oväntat efter att ha sett plåtarna.

Det blir lite fokus på förebyggande åtgärder. Vi har ju absolut inte märkt av någonting än så länge men får vara lite uppmärksamma utfifall det skulle dyka upp något i framtiden.

Simning och balansboll, tipsar jag om. :) Samt tillskott av Omega 3-6-9.
 
I natt kom det, höften fri men ED 1/2. Tråkigt, men inte oväntat efter att ha sett plåtarna.

Det blir lite fokus på förebyggande åtgärder. Vi har ju absolut inte märkt av någonting än så länge men får vara lite uppmärksamma utfifall det skulle dyka upp något i framtiden.
Kram, förstår besvikelsen. Är glad *peppar peppar* att jag inte har märkt av Assars armbågar heller, trots att han tränas relativt hårt.
 
I natt kom det, höften fri men ED 1/2. Tråkigt, men inte oväntat efter att ha sett plåtarna.

Det blir lite fokus på förebyggande åtgärder. Vi har ju absolut inte märkt av någonting än så länge men får vara lite uppmärksamma utfifall det skulle dyka upp något i framtiden.
Men oj så tråkigt. :(
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 478
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 336
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp