Valp eller ny hund 2016

Din fuskis! :rage::D

Nej jag tror väl inte det heller. Och jag är ju inte ute i timtal och kör slut på henne. Så egentligen behöver jag nog inte oroa mig. Men man är väl lite nojjig :D

:D

Det tror jag inte heller, men jag vet precis hur det är :D jag nojar mig också för motionen, haha. För lite, för mycket, vad är lagom... :D
 
Det där med valp och promenader har jag tänkt på mycket på sistone. Jag vill inte minnas att det var så vanligt med t ex osteochondros förr. Är det för att veterinärerna har blivit duktigare på att diagnosticera det idag, är det för att vi blivit duktigare på att gå till veterinären, eller är det för att vi är för hårda eller för försiktiga med våra valpar?

Själv lever jag i en slags flumvärld. :D En valp ska inte motioneras tycker jag, men den ska få hänga med och gå på upptäcktsrundor. Hur långa de får vara beror ju på individ och förutsättningar. En valp säger ofta till när det blir för mycket (sen om det är att sätta sig på rumpan eller att börja tugga och skälla är ju en individfråga).
När Podrick var 10 veckor gick vi rundor på 1-2km ungefär 2-3 gånger om dagen. Och så ut och kissa och bajsa däremellan. Nu är han 5 månader, och vi tänker inte på hur lång rundan är, utan snarare hur mycket som händer på rundan. Vi bor ju i stan, och 2km stadspromenad är klart mer ansträngande än 5km i skogen.
Jag tycker att variation är jätteviktigt, både mentalt och fysiskt. För som ni säger så måste leder och ligament bygga upp sig, och valpen måste också bilda muskler för att stödja leder och ligament.
 
@Voff Har du sett bilden på schäfervalpen som F.S fött upp (ligger i hans blogg) - 5 månader på bilden där. Vilken räkrumpa :meh:

Han är e-avlare. Det är bara räkrumpor för hela slanten. Han är en av dem som kloar sig fast vid övertygelsen att det inte skiljer något mer än exteriört mellan typerna. Kan man inte se det uppenbara när man ska vara "proffstränare" så tja.... :grin:
 
Det där med valp och promenader har jag tänkt på mycket på sistone. Jag vill inte minnas att det var så vanligt med t ex osteochondros förr. Är det för att veterinärerna har blivit duktigare på att diagnosticera det idag, är det för att vi blivit duktigare på att gå till veterinären, eller är det för att vi är för hårda eller för försiktiga med våra valpar?

Själv lever jag i en slags flumvärld. :D En valp ska inte motioneras tycker jag, men den ska få hänga med och gå på upptäcktsrundor. Hur långa de får vara beror ju på individ och förutsättningar. En valp säger ofta till när det blir för mycket (sen om det är att sätta sig på rumpan eller att börja tugga och skälla är ju en individfråga).
När Podrick var 10 veckor gick vi rundor på 1-2km ungefär 2-3 gånger om dagen. Och så ut och kissa och bajsa däremellan. Nu är han 5 månader, och vi tänker inte på hur lång rundan är, utan snarare hur mycket som händer på rundan. Vi bor ju i stan, och 2km stadspromenad är klart mer ansträngande än 5km i skogen.
Jag tycker att variation är jätteviktigt, både mentalt och fysiskt. För som ni säger så måste leder och ligament bygga upp sig, och valpen måste också bilda muskler för att stödja leder och ligament.

Jag tänker som du, valparna måste få röra sig och upptäcka världen, hur ska de annars hålla?

Jag har nummer fyra nu av samma ras, tre av dem har jag haft sedan de var valpar, den ena fick jag som 4-åring. Den hunden fick aldrig samma goda grundkondition som de andra, men så hade hon inte fått hålla i gång så mycket som ung heller. Jag är helt övertygad om att det var för att hennes kropp och organ inte fått träna upp sig i unga år, låter kanske flummigt, men jag tror det finns samband.
 
Måste skryta lite över min fluffis! :heart

Idag var vi med på promenad med hundgruppen som vi brukar vara någon gång i veckan. Först går vi en kopplad promenad halva rundan och sen så släpper vi ihop hundarna så de får busa allt de orkar. Efter en stunds bus så kör vi lite passivitetsträning och efter det får de busa en stund igen. Men Alpina var inte alls sugen på mer bus utan hon ville hellre gå fot trots att hon var lös! Så vi tränade långsamt tempo, sitt framför, sitt och stanna med inkallning, ställande under gång osv samtidigt som alla andra hundar (ca 25 st) sprang runt och busade och kom fram och luktade på henne men det brydde hon sig inte om alls utan stannade snällt vid min sida. Alltså! :love:

Det här är då hunden som för några månader sedan blev så fixerad när hon såg en annan hund att hon inte ens tog godis förrens den var utom synhåll och som mest hängde i min tröjärm när man försökte sig på någon slags träning. :nailbiting:

Så himla skönt att hon har mognat och att hon börjar se mig som lite bra att ha iaf. :angel:

BB1B0D67-28AE-4E28-8BB5-E15A0F95C55B_zpsi6yhhnnm.jpg

92058BE0-EE6D-4860-820A-214D1E972B77_zpskivlkhwa.jpg
 
15977538_10154994243829673_6564019032205987793_n.jpg

Maste bara lagga in en sommar bild bland alla harliga vinter bilder (super avis pa er darhemma i snon).. Har i Australien har vi haft varmebolja (30-38 grader) i nagon vecka nu.. Jattejobbigt i varmen for hundarna sa vi har mest badat i poolen och tranat innomhus nu i nagra dagar. Haromdagen var det dock mulet och lite svalare sa da passade vi pa att ga langrunda i "bushen", jatteroligt tyckte Morris som nosade sig fram till alla lerpolar..
Morris har borjat bli mer avslappnad ocksa tycker jag, inte lika nervos runt nya manniskor och han kanns allmant mer stabil. Han ALSKAR rally lydnad som vi har borjat kurs i, sa det fortsatter vi med och vem vet om vi kanske kan tavla framover (om jag kan bli bra nog).. :D
 
Vi har börjat lägga på närsöksignal på godissöket :)
Han har verkligen börjat få förståelse för att signalen betyder "slå på näsan, här finns grejer att hitta". Den där lilla svansen alltså, jag bara älskar hans entusiasm :love: och lyssnar man noga så hör man verkligen hur hans näsa jobbar!

Film!

Vänligen ignorera att jag visslar som en kratta :angel: Använder både pipa och egen vissling, för att han ska generalisera kommandot från början.
 
Vi har börjat lägga på närsöksignal på godissöket :)
Han har verkligen börjat få förståelse för att signalen betyder "slå på näsan, här finns grejer att hitta". Den där lilla svansen alltså, jag bara älskar hans entusiasm :love: och lyssnar man noga så hör man verkligen hur hans näsa jobbar!

Film!

Vänligen ignorera att jag visslar som en kratta :angel: Använder både pipa och egen vissling, för att han ska generalisera kommandot från början.
Jag har också närsökssignal, men en mycket lättare signal:D nu kan jag ju inte illustrera den här, men din verkar avancerad för en virrpanna som mig:p min är mer tu - tuuuuu - tu - tuuuuu - tu - tuuuuu ja, ni fattar, eller hur:D

Så söt är han!!
 
Jag har också närsökssignal, men en mycket lättare signal:D nu kan jag ju inte illustrera den här, men din verkar avancerad för en virrpanna som mig:p min är mer tu - tuuuuu - tu - tuuuuu - tu - tuuuuu ja, ni fattar, eller hur:D

Så söt är han!!

Jag fattar :D jag lägger in ett extra "tu" mot dig tror jag, tu - tu -tuuuu - tu - tu -tuuuu.
Vet inte riktigt varför det har blivit så men :angel:

Men visst är han :love: är så himla nöjd med honom!
 
Vilja har hunnit bli ett år gammal nu!
Jag undrar lite hur det är möjligt men jag bara älskar denna hund mer och mer för varje dag som går. Hon är helt okomplicerad att ha med i stan, till veterinären och på utställningar. Otroligt följsam och lättlärd och SÅ rolig att träna. Och världens gosigaste och mysigaste lilla vovve. Älskar henne så obeskrivligt mycket, fattar inte hur jag kunde få en hund som passar mig så jäkla bra :love:
2r4mxhc.jpg

11sjssm.jpg

24mgqv5.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
532
· Visningar
15 038
Senast: Mia_R
·
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
664
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
432
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp