Valp eller ny hund 2016

Och här har det varit tyst ett bra tag, men det beror på att vi inte längre har en hund att skriva om. Lias ben som hon skadade i somras blev aldrig tillräckligt bra och började ställa till det alltmer för henne och hennes kropp under sensommaren/hösten. Därför fick vi tillslut ta det tunga beslutet att låta henne somna in i mitten av november :cry: Det känns fortfarande som helt rätt beslut, men det är inte mindre sorgligt för det och oerhört tomt här hemma.

15241973_1179850845397257_1357150084761228909_n.jpg
Men åh vad jobbigt! Beklagar.
 
Och här har det varit tyst ett bra tag, men det beror på att vi inte längre har en hund att skriva om. Lias ben som hon skadade i somras blev aldrig tillräckligt bra och började ställa till det alltmer för henne och hennes kropp under sensommaren/hösten. Därför fick vi tillslut ta det tunga beslutet att låta henne somna in i mitten av november :cry: Det känns fortfarande som helt rätt beslut, men det är inte mindre sorgligt för det och oerhört tomt här hemma.

15241973_1179850845397257_1357150084761228909_n.jpg

Fy så hemskt! Beklagar sorgen. :( :heart
 
Och här har det varit tyst ett bra tag, men det beror på att vi inte längre har en hund att skriva om. Lias ben som hon skadade i somras blev aldrig tillräckligt bra och började ställa till det alltmer för henne och hennes kropp under sensommaren/hösten. Därför fick vi tillslut ta det tunga beslutet att låta henne somna in i mitten av november :cry: Det känns fortfarande som helt rätt beslut, men det är inte mindre sorgligt för det och oerhört tomt här hemma.

15241973_1179850845397257_1357150084761228909_n.jpg
Usch så jobbigt - beklagar :(
 
Och här har det varit tyst ett bra tag, men det beror på att vi inte längre har en hund att skriva om. Lias ben som hon skadade i somras blev aldrig tillräckligt bra och började ställa till det alltmer för henne och hennes kropp under sensommaren/hösten. Därför fick vi tillslut ta det tunga beslutet att låta henne somna in i mitten av november :cry: Det känns fortfarande som helt rätt beslut, men det är inte mindre sorgligt för det och oerhört tomt här hemma.

15241973_1179850845397257_1357150084761228909_n.jpg

Så ledsamt, jag beklagar verkligen :(
 
Och här har det varit tyst ett bra tag, men det beror på att vi inte längre har en hund att skriva om. Lias ben som hon skadade i somras blev aldrig tillräckligt bra och började ställa till det alltmer för henne och hennes kropp under sensommaren/hösten. Därför fick vi tillslut ta det tunga beslutet att låta henne somna in i mitten av november :cry: Det känns fortfarande som helt rätt beslut, men det är inte mindre sorgligt för det och oerhört tomt här hemma.

15241973_1179850845397257_1357150084761228909_n.jpg
Beklagar! :cry: :heart
 
Och här har det varit tyst ett bra tag, men det beror på att vi inte längre har en hund att skriva om. Lias ben som hon skadade i somras blev aldrig tillräckligt bra och började ställa till det alltmer för henne och hennes kropp under sensommaren/hösten. Därför fick vi tillslut ta det tunga beslutet att låta henne somna in i mitten av november :cry: Det känns fortfarande som helt rätt beslut, men det är inte mindre sorgligt för det och oerhört tomt här hemma.

15241973_1179850845397257_1357150084761228909_n.jpg
Vad oerhört sorgligt och orättvist! Jag beklagar
 
Tack så mycket till er alla för omtanken :heart Vi får se om vi hamnar i valp/ny hund 2017 eller om det blir till 2018. Utan hund alltför många år kan vi inte vara iallafall!
 
Hur mycket rör ni på era valpar?

Med Ninja (löwchen) så tänkte jag inte så mycket på det. Dels är hon ju mindre, växer snabbare och det var ju lättare att bara bära när hon blev trött.
Men med Gripa blir jag lite kluven på hur jag ska göra :D

Min ena sida säger ju att det är mycket bättre att hon härjar och undersöker och busar ute än inne ( det är ju även SÅ mycket skönare.) Men min andra sida är ju såklart rädd att det ska bli för mycket :angel:

Jag tycker hon är bra på att visa när hon blir trött. Och vi har nu gjort så att vi gått 20-30 min två gånger om dagen (lös/15m lina) och sen har det blivit kortare rundor och rena "ut och kissa på gräsmattan" på mellan 0,5-15 min. Sen har det även blivit lite lek och lättare träning. Men upplever att hon är nöjd såhär, sover mycket inne och blir inte lika bitig och tuggig, vilket är väldigt skönt :angel::D

Och om jag tänker på det så hade hon ju härjat ännu mer härinne, på sämre underlag och det hade även varit jobbigare för matte.. Så EGENTLIGEN vet jag väl vad jag tycker. Vill nog mest bara höra hur andra tänker och har gjort.
 
@linnsan

Floyd är 4,5 månad nu och han får inte överdrivet långa promenader. Det varierar mellan 2-5km, oftare 2 än 5 :) han var med oss på vandring häromveckan, då gick vi ca 1 mil. Efter det fick han ta det lite extra lugnt ett par-tre dagar. Dock går han alltid lös, så han springer väl typ dubbelt så långt som vi människor och kopplade hundar går :p

Otis och Floyd leker mycket, men det är ju främst brottningsmatcher och inte så mycket spring. De håller väl på typ 2h/dag dock :p
 
@linnsan

Floyd är 4,5 månad nu och han får inte överdrivet långa promenader. Det varierar mellan 2-5km, oftare 2 än 5 :) han var med oss på vandring häromveckan, då gick vi ca 1 mil. Efter det fick han ta det lite extra lugnt ett par-tre dagar. Dock går han alltid lös, så han springer väl typ dubbelt så långt som vi människor och kopplade hundar går :p

Otis och Floyd leker mycket, men det är ju främst brottningsmatcher och inte så mycket spring. De håller väl på typ 2h/dag dock :p

Ja Gripa är ju bara 10 veckor. Hon går ju också lös och i skogen, vet dock inte hur långt vi går utan tänker i tid och kollar på henne då givetvis :p

Brottas med andra hundar tänker jag är jobbigare och "tar" mer på kroppen än att gå/springa i olika takt i skogen.

Det är lätt att nojja lite över sånt här :D
 
Ja Gripa är ju bara 10 veckor. Hon går ju också lös och i skogen, vet dock inte hur långt vi går utan tänker i tid och kollar på henne då givetvis :p

Brottas med andra hundar tänker jag är jobbigare och "tar" mer på kroppen än att gå/springa i olika takt i skogen.

Det är lätt att nojja lite över sånt här :D

När Floyd var så liten fick han typ inga promenader, men han var ju lös i trädgården typ 1-2h/dag i stället :)
2km för oss tar väl typ 20 min i lugn promenadtakt.
Idag var vi typ 1h i skogen, jag gick typ 100m kanske :angel: de vuxna hundarna gjorde drygt 6km vardera och Floyd höll sig nära mig och busade med kottar.
Nu när det är jaktsäsong går jag inte så mycket med mina hundar, så de får väl 2-4 promenader/vecka kanske. Resterande dagar är de bara lösa i vår, visserligen stora, trädgård.
 
När Floyd var så liten fick han typ inga promenader, men han var ju lös i trädgården typ 1-2h/dag i stället :)
2km för oss tar väl typ 20 min i lugn promenadtakt.
Idag var vi typ 1h i skogen, jag gick typ 100m kanske :angel: de vuxna hundarna gjorde drygt 6km vardera och Floyd höll sig nära mig och busade med kottar.
Nu när det är jaktsäsong går jag inte så mycket med mina hundar, så de får väl 2-4 promenader/vecka kanske. Resterande dagar är de bara lösa i vår, visserligen stora, trädgård.

Jag bor ju i lägenhet så har ju inte trädgård :D

Däremot brukar jag ofta en utav de där längre rundorna gå till dagiset så hon får strosa runt och undersöka därinne. Ofta på kvällen när det är mörkt för där finns lampor, räknas ju typ som stor trädgård:angel:

Samtidigt så kan man ju inte hindra dom hur mycket som helst. När hon ändå tänker härja så kan man ju likväl härja ute tänker jag :p Och det måste ju vara bättre för kroppen också.. Och huvudet, upplever att hon inte är riktigt lika intensiv utan blir mer upptagen med att undersöka också och inte bara busa som en galning haha
 
Jag bor ju i lägenhet så har ju inte trädgård :D

Däremot brukar jag ofta en utav de där längre rundorna gå till dagiset så hon får strosa runt och undersöka därinne. Ofta på kvällen när det är mörkt för där finns lampor, räknas ju typ som stor trädgård:angel:

Samtidigt så kan man ju inte hindra dom hur mycket som helst. När hon ändå tänker härja så kan man ju likväl härja ute tänker jag :p Och det måste ju vara bättre för kroppen också.. Och huvudet, upplever att hon inte är riktigt lika intensiv utan blir mer upptagen med att undersöka också och inte bara busa som en galning haha

Då blir det lite skillnad :D jag är bortskämd med 10000kvm trädgård, så här finns ju att springa på :p

Nej, jag tror också att det är bra för dem att röra på sig. Leder och ligament måste ju belastas för att bli starka liksom :) så länge det är med måtta så tror jag inte man behöver vara orolig.
 
Då blir det lite skillnad :D jag är bortskämd med 10000kvm trädgård, så här finns ju att springa på :p

Nej, jag tror också att det är bra för dem att röra på sig. Leder och ligament måste ju belastas för att bli starka liksom :) så länge det är med måtta så tror jag inte man behöver vara orolig.

Din fuskis! :rage::D

Nej jag tror väl inte det heller. Och jag är ju inte ute i timtal och kör slut på henne. Så egentligen behöver jag nog inte oroa mig. Men man är väl lite nojjig :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
531
· Visningar
15 024
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
662
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
430
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp