Valp eller Unghund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tittat på vad uppfödaren skriver i sociala medier snarare än hur hen beskriver sin avel. En känd och vinstrik uppfödare i min ras t ex verkar jättekunnig först men jag har sett hennes inlägg om kolloidalt silver och annat humbug samt hur hon beter sig när man säger emot henne så jag skulle inte lita på att hon jobbar med objektiva metoder för avel och utvärdering.
Är det en pudeluppfödare?
 
När jag tittar på hundar på Köpa hund så står det
"Kennelnamn: XXXXX"
Ibland är kennelnamnet en länk men ibland är det bara text. Om jag på de med bara text klistrar in namnet under uppfödare och planerad kull så finns det inte med. Vad beror det här på? Är det folk som lagt ner sin uppfödning och avregistrerat sitt kennelnamn innan de sålt hela sin sista kull? Är det folk som blivit utsparkade för att de inte följt reglerna? Eller finns det någon annan orsak?
Jag har hittat två hundar som jag skulle vilja kontakta uppfödarna om men blir så osäker eftersom bägge dessa kennlar tillhör kategorin jag nämner och vill gärna veta eventuella orsaker innan jag kontaktar dem så jag vet om det här är ett problem som ska undersökas eller något normalt.
 
När jag tittar på hundar på Köpa hund så står det
"Kennelnamn: XXXXX"
Ibland är kennelnamnet en länk men ibland är det bara text. Om jag på de med bara text klistrar in namnet under uppfödare och planerad kull så finns det inte med. Vad beror det här på? Är det folk som lagt ner sin uppfödning och avregistrerat sitt kennelnamn innan de sålt hela sin sista kull? Är det folk som blivit utsparkade för att de inte följt reglerna? Eller finns det någon annan orsak?
Jag har hittat två hundar som jag skulle vilja kontakta uppfödarna om men blir så osäker eftersom bägge dessa kennlar tillhör kategorin jag nämner och vill gärna veta eventuella orsaker innan jag kontaktar dem så jag vet om det här är ett problem som ska undersökas eller något normalt.

Ibland så har de bara ingen hemsida vare sig på Köpahund eller någon annanstans, det är inte nödvändigtvis något konstigt med uppfödningen för det. Det är tillåtet att regga två kullar i SKK innan du måste ha kennelnamn så det är inte ovanligt att man ser kullar från privatpersoner som bara tar en enda kull, eller som nyss börjat föda upp och inte reggat kennel än.

Har du hittat hundar som ser intressanta ut så kontakta uppfödarna och ställ de frågor du har, det tror jag ger en bättre bild. Huruvida en uppfödare har någon slags närvaro online är i min erfarenhet något som spelar minimal roll i om hen tar fram bra hundar. Dock är det absolut mycket enklare att ta kontakt online, speciellt som nybörjare utan kontaktnät inom hundvärlden.
 
När jag tittar på hundar på Köpa hund så står det
"Kennelnamn: XXXXX"
Ibland är kennelnamnet en länk men ibland är det bara text. Om jag på de med bara text klistrar in namnet under uppfödare och planerad kull så finns det inte med. Vad beror det här på? Är det folk som lagt ner sin uppfödning och avregistrerat sitt kennelnamn innan de sålt hela sin sista kull? Är det folk som blivit utsparkade för att de inte följt reglerna? Eller finns det någon annan orsak?
Jag har hittat två hundar som jag skulle vilja kontakta uppfödarna om men blir så osäker eftersom bägge dessa kennlar tillhör kategorin jag nämner och vill gärna veta eventuella orsaker innan jag kontaktar dem så jag vet om det här är ett problem som ska undersökas eller något normalt.
Sökningen på kennelnamn på köpa hund verkar inte funka som den ska. Jag testade med ett par aktiva och seriösa kennels i min ras och de kom inte upp.

Avregistrera kennelnamnet är jag inte säker på att uppfödaren själv kan göra.

Med andra ord tror jag det är någon bugg eller liknande och inte säger något om den aktuella uppfödningen.
 
Ibland så har de bara ingen hemsida vare sig på Köpahund eller någon annanstans, det är inte nödvändigtvis något konstigt med uppfödningen för det. Det är tillåtet att regga två kullar i SKK innan du måste ha kennelnamn så det är inte ovanligt att man ser kullar från privatpersoner som bara tar en enda kull, eller som nyss börjat föda upp och inte reggat kennel än.

Har du hittat hundar som ser intressanta ut så kontakta uppfödarna och ställ de frågor du har, det tror jag ger en bättre bild. Huruvida en uppfödare har någon slags närvaro online är i min erfarenhet något som spelar minimal roll i om hen tar fram bra hundar. Dock är det absolut mycket enklare att ta kontakt online, speciellt som nybörjare utan kontaktnät inom hundvärlden.

Sökningen på kennelnamn på köpa hund verkar inte funka som den ska. Jag testade med ett par aktiva och seriösa kennels i min ras och de kom inte upp.

Avregistrera kennelnamnet är jag inte säker på att uppfödaren själv kan göra.

Med andra ord tror jag det är någon bugg eller liknande och inte säger något om den aktuella uppfödningen.
Tack! Nu gjorde ni mitt liv så mycket lättare. Jag vill ju försöka göra så rätt det går så att det blir så bra som möjligt i framtiden :)
 
Sökningen på kennelnamn på köpa hund verkar inte funka som den ska. Jag testade med ett par aktiva och seriösa kennels i min ras och de kom inte upp.

Avregistrera kennelnamnet är jag inte säker på att uppfödaren själv kan göra.

Med andra ord tror jag det är någon bugg eller liknande och inte säger något om den aktuella uppfödningen.
Jag har också märkt att vissa uppfödare inte dyker upp! Vet inte varför det händer, om man borde mejla Köpa hund eller uppfödaren och fråga? I vissa fåtaliga raser ser det ut som om det knappt finns några uppfödare alls, trots att jag vet om flera. 🤨
 
Jag har också märkt att vissa uppfödare inte dyker upp! Vet inte varför det händer, om man borde mejla Köpa hund eller uppfödaren och fråga? I vissa fåtaliga raser ser det ut som om det knappt finns några uppfödare alls, trots att jag vet om flera. 🤨

Man måste som uppfödare aktivt gå in och aktivera sin profil. Förvånansvärt många gör inte det.
 
Många som föder upp är mer intresserade av sina hundar än av sociala medier. De får sina valpar sålda ändå.

Det är inget tvång att vara aktiv på internet :)
SKK är knappast att räkna som sociala medier, men vill någon inte finnas med på deras uppfödarlista så är det ju ingen som tvingar dem.

Resten tycker jag känns väl blajigt..

Du kanske inte menar det så, men andemeningen blir att uppfödare som är aktiva på sociala medier och som finns på uppfödarlistan är mindre engagerade, lite sämre/har sämre hundar.
 
Om en uppfödare inte fanns med på SKK:s uppfödarlista skulle jag nog till och med dra öronen åt mig och undra varför.
Absolut. Samtidigt föds det valpar av utmärkta föä'ldrar. Ägaren tänker inte ta mer än ett par kullar och ansöker därför inte om kennelnamn.

Men kennelnamn är inte en garanti för seriositet även om chansen är större.

Hur som helst så bör man granska hunddata och avelsdata noga.
 
Absolut. Samtidigt föds det valpar av utmärkta föä'ldrar. Ägaren tänker inte ta mer än ett par kullar och ansöker därför inte om kennelnamn.

Men kennelnamn är inte en garanti för seriositet även om chansen är större.

Hur som helst så bör man granska hunddata och avelsdata noga.
Jag tog det i ordningen uppfödarlista och avelsdata, finns man med på uppfödarlistan så räknar jag med större sannolikhet att man följer SKK:s riktlinjer. Finns man inte med så skulle jag inte dra slutsatsen att uppfödaren är "mer intresserad av hundar än av sociala medier" utan jag skulle undra om hen hade något att dölja. Är din uppfödare med? Hon patellakollar ju inte sina hundar så har hon valt att inte vara listad så kanske det beror på det.
 
Jag tog det i ordningen uppfödarlista och avelsdata, finns man med på uppfödarlistan så räknar jag med större sannolikhet att man följer SKK:s riktlinjer. Finns man inte med så skulle jag inte dra slutsatsen att uppfödaren är "mer intresserad av hundar än av sociala medier" utan jag skulle undra om hen hade något att dölja. Är din uppfödare med? Hon patellakollar ju inte sina hundar så har hon valt att inte vara listad så kanske det beror på det.
En av uppfödarna jag har funderat på (inte samma ras) är inte listad, men jag vet att hon hälso+mentaltestar sina hundar och hjälpte skriva RASdokumentet… Ska nog fråga varför hon inte dyker upp på Köpahund, bara för att vara noggrann. Valparna är med på rasklubbens egna sida, så vissa uppfödare kanske tänker att den ”reklamen” räcker?
 
En av uppfödarna jag har funderat på (inte samma ras) är inte listad, men jag vet att hon hälso+mentaltestar sina hundar och hjälpte skriva RASdokumentet… Ska nog fråga varför hon inte dyker upp på Köpahund, bara för att vara noggrann. Valparna är med på rasklubbens egna sida, så vissa uppfödare kanske tänker att den ”reklamen” räcker?
Ja det är ju en bra fråga att ställa. Alltid intressant att se vad man får för svar på sånt där, tycker jag. När jag frågade en uppfödare om BPH, hon gjorde inte det, blev svaret Jag vet vad jag parar. Inget särskilt bra svar tycker jag, som valpintressent vill jag ju kunna kolla. Plus att jag kan tycka att det låter lite omodernt att tycka att man vet minst lika bra som BPH.
 
Jag tog det i ordningen uppfödarlista och avelsdata, finns man med på uppfödarlistan så räknar jag med större sannolikhet att man följer SKK:s riktlinjer. Finns man inte med så skulle jag inte dra slutsatsen att uppfödaren är "mer intresserad av hundar än av sociala medier" utan jag skulle undra om hen hade något att dölja. Är din uppfödare med? Hon patellakollar ju inte sina hundar så har hon valt att inte vara listad så kanske det beror på det.
Hon kollar sina hundar men vetten har inte licensierad så resulten reggass inte.

litar på dem efter att de.fött upp länge och har hundar i sporten.

Jag ska kolla min när han är runt två.
 
Hon kollar sina hundar men vetten har inte licensierad så resulten reggass inte.

litar på dem efter att de.fött upp länge och har hundar i sporten.

Jag ska kolla min när han är runt två.
Det svaret hade inte gjort mig nöjd, kan jag ju säga. Dels för att jag inte skulle kunna kolla om det var sant, dels för att det är ett hinder i avelsarbetet, dels för valpintressenter om resultatet inte finns registrerat. Du tycker ju själv att det är noga med avelsdata och det tycker jag också, så uppfödare som inte registrerar resultat där har jag svårt att förstå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 912
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 121
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 109
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp