Bukefalos 28 år!

Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Enya

Trådstartare
Ska man ge valpfoder elelr vuxenfoder till en valp på 8 veckor? Vilket är bäst? För- och nackdelar?

En hund som nu är 15 månader gammal ska hon ha valpfoder?

Vilket valpfoder är i så fall bäst att ge en liten valp?

När min dobbis på 5 år varvalp så gav jag henne välling, för det tyckte hennes uppfödare var bra, men vad tycker man om det i dag?
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Valpfoder, tycker jag! Men sen beror det ju på vad det är för ras också, snabbväxande raser ska väl inte äta valpfoder för länge vad jag vet, då det gör att de växer fort.
En bekant till mig som skaffat keeshond hade på uppfödarens rekommenderan bytt till vuxenfoder redan när hunden var ca 12 veckor, då det tydligen är en snabbväxande ras.

Välling tyckte min (ja, lagottons alltså) uppfödare gick bra nån gång om dagen istället för ett mål mat. Även fil med tex. ost i om valpen fortfarande höll hullet.

Den vuxna labben kan få välling om hon tex. ätit något olämpligt och varit risig i magen, tex. kräkts (efter ett antal timmars svält förstås).
Samma sak när lagotton var dålig och hade kräkts, dagen efter fick hon ljummen välling för att det är skonsamt för magen.

En 15 månaders hund tycker jag kan äta vuxenfoder, oavsett ras.

Det finns en mängd olika valpfoder på marknaden, det är lite en smaksak vad man vill ge sin hund.
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

En hund under 1 år ska äta valpfoder oavsett ras, tycker jag. De finns så många olika valpfoder nu att välja på att det garanterat finns något som passar. De finns ju valpfoder för storväxta raser och för småväxta raser.
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Fast det roliga med dom storvuxna valpfodren är att det finns vuxenfoder med exakt lika innehåll men som blir billigare ..
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Jag har inte gett valpfodret till mina hundar så länge! Vill ju inte att de ska växa för fort!
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Kan du berätta vilket?

Hundne är en dobermann. Hur länge ska man ge den valpfoder? För det är väl en ganska snabbväxande ras? Och vad händer om de växer för fort?
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Jag har en korsning mellan schäfer och doberman.. han är 6 månader och stor som en jätte schäfer redan.. Han har ätit vuxenfoder i ca 4 månader... Han har jätte fin päls och ser frisk och bra ut över huvudtaget (tjejen som har stallet där min häst står jobbar på djursjukhus och hon säger att han inte behöver annat foder..) Jag blöter torfodert till honom i en skål och oblöt i en men olja i varje och det funkar jätte bra för oss.. Man behöver inte betala en förmögenhet för att hunden ska ha bra foder..
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Jag ger min Golden retriever vuxenfoder och det har hon fått sedan hon var valp, hon är nu 11 månader. Efter att ha studerat innehållsförteckningarna i de flesta valp och vuxenfoder så kom jag fram till att det ofta inte skiljer sig nämnvärt mellan ett vuxenfoder och ett valpfoder förutom att valpfodret oftast är dyrare och är i mindre bitar.

Viktigast tycker jag att man ger sin valp ett bra köttbaserat kvalitetsfoder med allt valpen behöver, sen om det står "adult" eller "puppy" på är mindre viktigt.
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

*lånar och svara alla*

När min dobermanntik var valp fick hon pedigree valpfoder och välling och hon var jättefin. för snart et år sedan gick vi över till Kronch torrfoder och´hon ändrade snabbt uteseende från fin till betydligt mycket finare!! Jag vet inte om detta fodret finns i valpfoder.
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Min senaste valp blev jag rekommenderad av uppfödaren att ge vuxenfoder. Till detta skulle ges välling varje dag i början, äggula och gräddfil men det minns jag inte hur ofta. Min hund har alltid varit och är jättefin!


Mvh Angelina
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Ja, självklart så ska man ju kolla innehållsförteckningarna på fodret man ska köpa. Det är ju det som är avgörande om det är bra/dåligt.

Men jag förutsätter att man är noga med sina foderköp oavsett ålder på hund.
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Men jag kan inget om foder och får då lita på andra. Vilket är et bra foder och vilket är dåligt? Är alla foder som innehåller något sädesslag dåligt? Sedan så ska balansen mellan fett och protein väl vara p åett sätt, men det kan jag inte heller något om!
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Nej nu missförstod du ...

Jag har givit Atlaz ett vuxenfoder hela tiden, innehållet kan jämföras med ex Royal Canins valpfoder för gigantiska vovvisar..

Det jag menar är att du tyckte att man skall ge valpfoder till alla hundar under 1 år oavsett ras och jag menar att de valpfoder som finns utpassade för Stora raser har samma innehåll som vissa vuxenfoder.

Förstår du vad jag menar?
 
Sv: Valpfoder eller vuxenfoder till valp?

Jo, jag förstår. Men..hur ska jag förklara... en valp har ju inte samma behov som en vuxen. Alltså..jag menar att innehållet ska ju vara anpassat efter vad valpen behöver, sen om det står puppy på påsen eller inte är ju mindre viktigt.
Det viktiga är ju att valpen får det den behöver alltså foder för valp.

Valpfoder för mig är foder anpassat för valp och då är det till att läsa innehållsförteckningen. Sen att en liten dvärgtaxvalp och en stor G.D valp har olika behov får man ju ta hänsyn till. Men oavsett storlek på valp så är ju inte behovet av foder likadant senare när hunden är vuxen.

Åh, vad sur jag blir när jag inte kan sätta ord på mina tankar. :mad: :cool:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 963
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 041
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 733
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 198
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp