Valtider: att jobba i andras hem

Jag använder hellre RUT istället för att leja någon svart... och jag tror inte jag är ensam om den känslan ;)

Om de bästa alternativen man kan tänka sig är att köpa en subventionerad tjänst eller begå ett ekobrott är man illa ute som medborgare. Det tredje alternativet, att köpa tjänsten för vad den egentligen kostar verkar inte ens föresväva en annars så marknadsliberal landsbygdsbo?
 
Det är brutalt stor skillnad att våra skattepengar ska gå till att folk får sina hem städade jämfört med att någon åker utomlands för egna pengar och sen jobbar utan subventionering.

Jag har inget emot att folk köper tjänster, men jag är starkt emot att skattepengar går till det. Har man ett verkligt behov, ex pga sjukdom, finns det bättre lösningar än att staten står för en del av kostnaden.
 
Det handlar inte om att jag inte anser att hans jobb är värt att betala osubventionerat, det handlar om att jag inte hade haft råd. På samma sätt som jag inte har råd att köra Aston Martin till jobbet. Bilen är värd 1,5 miljoner kronor, men jag har inte råd.

Jag vet att summorna skiljer sig åt, men principen är densamma. Jag har använt ROT till måleri också. Samma sak. Målaren gör det mycket bättre än jag. Utan subvention hade jag fått göra jobbet själv och inte kunnat få hjälp av en anställd person. Och resultatet hade i bästa fall blivit mediokert.

Vad är det som gör att hans jobb ska vara subventionerat och inte ditt? Eller alla andras? Varför ska staten bestämma vilka tjänster som ska subventioneras? Varför inte subventionera alla tjänster så att man kan tillgodose allas behov? Varför ska just dina behov av fönsterputsning och målande tillgodoses med skattesubventioner?

Och du pratar skit om att inte ha råd. Det handlar om prioriteringar. Det är väl några få på marginalen där det faktiskt blir möjligt att prioritera, några enstaka hundratal hushåll i landet. Jag gissar att du inte är en av dem, som prioriterat bort det mesta annat för att få städat och målat. Det finns inget RUT som gör att en Aston Martin tjänst för 1,5 miljon gör att man kan köpa den för 250.000 kr som en vanlig bil.

Jag vill bara poängtera att jag inte är ett dugg emot att människor köper tjänster som utförs i hemmet. Precis tvärtom.
 
Vad är det som gör att hans jobb ska vara subventionerat och inte ditt? Eller alla andras? Varför ska staten bestämma vilka tjänster som ska subventioneras? Varför inte subventionera alla tjänster så att man kan tillgodose allas behov? Varför ska just dina behov av fönsterputsning och målande tillgodoses med skattesubventioner?

Och du pratar skit om att inte ha råd. Det handlar om prioriteringar. Det är väl några få på marginalen där det faktiskt blir möjligt att prioritera, några enstaka hundratal hushåll i landet. Jag gissar att du inte är en av dem, som prioriterat bort det mesta annat för att få städat och målat. Det finns inget RUT som gör att en Aston Martin tjänst för 1,5 miljon gör att man kan köpa den för 250.000 kr som en vanlig bil.

Jag vill bara poängtera att jag inte är ett dugg emot att människor köper tjänster som utförs i hemmet. Precis tvärtom.

Jag använder hellre RUT istället för att leja någon svart... och jag tror inte jag är ensam om den känslan ;)

Därför anser jag att RUT är befogat

För varje hundralapp konsumerar vitt måste jag tjäna ca 3.
Genom RUT minskar det summan till nära nog det andra alternativet.
Att leja svarta tjänster för svarta pengar.

Och kom nu inte med en massa moraliska förmaningar. Jag bara konstaterar att städning i privathem var en stor svart marknad förut. Och den svarta delen är betydligt mindre idag.
 
I RUT avdragets fall är det ju så men det är fortfarande fint att vara snickare trots subventionerna. Hur kan det komma sig?

Jag tycker nog att även ROT-avdraget motiveras med att branschen är full av skojare och kriminella företagare (som utnyttjar anställda till usla villkor.)
 
Jag tycker inte att specifika branscher ska subventioneras. RUT ökar möjligheten för min familj att ha råd att anlita städhjälp, vi har råd med två gånger i månaden istället för en gång i månaden (som det hade blivit utan RUT), men jag tycker ändå inte att specifika branscher ska särbehandlas positivt på det sättet. Att göra svarta jobb vita räcker inte som argument. Det finns en massa svartjobb inom t.ex. hotell- och restauran. Om man vill skapa fler jobb totalt, varför då just inom de branscherna?
 
Jag använder hellre RUT istället för att leja någon svart... och jag tror inte jag är ensam om den känslan ;)

Därför anser jag att RUT är befogat

Jag använder hellre RBS (Rätt Bil Statssubventionerad) när jag köper min Aston Martin istället för att smuggla in den via Litauen. Jag tror inte jag är ensam om den känslan.

Är RBS nu befogat?

Yes, äntligen kan jag få en Aston Martin för 20.000 kr och vi alla får gemensamt dela på resten av kostnaden!
 
Jag använder hellre RBS (Rätt Bil Statssubventionerad) när jag köper min Aston Martin istället för att smuggla in den via Litauen. Jag tror inte jag är ensam om den känslan.

Är RBS nu befogat?

Yes, äntligen kan jag få en Aston Martin för 20.000 kr och vi alla får gemensamt dela på resten av kostnaden!
Problemet med att köpa en engelsk bil är tillförlitligheten och fackmässigt servad, och sedan ta hem en från Litauen... ja den kanske inte är värd mer än 20 000 när du får hem den.

Och du får ursäkta, men va ska du med en AM till, vägarna hos dig är ju så dåliga så en range rover vore mer adekvat :angel:
 
Och vad gäller att motverka svartjobb, så intygar mina snickarbekanta att mängden förfrågningar om svartjobb knappast minskat.

Precis som jag ser i min bransch så vill kunden till varje pris få det billigt, utan att se konsekvenserna utanför sin egen lilla bubbla.
 
Problemet med att köpa en engelsk bil är tillförlitligheten och fackmässigt servad, och sedan ta hem en från Litauen... ja den kanske inte är värd mer än 20 000 när du får hem den.

Och du får ursäkta, men va ska du med en AM till, vägarna hos dig är ju så dåliga så en range rover vore mer adekvat :angel:

Nänä, vi pratar nybil (får väl sitta på fel sida ändå), så nu får du allt slanta upp av dina skatteslantar!

Men du kan ju vara glad över att ha bidragit till excellens i min paradåkning, så kan jag glädjas åt att ha betalat dina städare så att de kan få bra villkor när du själv vägrar.
 
Nänä, vi pratar nybil (får väl sitta på fel sida ändå), så nu får du allt slanta upp av dina skatteslantar!
Det hjälper ändå inte med de dåliga vägarna där ute...
Annars är metoden väl känd. använt den de senaste 25 åren. Fast vi måste ha två bilar annars blir masen purken

Mercedes Geländewagen passar alldeles utmärkt till både aftonblåsa och kronhjortsjakten
 
Yes, äntligen kan jag få en Aston Martin för 20.000 kr och vi alla får gemensamt dela på resten av kostnaden!
:D
Jag vill ha den här, yes please and thank you:

biga.jpg
 
Det fantastiska med RUT är att det:

1. Gjort svarta jobb vita. Jag har haft många kunder som utbrustit "Förut hade vi svart städhjälp men nu när det är så billigt så tänkte vi att det är värt att ta det vitt" :banghead:

2. Det har skapat mängder med arbete för de som har de allra svårast på arbetsmarknaden. på ca 1,5 år ökade antalet anställda på mitt jobb från ca 60 till ca 130. Och det var inte bara den städfirman som var exceptionellt bra utan konkurrenterna växte snabbt de också. Nästan alla jobben gick till invandrare som inte pratade särskilt bra svenska och därför har svårt på arbetsmarknaden, och ett par gick till ungdomar utan erfarenhet vilka också har svårare att få jobb.


Sedan tycker jag rent principiellt att det är fel att subventionera vissa branscher(de ska bära sig själva). Men med tanke på att det är ont om arbeten för de här grupperna så tycker jag ändå att RUT är bra. Om jag ska rösta på ett parti som är emot RUT så måste det partiet därför övertala mig om att mina gamla kollegor inte blir arbetslösa eller får börja jobba svart igen... Det behövs arbeten även för de som inte pratar perfekt svenska/engelska samt har svårt i konkurrensen om arbeten och jag vill se fler - inte färre- arbetstillfällen till dem helt enkelt.

BTW Vad gäller de som nyttjar RUT så är min uppfattning att bland de tusentals bokningar jag gjort så är pensionärer(som inte själva orkar längre) samt familjer med småbarn överrepresenterade. Nu har jag ju inte koll på inkomsten hos kunderna men jag uppfattade det verkligen inte som att det övervägande var höginkomsttagare. Jag har också ett antal bekanta med lägre inkomster som nyttjar RUT.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 786
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp