Valtider: att jobba i andras hem

Har man ett verkligt behov, ex pga sjukdom, finns det bättre lösningar än att staten står för en del av kostnaden.
Har man behov av hjälp i hemmet så ska staten (kommunen) ordna det. Det ska utgå från just behov och inte från plånboken.

För oss "vanliga" able bodied (vad säger man på svenska?) lönearbetare så finns barnomsorgen som hjälper en när man har mycket att rodda med på hemmafronten (läs: har ynglat av sig).

Au pair, ja det är ju en konsekvens av undermålig statlig barnomsorg. Jag tycker ärligt att det är bedrövligt att unga människor ser det som "en kul upplevelse och minnen för livet" att vara piga i ett år eller två. Jag är bara två generationer från en statarfamilj. Jag betraktar det som min skyldighet att inte glömma det.
 
Har man behov av hjälp i hemmet så ska staten (kommunen) ordna det. Det ska utgå från just behov och inte från plånboken.

För oss "vanliga" able bodied (vad säger man på svenska?) lönearbetare så finns barnomsorgen som hjälper en när man har mycket att rodda med på hemmafronten (läs: har ynglat av sig).

Au pair, ja det är ju en konsekvens av undermålig statlig barnomsorg. Jag tycker ärligt att det är bedrövligt att unga människor ser det som "en kul upplevelse och minnen för livet" att vara piga i ett år eller två. Jag är bara två generationer från en statarfamilj. Jag betraktar det som min skyldighet att inte glömma det.

Fast det är här nedvärderingen kommer. Det är alltså sämre att komma hem till någon och använda dammsugare och skurhink, än hammare och spik? Varför är ena förmågan värd mer och Ok att köpa in?

Hemstädning fungerar normalt inte alls som aupair eller piga. Man jobbar ofta i par, som byggare också ofta gör, och har 30-40 hem man besöker en kort stund vardera varannan vecka.

Jag förstår inte denna stigmatisering av yrket och arbetsplatsen. Alls. Den blir ett rungande stolpskott.

Likväl är jag emot subventionerna, men det är principiellt och för att de bidrar till nedvärderingen.
 
Om de bästa alternativen man kan tänka sig är att köpa en subventionerad tjänst eller begå ett ekobrott är man illa ute som medborgare. Det tredje alternativet, att köpa tjänsten för vad den egentligen kostar verkar inte ens föresväva en annars så marknadsliberal landsbygdsbo?
Om alternativet är att verksamheten åter sjunker ner i den svarta näringen så finns det goda grunder att på något vis , från statens sida, att agera.
I ett företag är det ju knappast någon större vits att anlita svart arbetskraft, men för en privatperson kan ju skillnaden vara 500 svart för skattade pengar eller 1500 vitt för skattade pengar.

+ att den svarta varianten för med sig ytterligare konsekvenser i form av felaktigt utbetald a-kassa, bostadsbidrag eller andra stödvarianter.

Därför anser jag det vara en bra nödlösning för att minska incitamentet för just svartjobb.
 
Om de bästa alternativen man kan tänka sig är att köpa en subventionerad tjänst eller begå ett ekobrott är man illa ute som medborgare. Det tredje alternativet, att köpa tjänsten för vad den egentligen kostar verkar inte ens föresväva en annars så marknadsliberal landsbygdsbo?
Om alternativet är att verksamheten åter sjunker ner i den svarta näringen så finns det goda grunder att på något vis , från statens sida, att agera.
I ett företag är det ju knappast någon större vits att anlita svart arbetskraft, men för en privatperson kan ju skillnaden vara 500 svart för skattade pengar eller 1500 vitt för skattade pengar.

+ att den svarta varianten för med sig ytterligare konsekvenser i form av felaktigt utbetald a-kassa, bostadsbidrag eller andra stödvarianter.

Därför anser jag det vara en bra nödlösning för att minska incitamentet för just svartjobb.
:D
Jag vill ha den här, yes please and thank you:

biga.jpg

PS, då slantar du väl upp dina surt förvärvade pengar och handlar då, ;)
 
Har man behov av hjälp i hemmet så ska staten (kommunen) ordna det. Det ska utgå från just behov och inte från plånboken.

För oss "vanliga" able bodied (vad säger man på svenska?) lönearbetare så finns barnomsorgen som hjälper en när man har mycket att rodda med på hemmafronten (läs: har ynglat av sig).

Au pair, ja det är ju en konsekvens av undermålig statlig barnomsorg. Jag tycker ärligt att det är bedrövligt att unga människor ser det som "en kul upplevelse och minnen för livet" att vara piga i ett år eller två. Jag är bara två generationer från en statarfamilj. Jag betraktar det som min skyldighet att inte glömma det.

Med en svärmor som har haft behov av hemtjänst så kan jag säga att det inte riktigt är så enkelt som du vill göra det... När det blir behovs anpassat så talar en utomstående om hur väl du ska ha det städat, du har inget sätt att försöka ändra något, nu kan inte byta person men du ska ändå betala...
Äldre bekanta som kroppen inte längre orkar men huvudet är klart är överlycklig att istället för att få sitta och be om hjälp och kanske bli beviljad och ändå betala, kunna ta in en städfirma, sätta upp ett avtal, i princip alltid få samma människa som kommer och få den städning gjord som de vill ha och betalar för.

När det gäller barnomsorgen vs städning så är det absolut inte okej att lämna på förskolan för att kunna städa, och i de flesta familjer jobbar båda, för att sedan komma hem och ska försöka ha tid till sitt/sina barn, deras aktiviteter och läxor och det kan vara städningen som får förhållandet att gå åt skogen.

Sen tror jag att RUT på sätt och vis har gjort sitt, precis som jag anser att ROT borde tas bort nu, men jag tror att det RUT har gjort är att öppna ögonen på folk att det finns städfirmor och att det är okej att använda dem, och även om RUT försvinner så tror jag att det är många som kommer att behålla tjänsten just för att det fungerar så bra för dem, möjligtvis kommer de att få dra ner på tiden.

När det sedan gäller au pair så har även värdfamiljerna skyldigheter, och det är en nyttig erfarenhet, likaväl som att jobba en sommar som undersköterska på hemtjänsten, eller stå och sälja glass i en kiosk på torget. Fördelen med att jobba utomlands som au pair är att man även får chansen att lära känna en annan kultur, ett annat språk och förhoppningsvis även många goda vänner. Jag har vänner som fortfarande 20-30 år senare håller kontakten med "sina" familjer och har varit tillbaka på bröllop och fester.
 
Fast det är här nedvärderingen kommer. Det är alltså sämre att komma hem till någon och använda dammsugare och skurhink, än hammare och spik? Varför är ena förmågan värd mer och Ok att köpa in?

Hemstädning fungerar normalt inte alls som aupair eller piga. Man jobbar ofta i par, som byggare också ofta gör, och har 30-40 hem man besöker en kort stund vardera varannan vecka.

Jag förstår inte denna stigmatisering av yrket och arbetsplatsen. Alls. Den blir ett rungande stolpskott.

Likväl är jag emot subventionerna, men det är principiellt och för att de bidrar till nedvärderingen.
Jag anser att det över huvud taget inte ska finnas en privat marknad för hushållssysslor. Snickare är utbildade och har en del regler att förhålla sig till - inte hushållssysslor och mer komplicerat än det.

Inte för att jag anser att det är fult att arbeta med städning (jag har själv gjort det). Utan för att hur man än vänder och vrider på det så blir det en ojämlik och sned marknad om man låter pengar styra. Den bygger liksom på ojämlikheten i att vissa kan ta sig råd att köpa sig fri från hushållsarbete medan andra nödgas att sälja sin förmåga till det. Simsalabim så blir hushållsarbete en fråga om pengar, status, resurser. Stryker du dina egna gardiner så är det för att du bevisligen inte har råd att låta någon annan göra det.

När man har behov att att få hjälp med hushållssysslorna ska man givetvis får hjälp - av staten.

Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov => kan du stryka dina egna gardiner så gör det.
 
Jag anser att det över huvud taget inte ska finnas en privat marknad för hushållssysslor. Snickare är utbildade och har en del regler att förhålla sig till - inte hushållssysslor och mer komplicerat än det.

Inte för att jag anser att det är fult att arbeta med städning (jag har själv gjort det). Utan för att hur man än vänder och vrider på det så blir det en ojämlik och sned marknad om man låter pengar styra. Den bygger liksom på ojämlikheten i att vissa kan ta sig råd att köpa sig fri från hushållsarbete medan andra nödgas att sälja sin förmåga till det. Simsalabim så blir hushållsarbete en fråga om pengar, status, resurser. Stryker du dina egna gardiner så är det för att du bevisligen inte har råd att låta någon annan göra det.

När man har behov att att få hjälp med hushållssysslorna ska man givetvis får hjälp - av staten.

Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov => kan du stryka dina egna gardiner så gör det.

Varför är det just hushållsysslor som var person ska gör egen räkning? Varför kan inte städning få ses som en profession med fackkunskap?
Borde man inte enligt samma resonemang klippa sitt eget hår, sko sina egna hästar och passa sina egna barn?

Jag har jobbat med hemstäd ett par år, och mött väldigt många kunder. Har aldrig träffat någon som inte respekterat mitt yrke och min fackkunskap (och ofta bett om råd vid materialval och liknande). Däremot finns det många "tyckare" som talat om för mig att det jag gör är ett skitjobb. Vem är det som förtrycker vem?

För mig var det ett väldigt trevligt jobb. Många av mina kollegor hade bytt till städ från tex vårdjobb, eftersom vården är tyngre, skitigare och ofta med sämre anställningsvillkor. Ändå är det städjobbarna som det är synd om? Jävligt förnedrande, om du frågar mig. Vi gjorde en enorm nytta. Om det var för att kunden hade fysiska hinder eller för att hen prioriterade annat är väl helt och hållet deras val?

Eller tänker du dig att vi ska lagstifta bort alla andra skillnader också? Lagstadgad boyta, staten bestämmer vilket bostadsområde du blir tilldelad och alla former av märkeskläder förbjuds?
 
Jag anser att det över huvud taget inte ska finnas en privat marknad för hushållssysslor. Snickare är utbildade och har en del regler att förhålla sig till - inte hushållssysslor och mer komplicerat än det.

Inte för att jag anser att det är fult att arbeta med städning (jag har själv gjort det). Utan för att hur man än vänder och vrider på det så blir det en ojämlik och sned marknad om man låter pengar styra. Den bygger liksom på ojämlikheten i att vissa kan ta sig råd att köpa sig fri från hushållsarbete medan andra nödgas att sälja sin förmåga till det. Simsalabim så blir hushållsarbete en fråga om pengar, status, resurser. Stryker du dina egna gardiner så är det för att du bevisligen inte har råd att låta någon annan göra det.

När man har behov att att få hjälp med hushållssysslorna ska man givetvis får hjälp - av staten.

Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov => kan du stryka dina egna gardiner så gör det.

Jag ser inte skillnaden i att ha behov av effektiv fönsterputs, effektiv rensning av avloppet, effektiv installation av Tv, effektiv dammsugning, effektiv service av bilen, effektiv strykning av gardiner, effektiv matlagning, osv.

Man är duktig på olika saker, och har behov av hjälp med olika saker. Att värdera ned städning, för att det är just städning på en viss typ av plats tycker jag är helknas.

Att subventionera bara vissa tjänster är också fel.

Att pengar gör att jag slipper stå timtal och riva bromsok på min bil, förstår jag inte felet i. Någon annan som är bra på jobbet, får bra betalt, goda villkor och samhället vinner massor.
 
Jag anser att det över huvud taget inte ska finnas en privat marknad för hushållssysslor... vissa kan ta sig råd att köpa sig fri från hushållsarbete medan andra nödgas att sälja sin förmåga till det... kan du stryka dina egna gardiner så gör det.
Men äh? Det är väl ingen skillnad på att ta in städhjälp mot andra hantverkare? Nån som har specialicerat sig och är proffs på det de gör. Simsalabim så blir livet lättare när man inte måste göra allt själv, även om man kan, utan kan göra annat istället. Snack om pigor och annat är nedvärderande, förlegat trams. De är städproffs som man köper en tjänst av.
 
Varför är det just hushållsysslor som var person ska gör egen räkning? Varför kan inte städning få ses som en profession med fackkunskap?
Borde man inte enligt samma resonemang klippa sitt eget hår, sko sina egna hästar och passa sina egna barn?

Jag har jobbat med hemstäd ett par år, och mött väldigt många kunder. Har aldrig träffat någon som inte respekterat mitt yrke och min fackkunskap (och ofta bett om råd vid materialval och liknande). Däremot finns det många "tyckare" som talat om för mig att det jag gör är ett skitjobb. Vem är det som förtrycker vem?

För mig var det ett väldigt trevligt jobb. Många av mina kollegor hade bytt till städ från tex vårdjobb, eftersom vården är tyngre, skitigare och ofta med sämre anställningsvillkor. Ändå är det städjobbarna som det är synd om? Jävligt förnedrande, om du frågar mig. Vi gjorde en enorm nytta. Om det var för att kunden hade fysiska hinder eller för att hen prioriterade annat är väl helt och hållet deras val?

Eller tänker du dig att vi ska lagstifta bort alla andra skillnader också? Lagstadgad boyta, staten bestämmer vilket bostadsområde du blir tilldelad och alla former av märkeskläder förbjuds?
Tack, det är just det. Varför ska inte just städning i hemmet få göras av proffs, med bra utrustning och till goda villkor ?
 
Jag ser inte skillnaden i att ha behov av effektiv fönsterputs, effektiv rensning av avloppet, effektiv installation av Tv, effektiv dammsugning, effektiv service av bilen, effektiv strykning av gardiner, effektiv matlagning, osv.

Man är duktig på olika saker, och har behov av hjälp med olika saker. Att värdera ned städning, för att det är just städning på en viss typ av plats tycker jag är helknas.

Att subventionera bara vissa tjänster är också fel.

Att pengar gör att jag slipper stå timtal och riva bromsok på min bil, förstår jag inte felet i. Någon annan som är bra på jobbet, får bra betalt, goda villkor och samhället vinner massor.
naturligtvis, i den bästa av världar så ska naturligtvis ingen verksamhet behöva subventioneras.

Men, om man kan två flugor i en smäll, dels möjliggöra för normalinkomsttagaren att leja ex fönsterputsning samtidigt som man med det som incitament transfererar in en del av den svarta marknaden till en vit, så är det enligt mig befogat.

Och nu är jag krasst realistisk, skulle RUT avskaffas så skulle stora delar av de som idag använder systemet återgå till den svarta marknaden...och vad har vi, vad har staten vunnit på det?
 
Tack, det är just det. Varför ska inte just städning i hemmet få göras av proffs, med bra utrustning och till goda villkor ?

För mig är det solklart att skillnaden mellan hushållsarbete och hantverksarbete ligger i sexistiska värderingar. Alla normalfriska människor borde klara av en standardrenovering också, det är inte direkt raketforskning, men det är ingen som tycker att snickare och målare ska avskaffas?
 
Jag anser att det över huvud taget inte ska finnas en privat marknad för hushållssysslor. Snickare är utbildade och har en del regler att förhålla sig till - inte hushållssysslor och mer komplicerat än det.

Oj.

Isf bör väl biltvättar förbjudas. Varför skulle det vara ok att betala för att någon ska tvätta ens bil men inte ens fönster?

Frisörer känns också tveksamma. Eller är det mer okej att betala för att få sitt hår klippt än sin gräsmatta?

Är det verkligen okej att betala någon för att fylla på olja ibilen när det inte är okej att betala någon för att fylla på tvål i badrummet?

Är det okej att betala någon för att gräva på din tomt när det inte är okej att betala någon för att skotta snö?

Frågar du mig (som verkligen inte är utbildad hantverkare) så är det plättlätt att tapetsera ett rum eller bygga ett staket. Däremot har jag totalt kapitulerat när det gäller att putsa fönster. Det går inte.

Då är det tur att man har farbror staten som talar om för en vad man borde klara av själv och vad man faktiskt har tillåtelse att få hjälp med.
 
Jag anser att det över huvud taget inte ska finnas en privat marknad för hushållssysslor. Snickare är utbildade och har en del regler att förhålla sig till - inte hushållssysslor och mer komplicerat än det.

Så du anser dig ha rätt att bestämma vilka tjänster folk skall få köpa in och vilka de måste utföra själva.

Sen förstår jag inte det du skriver om regler och hur komplicerat tjänsten är. Menar du att kompetens inte behövs när det tex gäller städning? Eller menar du att enkla jobb helt enkelt inte skall få säljas?
 
KL Är RUT ROT verkligen subventioner? Jag ser det snarare som skattereduktion. Staten får fortfarande in pengar, kanske tom mer.
PL

Enligt vänsterretorik så är det en subvention att inte ta ut hög skatt. Det heter ju att man ger folk pengar om man låter bli att ta ut lika mycket skatt som innan tex.
 
Jag anser att det över huvud taget inte ska finnas en privat marknad för hushållssysslor. Snickare är utbildade och har en del regler att förhålla sig till - inte hushållssysslor och mer komplicerat än det.

Inte för att jag anser att det är fult att arbeta med städning (jag har själv gjort det). Utan för att hur man än vänder och vrider på det så blir det en ojämlik och sned marknad om man låter pengar styra. Den bygger liksom på ojämlikheten i att vissa kan ta sig råd att köpa sig fri från hushållsarbete medan andra nödgas att sälja sin förmåga till det. Simsalabim så blir hushållsarbete en fråga om pengar, status, resurser. Stryker du dina egna gardiner så är det för att du bevisligen inte har råd att låta någon annan göra det.

När man har behov att att få hjälp med hushållssysslorna ska man givetvis får hjälp - av staten.

Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov => kan du stryka dina egna gardiner så gör det.
Byta däck borde då alla bilförare göra själv?
Förlåt men i den här frågan kan jag inte ens förstå din ståndpunkt och därför är det helt omöjligt att ens diskutera det, för mig är det helt absurt att någon anser att städning inte borde få vara ett yrke...
 
Har man behov av hjälp i hemmet så ska staten (kommunen) ordna det. Det ska utgå från just behov och inte från plånboken.

För oss "vanliga" able bodied (vad säger man på svenska?) lönearbetare så finns barnomsorgen som hjälper en när man har mycket att rodda med på hemmafronten (läs: har ynglat av sig).

Au pair, ja det är ju en konsekvens av undermålig statlig barnomsorg. Jag tycker ärligt att det är bedrövligt att unga människor ser det som "en kul upplevelse och minnen för livet" att vara piga i ett år eller två. Jag är bara två generationer från en statarfamilj. Jag betraktar det som min skyldighet att inte glömma det.

Vilket nedvärderande av andras yrken, jag jobbar inom städ dock kontor och lokaler men tar ändå åt mej väldigt illa av det du skriver.
Undrar som några andra varför det är mer ok att betala för att få bilen tvättad än att betala någon för att städa hemma.

Eller så förstår jag inte för att jag kommer från generationer av snickare och bönder och dessutom lågutbildade men jag fattar bättre än att nedvärdera folk och deras yrken.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 780
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp