Bukefalos 28 år!

Valtider: att jobba i andras hem

Låter det bättre med straffbeskattning av andra tjänster? Varför ska just dessa tjänster lyda under annan skattesats? Redan där finns en knepig värdering gjord.
Om det nu är så viktigt att alla tjänster betalar skatt och alla gör rätt för sig, då måste du ju hålla med mig då jag hävdar att ridföretag inte får utnyttja annans egendom i vinstsyfte ytan att göra rätt för sig ;)
 
Om det nu är så viktigt att alla tjänster betalar skatt och alla gör rätt för sig, då måste du ju hålla med mig då jag hävdar att ridföretag inte får utnyttja annans egendom i vinstsyfte ytan att göra rätt för sig ;)

Självklart får man inte utnyttja större rättigheter än de som allemansrätten ger att vistas och rida, utan avtal. Helt annan diskussion.
 
Självklart får man inte utnyttja större rättigheter än de som allemansrätten ger att vistas och rida, utan avtal. Helt annan diskussion.
Diplomatiskt svar, då vänder vi på det- Du vill ändra reglerna för RUT, skulle du då vilja ha samma "göra rätt för sig princip" på annans mark, det är ju bara att klargöra befintligt regelverk...:o
 
Låter det bättre med straffbeskattning av andra tjänster? Varför ska just dessa tjänster lyda under annan skattesats? Redan där finns en knepig värdering gjord.
Man skulle kunna argumentera att denna "knepiga värdering" med skattesatser även borde täcka tidningar som har lägre skatt än jackor. Tågresor som har lägre skatt än bensin. Är det knepigt att detta skattas olika?

Vad händer med tandvårdsbidraget? Det är ju en form av subventionering.

Moms och andra skattesatser kan användas för att styra (mot mer miljövänliga transporter tex), eller stötta vissa branscher (kulturen). Jag tror inte att tanken bakom RUT/ROT var att förnedra de proffesionella snickarna och städarna, utan att försöka göra svarta jobb vita och ge många personer en hjälp in på en tuff arbetsmarknad.

Nu ska jag gå och laga mat på egen hand. Det var annars en tjänst som jag köpte in subventionerat på lunchen i personalmatsalen.
 
Varför ska just dessa tjänster lyda under annan skattesats? Redan där finns en knepig värdering gjord.

Därför att en subventionering av just dessa tjänster har potential att vara samhällsekonomiskt lönsamt. Inom ramen för en högt utvecklad välfärdsstat kan detta alltså vara vettigt att göra om subventionerna kan finansiera sig själva.
 
Därför att en subventionering av just dessa tjänster har potential att vara samhällsekonomiskt lönsamt. Inom ramen för en högt utvecklad välfärdsstat kan detta alltså vara vettigt att göra om subventionerna kan finansiera sig själva.

Min åsikt är fortfarande att det är principiellt fel och bidrar till en värdering att för just dessa tjänster är minsann ingen beredd att betala vad det kostar att ge bra villkor för de anställda som arbetar och är duktiga. Oavsett om det är + eller - i ekonomisk mening.

Att en bransch är rutten må vara ett praktiskt gott skäl att lätta på skatten, fast principiellt är det ju huvudlöst. Då gäller det bara att dra branscherna i smutsen så ska man minsann få mindre skattepålagor! Det är andra åtgärder som behövs.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Ja, jag tycker att godtyckliga selektioner av branscher som ska gynnas är tokig. Politiken ska givetvis styra på vissa sätt - så att tågresor beskattas mindre än bensin finns det goda miljöskäl till.

Men att städning ska subventioneras, när inte andra tjänster gör det - är bara knepigt. Eller finns det någon som kan ge mig ett gott skäl som driver politikerna till att vi hellre ska köpa just städning än andra tjänster? Ekonomiska argument duger inte, eftersom det skulle gälla vilken annan tjänst som helst. Jag har inte hört något på den fronten i alla fall.
 
Man skulle kunna argumentera att denna "knepiga värdering" med skattesatser även borde täcka tidningar som har lägre skatt än jackor. Tågresor som har lägre skatt än bensin. Är det knepigt att detta skattas olika?

Vad händer med tandvårdsbidraget? Det är ju en form av subventionering.

Moms och andra skattesatser kan användas för att styra (mot mer miljövänliga transporter tex), eller stötta vissa branscher (kulturen). Jag tror inte att tanken bakom RUT/ROT var att förnedra de proffesionella snickarna och städarna, utan att försöka göra svarta jobb vita och ge många personer en hjälp in på en tuff arbetsmarknad.

Nu ska jag gå och laga mat på egen hand. Det var annars en tjänst som jag köpte in subventionerat på lunchen i personalmatsalen.

Ja, man kan använda skattesatser som styrmedel men man får väl ha goda argument bakom. Om man vill göra svarta jobb vita så är det inte bra bygg och hushållsnära tjänster man ska subventionera. Jag skulle dessutom vilja se en ordentlig utvärdering på hur det är ställt med detta. Har svartjobben minskat i frekvens och blivit vita tack vare ROT och RUT?
 
Självklart - men du kan ju inte sälja en rätt du inte äger.
Men var i lagstiftningen finns lagen som säger att du äger?


Ordet allemansrätt finns nämnt en gång, som en hänvisning ..till vad?

o förlåt, jag glömde ju, ordet äganderätt kom heller inte med i svensk lagstiftning föränn vi kom med i EU...rätt talande egentligen ;)
 
Senast ändrad:
Så städbranschen är rutten?
Så mycket har jag jobbat med handel, att det är den kontanta överföringen av pengar som gör svarta affärer möjligt.
En bransch där en privatperson kan sälja en vara eller tjänst är vidöppen för svart marknad.
Och för den som inte hittar ett normalt heltidsjobb utan periodvis går och stämplar kan ngr timmar i veckan svart betyda en guldkant på tillvaron. Nu har vi regler som öppnar för en vit marknad. Folk kan ta ett städjobb, få pensionspoäng och kontinuitet i sitt liv, till priset av att kostnaden blir avdragsgill.
Ta bort dessa avdragsmöjligheter så öppnas dörren åter till det svarta alternativet
 
Ja, man kan använda skattesatser som styrmedel men man får väl ha goda argument bakom. Om man vill göra svarta jobb vita så är det inte bra bygg och hushållsnära tjänster man ska subventionera. Jag skulle dessutom vilja se en ordentlig utvärdering på hur det är ställt med detta. Har svartjobben minskat i frekvens och blivit vita tack vare ROT och RUT?
Enligt Skatteverkets utredning där 2005 jämförs med 2010 (dvs före och efter införandet av RUT) så har 0,9 miljoner timmar gått från svart till vitt. Till detta kan tilläggas att 65% av de som köpte RUT 2010 tillkommit som ny kundgrupp, dvs de hade inte köpt hushållsnära tjänster alls tidigare varken svart eller vitt. De hade gjort arbetet själva/struntat i det. Jag tillhör tex de 65%-en.
 
Men var i lagstiftningen finns lagen som säger att du äger?


Ordet allemansrätt finns nämnt en gång, som en hänvisning ..till vad?

o förlåt, jag glömde ju, ordet äganderätt kom heller inte med i svensk lagstiftning föränn vi kom med i EU...rätt talande egentligen ;)

Suck. Läs på i Regeringsformen, i Miljöbalken och hos Naturvårdsverket som har tolkat den i detalj. Och kör dina åsikter i en tråd där det är relevant.
 
Så städbranschen är rutten?
Så mycket har jag jobbat med handel, att det är den kontanta överföringen av pengar som gör svarta affärer möjligt.
En bransch där en privatperson kan sälja en vara eller tjänst är vidöppen för svart marknad.
Och för den som inte hittar ett normalt heltidsjobb utan periodvis går och stämplar kan ngr timmar i veckan svart betyda en guldkant på tillvaron. Nu har vi regler som öppnar för en vit marknad. Folk kan ta ett städjobb, få pensionspoäng och kontinuitet i sitt liv, till priset av att kostnaden blir avdragsgill.
Ta bort dessa avdragsmöjligheter så öppnas dörren åter till det svarta alternativet

Vänta lite nu. Det var DITT och andras argument för att skilja ut just städningen och ge den subventioner.
 
Enligt Skatteverkets utredning där 2005 jämförs med 2010 (dvs före och efter införandet av RUT) så har 0,9 miljoner timmar gått från svart till vitt. Till detta kan tilläggas att 65% av de som köpte RUT 2010 tillkommit som ny kundgrupp, dvs de hade inte köpt hushållsnära tjänster alls tidigare varken svart eller vitt. De hade gjort arbetet själva/struntat i det. Jag tillhör tex de 65%-en.

Fast har andelen svartjobb minskat? Talar vi i relativa eller i absoluta termer?
 
Men att städning ska subventioneras, när inte andra tjänster gör det - är bara knepigt. Eller finns det någon som kan ge mig ett gott skäl som driver politikerna till att vi hellre ska köpa just städning än andra tjänster? Ekonomiska argument duger inte, eftersom det skulle gälla vilken annan tjänst som helst. Jag har inte hört något på den fronten i alla fall.

Delvis så har det ju en fördel jämfört med vissa andra tjänster. Exempel:
Mindre städning = mer tid till marknadsarbete.
Billigare musik = ingen frigjord tid till mer marknadsarbete.
 
Allmänt svar.

Jag tycker inte att hushållssysslor (vardagliga sysslor som måste utföras i de flesta hem och som inte kräver fackutbildning. Saker som bilreparationer och VVS-installationer innefattas alltså inte.) ska ingå i det kapitalistiska systemet. Det finns redan orättvisor i hushållssysslor som arbete (avlönat som oavlönat) och praktik. Kapitalismen hjälper knappast till att jämna ut dessa. Det handlar om klass och kön. Att släppa hushållssysslor till en kapitalistisk marknad är att tillåta exploatering av arbetarklass och kvinnor.

Mer fritid (dvs färre arbetstimmar), jämnare könsfördelning på hushållsarbete och en jämnare könsfördelning av föräldrarollerna och det arbete som läggs på barnen - det är betydligt bättre insatser för att skapa ett rättvist samhälle.
 
Allmänt svar.

Jag tycker inte att hushållssysslor (vardagliga sysslor som måste utföras i de flesta hem och som inte kräver fackutbildning. Saker som bilreparationer och VVS-installationer innefattas alltså inte.) ska ingå i det kapitalistiska systemet. Det finns redan orättvisor i hushållssysslor som arbete (avlönat som oavlönat) och praktik. Kapitalismen hjälper knappast till att jämna ut dessa. Det handlar om klass och kön. Att släppa hushållssysslor till en kapitalistisk marknad är att tillåta exploatering av arbetarklass och kvinnor.

Mer fritid (dvs färre arbetstimmar), jämnare könsfördelning på hushållsarbete och en jämnare könsfördelning av föräldrarollerna och det arbete som läggs på barnen - det är betydligt bättre insatser för att skapa ett rättvist samhälle.

Jag tycker bara att du har valt en märklig väg för att få en jämnare könsfördelning genom att säga att hushållssysslor är inte sånt som borde kallas arbete... Jag känner par där båda är av samma kön och ändå är det nästan alltid en som har det största ansvaret för hushållssysslorna, hur ska man göra där anser du? Tyvärr verkar du leva i en väldigt svartvit värld där alla är anställda och jobbar heltid. I min bekantskapskrets är det en minoritet, de flesta är egna företagare, periodvis är det lugnare och det finns mer tid till hemmet, periodvis är det en kamp att hinna se barn och partner en liten stund varje dag åtminstone.

Jag ser de hushållsnära yrkena just som en chans för kvinnor och arbetsklassen att kliva fram, skapa sina egna företag och istället få betalt för det som de tidigare har förväntats göra gratis. Det är i en familj betydligt lättare att diskutera "ska vi anställa någon eller ska den andra parten göra en större insats" än "jag orkar inte mer nu, nu måste du göra en insats".

Men för att få lite koll på vad du anser är sånt som måste utföras i de flesta hem och inte kräver fackutbildning, städning uppenbarligen, men byta däck på bilen? Det kräver verkligen ingen fackutbildning och ändå är det köer för att få däcken bytta vår och höst? Sota skorsten behöver man inte heller någon fackutbildning för, då skulle sotarna bara kunna göra inspektioner istället så kunde alla sota sina egna skorstenar, tapetsera och måla ett normalt rum klarar ju vem som helst, alltså så borde målerifirmorna enbart få göra våtrumsmåleri och tapetseringar eftersom de kräver fackkunskap.

Jag tror att du i en strävan i att göra samhället bättre försöker gömma undan de jobb som du längst inne anser är "fula" och genom att förbjuda dem så finns det inte mer. Vilket i praktiken gör dig till ett större hot mot jämställdheten och klasskampen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 220
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hur får jag loss den??
  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Avliva aggressiv hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp