Bukefalos 28 år!

Valtider: att jobba i andras hem

Suck. Läs på i Regeringsformen, i Miljöbalken och hos Naturvårdsverket som har tolkat den i detalj. Och kör dina åsikter i en tråd där det är relevant.
1 § Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den.

Men ingenstans står det att "allemansrätten innebär att.."
Ingenstans finns det specificerat vad allemansrätt är och vad som gäller.
Äganderätten är väl fortfarande bara upptagen i de lagar om mänskliga rättigheter som Sverige var tvungna att ratificera vid EU inträdet....
 
Senast ändrad:
Allmänt svar.

Jag tycker inte att hushållssysslor (vardagliga sysslor som måste utföras i de flesta hem och som inte kräver fackutbildning. Saker som bilreparationer och VVS-installationer innefattas alltså inte.) ska ingå i det kapitalistiska systemet. Det finns redan orättvisor i hushållssysslor som arbete (avlönat som oavlönat) och praktik. Kapitalismen hjälper knappast till att jämna ut dessa. Det handlar om klass och kön. Att släppa hushållssysslor till en kapitalistisk marknad är att tillåta exploatering av arbetarklass och kvinnor.

Mer fritid (dvs färre arbetstimmar), jämnare könsfördelning på hushållsarbete och en jämnare könsfördelning av föräldrarollerna och det arbete som läggs på barnen - det är betydligt bättre insatser för att skapa ett rättvist samhälle.
Snacka om att förminska en hel yrkeskår! Då kan ju alla vi som jobbar börja tömma våra egna papperskorgar på jobbet, dammsuga och torka golv en timme innan vi sätter oss ner och jobbar våra ordinarie åtta timmar/dag, för varför skulle outbildade städa en arbetsplats när vi kan göra det själva? Eller så slutar alla att exploatera sig och lägger ner allt vad arbete heter, men vem ska då göra jobbet när vi går hemma och städar, byter däck med ena handen samtidigt som vi byter blöjor med den andra?

Å andra sidan kommer det inte att finnas varesig blöjor eller däck att byta eller papperskorgar att tömma då ingen kommer tillverka någonting, ingen kommer ha några pengar att köpa något för eftersom ingen jobbar då det är fult och exploaterande. Vad gör vi då, stjäl det vi vill ha, skaffar slavar som får göra det vi är för fina för?
 
Vänta lite nu. Det var DITT och andras argument för att skilja ut just städningen och ge den subventioner.
Inlägg nr 68, skrev du "Att en bransch är rutten må vara ett praktiskt gott skäl att lätta på skatten,"
Inlägg 72 svarade jag: " Så städbranschen är rutten?"

Så ruttenheten får stå för dig. Jag konstaterar bara att andelen svarta uppdrag har gått ner märkbart sedan RUT infördes och antalet städbolag och omsättningen (den skattade) har gått upp.
 
Inlägg nr 68, skrev du "Att en bransch är rutten må vara ett praktiskt gott skäl att lätta på skatten,"
Inlägg 72 svarade jag: " Så städbranschen är rutten?"

Så ruttenheten får stå för dig. Jag konstaterar bara att andelen svarta uppdrag har gått ner märkbart sedan RUT infördes och antalet städbolag och omsättningen (den skattade) har gått upp.

Ok, förtydligande. Jag införde ordet "rutten" om en bransch som består till stora delar av köpare och säljare som är beredda att begå allvarliga ekobrott för att handla med varandra, i en organiserad och regelbunden kriminalitet. Jag vet att du inte tycker som mig när det gäller skattebrott, som du tycker att var och en ska få syssla med efter eget huvud utan att staten ska få lägga sig i. Så ja, ordet rutten kom jag med. För mig är det synonymt med den beskrivning av svarta transaktioner du gav.
 
Ok, förtydligande. Jag införde ordet "rutten" om en bransch som består till stora delar av köpare och säljare som är beredda att begå allvarliga ekobrott för att handla med varandra, i en organiserad och regelbunden kriminalitet. Jag vet att du inte tycker som mig när det gäller skattebrott, som du tycker att var och en ska få syssla med efter eget huvud utan att staten ska få lägga sig i. Så ja, ordet rutten kom jag med. För mig är det synonymt med den beskrivning av svarta transaktioner du gav.

? så du vet att jag anser skattebrott ok? snacka om övermaga självbelåtenhet?

Att jag tack vare att jag lever ute i verkligheten vet vad som styr ex viljan att betala skatt gör att jag tveklöst kan säga att i de branscher där småföretagare kommer i direktkontakt med kontantbetalande kund, där är svarta pengar vanligt. Ex i stora delar av hästnäringen. Hur många hästägare har inte köpt grovfoder svart?

Är det förståeligt? JA!
Är det acceptabelt? NEJ!

Men när prisrabatten på en icke avdragbar vara är mellan 50 och 70% om du med dina skattade pengar väljer att betala kontant och svart, så blir incitamentet för den typen av agerande fullt förståelig.

Staten har då 2 alternativ
1. skapa ett kontrollsamhälle som får Orwells att förblekna
2 Genom diverse åtgärder göra det mer smakligt att välja den "vita" vägen.

Jag föredrar naturligtvis alternativ 2, du verkar gilla alternativ ett bättre.....

Sedan, för att glädja dig kan jag bara tala om att de allra flesta som fifflar lite med skatten betalar oftast momsen på de varor de handlar, och de flesta handlar upp hela pengen så... ;)
 
Allmänt svar.

Jag tycker inte att hushållssysslor (vardagliga sysslor som måste utföras i de flesta hem och som inte kräver fackutbildning. Saker som bilreparationer och VVS-installationer innefattas alltså inte.) ska ingå i det kapitalistiska systemet. Det finns redan orättvisor i hushållssysslor som arbete (avlönat som oavlönat) och praktik. Kapitalismen hjälper knappast till att jämna ut dessa. Det handlar om klass och kön. Att släppa hushållssysslor till en kapitalistisk marknad är att tillåta exploatering av arbetarklass och kvinnor.

Mer fritid (dvs färre arbetstimmar), jämnare könsfördelning på hushållsarbete och en jämnare könsfördelning av föräldrarollerna och det arbete som läggs på barnen - det är betydligt bättre insatser för att skapa ett rättvist samhälle.

Vare sig bilreparationer eller VVS-reparationer kräver fackkunskaper som bara kan erhållas genom yrkesutbildning. Finns bra litteratur på nätet/handböcker. Tapetsera och måla ett hus är lätt.

Det var det jag menade; varför ska jag ligga under bilen och byta ett bromsok på 6-7 timmar när proffsen gör det mycket bättre med bra utrustning, bra betalt och bra villkor på 1 timme. (Om jag inte har det som intresse, hobby eller vill göra det av andra skäl - kanske ekonomiska). varför ska jag ägna 1 dag åt städning i veckan, när proffsen kommer och gör det bättre på 2 timmar/varannan vecka? (Om jag inte har det som intresse, hobby eller vill göra det av andra skäl - kanske ekonomiska). Det är ju värsta slöseriet med resurser? Arbetstillfällen som försvinner.

Jag tycker att du har en ganska skarp nedvärdering av professionen i dina inlägg. Du ser det som något alla ska klara av - jag tycker det är få "amatörer" som är ens i närheten av den yrkesskicklighet städarna uppvisar i effektivitet. Ungefär som bilmekar, med rätt utrustning, rätt kunskaper och erfarenhet blir resultatet "så mycket bättre" på extremt mycket kortare tid.
 
Senast ändrad:
Delvis så har det ju en fördel jämfört med vissa andra tjänster. Exempel:
Mindre städning = mer tid till marknadsarbete.
Billigare musik = ingen frigjord tid till mer marknadsarbete.

Fast det gäller ju då alla tjänster som är av arten att ett proffs gör det bättre på kortare tid än en lekman. (målning, städning, bilreparation, datorinstallation, hästträning, hundträning, gräsklippning, läxläsning - you name it). Musik ser jag inte som en tjänst - utan som en produktförsäljning.
 
För egen del så är jag för RUT.
Jag arbetade själv några månader innan studier med just städning tack vare RUT.
Mycket städning och fönsterputsning var hos pensionärer, vissa hade rätt till viss hemtjänst och vissa är helt enkelt för friska för att få det beviljat. Har en nära anhörig som arbetar inom biståndshandläggarenheten angående just hemtjänst och vet att pengarna är hårt hållna, det går iofs att läsa i tidningarna också. Dessa pensionärer har tidigare fått nöja sig med det lilla hemtjänsten hinner göra eller hoppas på att de anhöriga lyckats få ihop livspusslet och har tid att inte bara umgås utan också hjälpa. Helt plötsligt har dessa pensionärer råd och tillvaron blir lite bättre.
Visst kan man tycka att vården borde inkluderat detta, men verkligheten ser inte ut så idag och många av de jag har varit hos skulle nog ändå ansetts varit för friska för att få det beviljat.

Att subventionera detta ser jag som positivt för att de som arbetar ska kunna få ut en någorlunda dräglig lön och få pensionsgrundande inkomst. Hundra gånger bättre än både praktik och eller liknande tycker jag också. Och att människor som önskar att ha hjälp på grund av olika orsaker men med skral kassa har råd att kunna leja bort ett rätt ojämnställt arbete i hemmet.
 
Allmänt svar.

Jag tycker inte att hushållssysslor (vardagliga sysslor som måste utföras i de flesta hem och som inte kräver fackutbildning. Saker som bilreparationer och VVS-installationer innefattas alltså inte.) ska ingå i det kapitalistiska systemet. Det finns redan orättvisor i hushållssysslor som arbete (avlönat som oavlönat) och praktik. Kapitalismen hjälper knappast till att jämna ut dessa. Det handlar om klass och kön. Att släppa hushållssysslor till en kapitalistisk marknad är att tillåta exploatering av arbetarklass och kvinnor.

Mer fritid (dvs färre arbetstimmar), jämnare könsfördelning på hushållsarbete och en jämnare könsfördelning av föräldrarollerna och det arbete som läggs på barnen - det är betydligt bättre insatser för att skapa ett rättvist samhälle.

Fast krasst sett behövs ingen fackutbildning för att bygga ett hus, lägga golv, byta fönster osv. En gång i tiden gjorde man detta helt utan utbildning. Många gör det idag också med mer eller mindre lyckade resultat. Vad som är vardagssysslor är ju i allra högsta grad kulturellt betingat. Min svärfar är uppvuxen på en stor skogs- och jordbruksfastighet. Det är vardag att ta hand om träden som blåst omkull och göra brädor av dem som går att använda i det vardagliga underhållet av en stor gård. Detta gör man helt utan utbildning. Taken lagas, motorer lagas, vägkanter röjs, fönster målas, golv slipas osv. Det görs helt utan utbildning och det är deras vardag. Man är uppvuxen i det för i glesbygden måste du kunna sköta gården själv.

Det är lika mycket vardagsmåsten som det är att skura mattor, skura de gamla olackade trägolven, putsa fönstren, diska, laga mat osv.

Om det är exploatering av arbetarklassens kvinnor att leja dem för städning, varför är det inte exploatering av arbetarklassens män att leja dem för att göra det tunga renoveringsjobbet du inte orkar (men rent praktiskt faktiskt skulle kunna göra)?
 
Ja. Andelen har minskat med 11-12% och de nya timmarna som köps (de 65%-en) går in direkt in i den vita sektorn och hamnar inte som svartjobb.

Om det då är effektivt för att få bort svartjobb, varför inför man det inte i alla branscher där svartjobb är hyfsat omfattande?
 
Allmänt svar.

Jag tycker inte att hushållssysslor (vardagliga sysslor som måste utföras i de flesta hem och som inte kräver fackutbildning. Saker som bilreparationer och VVS-installationer innefattas alltså inte.) ska ingå i det kapitalistiska systemet. Det finns redan orättvisor i hushållssysslor som arbete (avlönat som oavlönat) och praktik. Kapitalismen hjälper knappast till att jämna ut dessa. Det handlar om klass och kön. Att släppa hushållssysslor till en kapitalistisk marknad är att tillåta exploatering av arbetarklass och kvinnor.

Mer fritid (dvs färre arbetstimmar), jämnare könsfördelning på hushållsarbete och en jämnare könsfördelning av föräldrarollerna och det arbete som läggs på barnen - det är betydligt bättre insatser för att skapa ett rättvist samhälle.

Tja du värkar tycka det är anmält kunande med kunskap om var på ph skalan man ska ligga beroende på smuts och ytan smutsen är på, grattis till kunnigt folk runt dej dom flesta har inte det kunnandet runt mej.

Att ta hand om sina barn klara dom fästa ändå skickas dom vid ung ålder iväg för att låta andra ta hand om dom hela dagar.

Det är såna som dej som gör det svårt för städ och lokalvårdare att höja statusen på yrket, jodå vi pratar om det på varje fortutbildning.
 
Med reservation för att det är en upprepning, jag har ännu inte läst hela tråden.

Det viktigaste med RUT och ROT är att dessa bekämpar svartjobben.
Så att de som utför tjänsterna kommer innanför välfärdssystemet.
Det är ett sätt att "dela på jobben".
Annars så skulle dessa arbeten beskattas två gånger och då så gör man det hellre själv, vilket är samhällsekonomiskt dåligt.
 
Allmänt svar.

Jag tycker inte att hushållssysslor (vardagliga sysslor som måste utföras i de flesta hem och som inte kräver fackutbildning. Saker som bilreparationer och VVS-installationer innefattas alltså inte.) ska ingå i det kapitalistiska systemet. Det finns redan orättvisor i hushållssysslor som arbete (avlönat som oavlönat) och praktik. Kapitalismen hjälper knappast till att jämna ut dessa. Det handlar om klass och kön. Att släppa hushållssysslor till en kapitalistisk marknad är att tillåta exploatering av arbetarklass och kvinnor.

Mer fritid (dvs färre arbetstimmar), jämnare könsfördelning på hushållsarbete och en jämnare könsfördelning av föräldrarollerna och det arbete som läggs på barnen - det är betydligt bättre insatser för att skapa ett rättvist samhälle.
Vad tycker du om restaurangbesök då? Att laga mat och servera är ju också hushållssysslor som måste utföras i de flesta hem och som inte kräver fackutbildning. Ska vi förbjuda restauranger? För ärligt talat, hur många är det som verkligen har behov av att få maten lagad och bli uppassad och serverad av någon annan?
 
Låter det bättre med straffbeskattning av andra tjänster? Varför ska just dessa tjänster lyda under annan skattesats? Redan där finns en knepig värdering gjord.
Det där är en mycket intressant fråga.
Särskilt i dag då de som arbetar går in i väggen och andra inte kan få jobb.

Kanske borde alla privata tjänster bli avdragsgilla för att lätta på trycket och fördela belastningen?
 
Det där är en mycket intressant fråga.
Särskilt i dag då de som arbetar går in i väggen och andra inte kan få jobb.

Kanske borde alla privata tjänster bli avdragsgilla för att lätta på trycket och fördela belastningen?

Fast då borde man sänka momsen istället. Mycket effektivare och lättare att hantera, eftersom det siktar just på privata inköp av tjänster.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Fast då borde man sänka momsen istället. Mycket effektivare och lättare att hantera, eftersom det siktar just på privata inköp av tjänster.
Problemet med en sådan lösning är att man inte får turisterna att betala skatt för sig då.
Det som är bra med just moms är att den beskattar även besökare som inte arbetar i landet men åker på vägar och utnyttjar systemet på olika vis.
 
Den var ganska onödig.
Det är faktiskt så att "Som man är klädd blir man hädd".
Vill man bli behandlad på ett visst sätt så måste man uppföra sig på ett kompletterande sätt.
IRL sätter man på sig något passande för situationen.
I skrift får man se till att sätta kvaliteten på språket efter vilket intryck som man vill göra.

Jag är dyslektiker och för mig så är det mycket viktigt att skriva med ett vårdat språk.
Varför borde vara uppenbart.
 
Det är faktiskt så att "Som man är klädd blir man hädd".
Vill man bli behandlad på ett visst sätt så måste man uppföra sig på ett kompletterande sätt.
IRL sätter man på sig något passande för situationen.
I skrift får man se till att sätta kvaliteten på språket efter vilket intryck som man vill göra.

Jag är dyslektiker och för mig så är det mycket viktigt att skriva med ett vårdat språk.
Varför borde vara uppenbart.
Det är många gånger mycket lättare att gå i svaromål gällande hur en åsikt framförs än att gå i svaromål på frågan det gäller.

Om du bedömer någon som stavar fel eller inte skriver på ett grammatiskt korrekt sätt, så är det en bedömning du bör hålla för dig själv. Däremot om du hade svarat på vad han/hon skrev, så hade det kanske tillfört något i diskussionen.

Finge din inställning råda skulle ju varje individ som inte tillfullo behärskar det svenska språken hålla käft och hålla inne med sina åsikter.

Är det , du eftersträvar?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 220
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp