Bukefalos 28 år!

Vandrande chip

B

burton

En gammal kompis berättade att hon chipmärkte sin häst för några år sedan, men idag går inte chipet att hitta. Det har alltså vandrat iväg i kroppen.
Jag märkte mina hästar i början på detta året och hoppas nu att inget liknande händer mig.
Skulle ju vara tråkigt om det händer och hela proceduren blir "ogjord" så att säga.
Nån mer som känner till nåt sånt här?
 
Sv: Vandrande chip

De äldre modellerna av chip kunde "vandra" speciellt på hund och katt där de läggs under huden. I dag ska de inte göra det. Sen så läggs de i muskeln på häst. Kan vara så att den som chippade din kompis häst inte gjorde ett bra jobb..
 
Sv: Vandrande chip

har man otur så kan hästen "tappa" chippet(gäller även hund och katt, det kan vandra ut ur ingångshålet) dom chippen som används idag (och i alla fall dom senaste 7 åren) vandrar inte i kroppen.
hade en hund som för 8 år sedan, som vet. hittade chippet i ett bakben....
men han har garanterat att sådant inte förekommer längre...
 
Sv: Vandrande chip

Nu vart jag lite lugnare. Tur att man inte gjorde nåt sånt för några år sen. Det verkar ju som dom har utvecklat det där lite bättre nu.
 
Sv: Vandrande chip

:eek: Vandrande chip... det låetr obehagligt. Kan de få konsekvenser? Som skadade blodkärl?
 
Sv: Vandrande chip

det svar min vet. sa angående hunden, va att det kunde förflytta sig "vandra" till en annan plats i kroppen för att senare "kapsla" sig där. det skulle inte vara farligt, men det kan ju vara jobbigt att scanna efter det när man inte vet var man ska "leta". lite av poängen försvann ju då :angel:

därimot kan chippet leta sig ut i ingångshålet om man inte håller tryck på en stund fortfarande (så "hålet" drar ihop sig) info. från samma vet.
 
Sv: Vandrande chip

Jag vet inte hur många hundar jag kollat med chipavläsare.:cool:
Jisses vad man fick leta. Trots att det stod i passet att chipet satt på vänster sida av halsen hittade man det på höger sida om svansroten eller något i den stilen.:D

Immer
 
Sv: Vandrande chip

En häst i mitt stall har ett chip som har vandrat. Det satt ju från början under manen på vänster sida och sitter nu ungefär där sadelgjorden sitter på höger sida. När han skulle slutmätas fick veterinären (som även var den som chippat honom) leta efter chipet i över en timme. :p
 
Sv: Vandrande chip

Jag har hört talas om många hästar där chipen har "försvunnit" och inte gått att hitta. Ibland har det varit fel på läsaren...

Det senaste jag har hört, är att elstängsel kan avaktivera chipen. Vet inte hur stor sanningshalt det är i det påståendet.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 685
Senast: Gunnar
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 033
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp