Bukefalos 28 år!

Var göra av annans hö?

Jag har en inackordrad häst som måste äta hö. Ägaren förvarar sitt hö i en del av stallet. Nu ska jag dock göra om den delen till en fölbox och då måste vi flytta höet. Tyvärr har jag ingen stor lada där vi kan lägga undan det.
Hur skulle ni ha gjort? Det är hö för en månad i taget så inga jättekvantiteter.
Jag behöver verkligen platsen men jag vill ju inte bygga nytt förråd till hennes hö.

Angående fukt, jag förvarar hö på en skulle i Skåne, men då måste jag lägga halm runt alla höbalar som tar fukten, annars blir höet mögligt. Innan jag hade eget stall förvarades hö i en lada, också då på halm och helt täckt av halm.
 
Finns det inte plats där du har ert hö? Och be inaccordering en att bara ha hemma gör en vecka eller 2 åt gången pga platsbrist.
 
Angående fukt, jag förvarar hö på en skulle i Skåne, men då måste jag lägga halm runt alla höbalar som tar fukten, annars blir höet mögligt. Innan jag hade eget stall förvarades hö i en lada, också då på halm och helt täckt av halm.
Så olika det är!

Jag är uppväxt på en bondgård med mjölkkor i norra Dalsland.
Vi hade på den tiden "torrhö" i löspressade balar.
Visst kördes skulltorken på sommaren för att höet skulle torka ordentligt.
Men inget hö varken längs plåtväggarna (plåt på träskelett för takstolar och likn; ingen fodring utan höet låg direkt mot plåten) eller betonggolvet eller på toppen.
Ytan blev ganska stor; tog som mest in 120 ton hö per år.

Så där var klimatet utmärkt för vanligt torrhö i vanligt plåtuthus.
 
Förstå inte vad du mena? vadå rätt många mil och förstört?

Jag bor cirkus 60 mil längre norrut än TS (minst) och har kallare vintrar och torrare luft. På två veckor har hö som ligger väderskyddat på pall börjat mögla. Markfukten bör inte underskattas.
 
Jag bor cirkus 60 mil längre norrut än TS (minst) och har kallare vintrar och torrare luft. På två veckor har hö som ligger väderskyddat på pall börjat mögla. Markfukten bör inte underskattas.
That don´t make no sense??? det kan inte mögla när det är så kallt!
 
Ett simpelt alternativ är väl att inack hämtar oftare. Så ofta som krävs utifrån förvaringsmöjligheter helt enkelt. 1 gång i veckan o förvara i sitt släp tex (ingen koll på hur snabbt hö bli otjänligt), ev inpackat i halm. Hen har ju inte varit ovetandes om detta. Tycker du har rätt lite ansvar i denna fråga faktiskt.

Vi har tex torv och hösilage hos oss just pga förvaringsmöjligheterna. En inack ville ge hö upptill o kom då o lämnade 2 balar i veckan när hen var här, de stod i stallgången på en pall.
 
Ett simpelt alternativ är väl att inack hämtar oftare. Så ofta som krävs utifrån förvaringsmöjligheter helt enkelt. 1 gång i veckan o förvara i sitt släp tex (ingen koll på hur snabbt hö bli otjänligt), ev inpackat i halm. Hen har ju inte varit ovetandes om detta. Tycker du har rätt lite ansvar i denna fråga faktiskt.

Vi har tex torv och hösilage hos oss just pga förvaringsmöjligheterna. En inack ville ge hö upptill o kom då o lämnade 2 balar i veckan när hen var här, de stod i stallgången på en pall.
Förvara Hö i ett släp fungerar inte blir ju kondens och höet möglar , är nog sämsta stället för höförvsring ialla fall i mina breddgrader och erfarenhet .
 
Förvara Hö i ett släp fungerar inte blir ju kondens och höet möglar , är nog sämsta stället för höförvsring ialla fall i mina breddgrader och erfarenhet .

Nä inte en längre tid iaf, därav kommentaren om att inack får hämta oftare, så ofta som det krävs helt enkelt.

Behövs utrymme är det ju "bara" o halma släpet o ha lite höbalar i mitten. Akutlösning :D
 
Förvara Hö i ett släp fungerar inte blir ju kondens och höet möglar , är nog sämsta stället för höförvsring ialla fall i mina breddgrader och erfarenhet .
Fast det är olika kärror. En del fungerar bättre än andra som höförvaring, naturligtvis inte längre tid men det är lite olika faktiskt är min egen erfarenhet.
 
Har för mig att man inte får förvara mer än en veckas förbrukning i stallet. Detta p g a brandfara. Övrigt hö ska förvaras någon annanstans.
 
Har för mig att man inte får förvara mer än en veckas förbrukning i stallet. Detta p g a brandfara. Övrigt hö ska förvaras någon annanstans.

I de stall jag har varit i har höet förvarats på en skulle ovanför stallet. Är det någon skillnad ur brandsynpunkt om det förvaras på en skulle eller i stallet?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har en spolspilta med infiltrationsbädd. Det rinner undan som det ska, inga problem, men stanken! Sommartid stinker det värst...
2
Svar
37
· Visningar
2 766
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 591
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp