Bukefalos 28 år!

Var göra av annans hö?

Förresten, läser här om självantändning, och undrar om även hösilage kan självantända? Eller gäller det bara vanligt hö?

Om hösilaget är dåligt så kan man bla märka det genom att det går värme i balen. Antingen är den varm när man öppnar den redan eller så kan den bli varm under tiden den är öppen o används. Sådana kan självantända :)
 
Ja känns som det. Det har ju jag nu men det som ska göras om.
Minsta brandklass för Hö utrymmet var ei60 vilket innebar avgränsning med stålreglar samt 2 st gipsskivor 13 mm på var sida om höet mot boxen med djur i ?

Hmm hur många har det jag lägger en hästtransport Hö i stallet som komplement till ensilagebal , har aldrig hört om detta innan ...-:(
 
Skulle en rundbal med Hö rymmas bättre? Tar mindre utrymme. (Min häst äter ca en rundbal/månad och jag tröttnade på att släpa 60 balar varannan månad gick jag över till torrhö i rundbal, tar typ 90% mindre utrymme)

Det förutsätter ju att man kan ta hem en storbil i taget, lite bökigt kanske att hämta och kräver hjälp av nån m traktor vid urlastning.
 
Minsta brandklass för Hö utrymmet var ei60 vilket innebar avgränsning med stålreglar samt 2 st gipsskivor 13 mm på var sida om höet mot boxen med djur i ?

Hmm hur många har det jag lägger en hästtransport Hö i stallet som komplement till ensilagebal , har aldrig hört om detta innan ...-:(

Max 10 m2 foder får förvaras i samma brandcell som hästarna.
 
Enkelt. Finns ingen plats får hyresgästen fixa förvaring själv (ställa dit ett släp tex), låta hästen äta hösilage, eller flytta.
 
Inte ens om det bara är en månad i taget?
Jag funderar på om det kan ligga ovanför hönshuset på loftet där. Vi har hinderna där nu men de kan man ju lätt sätta i en annan box och flytta ut om den behövs. Men det är ett jäkla meck att få upp hö där med stege och allt.

Packa in i halm så gott det går.
 
Ja just det, där ringer en klocka. Det där med att ha hö på skulle ovanför stallet, det har med att göra hur tjockt/brandsäkert taket (skullgolvet) är.
Jag har också hört att man idag inte bygger stallar med förvaring ovanpå. Men vet inte om det är en rekommendation eller om det är tvång.

Det kan man visst göra men taket emellan måste då vara brandklassad enl Ei60. Dvs stå emot att det brinner igenom i 60 minuter.

Jag vet för jag ska precis börja bygga.
 
Det förutsätter ju att man kan ta hem en storbil i taget, lite bökigt kanske att hämta och kräver hjälp av nån m traktor vid urlastning.

Jag brukar hämta hem två storbalar åt gången med vanligt bilsläp. De lastas på med traktorn där jag hämtar och hemma rullars de bara av släpet.
 
Ja och står djuren inne ska väggen mot djuren brandklassas även vid 10 kubikmeter ?
Så uppfattade jag när jag läste däremot vid lösdrift så behövdes inte detta ?

Det ska vara en avbalkning emellan.
Vid lösdrift behövs det inte.
Om man ska lagra på utsidan av yttervägg där stallet är stängt (ej lösdrift) ska den väggen fodret står emot vara brandklassad.
 
Det ska vara en avbalkning emellan.
Vid lösdrift behövs det inte.
Om man ska lagra på utsidan av yttervägg där stallet är stängt (ej lösdrift) ska den väggen fodret står emot vara brandklassad.
Nej men i stallet om hästar står uppstallade ( inlåsta ,,,,EJ lösdrift) ska det bara en brandvägg med lägst Klass Ei60 vid förvaring upp till 10 kubik mor uppstallade boxen .

Läs och kolla igen om jag har fel .
 
Nej men i stallet om hästar står uppstallade ( inlåsta ,,,,EJ lösdrift) ska det bara en brandvägg med lägst Klass Ei60 vid förvaring upp till 10 kubik mor uppstallade boxen .

Läs och kolla igen om jag har fel .

Du har fel.

Det ska vara en avbalkning, behöver inte vara ei60. Däremot får inte mer än 1 veckas behov förvaras i samma brandcell, och få gör ju av m 10 m3 på en vecka.
 
:bow::bow:
Du har fel.

Det ska vara en avbalkning, behöver inte vara ei60. Däremot får inte mer än 1 veckas behov förvaras i samma brandcell, och få gör ju av m 10 m3 på en vecka.
Ahh nu förstår jag :oLäste fel text till fel bildruta :down::o:) .
Vad skönt då kan jag ha fodret som jag har det .
Tack för ditt tålamod .:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 827
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
786
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp