Bukefalos 28 år!

Var göra av annans hö?

I de stall jag har varit i har höet förvarats på en skulle ovanför stallet. Är det någon skillnad ur brandsynpunkt om det förvaras på en skulle eller i stallet?

Det ska förvaras i en egen brandcell. Mycket små mängder brandfarligt material får förvaras i samma brandcell som hästarna.
 
Det ska förvaras i en egen brandcell. Mycket små mängder brandfarligt material får förvaras i samma brandcell som hästarna.

Då har jag lärt mig något nytt. Det hade jag aldrig hört talas om. Jag tror inte jag sett detta i något stall alls faktiskt, men då har jag ju inte varit involverad i fodringen i alla stall och en del har fodrat med hösilage.
 
Skulle gärna vilja ha en hänvisning till detta att man inte får förvara Hö för mer än en vecka i stallet ?
 
Veckobehov upp till 10 kubikmeter (alltså det kan ju inte vara många balar?) under vissa förutsättningar m avbalkning, elinstallationer osv.
 
Det handlar om hur lång tid dörren/väggen/taket står emot eld.
Ja just det, där ringer en klocka. Det där med att ha hö på skulle ovanför stallet, det har med att göra hur tjockt/brandsäkert taket (skullgolvet) är.
Jag har också hört att man idag inte bygger stallar med förvaring ovanpå. Men vet inte om det är en rekommendation eller om det är tvång.
 
Fast det står att det är en rekommendation väl? Är det olika brandceller om det är en dörr mellan ?
Jag hittade det här på sidan 8 flik 9:3
I stall, som är omslutet av fyra väggar, och utan möjlighet till fri djurutrymning, får maximalt ett veckobehov av torrt brännbart foder eller strö (hö, halm, spån o dyl) lagras. Den sammanlagda volymen av foder och strö får dock ej överstiga 10 m3 . Foder- och strölagring i stall ska ske i ett avbalkat utrymme. I eller ovanför lagerutrymmet får inte finnas några elinstallationer förutom nödvändig belysning. Sådan belysningsinstallation ska vara anpassad till brandfarlig miljö och hård mekanisk åverkan. Elinstallationen ska skyddas av jordfelsbrytare (30 mA). Det ska alltid finnas lämplig släckutrustning i nära anslutning till lagringsutrymmet.
 
Förresten, läser här om självantändning, och undrar om även hösilage kan självantända? Eller gäller det bara vanligt hö?
 
Jag hittade det här på sidan 8 flik 9:3
I stall, som är omslutet av fyra väggar, och utan möjlighet till fri djurutrymning, får maximalt ett veckobehov av torrt brännbart foder eller strö (hö, halm, spån o dyl) lagras. Den sammanlagda volymen av foder och strö får dock ej överstiga 10 m3 . Foder- och strölagring i stall ska ske i ett avbalkat utrymme. I eller ovanför lagerutrymmet får inte finnas några elinstallationer förutom nödvändig belysning. Sådan belysningsinstallation ska vara anpassad till brandfarlig miljö och hård mekanisk åverkan. Elinstallationen ska skyddas av jordfelsbrytare (30 mA). Det ska alltid finnas lämplig släckutrustning i nära anslutning till lagringsutrymmet.
Vad menas med avbalkat utrymme?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
786
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp