Bukefalos 28 år!

Var har jag hört detta tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet är ju att det är lätt om du inte bor i en stad/ förort och inte jobbar på nätterna.
Jobbar du tex på krogen och bor i en sthlmsförort så blir det inte lika lätt att undvika att vara ute på nätterna själv.

Precis,och det är inte heller så lätt att bara be någon att hämta en. När jag var ute som mest hade inte jag någon som kunde hämta mig. Jag hade kunnat ringa en kompis som hade kunnat ta spårvagnen och möta mig, men hur skulle hon sen komma hem?
 
Precis,och det är inte heller så lätt att bara be någon att hämta en. När jag var ute som mest hade inte jag någon som kunde hämta mig. Jag hade kunnat ringa en kompis som hade kunnat ta spårvagnen och möta mig, men hur skulle hon sen komma hem?
Ja jag förstår att om man bara är ute dagtid eller bor i en liten ort är det lätt att säga att man ska alltid ta sällskap hem, taxi, undvika att vara ute etc
Men det är svårare i verkligheten.
Ska vi då inte ha kvinnor som konst inom vissa yrken
 
Jag vet att vi inte ska ha ett Game of Thrones-samhälle.
Men - när jag läser om Östersund så får jag lust att slå tillbaka. Typ ha en kvinna som går på de gatorna och om hon blir utsatt så hoppar ett gäng fram ut buskarna.
Jag vet att det absolut inte är okej att göra så. Och det kan bli farligt med en arg mobb,
Men jag tycker det är frustrerande att inget görs.
 
nu är du nog ute och cyklar, visst har väl nivån på beviskravet allt att göra med en fungerande rättsordning av demokratisk standard. skådeprocesser i Moskva bla bevisar väl det....
men annars så ;)
Du påstod att jag inte vet/viste hur rättsprocessen/rättsordningen går till och blandar sedan in beviskraven. Exakt nivå för beviskraven har inget att göra med rättsprocessen i sig. Nivån på beviskrav är för övrigt subjektivt. Det en domare anser är precis över gränsen som tillräckligt kan en annan bedöma som aningen under gränsen.
 
Senast ändrad:
Samma debatt igen och igen, och tyvärr blir den så polariserad och hypotetisk att den inte leder till något. Jag håller med kritikerna för jag tycker det är hemskt att världen ser ut som den gör och kvinnor ska inte behöva vara rädda för att gå ut, men jag håller även med polisen. Skulle ni låta er bästa vän, partner eller dotter gå ensam runt i natten eller skulle ni be henne om att ta en taxi, ringa er för hämtning eller be henne hålla ihop med kompisarna?
"Män borde få utegångsförbud" är ju tyvärr inte genomförbart och skulle vara extremt orättvist med tanke på att ytterst få män är våldskriminella och även män drabbas av oprovocerad våld. Har en bekant som blev helt sönderslagen av ett gäng pga att han gick ensam och de ville ha någon att slå på.

Jag tycker att man som individ måste ta ansvar för sig själv och sin egen säkerhet. Därför tar jag förhandsregler och undviker riskbeteenden som tex att gå ensam genom stan på natten. Det handlar inte bara om rädsla för våldtäkt, man kan bli rånad, mördad, nedslagen, kidnappad etc. Om jag kan undvika den risken genom att be någon hämta mig är det för mig ett litet pris att betala. Det finns så många andra risker och faror i livet som jag inte alls kan påverka eller förhindra.

Jag låser även dörren båda hemma och i bilen, använder bilbälte och tänker över rymningsvägar, brandsläckare osv om jag tex befinner mig på hotell. Inte för att någon polis ed sagt att "såhär ska du bete dig kvinna", men för att jag tycker det är klokt. Det handlar helt enkelt om att vara riskmedveten och att tänka på sin egen säkerhet. Att flest kvinnor blir utsatta för våld i sitt eget hem betyder ju inte att våld utanför hemmet ej förekommer och att man kan skita i att vara försiktig.

I en idealvärld kan du gå ensam och naken genom en storstads alla områden och känna dig trygg och jag önskar givetvis också att det var möjligt, men tyvärr! så ser inte verkligheten ut så i dag och vi måste förhålla oss till den värld vi lever i nu och inte den värld vi önskar att vi levde i...
Jag får väl säga upp mig från jobb, det är tyvärr ett riskbeteende att ta sig hem de dagar som jag slutar 22 och inte kan jag få någon att hämta mig varje gång.

Likaså är det ett riskbeteende att gå ut och äta en bit mat efter jobb, om jag inte skyndar hem så jag är hemma innan åtta eller så. Nej jag har ingen som kan komma och hämta mig.
 
Jag får väl säga upp mig från jobb, det är tyvärr ett riskbeteende att ta sig hem de dagar som jag slutar 22 och inte kan jag få någon att hämta mig varje gång.

Likaså är det ett riskbeteende att gå ut och äta en bit mat efter jobb, om jag inte skyndar hem så jag är hemma innan åtta eller så. Nej jag har ingen som kan komma och hämta mig.
Ja visst säg upp dig från jobbet,
Det blir ju fantastiskt bra för samhället om inga kvinnor ska vara ute på kväll och natt. Dvs inga kvinnor ska jobba inom vården då under kväll och natt, inga kvinnor ska jobba på krogen, inga kvinnor ska köra buss på kväll och natt etc.
Hur ska tex vården fungera utan personal på kväll och nätter? Eller ska arbetsgivaren se till att alla kvinnor kommer hem? Betala taxi för sina anställda?
 
Jag såg i ett nyhetsinslag att de (vet inte vem) har dragit ihop en massa folk som nattvandrar i Östersund för att det ska bli tryggare att röra sig ute på kvällar och nätter. Superbt initiativ att få ut mer folk på gatorna! Polisen kan ta sin varning och stoppa upp någonstans.
Ja exakt det jag tänkt,
Man ska uppmana folk att gå ut mer istället för att hålla sig inne.
 
Jag vet att vi inte ska ha ett Game of Thrones-samhälle.
Men - när jag läser om Östersund så får jag lust att slå tillbaka. Typ ha en kvinna som går på de gatorna och om hon blir utsatt så hoppar ett gäng fram ut buskarna.
Jag vet att det absolut inte är okej att göra så. Och det kan bli farligt med en arg mobb,
Men jag tycker det är frustrerande att inget görs.


http://bloggfrossa.blogspot.se/2008/01/boktips-en-jvla-helg.html

Det är fler som känner som du tydligen.

Nu är jag pacifist och har lite svårt för våldsglorifiering oavsett var det kommer ifrån. Känner mest att jag som kvinna empatiserar med andra kvinnors frustration och rädsla och vi skolas in i från barnsben.

"Var jävligt uppmärksam och jävligt nervös för vad som än händer är Du ansvarig för vad Din kropp utsätts för." Det räcker liksom aldrig. Du kan alltid skydda dig mer. Stanna inne längre. Ha mer täckande kläder. Inte prata så högt. Inte vara på just den fysiska platsen. Inte ta så mycket social plats. Inte vara så ful. Inte vara så snygg. Whatever liksom. Det är fel är vilket håll du än vrider dig.

Det är ju därför det är helt meningslöst att komma sättande med YTTERLIGARE förväntningar på kvinnor att anpassa sig. Kvinnor anpassar sig redan. En ständigt medvetenhet om att du lever under sexuella hot. Möjligen idag inte uttalade. Men imorgon kan de bli det. Alltså ska du följa alla dessa fina riktlinjerna för att inte leva ut något riskbeteende och provocera nån stackars man som råkar komma förbi. :mad:
 
Jag
Samma debatt igen och igen, och tyvärr blir den så polariserad och hypotetisk att den inte leder till något. Jag håller med kritikerna för jag tycker det är hemskt att världen ser ut som den gör och kvinnor ska inte behöva vara rädda för att gå ut, men jag håller även med polisen. Skulle ni låta er bästa vän, partner eller dotter gå ensam runt i natten eller skulle ni be henne om att ta en taxi, ringa er för hämtning eller be henne hålla ihop med kompisarna?
"Män borde få utegångsförbud" är ju tyvärr inte genomförbart och skulle vara extremt orättvist med tanke på att ytterst få män är våldskriminella och även män drabbas av oprovocerad våld. Har en bekant som blev helt sönderslagen av ett gäng pga att han gick ensam och de ville ha någon att slå på.

Jag tycker att man som individ måste ta ansvar för sig själv och sin egen säkerhet. Därför tar jag förhandsregler och undviker riskbeteenden som tex att gå ensam genom stan på natten. Det handlar inte bara om rädsla för våldtäkt, man kan bli rånad, mördad, nedslagen, kidnappad etc. Om jag kan undvika den risken genom att be någon hämta mig är det för mig ett litet pris att betala. Det finns så många andra risker och faror i livet som jag inte alls kan påverka eller förhindra.

Jag låser även dörren båda hemma och i bilen, använder bilbälte och tänker över rymningsvägar, brandsläckare osv om jag tex befinner mig på hotell. Inte för att någon polis ed sagt att "såhär ska du bete dig kvinna", men för att jag tycker det är klokt. Det handlar helt enkelt om att vara riskmedveten och att tänka på sin egen säkerhet. Att flest kvinnor blir utsatta för våld i sitt eget hem betyder ju inte att våld utanför hemmet ej förekommer och att man kan skita i att vara försiktig.

I en idealvärld kan du gå ensam och naken genom en storstads alla områden och känna dig trygg och jag önskar givetvis också att det var möjligt, men tyvärr! så ser inte verkligheten ut så i dag och vi måste förhålla oss till den värld vi lever i nu och inte den värld vi önskar att vi levde i...
Hur tänkte du att det ska gå till i verkligheten? Seriöst! Hade du ställt upp och försörjt mig istället de år jag hade kvällsjobb? Menar att kvinnor inte borde jobba?
Ta taxi? Det hade kostat mer än det jag tjänade...

Statistikt sett är det farligare för män att vara ute på stan kvällstid än det är för kvinnor, så vem ska jobba i hemtjänsten? I pressbyrån? På fabriken? På krogen?köra buss?[/QUOTE]
 
@Centaur Det där var väl väldigt fint sammanfattat.

Om man nu skulle vilja gå vidare från detta du säger, skulle vi kanske kunna fundera kring vad som går att utföra rent konkret som skulle öka säkerheten för både kvinnor och män i vårat samhälle, tex på städernas gator eller för joggare på slingor i skogen? Jag tror det kan finnas en hel del även vi som vanliga dödliga privatpersoner kan göra, även fast våldsbrottslingarna inte har försvunnit.
Det viktigaste man kan göra är att sluta sprida myter och titta på fakta istället.
Utöver detta kan man förbättra på olika plan

tex arkitekter som jobbar med att designa miljöer tryggare. Ge fan i att stödja kriminella genom att köpa smuggelsprit, cannabis eller medborgargarden.
Skaffa sig Lite djäkla civilkurage och tex säga till när ungdomar inte uppför sig eller när folk råkar illa istället för att titta bort...
 
Samma debatt igen och igen, och tyvärr blir den så polariserad och hypotetisk att den inte leder till något. Jag håller med kritikerna för jag tycker det är hemskt att världen ser ut som den gör och kvinnor ska inte behöva vara rädda för att gå ut, men jag håller även med polisen. Skulle ni låta er bästa vän, partner eller dotter gå ensam runt i natten eller skulle ni be henne om att ta en taxi, ringa er för hämtning eller be henne hålla ihop med kompisarna?
"Män borde få utegångsförbud" är ju tyvärr inte genomförbart och skulle vara extremt orättvist med tanke på att ytterst få män är våldskriminella och även män drabbas av oprovocerad våld. Har en bekant som blev helt sönderslagen av ett gäng pga att han gick ensam och de ville ha någon att slå på.

Jag tycker att man som individ måste ta ansvar för sig själv och sin egen säkerhet. Därför tar jag förhandsregler och undviker riskbeteenden som tex att gå ensam genom stan på natten. Det handlar inte bara om rädsla för våldtäkt, man kan bli rånad, mördad, nedslagen, kidnappad etc. Om jag kan undvika den risken genom att be någon hämta mig är det för mig ett litet pris att betala. Det finns så många andra risker och faror i livet som jag inte alls kan påverka eller förhindra.

Jag låser även dörren båda hemma och i bilen, använder bilbälte och tänker över rymningsvägar, brandsläckare osv om jag tex befinner mig på hotell. Inte för att någon polis ed sagt att "såhär ska du bete dig kvinna", men för att jag tycker det är klokt. Det handlar helt enkelt om att vara riskmedveten och att tänka på sin egen säkerhet. Att flest kvinnor blir utsatta för våld i sitt eget hem betyder ju inte att våld utanför hemmet ej förekommer och att man kan skita i att vara försiktig.

I en idealvärld kan du gå ensam och naken genom en storstads alla områden och känna dig trygg och jag önskar givetvis också att det var möjligt, men tyvärr! så ser inte verkligheten ut så i dag och vi måste förhålla oss till den värld vi lever i nu och inte den värld vi önskar att vi levde i...
https://www.google.se/url?sa=t&sour...rY3be2cdMQT6f5b9g&sig2=NaeTvUb_Ovh1nwEjxNUEqw

Ska man nu, som du säger, anpassa sig efter världen vi lever i, så borde männen vara de som är rädda för för att vara ute på kvällen.

Kvinnorna borde i sin tur gå ut mer på allmänna platser så att de inte är hemma i sina bostäder med närstående män.
 
@escodobe

Måste man anpassa sig helt eller inte alls då? Handlar det inte om avvägningar? Att låsa bilen tycker jag är smart eftersom det kostar så lite energi i förhållande till skyddet det ger. Att inte jobba för att minimera risken för övergrepp tycker jag inte är smart eftersom man får ge upp så mycket i förhållande till skyddet det ger. Däremellan finns en massa gråzoner. Centaur skrev att debatten tyvärr blir så polariserad och du frågar direkt om hen menar att kvinnor inte borde jobba, tror du själv hen menar det?
 
@escodobe

Måste man anpassa sig helt eller inte alls då? Handlar det inte om avvägningar? Att låsa bilen tycker jag är smart eftersom det kostar så lite energi i förhållande till skyddet det ger. Att inte jobba för att minimera risken för övergrepp tycker jag inte är smart eftersom man får ge upp så mycket i förhållande till skyddet det ger. Däremellan finns en massa gråzoner. Centaur skrev att debatten tyvärr blir så polariserad och du frågar direkt om hen menar att kvinnor inte borde jobba, tror du själv hen menar det?
Ja det är ju det som effekten skulle behöva bli om kvinnor inte ska gå ut själva kvälls/nattetid. Alla kan inte ha bil, ta taxi eller bli hämtade. Det är ju lätt att kläcka ur sig ett sådant påstående som cenatur om man inte tänkt igenom konsekvenserna.
 
Jag såg i ett nyhetsinslag att de (vet inte vem) har dragit ihop en massa folk som nattvandrar i Östersund för att det ska bli tryggare att röra sig ute på kvällar och nätter. Superbt initiativ att få ut mer folk på gatorna! Polisen kan ta sin varning och stoppa upp någonstans.
Du har tydligen missat att det skedde igen trots polis och 40 nattvandrande. Mitt i stan, på eftermiddagen...
Jo det är precis som det alltid har varit. Så varför skriver de om det som om det vore något nytt?
Anttar att du ej heller känner till polisens kod 291 eller koden för Åldringsbrott som även det har blivit förfärligt vanligt. Så ha vi svenskar alltid betett oss.

I Tyskland, Danmark tja alla andra länder lämnar man ut signalement eftersom man vill få hjälp att få fast dem. Här. Verkar det som man inte vill det om det inte är en svensk, polack........

När inget signalement annat än "man med Mörk jacka" lämnas så är det kod 291.
Är det en svensk så lämnas namn, bostadsadress..........ut och Expressen jagar anhöriga.
 
Ja det är ju det som effekten skulle behöva bli om kvinnor inte ska gå ut själva kvälls/nattetid. Alla kan inte ha bil, ta taxi eller bli hämtade. Det är ju lätt att kläcka ur sig ett sådant påstående som cenatur om man inte tänkt igenom konsekvenserna.

Effekten skulle ju även bli att kvinnor inte bör gå ut ensamma ur brinnande byggnader under kvällstid. Jag tolkar det inte helt bokstavligt utan snarare som att Centaur menar att man gärna får undvika det om det finns andra gångbara alternativ. Jag tycker förvisso det är upp till var och en, om kvinnor går ensamma nattetid så är det ingenting att moralisera över.
 
Effekten skulle ju även bli att kvinnor inte bör gå ut ensamma ur brinnande byggnader under kvällstid. Jag tolkar det inte helt bokstavligt utan snarare som att Centaur menar att man gärna får undvika det om det finns andra gångbara alternativ. Jag tycker förvisso det är upp till var och en, om kvinnor går ensamma nattetid så är det ingenting att moralisera över.
Det finns inget gångbart alternativ till att kvinnor ska kunna gå ut ensamma nattetid.
 
Det finns inget gångbart alternativ till att kvinnor ska kunna gå ut ensamma nattetid.

I enskilda fall menar jag. Om man t.ex bor i Östersund nu och ändå funderar på om man ska ta bilen eller ta en promenad till affären så kan man ju väga in att det varit en massa övergrepp på senare tid i sitt val.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 848
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 314
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 271
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 786
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp