Bukefalos 28 år!

Våra vanligaste lögner

Bara om även boende- och studiemiljö följer med på köpet! Het spanjor i all ära, men jag tänker att jag förtjänar lite sol-och badsemester efter att ha tvingats stå ut med vardagens gråa tristess här hemma :)
Hugg in bara, höll jag på att säga :D
 
Om någon frågar mig om kjolen är fin eller om de passar i den så säger jag alltid sanningen. Så gör även mina vänner. Jag frågar inte för att fiska efter smicker, jag vill ju veta vad de tycker och förväntar mig ett ärligt svar.

Stör mig enormt på folk som säger att det är fint när det inte alls är det. Vad
är man för kompis då??
 
Om någon frågar mig om kjolen är fin eller om de passar i den så säger jag alltid sanningen. Så gör även mina vänner. Jag frågar inte för att fiska efter smicker, jag vill ju veta vad de tycker och förväntar mig ett ärligt svar.

Stör mig enormt på folk som säger att det är fint när det inte alls är det. Vad
är man för kompis då??
Fast om jag förstod @aprilmaj rätt så handlade det om fall när någon köpt ett plagg och visar upp i stil med "titta vad jag köpt!", inte någon som frågar om råd inför ett eventuellt köp.
 
Om någon frågar mig om kjolen är fin eller om de passar i den så säger jag alltid sanningen. Så gör även mina vänner. Jag frågar inte för att fiska efter smicker, jag vill ju veta vad de tycker och förväntar mig ett ärligt svar.

Stör mig enormt på folk som säger att det är fint när det inte alls är det. Vad
är man för kompis då??
Ja, om någon frågar och specifikt vill ha just min åsikt, då svarar jag mer än bara "fint".

Det jag menar är situationer när folk oombett yttrar sig om andras utseende/klädsel.
 
logner_56569a779606ee0a4d584e60.jpg

Vad säger vi om detta, Buke?

1. På frågan "läget?" så svarar jag så kort men ärligt jag kan. Är läget dåligt så svarar jag att det är dåligt, kunde varit bättre etc och lägger gärna till "... men de rullar på ändå" på slutet, och ett halvhjärtat skratt. De som frågar är 99 ggr av 100 människor som jag finner trevliga, men som jag inte umgåtts så mycket med (än).

2. Har nog aldrig sagt det.

3. Jag tycker oftast det är roligt att se folk, det är ibland också väldigt skönt när mötet är över.

"Vi får ta en fika" är min standardfras, och jag VILL gärna fika med 99 av 100. Jag har dock problem med mig själv när det gäller sådant och blir väldigt osäker på mig själv om jag ska fika med någon jag inte fikat med på länge, så jag "vågar" inte ta första steget. Men fika, det vill jag!
 
Fast om jag förstod @aprilmaj rätt så handlade det om fall när någon köpt ett plagg och visar upp i stil med "titta vad jag köpt!", inte någon som frågar om råd inför ett eventuellt köp.
Nej, inte riktigt så heller. Om t ex jag har ett nytt plagg, så kan en del kommentera för att de ser att det är nytt, antar jag. Jag visar inte upp eller påpekar att jag köpt något eller önskar/ber om kommentarer. Jag bara har det på mig.
 
Nej, inte riktigt så heller. Om t ex jag har ett nytt plagg, så kan en del kommentera för att de ser att det är nytt, antar jag. Jag visar inte upp eller påpekar att jag köpt något eller önskar/ber om kommentarer. Jag bara har det på mig.
Jaha, då missförstod jag. I ett sånt läge förstår jag inte varför man ska kommentera plagget alls, det kan ju inte vara så svårt att låta bli om man inte har nåt positivt att säga, kan man tycka...
 
Jag vill förresten lägga till "det var jättegott!" på listan. Uttrycks med entusiasm efter att man blivit serverad korv stroganoff gjord på vispgrädde och en konservativ mängd tomatpuré :)

(Jag har en nära vän som är ett stort fan av s.k. "milda smaker")
Min sambo är inget fan av dessa milda smaker så om du vill kan du ta en middag med min sambo och jag med din vän så jag får lite omväxling :p här har det blivit lite " kan du göra den lite mildare idag?" när han lagar mat. Svaret är alltid "okej!" och så provsmakar han och harklar sig och säger "ojdå, den var bra!" (=stark) och då vet jag att jag behöver större mängder vatten till maten om vi saknar något att blanda ut den med :D har insett att om man säger att han inte ska använda vissa kryddor blir det milda smaker dock.

Lägger till att jag älskar min sambos mat överlag men vissa dagar är man faktiskt sugen på korvstroganoff med grädde och tomatpuré, utan chili ;)
 
Jaha, då missförstod jag. I ett sånt läge förstår jag inte varför man ska kommentera plagget alls, det kan ju inte vara så svårt att låta bli om man inte har nåt positivt att säga, kan man tycka...
Det är en del i det som jag retar mig på. En annan är att de är så förnumstigt nöjda med sig själva för att de kom på en positiv sak att säga, fast att de egentligen tycker att det är den anskrämligaste kjol de någonsin skådat. Det retar mig något fruktansvärt. Till ingen nytta.
 
Jag svarar alltid Full fart på frågan Hur är det? Upplever inte att frågan är det minsta seriöst ställd då den kommer från stressade kollegor som springer förbi. Sen hinner jag sällan ställa någon fråga tillbaks och får sen höra att jag inte bryr mig? Som att man bryr sig om mer för att man stresshälsar med orden Hur är det? Jag försöker prata och bryr mig hellre när tillfället är mindre pressat.
 
Bara för att jag är nyfiken, vad tycker du att de bör säga istället? Ljuga och säga att plagget är fint, eller vara helt ärliga och säga att det inte faller dem i smaken?

Jag har nog aldrig stött på just den varianten förut, men kan absolut säga att något är fint på/passar "dig" till en person som visar upp ett plagg jag inte gillar i övrigt. Jag och mina närmsta vänner har bitvis väldigt skild klädsmak, så just det uppstår väldigt ofta - och vi vet om det. Jag kan till och med rekommendera kläder åt dem som jag springer på, även om jag själv aldrig skulle ens tänka tanken att prova plagget. Så då ser jag inte riktigt varför jag skulle säga att plagget är snyggt i ett sånt läge, när personen i fråga redan vet att jag inte gör det då jag personligen inte gillar den typen av plagg. Dock talar jag ju mer än gärna om att den personen passar vansinnigt bra i det.

Varför prata alls om denna kjol?
 
Jag vill förresten lägga till "det var jättegott!" på listan. Uttrycks med entusiasm efter att man blivit serverad korv stroganoff gjord på vispgrädde och en konservativ mängd tomatpuré :)

(Jag har en nära vän som är ett stort fan av s.k. "milda smaker")

Varför räcker inte "Tack för maten.". Varför en entusiastisk lögn?

Suck, jag inser att jag ligger långt bak i den "sociala kompetensen". Inte bara för att jag har svårt att ljuga, men förmodligen missförstår andra oftare också. Om någon säger något förutsätter jag att de står bakom det om det inte är tydlig ironi eller jag vet att de har tydliga motiv att säga annorlunda.
 
Jag tolkade det som sagt som att kjolägaren visade upp kjolen, och då känns det lite skumt om man inte skulle kommentera. :)

Jag skulle nog säga nåt typ "Kul att du trivs i den" för att slippa ljuga. Fast mest sannolikt skulle jag inte förstå att den visades upp för bedömning och prata om nåt annat istället.
 
Jag vill förresten lägga till "det var jättegott!" på listan. Uttrycks med entusiasm efter att man blivit serverad korv stroganoff gjord på vispgrädde och en konservativ mängd tomatpuré :)

(Jag har en nära vän som är ett stort fan av s.k. "milda smaker")
Bra exempel på när man måste vara tillräckligt socialt skillad för att ljuga. Inget annat är möjligt. Tänker på Saga Norén (nu dyker hon upp igen :D) när hon åt middag hos sin förra kollegas familj: Smakade det bra? Nej, jag tyckte inte om det.
 
Inser att jag saknar en del social kompetens.. Gillar inte att ljuga och försöker alltid svara så ärligt som möjligt om någon frågar något. Vill jag inte svara så svarar jag något lite halvsvävande som säger varken bu eller bä egentligen. Har aldrig sett det svenska "hur är det" som en allmän hälsningsfras bekanta emellan, även om jag vet att det funkar så på andra språk. Kan mer förstå frågan typ i service-sammanhang (restaurang mm) för att det är ett sätt att skapa en relation med gästen/kunden. Jag försöker inte ställa frågan om jag inte faktiskt är intresserad av svaret. Hej räcker bra för mig som hälsningsfras annars.

Ang telefonen brukar jag säga, "jag missade ditt samtal". Men det i sig säger ju inget om jag missade det med flit eller inte.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vanligt är det? Är det lätt att skapa sådana? Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 385
Senast: Red_Chili
·
AI
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis...
2
Svar
20
· Visningar
1 003
Senast: sjoberga
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 246
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp