Vårdbesök där man är

Magiana

Trådstartare
Jag upplever husläkarsystemet som opraktiskt. Jag jobbar 3 mil från mitt hem och där finns även husläkarmottagningen som jag är listad på. Det finns en annan husläkarmottagning 1 mil hemifrån men det är åt fel håll, d.v.s. norrut från mitt hem och jobbet ligger söderut. Om jag är ledig eller jobbar hemifrån (som den här veckan) är det mest praktiskt att gå till den som ligger 1 mil hemifrån. Om jag däremot jobbar på kontoret 3 mil hemifrån och behöver hinna med ett vårdbesök trots att jag jobbar (vanliga kontorstider) så är det så klart vårdcentralen närmast mitt jobb som är bästa valet.

Dessvärre kan jag inte alltid bestämma själv när jag behöver göra ett besök på en vårdcentral och att hålla på och lista om mig stup i kvarten beroende på var jag befinner mig känns väldigt opraktiskt även om en vårdcentral man inte är listad hos kan lägga om sår och liknande även fast man inte är listad där.

Är det fler än jag som har liknande problem och vad gör man åt det?

Nu bokade jag en tid nästa vecka på vårdcentralen där jag är listad (vid jobbet), men vet inte hur klokt det beslutet var. Jag hittade ju en liten knöl i bröstet under skärtorsdagen så jag vet inte hur pass bråttom det är att få det kollat.
 
Jag har valt att gå dit jag oftast är. Är det på jobbet så väljer jag mottagningen nära jobbet och håller fast vid den. Bokar då tider när jag ändå har ärenden där.
 
Just nu är jag skitsur eftersom jag efter totalt lite över 5 timmar i telefonkö (3 timmar förra veckan, 2 timmar denna veckan) ÄNTLIGEN blir uppringd av tidsbokningen på VC - för att få veta att det inte finns några tider innan midsommar. Och det inte är bokningsbart efter midsommar, för de tiderna är inte släppta ännu.

Jag kan alltså inte få träffa någon läkare. Härlig sjukvård, verkligen. Det är en klen tröst för mig att de förklarar att det inte går att rekrytera läkare till vårdcentralen ifråga, annonsen har varit ute i 6 månader men ingen söker. Jaha, och vad gör vi som behöver träffa en läkare då?

Tack och lov för privat sjukvård.
 
Jag går dit det passar. Jag vet faktiskt inte ens vart jag är listad någonstans och har aldrig tänkt tanken på att jag måste gå till någon specifik vårdcentral. :p
 
Är det fler än jag som har liknande problem och vad gör man åt det?
Jag själv ser nog inte just det du beskriver som ett stort problem. Om jag har något trivialt besvär som motiverar ett läkarbesök men sannolikt inte någon kritisk kontinuitet eller uppföljning, så tar jag det på den VC som ligger bäst till just när det finns tid. Den hemmavid, där jag är listad, eller den på det sjukhus där jag arbetar. Skulle jag ha ett misstänkt allvarligare besvär där kontinuitet i vård och kommunikation var viktigare, då skulle jag ju hur som helst vilja ha kontakt med en specifik läkare - och då ju som regel på en specifik plats. Då behöver jag ju välja ändå, och det kan jag göra med egenremiss om det behövs. Så de olägenheter som kan uppkomma kan jag inte riktigt se har med husläkarmodellen att göra.
 
Vårdcentralerna här tycks knappt vilja ta i en med tång om man inte är listad hos dem. Nu fick jag ju ett tvärt nej från den närmaste mottagningen och jag har upplevt krångel förut då jag inte varit listad hos mottagningen jag ville gå på just då.
 
Jag blev väldigt förvånad när jag igår ringde och fick en telefon tid samma dag 8:30, ännu mer förvånad när sköterskan gav mig akuttid samma dag hos sköterskan kl 13:00. Att jag dessutom kom in tio minuter före och var klar till 13:00 var helt klart plus poäng. Det negativa då? Jo att jag skulle få penicillin men läkaren kunde inte skriva receptet före kl 17:00... så det var bara att åka 1,5 mil hem och sen åka tillbaka till stan efter kl 17:00 för att få ut mitt recept...
 
Nu bokade jag en tid nästa vecka på vårdcentralen där jag är listad (vid jobbet), men vet inte hur klokt det beslutet var. Jag hittade ju en liten knöl i bröstet under skärtorsdagen så jag vet inte hur pass bråttom det är att få det kollat.

Off topic, men ändå on topic. Jag har inbillat mig att du bor i Stockholms län. I så fall behöver du inte gå omvägen via VC, utan man ringer direkt till Bröstcentrum på Karolinska. Där får man en tid - oftast samma dag om man ringer på morgonen. Sedan får man en undersökning av det hela, allt från att de känner på knölen till mammografi och om behövligt även en finnålspunktion. Mycket smidig organisation!
 
Off topic, men ändå on topic. Jag har inbillat mig att du bor i Stockholms län. I så fall behöver du inte gå omvägen via VC, utan man ringer direkt till Bröstcentrum på Karolinska. Där får man en tid - oftast samma dag om man ringer på morgonen. Sedan får man en undersökning av det hela, allt från att de känner på knölen till mammografi och om behövligt även en finnålspunktion. Mycket smidig organisation!

Ja, det stämmer att jag bor i Stockholms län. Ska jag åka ända in till Karolinska så får jag försöka hitta någon som kan följa med. Trist att jag ska vara så fjollig ibland. Jag är rätt rädd för nålar och ska kanske inte köra bil efter en punktering, då det är risk att jag kommer att må illa.

Jag är inte överdrivet förtjust i stadstrafik och sjukhus heller.
 
Ja, det stämmer att jag bor i Stockholms län. Ska jag åka ända in till Karolinska så får jag försöka hitta någon som kan följa med. Trist att jag ska vara så fjollig ibland. Jag är rätt rädd för nålar och ska kanske inte köra bil efter en punktering, då det är risk att jag kommer att må illa.

Jag är inte överdrivet förtjust i stadstrafik och sjukhus heller.

Fast du måste ju ändå dit. De kan ju inte avgöra på VC vad knölen är. Pratar du med de på Karolinska om ditt problem så är det inte omöjligt att du kan få sjukresa. Det skadar inte att fråga. Det kanske inte ens behöver göras någon punktion. Och bedömer de att de behöver göra en punktion så ska du vara glad att du bestämde dig för att åka in så pass tidigt.
 
Jag är listad på vårdcentralen närmast jobbet och använder skamlöst distriktssköterskan närmast hemmet när det behövs.
 
Fast du måste ju ändå dit. De kan ju inte avgöra på VC vad knölen är. Pratar du med de på Karolinska om ditt problem så är det inte omöjligt att du kan få sjukresa. Det skadar inte att fråga. Det kanske inte ens behöver göras någon punktion. Och bedömer de att de behöver göra en punktion så ska du vara glad att du bestämde dig för att åka in så pass tidigt.

Jag trodde det fanns mammografi på närmare håll, Danderyds sjukhus t.ex. eller kanske t.o.m. Norrtälje sjukhus.
 
Just nu är jag skitsur eftersom jag efter totalt lite över 5 timmar i telefonkö (3 timmar förra veckan, 2 timmar denna veckan) ÄNTLIGEN blir uppringd av tidsbokningen på VC - för att få veta att det inte finns några tider innan midsommar. Och det inte är bokningsbart efter midsommar, för de tiderna är inte släppta ännu.
Hinta åt dem att det finns nåt som heter vårdgaranti... :angel:
 
3 mil har jag till närmaste, tycker inte det är mycket?

Jag tycker du ska lista dig hos den som har bäst läkare och sen hålla fast vid din läkare. Det är hopplöst när man har nya läkare hela tiden.

Lycka till!
 
3 mil har jag till närmaste, tycker inte det är mycket?

Jag tycker du ska lista dig hos den som har bäst läkare och sen hålla fast vid din läkare. Det är hopplöst när man har nya läkare hela tiden.

Lycka till!

Jag åker helst så lite som möjligt faktiskt. Varför åka 3 mil om det räcker med en?

Hur vet man vem vilken läkare som är bäst utan att ha provat alla? Just nu har jag ju ingen husläkare heller utan måste välja en ny då den tidigare läkaren gått i pension. Om den gamla läkaren var bra? Tja, jag vet inte. Kanske.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 783
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 079
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 748
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 781
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp