Vårdbesök där man är

Fråga dina vänner, familj och kolleger om de kan rekommendera någon!

Jag har typ ingen familj, vänner eller kollegor. Min arbetsgivare är väl den enda jag kan fråga. Hyresvärden också kanske men då blir det väl någon på det stället som ligger 1 mil hemifrån. Från/till mitt jobb tar det cirka 45 minuter att åka så en normal arbetsvecka funkar det inte där. Jag blir bara stressad över arbetstiden jag måste ta igen om jag avviker så pass mycket.
 
Jag bor mittemellan två hälsocentraler (har 6 mil till båda). Jag jobbar på en av orterna, men har valt att lista mig på den andra. Varför kan man då undra. Jo för att hc på min arbetsort till stor del är bemannad med stafettläkare och man får alltid träffa nya läkare där.. På den jag går till får jag träffa samma läkare och i övrigt kompetent personal.
 
Jag bor mittemellan två hälsocentraler (har 6 mil till båda). Jag jobbar på en av orterna, men har valt att lista mig på den andra. Varför kan man då undra. Jo för att hc på min arbetsort till stor del är bemannad med stafettläkare och man får alltid träffa nya läkare där.. På den jag går till får jag träffa samma läkare och i övrigt kompetent personal.

Men då vet du varför du väljer den ena framför den andra. Jag kan inte bedöma kompetens eller något annat på de vårdcentraler jag har att välja på.
 
Det hjälper inte om det inte finns ett bra alternativ inom rimligt avstånd.

Skrämmande att vissa i Sverige inte har tillgång till sjukvård, eller rättare sagt att de blir tvungna att åka orimligt långt för att få hjälp. För helt utan blir väl ingen :crazy: Väl?

Bristen på sjukvård och rehab, samt långa tider i vårdköer går ju för fasen helt stick i stäv med den så kallade rehabiliteringskedjan. (Osmakligt att använda ordet rehabilitering när det inte alls handlar om det.) Det är ytterst osympatiskt att lösa folks hälsoproblem genom att sparka iväg folk till arbetsförmedlingen. (Jag kan snacka länge om det här för det är något som retat mig ända sedan lagen var på gång att införas.)
 
Jag upplever husläkarsystemet som opraktiskt. Jag jobbar 3 mil från mitt hem och där finns även husläkarmottagningen som jag är listad på. Det finns en annan husläkarmottagning 1 mil hemifrån men det är åt fel håll, d.v.s. norrut från mitt hem och jobbet ligger söderut. Om jag är ledig eller jobbar hemifrån (som den här veckan) är det mest praktiskt att gå till den som ligger 1 mil hemifrån. Om jag däremot jobbar på kontoret 3 mil hemifrån och behöver hinna med ett vårdbesök trots att jag jobbar (vanliga kontorstider) så är det så klart vårdcentralen närmast mitt jobb som är bästa valet.

Dessvärre kan jag inte alltid bestämma själv när jag behöver göra ett besök på en vårdcentral och att hålla på och lista om mig stup i kvarten beroende på var jag befinner mig känns väldigt opraktiskt även om en vårdcentral man inte är listad hos kan lägga om sår och liknande även fast man inte är listad där.

Är det fler än jag som har liknande problem och vad gör man åt det?

Nu bokade jag en tid nästa vecka på vårdcentralen där jag är listad (vid jobbet), men vet inte hur klokt det beslutet var. Jag hittade ju en liten knöl i bröstet under skärtorsdagen så jag vet inte hur pass bråttom det är att få det kollat.

1 januari -15 kom det en ny svensk lag.
Svensk lag, dvs giltig över hela landet och landstingen kan inte göra undantag.

Lagen säger att vem som helst får söka vård på vilken vårdcentral som helst utan hänsyn till hemmahörighet i landsting eller listning på vårdcentraler.
Vårdcentralen som man kontaktar får inte längre prioritera de egna listade framför andra personer som kontaktar.

Det betyder att du enligt den lagen kan söka där det passar för dagen och inte kan bli nekad.

Det som blir problematiskt för "utförarna" är ju att bemanningen får man utifrån listning och om man har många sökande som är listade på andra ställen blir det svårt att fixa bemanning nog, och det gäller samtliga personalkategorier.
Detta är ju skäl till att man vill neka dem som är listade på annan enhet: de resurser som finns vill man helst erbjuda till de personer som valt enheten i fråga.
 
Det är bra att känna till, men som sagt: svårt att hävda sin rätt om det stöter på patrull. Inte alla orkar/kan driva det vidare.
 
Vårdcentralerna här tycks knappt vilja ta i en med tång om man inte är listad hos dem. Nu fick jag ju ett tvärt nej från den närmaste mottagningen och jag har upplevt krångel förut då jag inte varit listad hos mottagningen jag ville gå på just då.

Det tar ju typ två minuter att lista om sig, så jag skulle inte se det som ett problem. Du får väl väga extrabesväret att lista om sig mot extrabesväret att åka till den klinik där du är listad?
 
Det tar ju typ två minuter att lista om sig, så jag skulle inte se det som ett problem. Du får väl väga extrabesväret att lista om sig mot extrabesväret att åka till den klinik där du är listad?
Nja jag vet flera ställen där man helt har nekat nya att lista sig eftersom de inte vill ha för många, nu verkar det finnas en lag som gör att de ändå måste behandla patienten men att det "bara är att lista sig" är det inte alltid.
 
Att det skulle vara så enkelt håller jag verkligen inte med om, tyvärr.

Jag listade om mig senast i tisdags, det jag behövde göra var att fylla i namn och personnummer på en blankett. Det tog knappt två minute att skriva mitt namn och personnummer på ett papper, sen var det klart. Jag kan inte tycka att det var särskilt besvärligt.
 
Jag listade om mig senast i tisdags, det jag behövde göra var att fylla i namn och personnummer på en blankett. Det tog knappt två minute att skriva mitt namn och personnummer på ett papper, sen var det klart. Jag kan inte tycka att det var särskilt besvärligt.
På vissa vc får man inte boka tid förrän man är officiellt listad där. Då får man ju först fylla i blanketten och sedan antingen lämna den på vc eller skicka iväg den innan man ens får ringa om tid. Själva blanketten är ju snabb och enkel, men proceduren runt omkring kan ta tid.
 
På vissa vc får man inte boka tid förrän man är officiellt listad där. Då får man ju först fylla i blanketten och sedan antingen lämna den på vc eller skicka iväg den innan man ens får ringa om tid. Själva blanketten är ju snabb och enkel, men proceduren runt omkring kan ta tid.

Ok, här är det såpass konkurrens mellan vårdcentralerna att de inte kan jobba så, det ligger i deras intresse att göra det så enkelt som möjligt att bli kund hos dem, annars går folk nån annanstans, det finns ju många vårdcentraler att välja på.
 
Ok, här är det såpass konkurrens mellan vårdcentralerna att de inte kan jobba så, det ligger i deras intresse att göra det så enkelt som möjligt att bli kund hos dem, annars går folk nån annanstans, det finns ju många vårdcentraler att välja på.

Är det? i Dorotea?
 
På vissa vc får man inte boka tid förrän man är officiellt listad där. Då får man ju först fylla i blanketten och sedan antingen lämna den på vc eller skicka iväg den innan man ens får ringa om tid. Själva blanketten är ju snabb och enkel, men proceduren runt omkring kan ta tid.

Hmm påminner mig om en reklam, där man först måste fylla i personuppgifter för att hämta barn på dagis.
 
1 januari -15 kom det en ny svensk lag.
Svensk lag, dvs giltig över hela landet och landstingen kan inte göra undantag.

Lagen säger att vem som helst får söka vård på vilken vårdcentral som helst utan hänsyn till hemmahörighet i landsting eller listning på vårdcentraler.
Vårdcentralen som man kontaktar får inte längre prioritera de egna listade framför andra personer som kontaktar.

Det betyder att du enligt den lagen kan söka där det passar för dagen och inte kan bli nekad.

Det som blir problematiskt för "utförarna" är ju att bemanningen får man utifrån listning och om man har många sökande som är listade på andra ställen blir det svårt att fixa bemanning nog, och det gäller samtliga personalkategorier.
Detta är ju skäl till att man vill neka dem som är listade på annan enhet: de resurser som finns vill man helst erbjuda till de personer som valt enheten i fråga.

Och det blir för all del krångligt i andra änden, eftersom det inte finns något gemensamt journalsystem.
 
Det tar ju typ två minuter att lista om sig, så jag skulle inte se det som ett problem. Du får väl väga extrabesväret att lista om sig mot extrabesväret att åka till den klinik där du är listad?
Här är det absolut inte så enkelt, och det tar två månader ungefär innan man får hem brevet att man blivit listad (om man får lista sig där). Därefter kan man boka tid.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 782
Senast: Ramona
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 074
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 747
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 776
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp