Bukefalos 28 år!

Våren 2015

I Granngårdens reklamblad såg jag att dom sålde fröpåsar "ta 10 betala för 5"... ska kolla in deras utbud eftersom småpippinas och 4-fotingarnas mat ska fyllas på i veckan :up:.
Fast dom brukar inte ha så mycket "roliga" sorter utan mest basic, men det saknas säkert lite sånt :p:D.
 
I Granngårdens reklamblad såg jag att dom sålde fröpåsar "ta 10 betala för 5"... ska kolla in deras utbud eftersom småpippinas och 4-fotingarnas mat ska fyllas på i veckan :up:.
Fast dom brukar inte ha så mycket "roliga" sorter utan mest basic, men det saknas säkert lite sånt :p:D.
Jag shoppade 10 där! Fanns en del roliga, tyckte jag. Det djärvaste jag fick med var nog kronärtskockor. Sen köpte jag två sorters chili, svarta stockrosor, vit lavendel, dubbla petunior bland annat. Sen har jag lagt en beställning på impecta också, men jag lyckades begränsa mig till fyra påsar där.
 
Nu har jag lagt min beställning, blev lite gamla favoriter och så en del nytt och spännande. Det brukar kunna bli succé eller flopp, men det hör ju liksom till :p
Blev rejält mycket mer än vad som var tänkt, men jag har som ambition att för en gångs skull inte så alla frön jag köper hem, utan bara några av varje. Vi får se hur det går...

Till kolonin:

Blåklint 'Blue Boy'
Rosenskära 'Cosimo Purple Red-White'
Rosenskära 'Rubenza'
Luktärt 'Old Spice Painted Lady'

Druvgurka ' Partner'
Salladslök ' Bajkal'
Mangold ' Feurio'
Morot ' Fine'
Rädisa ' French Breakfast 2'
Tomat ' Brandywine'
Tomat ' Sungold'
Tomat ' Golden Bumblebee'
Zucchini/Squash ' Baccara'
Fänkål ' Finale'

På balkongen (och även kolonin, troligen):
Aubergin 'Golden eggs'
Tomat ' Vilma'
Morot ' Paris Market' (rund! ska bli spännande :) )

Skulle ha en ljusgul luktärt också, men den var slut - får införskaffas på annat sätt.
Grönsakslandet ska komplettera med lite fröer jag tog av förra årets skörd också, bl.a. äppelgurka, sockerärter och bondbönor.
 
Nu har jag införskaffat de fröer som måste sås tidigt. Resten tänkte jag faktiskt vänta med tills mässan i början på mars (hoppas på mässerbjudanden :o). Jag har fler fröer än vad jag kommer så så om ngn är intresserad av att byta så är detta vad jag har över.

Bifftomat - Marmande
Plommontomat - Olivade F1
Chili - Hungarian Hot Wax
Paprika - Piquillo
Jordgubbar - Sarian F1



Det jag kan tänka mig att byta mot är:

Majskolvar
Tomat olika sorter, måste kunna stå ute
Lök gul, röd, purjo mfl
Squash
Sparris
Sallad flera olika sorter
Morötter
+ Ngt skoj :D

Kryddor av olika slag

Melon
 
Jag planterade ett kejsarträd på sensommaren, är riktigt orolig om det överlever vintern... Hann aldrig riktigt komma igång och få någon växtspurt, så jag hoppas det är starkt nog att klara övervintringen. Velar åt alla håll om/hur jag ska bädda in det, just nu står det fritt men vi har ju flera plusgrader idag. Känns som jag måste komma på något riktigt bra innan vintern slår till...

Ser dock fram emot den här synen kommande vårar, om jag kan få det att trivas:
royal-empress-tree-bloom.jpg


Planterade ett för två år sedan och vi har ju haft turen att det varit milda vintrar sedan dess, så vårt blommade redan första (förra) året och förväntar mig att det blommar i år igen och att det i år dessutom får riktig fart att växa i sommar (de ska ju vara extremt snabbväxande) . De ska ju tåla ner till 28 minus, fast antar att det är äldre träd det gäller, de unga nyplanterade är det nog värre med, vi bäddade in vårt i jutetyg förra (första) året i år är det naket, bor dock på Öland och här blir det sällan riktigt kallt. Det kommer dock dröja innan det ser ut som på din bild, såg en bild på ett som var 14 år gammalt i en trädgårdstidning och det var mest som en hög pinne med grenar på, dvs lite större än det jag har hemma.

Så här såg det ut i våras. Färgen på blommorna (det gäller iofs alla blommor), blir ju inte riktigt som de ska pga den kalkrika Ölandsjorden.
kejsartraumld_zpsff060531.jpg



I år har mina vårkänslor kommit av sig lite, all odling ställdes på ända när stormen Egon bestämde sig för att skrota mitt växthus.
Så årets projekt blir till att börja med att anlägga ett nytt växthus och om det hinns med, odla i det till sommaren. Får se om jag odlar i mina pallkragar, men vill ha ett växthus (tjurar lite):mad:
 
På ämnet växthus så har jag en plan/idé om att bygga ett provisoriskt med regelverk och byggplast till sommaren. Vad tror vi om det? ^^
 
Men borde det inte täckas av någon hemförsäkring eller liknande?

Det var inte inräknat i hemförsäkringen, enl. försäkringsbolaget är de sällan det eftersom de bara ersätter för brand och inte naturkatastrofer/storm. Man får nog teckna någon särskild försäkring för det.
 
Jag var tvungen att kika i min hemförsäkring då vi har planer att skaffa växthus. Det ingår men bara upp till 25 000. Vi har if stor hemma försäkring.
 
Planterade ett för två år sedan och vi har ju haft turen att det varit milda vintrar sedan dess, så vårt blommade redan första (förra) året och förväntar mig att det blommar i år igen och att det i år dessutom får riktig fart att växa i sommar (de ska ju vara extremt snabbväxande) . De ska ju tåla ner till 28 minus, fast antar att det är äldre träd det gäller, de unga nyplanterade är det nog värre med, vi bäddade in vårt i jutetyg förra (första) året i år är det naket, bor dock på Öland och här blir det sällan riktigt kallt. Det kommer dock dröja innan det ser ut som på din bild, såg en bild på ett som var 14 år gammalt i en trädgårdstidning och det var mest som en hög pinne med grenar på, dvs lite större än det jag har hemma.

Så här såg det ut i våras. Färgen på blommorna (det gäller iofs alla blommor), blir ju inte riktigt som de ska pga den kalkrika Ölandsjorden.
kejsartraumld_zpsff060531.jpg



I år har mina vårkänslor kommit av sig lite, all odling ställdes på ända när stormen Egon bestämde sig för att skrota mitt växthus.
Så årets projekt blir till att börja med att anlägga ett nytt växthus och om det hinns med, odla i det till sommaren. Får se om jag odlar i mina pallkragar, men vill ha ett växthus (tjurar lite):mad:

Åh vad härligt! Jag skulle gärna se att mitt blommar också, men det har jag nog noll förhoppningar om, det är bara en tunn pinne som är kanske tre decimeter hög... Och det etablerade sig knappt alls iom att jag planterade det så sent, efter hur det såg ut. Jag hoppas först och främst att det överlever vintern! Vi har ju inte haft så kallt i år (jag bor i Skåne), men det kom en knäpp med kallgrader nu som verkar lite halvenvis. Och så töväder med regn, minusgrader, töväder med regn, minusgrader... Känns inte nyttigt för stackars rötter! Jag har satt ett gjutrör över det, och stoppat i lite juteväv också. Jag hoppas det räcker!

I Malmö finns det i alla fall några träd som är riktigt fina, de blommar jättevackert! Nu bor jag lite längre norrut och inte vid kusten heller så mitt läge är väl inte jämförbart, men jag hoppas att det kommer att trivas och kunna blomma... Men som sagt just nu är jag inte säker på att det kommer att överleva vintern när det är så litet och dåligt etablerat, och jag hoppas först och främst att det satsar på en rejäl växtspurt första året om det klarar vintern. De ska ju, som du säger, kunna växa enormt fort.

Det är lustigt hur olika man reagerar på olika saker som kan överleva häruppe nu. I hundforumet finns en tråd om hjärtmask som tydligen håller på och etablerar sig i Sverige - det är ju samma princip som gör att de här träden kan växa här, men man blir glad åt det ena och bedrövad åt det andra... :cautious:
 
På ämnet växthus så har jag en plan/idé om att bygga ett provisoriskt med regelverk och byggplast till sommaren. Vad tror vi om det? ^^

Annars kan man köpa polytunnlar ganska billigt via ebay, vi köpte en 18 m2 stor förra året, det gick på under 3000 inkl frakt från England. Har aldrig haft så många tomatplantor, det rymdes ju rejält mycket!

10403193_10152206108479537_738263695651883967_n.jpg



10525674_10152286205719537_5081551767317538012_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp