Våren 2015

För att jag ogillar lupiner där de inte hör hemma?

Lupin är ett reeellt problem på vissa ställen. Den konkurrerar ut inhemska växter och förstör därmed också livsbetingelser för faunan som lever på växterna.

Den är vacker i små (kontrollerade) bestånd. Men ett bekymmer där den invaderar och förstör.

Nej för att det var 3 likadan inlägg från dig (11:51, 12:13 0ch 12:36) ;):D

Lupinernas varande eller icke varande ordar jag inte om. Jag håller mig till rosor, pioner och tulpaner utöver rent ätbara saker då. Annan växtlighet lämnar jag åt er andra. :p
 
Inte nog med att jag precis planterat ut mina tulpanlökar, i slutet av januari!! Jag gjorde det dessutom klockan nio på kvällen i skenet av en gatlampa. :o:p

Heja dig!
Jag gjorde det för två veckor sedan i ljuset av en skrivbordslampa. :D

En fundering. Visst är tulpanlökar väldigt känsliga för fukt/röta? Ska man överhuvudtaget vattna något? Det slår mig att jag inte har den blekaste.
 
Heja dig!
Jag gjorde det för två veckor sedan i ljuset av en skrivbordslampa. :D

En fundering. Visst är tulpanlökar väldigt känsliga för fukt/röta? Ska man överhuvudtaget vattna något? Det slår mig att jag inte har den blekaste.

Alla sätt är bra .. ;):p


Ingen aning om vattningen
Dock verkar de tåla typ allt!
Där vi bodde tidigare fanns det riktigt gamla tulpaner och vår hund som då var valp grävde upp lökarna , tog in dem och tuggade på dem men det kom tulpaner iaf :D
 
Heja dig!
Jag gjorde det för två veckor sedan i ljuset av en skrivbordslampa. :D

En fundering. Visst är tulpanlökar väldigt känsliga för fukt/röta? Ska man överhuvudtaget vattna något? Det slår mig att jag inte har den blekaste.
De är ju uteväxter så varför de inte skulle tåla fukt kan jag inte förstå. Skånsk vinter med regn är ju just fukt fukt fukt.... Det finns massor av tulpaner i skåne
 
Jag vill ha vår helst igår! Men ju längre den dröjer desto fler planer hinner jag tänka ut ;)
Ska inte så någonting inne i år. Vad jag vet än.. Trodde förra året att det va komplicerat men typ allt av det mesta grodde och sen hade jag typ 50 st krukor med omskolning inne. Och hade satt 3 plantor i varje. Puh!

Har några fröpåsar från tidigare år som jag tänkte bredså på en tom plätt i en rabatt. Tror det kan bli fint med blåklint, rosa pionvallmo och svart pionvallmo tillsammans :)

Vill också plantera nya träd. Äpplet Filippa och en glanskörsbär :heart

Mina vårlökar sticker upp, fast just nu är det snö på.. Men ja, det finns hopp!
 
Här finns det inte hopp :mad: Snö snö snö och det bara fortsätter. Vackert förvisso, men jag längtar verkligen efter våren.

Är det någon som vet om det finns någon tulpansort som rådjuren inte vill äta?

Ta jaktlicens och skjut dom först, sen planterar du alla vackraste tulpanerna :angel:
 
Här finns det inte hopp :mad: Snö snö snö och det bara fortsätter. Vackert förvisso, men jag längtar verkligen efter våren.

Är det någon som vet om det finns någon tulpansort som rådjuren inte vill äta?
Tyvärr inte, men de gillar inte påskliljor/narcisser och inte heller allium. Man kan ju även bygga små burar åt sina tulpaner av tex pil så att rådjuren inte kommer åt dem.
 
Jag planterar om mina pelargoner och lite andra stackars krukväxter i hopp om att de ska blir lite finare i formen än de blev förra året.
 
Jag planterar om mina pelargoner och lite andra stackars krukväxter i hopp om att de ska blir lite finare i formen än de blev förra året.
Å är det dax att plantera om pelargonerna nu :confused:
Dom kanske vill flytta in på blombrädan ifrån stallet också? Mina alltså :p.
 
Två frågor till er vårlystna och odlings/växtkunniga:

Jag lyckades fröså lupiner förra säsongen :bump: (våras/somras kanske..) i pallkragar. Dessa blommade så vackert framåt september/oktober och blev då inte flyttade. Tanken är att de ska bo i en lite mer vildvuxen del av trädgården som pga av tillgänglighet och knölighet i marken inte blir friserat (alltså gräset klippt) som resten av trädgården. När ska dessa flyttas? Så tidigt som möjligt i vår innan de blommar, så fort den ev tjälen släppt? Efter de har blommat i sommar? Till hösten?

Fråga två gäller bärbuskar. Vi hade, såväl som större delen av sverige, larv av frostfjäril (?) på fruktträden förra året, alltså ingen frukt alls. Det gällde även bärbuskarna (som planterades säsongen innan). Några enstaka krusbär i övrigt inget alls. Kan vinbären ha drabbats av larverna också? Finns det något vi kan göra för att skydda bärbuskarna? Äppelträden bryr jag mej inte så hemskt mycket om att det inte kommer någon frukt men just bärbuskarna är lite tråkigt..

Skulle tro att du kan flytta dem när som helst. En granne berättade att hon inte kan få lupiner att gro på deras lerjord i trädgården men på min sandiga tomt frodas lupinerna! De växer ju ofta i diken och liknande så sandig, grusig jord tycker de om. Väldränerat. Varenda lite rotbit kan bli en ny planta precis som tanten säger, så passa dig! Vi harvade en stor vildvuxen yta och lämnade det sedan över vintern. Vi tog bort nästan all växtlighet men i ett hörn blev det ganska många torvor/rötter kvar. Efter en iskall vinter då marken frös utan snötäcke, sen snö, tö, snö, tö... så spirade lupinerna som låg på ytan! De hade alltså legat med rötterna helt oskyddade hela vintern men de växte som idioter så fort våren kom. Fascinerande!
 
Någon som förresten har tips på hur och när man bör beskära en kornell? Vet ej exakt sort, grenarna är relativt röda men inte lika röda som min mammas korallkornell... Den är ENORM och helt förvuxen. Tänkte att den kanske inte ska ta upp riktigt hela gräsmattan. :p

Här syns den i bakgrunden:
dsc_0171_52190586e087c3122e6aee72.jpg

Bilden är också ett sätt att ignorera att det snöar ute... :p
 
Någon som förresten har tips på hur och när man bör beskära en kornell? Vet ej exakt sort, grenarna är relativt röda men inte lika röda som min mammas korallkornell... Den är ENORM och helt förvuxen. Tänkte att den kanske inte ska ta upp riktigt hela gräsmattan. :p

Här syns den i bakgrunden:
dsc_0171_52190586e087c3122e6aee72.jpg

Bilden är också ett sätt att ignorera att det snöar ute... :p
Det är de unga skotten som får starkast färg, sen tappar grenarna färg ju äldre de blir. Så föryngra busken med jämna mellanrum så håller den sig röd och fin. Ska man föryngra (skära ned helt) så är det bäst att skära på vårvintern som tanten skriver. Vill man bara styra upp busken lite går det bra att skära under juli augusti september då får man inte lika kraftig tillbakaväxt.
 
Å är det dax att plantera om pelargonerna nu :confused:
Dom kanske vill flytta in på blombrädan ifrån stallet också? Mina alltså :p.
Man kan nog vänta ett tag om de står svalt och så. Mina står och lider ovanpå elementet i min varma lägenhet och började se allmänt konstiga ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp