Bukefalos 28 år!

Våren 2015

10929897_10205711351736679_4567501174765392715_n.jpg


Nu snöar det visserligen, men jag vet ju att det blommar vintergäck under!
Jag har sått idag - två sorters chili, kronärtskocka, vit lavendel och svarta stockrosor, allt i pluggboxen. Har planerat tre såomgångar under våren, och hoppas kunna använda samma pluggbox till alla.
Ett annat projekt i vår är vår innergård. Jag har tagit bort en av två björnbärsbuskar och håller på och avlivar en stor jersmin. Platsen som blir över tänkte jag använda till en vinranka, två hibiskusträd (blåa) och något mer - kanske persika? Det är en kringbyggd gård långt söderut, så växtläget är förhoppningsvis gynnsamt.
 
Jag gick lös i onlineshopparna igår och beställde MASSOR av fröer! Målet för oss är att bli självförsörjande inom några år.

Nu längtar jag tills alla fröer kommer och jag får sätta fingrarna i jorden!
Åh
Jag vill också. :)

Ni som frösår inne, vad använder ni (pluggbit,krukor etc)?
Jag har ett miniväxthus inne dit jag tryckt ner en plastbricka men brickan är inte lika stor så växthuset används inte optimalt och jag har inte ngt bra att sätta över sådden i mellan växthuset och att det kommer ut
 
Åh
Jag vill också. :)

Ni som frösår inne, vad använder ni (pluggbit,krukor etc)?
Jag har ett miniväxthus inne dit jag tryckt ner en plastbricka men brickan är inte lika stor så växthuset används inte optimalt och jag har inte ngt bra att sätta över sådden i mellan växthuset och att det kommer ut
Jag har en sån träform där jag gör papperskrukor av gamla reklamblad eller tidningar. Sen återanvänder jag gamla krukor och sånt. Det blir helt enkelt diverse. Men jag funderar på om jag ska köpa några små brätten att så i.
 
Någon som är sugen på att byta lite fröer förresten?
Jag brukar sällan använda upp alla i en påse nämligen så om det finns ngn som är sugen på att dela eller bara vill ha ngt annat än det de redan har så är det bara att hojta
 
Jag har en sån träform där jag gör papperskrukor av gamla reklamblad eller tidningar. Sen återanvänder jag gamla krukor och sånt. Det blir helt enkelt diverse. Men jag funderar på om jag ska köpa några små brätten att så i.
Hur fungerar det med sådana krukor egentligen?
 
:confused:
Åh! Jaa!
Vad är du ute efter? :D
Jag vet inte riktigt :p

Eller jo grönsakerna vet jag, nog
Majskolvar
Tomat olika sorter, måste kunna stå ute
Lök gul, röd, purjo mfl
Squash
Sparris
Sallad flera olika sorter
Morötter
+ Ngt skoj :D

Kryddor av olika slag

Melin

Sen tänkte jag noh ha en liten försöksrabatt av ngt slag med blommor men har ingen aning om vad :confused:

Du då? Vad är du sugen på?
 
:confused:
Jag vet inte riktigt :p

Eller jo grönsakerna vet jag, nog
Majskolvar
Tomat olika sorter, måste kunna stå ute
Lök gul, röd, purjo mfl
Squash
Sparris
Sallad flera olika sorter
Morötter
+ Ngt skoj :D

Kryddor av olika slag

Melin

Sen tänkte jag noh ha en liten försöksrabatt av ngt slag med blommor men har ingen aning om vad :confused:

Du då? Vad är du sugen på?

Det här är vad jag har beställt:

Dill
Blomkål 'All The Year Round'
Broccoli 'Beaumont' F1
Brysselkål 'Evesham Special'
Brytböna 'Purple Queen'
Chili & Paprika - 6 sorter
Frilandsgurka 'Marketmore'
Gurka 'Chinese Slangen'
Gurka 'Chrystal Apple'
Morot 'Ulyses F1'
Pumpa 'Atlantic Giant'
Purjolök 'Elefant'
Rödbeta 'Burpees Golden'
Rödbeta 'Solist'
Sockerärta 'Jessy'
Squash och zucchini
Tomatpaket - 6 sorter
Vitkål 'Golden Acre'
Gräslök
Persilja 'Aphrodite'
Rosmarin
Kryddtimjan
Oregano
SAVOYKÅL 'Vertus 2'
SPAGETTIPUMPA 'Vegetable Spaghetti'
SPENAT 'Viking'
SPRITÄRT 'Douce Provence'

(Eeeh.. ja.. jag gick lös lite bland fröerna. :rofl: :idea:)

Av blomfröer vet jag att jag har:
Fingerborgsblomma (Apricot)
Lejongap
Akleja
Dessa samlade jag samlade i höstas.

Det jag på rak arm saknar själv är som majs, rädisor, sallad, aubergine, butternutpumpa, solrosor, smultron och jordgubbar. (Men jag är öppen för allt som är skoj, tåligt och gärna lagringsbart! Eller bara vackert då.) :D
 
Det här är vad jag har beställt:

Dill
Blomkål 'All The Year Round'
Broccoli 'Beaumont' F1
Brysselkål 'Evesham Special'
Brytböna 'Purple Queen'
Chili & Paprika - 6 sorter
Frilandsgurka 'Marketmore'
Gurka 'Chinese Slangen'
Gurka 'Chrystal Apple'
Morot 'Ulyses F1'
Pumpa 'Atlantic Giant'
Purjolök 'Elefant'
Rödbeta 'Burpees Golden'
Rödbeta 'Solist'
Sockerärta 'Jessy'
Squash och zucchini
Tomatpaket - 6 sorter
Vitkål 'Golden Acre'
Gräslök
Persilja 'Aphrodite'
Rosmarin
Kryddtimjan
Oregano
SAVOYKÅL 'Vertus 2'
SPAGETTIPUMPA 'Vegetable Spaghetti'
SPENAT 'Viking'
SPRITÄRT 'Douce Provence'

(Eeeh.. ja.. jag gick lös lite bland fröerna. :rofl: :idea:)

Av blomfröer vet jag att jag har:
Fingerborgsblomma (Apricot)
Lejongap
Akleja
Dessa samlade jag samlade i höstas.

Det jag på rak arm saknar själv är som majs, rädisor, sallad, aubergine, butternutpumpa, solrosor, smultron och jordgubbar. (Men jag är öppen för allt som är skoj, tåligt och gärna lagringsbart! Eller bara vackert då.) :D
Åh Gud vad mycket :eek:

Det är inte mycket jag kan bidra med men majs och sallad skulle jag kunna byta om du vill? Ska inhandla lite i morgon så skriver jag upp vad det blev så kan du berätta vad du är sugen på :d:D
 
Skulle tro att du kan flytta dem när som helst. En granne berättade att hon inte kan få lupiner att gro på deras lerjord i trädgården men på min sandiga tomt frodas lupinerna! De växer ju ofta i diken och liknande så sandig, grusig jord tycker de om. Väldränerat. Varenda lite rotbit kan bli en ny planta precis som tanten säger, så passa dig! Vi harvade en stor vildvuxen yta och lämnade det sedan över vintern. Vi tog bort nästan all växtlighet men i ett hörn blev det ganska många torvor/rötter kvar. Efter en iskall vinter då marken frös utan snötäcke, sen snö, tö, snö, tö... så spirade lupinerna som låg på ytan! De hade alltså legat med rötterna helt oskyddade hela vintern men de växte som idioter så fort våren kom. Fascinerande!

Vi har Danmark så då ska de nog trivas ypperligt!
Funderar.. Så om jag inte får med hela roten när jag flyttar dom är den pallkragen jag sådde dom i körd..?

Just ja, jag har sett snödroppar! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Roliga saker som barn säger
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp