Bukefalos 28 år!

Varför är det dödstyst om vargjakten nu när den är överstökad

Fasen, vi har börjat fåvildsvin i skogarna. Jobbigt. Varför tar inte vargarna vildsvin?

För grisar är så otroligt smarta! (Lika som vargen) en varg ger sig inte på en gris då de lever i flock och gaddar ihop sig mot vargen.
Sen börjar de känna sig hotade så flyttar de i god tid.

Jag tror lo och kanske även räv är "duktigare" på att ta grisar (kultingar) då de gömmer sig och väntar på foderplatser och sen nyper en när de små kommer fram och äter.
 
Mångfalden anses inte minska för att älg o rådjur minskar, tvärtom skulle jag säga, på sikt kommer mångfalden därav öka. Det finns helt enkelt för mycket klövvilt som förstör och utarmar mångfalden i skogen ex och de djur som lever på det som blir kvar av vargens byten kommer öka.

Ja, på sikt kommer mångfalden öka - kanske. Med mängden bytesdjur minskar ju också mängden kadaver att frossa i för asätare och fåglar.
Men i det här stadiet minskar den.
 
Mångfalden anses inte minska för att älg o rådjur minskar, tvärtom skulle jag säga, på sikt kommer mångfalden därav öka. Det finns helt enkelt för mycket klövvilt som förstör och utarmar mångfalden i skogen ex och de djur som lever på det som blir kvar av vargens byten kommer öka.
Klövviltet kommer väl i stort sett att försvinna, med undantag för en mindre population av älg och stora stammar av gris.
Varken rådjur eller de båda hjortarterna är ju anpassade till vårt klimat och dessa stammar skulle beskattas kraftigt de vintrar när snödjup o skare sammanfaller.
Haren skulle förmodligen öka eftersom vargen är en stor predator på räv.
Örn och andra fåglar skulle kanske periodvis få mer as, men dessa djurkroppar finns ju redan idag utefter våra vägar o järnvägar
 
mångfalden i skogen ex och de djur som lever på det som blir kvar av vargens byten kommer öka.
Där har du rätt. Både björn och örnar har stor glädje av vargars jaktskicklighet :)

Såg att landsbyggdsbo redan skrivit om det... Vad vi sett är tex att rådjur minskar stort av lodjur men då ökar lodjursstammen som sedan minskar för att det är ont om rådjur så att då svälter lodjuren ihjäl...det verkar fungera ganska bra...

hmm rörigt skrivet- jag går och lägger mig. Men i gästrikland har vi alla 5 rovdjur- det är riktigt häftigt- I ockelbo är dock vargarna litet väl mycket i bebyggelse just nu...
 
Senast ändrad:
För grisar är så otroligt smarta! (Lika som vargen) en varg ger sig inte på en gris då de lever i flock och gaddar ihop sig mot vargen.
Sen börjar de känna sig hotade så flyttar de i god tid.

Jag tror lo och kanske även räv är "duktigare" på att ta grisar (kultingar) då de gömmer sig och väntar på foderplatser och sen nyper en när de små kommer fram och äter.

Vargar tar vildsvin.
 
Men det vanligaste är väl att det är obalansen som ser till att hålla balansen i naturen.

Tex det blir ett överskott på rådjur ett år. Det gör att fler rovdjur överlever och på det sättet blir det ett överskott av rovdjur som minimerar rådjurstammen.

Rovdjurspopulationen minskar då i antal eftersom det blir för få bytesdjur.
När rovdjuren minskar så ökar populationen av rådjur och så börjar det om från början igen.
 
Men det vanligaste är väl att det är obalansen som ser till att hålla balansen i naturen.

Tex det blir ett överskott på rådjur ett år. Det gör att fler rovdjur överlever och på det sättet blir det ett överskott av rovdjur som minimerar rådjurstammen.

Rovdjurspopulationen minskar då i antal eftersom det blir för få bytesdjur.
När rovdjuren minskar så ökar populationen av rådjur och så börjar det om från början igen.
Det beror nog lite på om rovdjuren är huvudskälet till minskningen, för arter som lämmel och sork finns den cykliska kopplingen men då är inte rovdjuren orsak till uppgång och nedgång i bytespopulationen.

För rådjur kontra varg och lo (och räv) kommer rådjursstammen istället hållas nere på en konstant låg nivå.
 
Det blev väl 44 vargar som har skjutits, hälften/hälften. Är det inge kul längre att protestera mot vargjakt eller har man hittat något annat att protestera mot.
Massmedia har hittat andra ämnen att ta upp då licensjakten är över. Skyddsjakten går dock vidare i Härjedalen...
 
Men det var en artikel från2012 nu har vildavinen gått norröver- tuffare vargar där :)
Det är nog förr så att alternativa näringskällor så som ex rådjur, hjort lyser med sin frånvaro.

För vargen liksom alla predatorer gör en avvägning. Den väger risk mot fördelar.
Och i ett landskap där det varken finns rådjur eller hjort och älgen lyser med sin frånvaro så framstår fläskfilén som ett alternativ till svält trots den högre risken
 

Liknande trådar

Samhälle Är det okej att börja boka flygresor igen? Swedavia rapporterar fler flygningar likaså resebyråerna som säljer fler flygresor. Det...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
7 782
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Hej Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre. Det är dags o byta, plugga är...
Svar
18
· Visningar
1 291
Senast: manda
·
Mat Hittar inga andra som är lika bra och Bonnie lee säljs inte längre Sverige eller ens Europa längre. Känns som en mindre katastrof vad...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
480
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp