Är flygskammen ute nu?

Jo på en medelinkomst kan man resa mycket om man håller igen på andra kostnader. Jag lyckas ju tydligen och jag har ingen hög inkomst.

Så om två föräldrar separerar och den ene behöver flytta pga jobb, så får barnen växa upp utan att träffa den föräldern? Låter väldigt hemskt.
Jag ämnar inte recensera individers livsval, men konstaterar att vi måste minska flygandet med väldigt mycket. Din angivna situation trumfar inte andra människors överlevnad, så det finns all anledning att fundera på kring hur man ska förhålla sig till det hela den dag flyget verkligen betalar för sina egna kostnader och konsekvenser. Alltså när det kanske kostar en månadslön med enkel resa.

Jag ser att en stor del av problemet är att vi väljer att hårt subventionera en av de saker som gör allra mest skada på vårt klot och för de riktigt fattiga.
 
Jo på en medelinkomst kan man resa mycket om man håller igen på andra kostnader. Jag lyckas ju tydligen och jag har ingen hög inkomst.

Så om två föräldrar separerar och den ene behöver flytta pga jobb, så får barnen växa upp utan att träffa den föräldern? Låter väldigt hemskt.

Har för mig att du jobbar inom IT eller nåt? Du har nog en inkomst som är över medianen i svenska samhället. Och extremt långt över globala medianen.
 
Jo på en medelinkomst kan man resa mycket om man håller igen på andra kostnader.

Ja, det är en viktig del av problemet, även med medelinkomst har man råd att göra saker som vi vet skapar enorma kostnader och skador för oss alla - eftersom man inte betalar vad det kostar oss (och det är givetvis inte individens fel). Lite samma som dessa sjukligt billiga transporter av undermåliga varor från Långtbortistan.

Trots att vi bara är 10% som har privilegiet att kunna ta oss möjligheten att göra den skadan, så är det många fler än vad klotet tål.
 
Senast ändrad:
Jag har lite svårt att förstå vad man vill när man säger att man inte har individuellt ansvar för den miljöpåverkan ens val har, utan att det måste till politiska lösningar. Önskar man att politikerna förbjuder eller kraftigt höjer kostnaderna för nöjesresande, massshopping, hobbies etc.? Vad är det man tänker acceptera om det blir ett politiskt beslut, som man inte accepterar att välja själv?

Eller är det trolleri man hoppas på från politiskt håll? Man tänker att man inte ska behöva göra några förändringar, utan politikerna ska se till att teknikerna ser till att alla utsläpp och resursbrister och artutrotningar och arbetsmiljörisker magiskt ska upphöra?
 
Varför skulle rika plötsligt minska eller sluta sitt flygande? Vad får dom för det? Rika vill ju visa upp sitt lyxliv, sina semestrar utomlands m.m på sociala medier.
Det är ju bara att byta tecknen på lyxliv till egen tågvagn och handvävda tapeter från Venedig.

Eller rent av att skryta över sina stora donationer till stipendier till elever, statyer, badhus till orten eller återuppbyggande av skolor och miljö, stöd av konsten och kulturen.

Har svårt att se problemet.

Vad som är tecken på lyx är ju flyttbart. Om det inte är coolt att visa upp sig och resa utomlands så lär de helt enkelt bara sluta med det och som sagt man kan ju även åka tåg utomlands och det är säkert dubbelt så dyrt och coolt med en egen tågvagn.
 
Jo på en medelinkomst kan man resa mycket om man håller igen på andra kostnader. Jag lyckas ju tydligen och jag har ingen hög inkomst.

Så om två föräldrar separerar och den ene behöver flytta pga jobb, så får barnen växa upp utan att träffa den föräldern? Låter väldigt hemskt.
Ransoneringen under kriget tog hänsyn till olika personers omständigheter. Bara barn fick kakao tex, det är säkert fullt möjligt att ransonera dit två flygresor per år till barn med en förälder som flyttat långt.

Dessutom är det alltid möjligt att hitta på en massa extra behjärtansvärda exempel på varför någon inte kan cykla 5 km, eller mår för dåligt för att källsortera, eller någon bara måste flyga. Det är lite oavsett så att den stora majoriteten inte flyger till pappa eller begravning utan till "solen" och den stora majoriteten som kör bil 5 km till jobbet kan cykla och må bättre för det osv.

Det är ju dock iofs mycket bättre om folk gjorde det av sig själva eftersom det skulle vara billigare och mycket mer versatilt. Låt säga att folk själva slutade flyga och åka bil och började cykla och åka tåg och kollektivtrafik. Ja då skulle vi få bättre järnvägar, kollektivtrafik med större nät och tätare turer, snabbare tågresor som är billigare och lättare att köpa och till råga på allt utan att betala någonting få så få bilar på vägarna att man kan cykla utan att bygga cykelbanor i städerna, voila, och de bilar som kör är så vana vid cyklister att de inte kör över dem eller hatar dem och vill mörda dem eller whatever (den kom från ingenstaaaaaans och så snaaaabtt säkert 15 km i timman!).

Samtidigt som stackars barn kan åka till frånflyttad förälder som nu bor i USA två gånger per år och tant Agda kan köra bil rakt genom staden.

Men det verkar sannolikt som att det enda som kan ändra oss är regler och då blir det trixigare med de stackars olyckliga barnen och Tant Agda (för flyget är ransonerat och staden har avstängd stadskärna för bilar).
 
Senast ändrad:
Ransoneringen under kriget tog hänsyn till olika personers omständigheter. Bara barn fick kakao tex, det är säkert fullt möjligt att ransonera dit två flygresor per år till barn med en förälder som flyttat långt.

Dessutom är det alltid möjligt att hitta på en massa extra behjärtansvärda exempel på varför någon inte kan cykla 5 km, eller mår för dåligt för att källsortera, eller någon bara måste flyga. Det är lite oavsett så att den stora majoriteten inte flyger till pappa eller begravning utan till "solen" och den stora majoriteten som kör bil 5 km till jobbet kan cykla och må bättre för det osv.

Det är ju dock iofs mycket bättre om folk gjorde det av sig själva eftersom det skulle vara billigare och mycket mer versatilt. Låt säga att folk själva slutade flyga och åka bil och började cykla och åka tåg och kollektivtrafik. Ja då skulle vi få bättre järnvägar, kollektivtrafik med större nät och tätare turer, snabbare tågresor som är billigare och lättare att köpa och till råga på allt utan att betala någonting få så få bilar på vägarna att man kan cykla utan att bygga cykelbanor i städerna, voila, och de bilar som kör är så vana vid cyklister att de inte kör över dem eller hatar dem och vill mörda dem eller whatever (den kom från ingenstaaaaaans och så snaaaabtt säkert 15 km i timman!).

Samtidigt som stackars barn kan åka till frånflyttad förälder som nu bor i USA två gånger per år och tant Agda kan köra bil rakt genom staden.

Men det verkar sannolikt som att det enda som kan ändra oss är regler och då blir det trixigare med de stackars olyckliga barnen och Tant Agda (för flyget är ransonerat och staden har avstängd stadskärna för bilar).
Idag ser jag allt färre barn och ungdomar på cykel - de flesta kör sån där elsparkcykel. Den är iofs batteridriven men batterier ska ju också laddas med nåt - och barnen/ungdomarna får allt sämre kondis, bara åker överallt..... (Mvh gnällig medelåldring).
 
Idag ser jag allt färre barn och ungdomar på cykel - de flesta kör sån där elsparkcykel. Den är iofs batteridriven men batterier ska ju också laddas med nåt - och barnen/ungdomarna får allt sämre kondis, bara åker överallt..... (Mvh gnällig medelåldring).
Jo jag är också gnällig medelålers, även när det gäller A traktorer, de är typ långsammare än en ungdom i samma ålder på cykel i stan.
 
Jag har lite svårt att förstå vad man vill när man säger att man inte har individuellt ansvar för den miljöpåverkan ens val har, utan att det måste till politiska lösningar. Önskar man att politikerna förbjuder eller kraftigt höjer kostnaderna för nöjesresande, massshopping, hobbies etc.? Vad är det man tänker acceptera om det blir ett politiskt beslut, som man inte accepterar att välja själv?

Eller är det trolleri man hoppas på från politiskt håll? Man tänker att man inte ska behöva göra några förändringar, utan politikerna ska se till att teknikerna ser till att alla utsläpp och resursbrister och artutrotningar och arbetsmiljörisker magiskt ska upphöra?
Jag håller delvis med om det, för många är det redan idag möjligt att göra vissa förändringar, men den stora skillnaden när det sker politiskt är ju att det då går att möjliggöra eller underlätta på olika sätt. Politiskt har man tidigare gjort flyget väldigt billigt till exempel, görs flyget dyrare och tåget billigare eller på andra sätt mer tillgängligt blir det lättare för den enskilde att göra det valet. Samma med annan kollektivtrafik, tillgängliga cykelbanor och så vidare.

Däremot slutar det ju till sist många gånger i exakt samma förändrade beteende, men vägen dit kan vara olika svår beroende på förutsättningarna som ges från politiskt håll. Finns det redan goda förutsättningar är det inget annat än den egna viljan (eller möjligtvis socialt grupptryck) som hindrar en, men andra gånger finns det kanske mer konkreta hinder som åtminstone delvis går att undanröja politiskt.
 
Har för mig att du jobbar inom IT eller nåt? Du har nog en inkomst som är över medianen i svenska samhället. Och extremt långt över globala medianen.
Nej jag jobbar med avloppsvatten. Jag har i år gått från under till över medianen.
Alla här tjänar extremt mycket mer än global median. Det går inte att jämföra.
 
Jag har lite svårt att förstå vad man vill när man säger att man inte har individuellt ansvar för den miljöpåverkan ens val har, utan att det måste till politiska lösningar. Önskar man att politikerna förbjuder eller kraftigt höjer kostnaderna för nöjesresande, massshopping, hobbies etc.? Vad är det man tänker acceptera om det blir ett politiskt beslut, som man inte accepterar att välja själv?

Eller är det trolleri man hoppas på från politiskt håll? Man tänker att man inte ska behöva göra några förändringar, utan politikerna ska se till att teknikerna ser till att alla utsläpp och resursbrister och artutrotningar och arbetsmiljörisker magiskt ska upphöra?
Därför att reell förändring kräver politiska beslut. Vi har så mycket stora systemfel i samhället att individers möjlighet att påverka är mycket begränsad.
 
Ja det är ett enormt problem att det finns så mycket fattigdom i världen, men det känns inte relevant för mig att jämföra min levnadsstandard med någon som är fattig i ett U-land.

Det är inte det jag menar, ärligt talat är det trist nog en bra sak att en stor del av den globala befolkningen inte har stora ekonomiska resurser.

Ju mer pengar man har, ju större problem är man för hela mänskligheten i den situation vi skapat för oss själva.
 
Det är inte det jag menar, ärligt talat är det trist nog en bra sak att en stor del av den globala befolkningen inte har stora ekonomiska resurser.

Ju mer pengar man har, ju större problem är man för hela mänskligheten i den situation vi skapat för oss själva.
Jag tror att det nog går att leva gott utan att förstöra planeten. Men alla kan såklart inte ta samma bana som västvärldens befolkning har gjort
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 816
Senast: lundsbo
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 125
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 187
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp