Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Pussel

Jo, fick höra av en bekant att han tog hand om en häst.
Mannen som ägde denna hästen har eget stall, och hade två hästar.
En sällskapshäst och en ridhäst.
Men Sällskapshästen rymde hela tiden, och till slut sålde han henne, för sällskapshästen trivdes inte där.

Ridhästen stod då ensam, och mannen beslöt att avliva henne, eftersom han inte orkade ha/rida hästen eller skaffa en till sällskapshäst.
Så han beslöt då att avliva ridhästen, eftersom han hade ägt henne sedan Hästen var bebis och inte orkade med att sälja eller sätta hästen på fodervärd.
För han ville alltid veta hur hästen hade det.
Hästen var frisk och kry, och var bara lite gammal, tror det var ca 14-18 år gammal.

Bara jag som tycker att det är konstigt?
Tycker ni inte att ägaren är självisk och tänker på sig själv och inte på hästens egna bästa?

Diskutera!
 
Sv: Varför avliva hästen?

Tror att folk har uppfattningen av att avlivning är något superhemskt och att allt är bättre än att avliva den. Att avliva en häst är inget som orsakar den lidande, om man gör det korrekt. Tror folk ser döden som något hemskt och plågsamt, och det kan det ju låta som när man säger att man ska döda hästen, slå ihjäl den, slakta den, ja hur man nu väljer att uttrycka sig.
Tror mannen ville hästen allt väl i världen och ville inte att den skulle bli någon form av vandringspokal som går från hem till hem.
Vad är det som säger att hästens eget bästa alltid är att få fortsätta leva?

Jag säger inte att avlivning är något man ska ta till med det första, men det är inte så hemskt mot ett djur som vissa tänker sig.

Denna diskussion har för övrigt varit uppe väldigt nyligen.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Med tanke på vad man läser om i domslut och här i trådarna tycker jag inte att avlivning behöver vara fel. Så många hästar lider för att ägarna inte vågar ta beslut att ta bort hästen. Istället valsar de runt hos olika personer som inte tar hand om dem.

Själv har jag svårt att leva med att hästen skulle haft en tråkig sista tid.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Bara jag som tycker att det är konstigt?
Tycker ni inte att ägaren är självisk och tänker på sig själv och inte på hästens egna bästa?

Diskutera!

HUr kan det vara själviskt att tänka på att hästen inte mår bra av att vara ensam?
Att låta en häst bara stå som man inte klarar av, kan eller orkar ta hand om av en eller annan anledning, det är inte "hästens egna bästa".
Det är inte alla hästar som det är lämpligt att sälja eller låna ut av en eller annan anledning och då är det bäst att avliva den. Med tanke på hur knapphändig information du har av situationen så är det väldigt svårt att ha en åsikt. Hur gammal hästen är och vad hästen har varit med om tidigare är bara en av många faktorer som spelar in.

En klyscha men dock, en död häst lider inte. Jag förespråkar inte avlivning som "enkle utväg", men kan knappast ha en åsikt om något som varken du eller jag egentligen känner till bakgrunden till.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast vad vet du om hästen? Kanske den inte var lätt att rida och inte hade nåt större värde för nån annan än mannen. Då kan det vara mindre själviskt att faktiskt avliva och veta att den inte hamnar fel.

Så det kan mkt väl varit för hästens eget bästa.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Rent krasst så har vi faktiskt inte hästar för deras skull utan för vår egen... Som sagts tidigare så lider inte en häst av att vara död. Den har troligen ingen aning om att den snart kommer att vara död heller. Men kanske ägaren skulle lida av att inte veta var hästen hamnar i slutänden? Och kanske skulle hästen få ett rent helvete hos någon annan eller ett rent himmelrike, det kan ingen garantera. Med tanke på att det finns massor med hästar och att det inte är helt enkelt att sälja idag så är kanske alternativet att den får sluta sina dagar inte är det sämsta.

Jag har själv "en häst för mycket" just nu. Den enda som skulle kunna säljas av dem är den jag har mest glädje av, så när (om) den dagen kommer då jag inte kan ha alla kvar blir det kanske en av de andra som får vandra vidare (om ingen av dem redan gjort det innan). Det kan finnas mer än ett skäl till att man inte kan eller vill sälja en häst och i det läget tycker jag inte att det är fel att avliva.

När man har djur har man ett ansvar för deras liv, men man kan även ha ett ansvar för deras död.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag hade absolut kunnat ta ett liknande beslut när det gäller någon av mina hästar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Finst det minsta lilla risk att hästen kan hamna fel är det bättre att avliva den. Tänk om den hamnar på en slakttransport till Italien? Hästhandlare i Finland? Billiga,gamla och skadade hästar kan råka väldigt illa ut på dagens marknad, så att valiva en sån är ett bra beslut om man inte kan ha kvar den eller lämna vidare den till någon man känner och litar på till 100 procent.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Bara jag som tycker att det är konstigt?
Tycker ni inte att ägaren är självisk och tänker på sig själv och inte på hästens egna bästa?


Jag tycker också att det är konstigt.

Att avliva en frisk häst är enligt mitt sätt att se på det så gott som alltid fel.

Sen är det ju ofta så att ägaren säger sig göra det för hästens bästa. Det anser jag bara vara ett sätt att döva samvetet. Tänkte man på hästens bästa så hade man kunnat anstränga sig lite för att lösa situationen så att hästen kunnat få leva vidare.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men är det en gammal häst som alltid har bott på samma ställe och aldrig åkt transport i hela sitt liv, är det då ändå hästens bästa man tänker på om man väljer att skicka den vidare för att låta den leva?
Jag skulle aldrig sälja min gamla häst vidare bara för att låta henne ha ett extra år att leva. För mig är det själviskt. Det är jag som ägare som har ansvaret för att se till att min gamla trotjänare får avsluta sina dagar i trygghet inte skicka henne vidare för att slippa ta det hemska beslutet när det är dags för henne att vandra vidare. Är man mån om sin gamla häst vill man veta vart den är och hur den mår. Så i mina ögon är det inte den lätta vägen som ägaren gör utan den mest omtänksamma.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag tycker också att det är konstigt.

Att avliva en frisk häst är enligt mitt sätt att se på det så gott som alltid fel.

Sen är det ju ofta så att ägaren säger sig göra det för hästens bästa. Det anser jag bara vara ett sätt att döva samvetet. Tänkte man på hästens bästa så hade man kunnat anstränga sig lite för att lösa situationen så att hästen kunnat få leva vidare.

Fast här vet vi ju inget om hästen. Kan ju vara en häst som inte är intressant för nån annat än att sälja vidare till slakt.
Vi vet ju inte ens om hästen är helt frisk.
Om jag hade att välja mellan att sälja min häst och hoppas på att den hamnar rätt eller att avliva den för att vara säker på att den inte hamnar fel, så är det senare det svåraste och jobbigaste beslutet för mej, men kanske bäst för hästen.
tror inte att nån avlivar sin gamle vän för att det är den enklaste vägen.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Hästen har bott på ett å samma ställe sen den var föl, i 14-18 år den är van vid rutiner som den alltid har gjort osv osv.
En sån häst kan vara svår att flytta på, faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

Nej, jag ser det inte som konstigt och definitivt tycker jag INTE att han bara tänkte på sig själv. Önskar fler kunde ta det ansvaret och ta det jobbiga beslutet att låta hästen somna istället för att gå en oviss framtid till mötes.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Tycker ni inte att ägaren är självisk och tänker på sig själv och inte på hästens egna bästa?

Nej det tycker jag inte. Det är ju med största sannolikhet hästens bästa han tänker på. Låter som att han älskar sin häst, inte vill man avliva någon man älskar, om det inte är för dennes skull. Jag skulle aldrig sälja min hund. Hon har en del problem visserligen, men hon är en ointressant ras, kräver mycket och är vuxen så det skulle ändå vara svårt att hitta ett nytt bra hem. Därför skulle jag nog hellre låta henne sova för att vara säker på att hon inte lider/hamnar fel. Och jag älskar min hund, självklart är ju mina förhoppningar att hon aldrig dör. Men min tillit till folk är så låg så hellre att hon får sova än bli en vandringspokal.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Tycker han gjorde helt rätt. Det är verkligen inte en ärlig marknad för hästar idag. Det finns massor av skojare både när det gäller köpare och fodervärdar. Och kontrakt betyder ingenting när skadan redan är skedd. Det är bara ett papper. Det räddar inte en häst från misskötsel eller slakt. Det är bara till för ägarens ekonomiska intressen. Vem kan till 100% säga att den nya köparen inte ställer hästen på en av dessa hemska transporter till Italien? Särskilt när hästen kommit upp i åren. Då ökar riskerna för oseriösa.

Jag står själv och brottas med det dilemmat. Min häst har massor kvar att ge trots sin lite höga ålder. Både ridmässigt och innom avel. Jag inser krasst att chansen att hitta ett ärligt hem där hon som individ får komma till sin rätt är liten. Och till någon okänd människa släpper jag henne aldrig. Då får hon heldre avsluta ett fint liv hemma på stallbacken i förtid.

Mvh Voff
 
Sv: Varför avliva hästen?

Varje gång jag läser en sån här tråd så blir jag glad att det övht finns folk som säljer sina hästar. För ska man gå enligt buke så är det otroligt få som säljer utan hellre tar bort hästen oavsett om den är frisk sjuk eller gammal eller ung. Alltid finns det en anledning att ta bort.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Sånt här blir jag så sjukt irriterad på. Varför skulle det vara egoitiskt att bort en häst, oavsett om den är frisk? En död häst lider inte..!
 
Sv: Varför avliva hästen?

Varför inte avliva hästen?

I stället för att riskera att den blir en vandringspokal hos idealistiska unga tjejer menar jag..
 
Sv: Varför avliva hästen?

Om du syftar på mig så vet du väldigt lite....Min häst lever redan på övertid tack vare mig. Jag har tagit emot henne på jusst dessa premisser. Hon var till salu i två år men ingen köpare kom. Då fick jag henne. Nu är hon tre år äldre och inte mera lättsåld precis. Man ska inte haspa ur sig sånt när man varken känner till hästens egenskaper eller tragedin bakom att ägaren måste ta ett sådant beslut. För mig är det en enorm sorg och tragedi som gör att jag tyvärr kanske kommer att hamna i detta läge. Det innebär inte att jag ger upp. Jag har engagerat alla jag känner i letandet. Men hittas inget seriöst hem via kända kontakter, ja då ska iaf min häst inte hamna i händerna på en av knorrevångens bullvander eller på en italientrasport.

Förra gången jag skickade iväg en häst med vattentätt kontrakt på foder till en okänd människa, slutade det i katastrof och hästen blev skadad för livet p.g.a misskötel och fick tas bort. Den läxan har jag lärt mig!

Många gånger är det mer egoistiskt att sälja för att få lite pengar och döva sitt samvete än att ta bort en häst. Man måste vara lite realistisk och inse vad man har i grimmskaftet.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men är det en gammal häst som alltid har bott på samma ställe och aldrig åkt transport i hela sitt liv, är det då ändå hästens bästa man tänker på om man väljer att skicka den vidare för att låta den leva?

På TS lät det ju som att hästen var mellan 14 och 18 år. Det betyder ju att hästen mycket väl kan leva 10 år till. Och bryr man sig bara lite om sin häst kan man ju börja lastträna den. Bara för att den aldrig åkt transport förut behöver ju inte det betyda att det är omöjligt att lära den det.



Jag skulle aldrig sälja min gamla häst vidare bara för att låta henne ha ett extra år att leva. För mig är det själviskt. Det är jag som ägare som har ansvaret för att se till att min gamla trotjänare får avsluta sina dagar i trygghet inte skicka henne vidare för att slippa ta det hemska beslutet när det är dags för henne att vandra vidare. Är man mån om sin gamla häst vill man veta vart den är och hur den mår. Så i mina ögon är det inte den lätta vägen som ägaren gör utan den mest omtänksamma.

Av den anledningen så tar man ju sitt ansvar istället och behåller hästen. Man får väl göra uppoffringar på andra områden och prioritera det djur man tagit ansvar för.

Själv skulle jag hellre bo i tält och samla pantburkar än att döda min fullt friska häst.

Om det är helt omöjligt att behålla hästen finns faktiskt organisationer som Svenska Hästars Värn man kan vända sig till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 119
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 551
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 963
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp