Bukefalos 28 år!

Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

Fast här vet vi ju inget om hästen. Kan ju vara en häst som inte är intressant för nån annat än att sälja vidare till slakt.
Vi vet ju inte ens om hästen är helt frisk.

Fast av TS inlägg så verkar det ju som att hästen går att rida i alla fall.
Sen finns det ju alltid en marknad för sällskapshästar.

Vill man inte att ens häst ska gå till slakt kan man väl se till att den får i sig något som gör att den inte får gå till slakt genom en stämpel i passet.


Om jag hade att välja mellan att sälja min häst och hoppas på att den hamnar rätt eller att avliva den för att vara säker på att den inte hamnar fel, så är det senare det svåraste och jobbigaste beslutet för mej, men kanske bäst för hästen.
tror inte att nån avlivar sin gamle vän för att det är den enklaste vägen.

Att automatiskt tro att ens häst far illa vid försäljning kan knappast bygga på någon befintlig statistik. Tänk på hur många hästar som säljs varje år.

Tänk om man resonerade så när det är dags för gammelmoster att flytta in på äldreboendet. Eftersom det bevisligen förekommer vanvård på äldreboenden så ger vi moster en spruta så hon somnar in, hon lider inte av det.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Vill man inte att ens häst ska gå till slakt kan man väl se till att den får i sig något som gör att den inte får gå till slakt genom en stämpel i passet.

Har du läst något av alla dessa trådar och rubriker på buke om slaktade hästar utan pass? Du behöver inte ens vara ägare för att lämna hästen till slakteriet. Det finns tyvärr slakterier som inte frågar och du behöver inte visa pass. Det finns fodervärdar som lämnat bort hästar för slakt. Utan pass.

Och för transporterna utomlands behövs ingenting. Det finns en hel del där ute som köper upp hästar och säljer till transporterna. Transporter där en del hästar dukat under innan de är framme. Och de slakterna gåt knappast så "fint" tillväga som i sverige. Priserna i sverige är usla just nu. För att ställa en slutkörd travare på en transport kan du få upp mot 10 000. Det är tyvärr lönsamt. Så att sälja en häst under den summan är som att ropa på vargen.

Det finns t.o.m en annons jusst nu här på buke där någon söker sällskapshäst. Det utlovas ett jättefint liv. Men vad som inte står är att människan bakom anonserna har skickat 7 av dessa hästar direkt till slakteriet. Hon är inte den enda. Googla "Knorrevången" och "slakttransporter Italien"så får ni som vill rädda alla hästar till varje pris se varför en del av oss väljer en annan väg. Det finns all anledning att vara misstänksam.

I nuläget finns det tyvärr fler hästar i sverige än det finns bra hem. Därför är slaktmarknaden så lönsam. Genom att ta bort hästen hemma under ordnade förhållanden sparkar vi undan benen lite för detta.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast SÅ mycket kan vi inte läsa in i vad TS har skrivit att någon här ALLS kan uttala sig om ifall det är rätt eller fel att ta bort just den hästen. Helt uppenbart är att TS partisk åt det hållet att man inte ska avliva hästar.

Om hästen är mellan 14 och 18 år, aldrig bott på något annat ställe, inte åkt någonstans och inte "presterat" något konkret så hamnar den direkt i spannet bland billiga hästar, med det menar jag inte att billiga hästar är dåliga.
Rent krasst är det inte enbart duktiga, seriösa och kunniga människor som köper just billiga hästar utan största delen är säkert någon som köper sin första häst och kanske inte vet hur den delen av hästlivet ser ut.
Den kanske ÄR hemskt speciell, det kanske är därför den ens varit kvar "så länge" hos ägaren som den varit? Det kanske är något som gör att den är svårriden, den kanske har något problem (pang - där sjönk priset ännu mer) eller liknande.
Den är inte attraktiv för kunniga människor, den kanske har svårt att isådana fall anpassa sig till en ny ryttare och ett helt nytt liv, det kanske blir ett extremt stressmoment bara att ha folk dit att provrida.

Jag säger inte att man SKA ta bort sin häst istället för att sälja, majoriteten av människor som äger hästar säljer dom faktiskt, men det finns individer som man känner att; "nej den här hästen har haft ett bra liv, att placera den i ett nytt hem kommer 1) ta lång tid 2) bli jävligt svårt" och istället för att gå igenom allt det och SEN ta bort den väljer man att avliva den.
Jag har svårt att se något fel i det, som många redan påpekat lider faktiskt inte en död häst.
I värsta fall blir försäljningen en katastrof och kan sluta med skador på kanske både häst och ryttare.

Man måste se från häst till häst och situation till situation. Vet man med sig att den inte kommer trivas som enbart sällskapshäst kanske man kan låta den slippa det?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast nu pratar du om direkt kriminell verksamhet. För slakt inom EU så måste ju passet följa med till slakteriet även om det inte är så noga att ägaren kommer med. Anledningen att passet infördes i Sverige hade väl med EU-krav på matproduktion att göra.


Jag tror att det handlar om en väldigt liten andel av alla billiga slaktutdömda hästar som säljs i Sverige som ändå skickas till slakt att det jämfört med alla andra risker som finns för en häst är ett dåligt argument för att avliva.

Däremot förstår jag att det tacksamt kan användas som argument för att stilla sitt eget samvete när man haft ihjäl sin häst.
 
Sv: Varför avliva hästen?

*KL*

Ägaren känner antagligen sin häst bättre än någon annan. Följaktligen är denne bäst lämpad att avgöra om det är en häst som klarar att ställa om sig till helt nya miljöer, rutiner, hästar och människor eller inte. Om hästen trivs med att göra ingenting (sällskap) eller inte. Ägaren har ansvar för hästen, och det är också denne som skall avgöra vad som är rätt och fel i det fallet. Att göra det som känns rätt i situationen, det är att ta sitt ansvar.

Hur många annonser finns inte på nätet med hästar som nog skulle må bättre av att få somna än att flytta än en gång, som säljs som sällskap och gång på gång är ute på annons. Som kanske egentligen inte alls är lämpliga som sällskap. Och jag tror, att många (jag säger inte alla, notera) av de hästar som är till salu för sällskap, kanske är till salu just för att ägaren inte orkar ta det enormt tunga och oåterkalleliga beslutet att att låna vännen sova den eviga sömnen. Naturligtvis finns det hästar som trivs som sällskap. Men de som inte gör det, borde få slippa gå i en hage i flera år.
Döden i sig är ingenting att vara rädd för. Däremot tillvaron för dem som är kvar, ty det är de som kommer att uppleva smärta och saknad.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast av TS inlägg så verkar det ju som att hästen går att rida i alla fall.
Sen finns det ju alltid en marknad för sällskapshästar.

Vill man inte att ens häst ska gå till slakt kan man väl se till att den får i sig något som gör att den inte får gå till slakt genom en stämpel i passet.




Att automatiskt tro att ens häst far illa vid försäljning kan knappast bygga på någon befintlig statistik. Tänk på hur många hästar som säljs varje år.

Tänk om man resonerade så när det är dags för gammelmoster att flytta in på äldreboendet. Eftersom det bevisligen förekommer vanvård på äldreboenden så ger vi moster en spruta så hon somnar in, hon lider inte av det.

Att jämföra moster med en häst är väl lite att ta i ;)
Nu är min häst mer värd än en moster, då jag inte ens har nån, men tillbaka till allvar, vi vet inte mer än att TS bekant tydligen känner denna man, och hästen kan mkt väl vara svårsåld eller svårriden eller liknande. Den kan oxå vara jättefrisk och lämplig till allt möjligt, men det är ju ägarens beslut.

Jag har själv köpt en kallblodstravare som var 16 och bott hos samma familj i alla år. Så det är inte själva grejen att sälja hästen som jag är emot, men om man inte vet hela historien så tycker jag att man får lita på att ägaren vet bäst när det gäller sin egen häst.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Fast SÅ mycket kan vi inte läsa in i vad TS har skrivit att någon här ALLS kan uttala sig om ifall det är rätt eller fel att ta bort just den hästen. Helt uppenbart är att TS partisk åt det hållet att man inte ska avliva hästar.

Samtidigt verkar de flesta i tråden kunna läsa in så mycket att de verkar tycka att det var rätt att avliva.


I värsta fall blir försäljningen en katastrof och kan sluta med skador på kanske både häst och ryttare.

Fast man kan inte alltid bara agera efter 'i värsta fall'.
I värsta fall snavar min häst imorgon i ett kaninhål och bryter benet. Så då är det ju bättre att avliva idag så att hästen slipper att eventuellt lida imorgon.

Det är ju ungefär detta resonemang som förs av de som förespråkar avlivning av friska hästar.



Man måste se från häst till häst och situation till situation. Vet man med sig att den inte kommer trivas som enbart sällskapshäst kanske man kan låta den slippa det?

De flesta hästar vänjer sig vid livet som sällskapshäst. Jag har sett många fölston som i början uppenbarligen känt sig uttråkade efter ett tidigare väldigt aktivt liv, men efter ett tag så inser de att det är ett ganska skönt liv att bara gå omkring och skrota i hagen med sina kompisar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Nu är min häst mer värd än en moster, då jag inte ens har nån, men tillbaka till allvar, vi vet inte mer än att TS bekant tydligen känner denna man, och hästen kan mkt väl vara svårsåld eller svårriden eller liknande. Den kan oxå vara jättefrisk och lämplig till allt möjligt, men det är ju ägarens beslut.

Fast det handlar ju uppenbarligen om själviskhet av ägaren. Då ägaren verkar att ha tröttnat på att ha häst.
Jag menar att man har ett ansvar att se till att ens djur har det bra. Då får ägaren ta och skärpa sig och ordna en bra miljö åt hästen.

Ifall ägaren inte klarar detta så får han sälja eller ta kontakt med en organisation som Svenska Hästars Värn.




Jag har själv köpt en kallblodstravare som var 16 och bott hos samma familj i alla år. Så det är inte själva grejen att sälja hästen som jag är emot, men om man inte vet hela historien så tycker jag att man får lita på att ägaren vet bäst när det gäller sin egen häst.

Är hästen frisk så kan jag faktiskt inte se ett enda vettigt skäl att ha ihjäl den.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men fölston har ju en uppgift, de går med föl.

Jag tycker att fler borde ta sitt ansvar och ta bort sina hästar. Särskilt om de har lågt marknadsvärde, risken är mångdubbelt större att hästen hamnar i trubbel om den inte har något värde. Tyvärr.

Just nu uppdagas många, många fall där godtrogna människor lämnat ut på foder eller skänkt bort sina hästar, bara för att nu - en tid efter - upptäcka att de gått till slakt, slakttransporter eller helt enkelt inte har det bra. Det är jättesvårt att hitta bra ägare till billiga hästar.

Jag gråter när jag ser annonser på 27 åriga gamla fjordingar och 23 åriga halvblod.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Nä, man kan ju sätta ut den på Hästnet för 3000 och hoppas att den får det bra..
Då slipper man slaktkostnad och har gjort hästen en tjänst.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men fölston har ju en uppgift, de går med föl.

Fast det kan ju ta ganska lång tid innan de blir dräktiga och under den tiden är ju deras liv i princip som sällskapshästars.

Det jag menade är att hästar som precis lämnat tävlingslivet ganska snabbt vänjer sig vid ett liv som bara går ut på att i princip inte göra någonting arbetsmässigt.

Många verkar ju tro att deras häst hellre dör än blir sällskapshäst. Jag är övertygad om att de flesta hästar efter ett tag inser att det är ett ganska skönt liv att vara sällskapshäst.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Ja, men handen på hjärtat - hur många har bra förutsättningar för att låta hästar gå som enbart sällskapshästar? För mig innebär det ett stort ansvar att inte sysselsätta hästen på annat sätt. Stora ytor, kuperad mark, bra flocksammansättning.

Inte sätta hästen i ett inackorderingsstall med utevistelse 8-10 timmar/dag och resten på box utan stimulans.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Nä, man kan ju sätta ut den på Hästnet för 3000 och hoppas att den får det bra..
Då slipper man slaktkostnad och har gjort hästen en tjänst.


Fast ifall man verkligen bryr sig om sin häst så kanske man inte kör med en sådan annons. Att det finns folk som hellre låter någon annan sköta avlivandet/slakten är ju helt uppenbart så att sådana annonser finns förvånar mig inte ett dugg.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men vad gör man då? Hästen är inte värd ett ruttet lingon på öppna marknaden, risken är enorm att den hamnar fel. Om man inte har ekonomi att ha häst, kanske sviktar hälsan - eller bara intresset. Man kan inte TVINGA folk att ha häst.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Ja, men handen på hjärtat - hur många har bra förutsättningar för att låta hästar gå som enbart sällskapshästar? För mig innebär det ett stort ansvar att inte sysselsätta hästen på annat sätt. Stora ytor, kuperad mark, bra flocksammansättning.

Inte sätta hästen i ett inackorderingsstall med utevistelse 8-10 timmar/dag och resten på box utan stimulans.

Jag vet några stycken som har egen häst hemma och som skaffat sällskapshäst eftersom de enbart ser behov/(eller har tid) att rida en häst.

Dessa sällskapshästar lever enligt min uppfattning rena lyxlivet. Så visst finns det ett behov av sällskapshästar.

Detta gäller ju naturligtvis mest folk med eget stall för att ha en sällskapshäst i ett inackorderingsstall verkar ju helt meningslöst eftersom det lär finnas fler hästar i stallet.
 
Sv: Varför avliva hästen?

BEHOV ja. Men inte kommer väl människans behov före hästens?!

Tja, jag vet ett par sällskapshästar som står uppstallade, de har inget roligt liv. Ute í små hagar mellan 9-15, sedan rids kompisen och mellan 15-9 är det box som gäller. Det är inte idealiskt ens för en häst som får stimulans utifrån, men för en som inte gör annat än går mellan hage och box måste ju döden vara ett lockande alternativ.

Och även om man har dem hemma, hur många erbjuder ett bra hästliv för en häst som bara drönar? Jo, du känner ett par. Men om man lyfter blicken.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men vad gör man då? Hästen är inte värd ett ruttet lingon på öppna marknaden, risken är enorm att den hamnar fel. Om man inte har ekonomi att ha häst, kanske sviktar hälsan - eller bara intresset. Man kan inte TVINGA folk att ha häst.


Man kan inte tvinga, men jag tycker nog att folk ofta ger upp alldeles för lätt. Särskilt om alternativet är att döda hästen. Som hästägare har man faktiskt ett ansvar för den häst man skaffat.

Sen om man absolut inte kan behålla hästen och misslyckas med att sälja/ge ut på foder så ska man åtminstone försöka med en organisation som Svenska Hästars Värn.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Sambon har en varmblodstravare på 13 år. Han är genomsnäll, men outbildad och lite rädd för nya saker.
Sambon älskar hästen för de passar bra ihop och känner och litar på varandra.
men, om nu nåt skulle hända och vi inte kan behålla honom , hur gör vi då?

Vi köpte honom för 9000. Vilket jag tror kan vara svårt att få för honom då det vimlar av varmblod för under 5000.

Vem vill ha en sällskapshäst för 9000 ?

Han har såvitt jag vet haft det bra hos tidigare ägare, här stortrivs han.
Skulle det vara så farligt om han skulle få somna in med husse vid sin sida istället för att slussas vidare till öden vi inte kan styra?

Är det egoistiskt och en enkel utväg? Det tror jag inte..
 
Sv: Varför avliva hästen?

Varför är det så lätt att döma andra? Vad är det som säger att alla ger upp så lätt?

Ja, man har ett ansvar att inte låta hästen lida. Och det är det ansvar man som hästägare har. Att låta avliva hästen är väl knappast att låta den lida?
 
Sv: Varför avliva hästen?

Kanske för att det känns lite som om TS inte tycker så mycket mer än att det är fel att avliva? Det jag tycker folk sagt är att det är inte FEL att avliva.
Självklart kan det gå åt helvete med alla hästar men billiga hästar hamnar OFTA hos människor med mindre erfarenhet = större risk, så som jag ser det. Jag hade kunnat tänka mig att tråden kunde ändrats lite till att;
"hästen är 14-18 år och har en senskada och ägaren väljer att ta bort den direkt - utan att ens försöka få den bra! :eek:" Om du förstår hur jag menar...

Vi vet inte hur gammal den är.
Vi vet ingen status på hästen.
Vi vet ju egentligen ingenting mer än det TS går på och det låter lite som "han sa och hon sa och han sa" så har det blivit en hel historia.
Det är lika svårt att svara att det är rätt att ta bort den som att svara att det är fel att ta bort den men faktum är att en död häst lider inte, riskerar inte att bli en vandringspokal o.s.v. o.s.v.

Sure, de flesta hästarna vänjer sig vid att vara sällskapshästar men det finns de som faktiskt mår rent ut sagt dåligt av att bara gå och skrota i hagen, oftast för att vi inte kan ge de tillräckligt med mark så det blir som en riktigt hästliv. Hästar som har jobbat mycket i sitt liv har en tendens att bli redigt understimulerade när de hamnar på helpension.
Vi hade en ponny förrut med en gammal knäskada, vi köpte honom när han var 12 och hade honom under två perioder tills han blev 20. Vi visste om att det antagligen är knäet som kommer göra att han blir dålig och mycket riktigt så blev det så. Vi gjorde ändå en titthålsoperation och det konstaterades att inget ändå kunde göras (när ponnyn skadade sig gjordes aldrig någon operation eller liknande utan han fick bara "läka") och en galen tant i vår närhet sa varje dag att "ni kan ju inte ta bort honom!".
Hon hade absolut ingen koll på att han faktiskt inte trivdes med att bara gå i hagen, han sprang så han blev halt = kunde inte gå ut o.s.v.
Jag har så extremt svårt för folk som till varje pris ska låta bli att ta bort hästar. För gamla hästar som folk inte ser (?) är skraltiga, rackiga, går illa, faller ur o.s.v. o.s.v. Hellre att få avsluta sitt liv när man mår bra än när man redan mår dåligt, har ont, har svårt att äta o.s.v. o.s.v.

Nu tror jag inte du kommer ändra åsikt, men i trådar som handlar om andra som startas på buke får man rätt ofta ha en krass syn på hur det egentligen står till. Jag tror inte TS är insatt i hästens mående och ägarens syn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 665
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 135
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp