Bukefalos 28 år!

Varför avliva hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför avliva hästen?

BEHOV ja. Men inte kommer väl människans behov före hästens?!

Det är ju hästarnas behov. Det finns ju lagar om att man inte får ha hästar ensamma.

Tja, jag vet ett par sällskapshästar som står uppstallade, de har inget roligt liv. Ute í små hagar mellan 9-15, sedan rids kompisen och mellan 15-9 är det box som gäller. Det är inte idealiskt ens för en häst som får stimulans utifrån, men för en som inte gör annat än går mellan hage och box måste ju döden vara ett lockande alternativ.

Fast det där handlar ju om allmän dålig hästhållning. Nu ska det väl förhoppningsvis komma krav på större hagar så att det kan bli bättre.

Sen är jag lite förvånad att folk har sällskapshästar uppstallade hos andra. Jag kan förstå ifall de är enda hästarna i stallet, men oftast har ju inackorderingsstall flera hästar vilka borde kunna duga som sällskap.




Och även om man har dem hemma, hur många erbjuder ett bra hästliv för en häst som bara drönar? Jo, du känner ett par. Men om man lyfter blicken.

Min erfarenhet är ändå att de flesta hästägare är djurvänner. Visst finns det en massa rötägg, men det finns det överallt.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Sambon har en varmblodstravare på 13 år. Han är genomsnäll, men outbildad och lite rädd för nya saker.
Sambon älskar hästen för de passar bra ihop och känner och litar på varandra.
men, om nu nåt skulle hända och vi inte kan behålla honom , hur gör vi då?

Vi köpte honom för 9000. Vilket jag tror kan vara svårt att få för honom då det vimlar av varmblod för under 5000.

Vem vill ha en sällskapshäst för 9000 ?

Han har såvitt jag vet haft det bra hos tidigare ägare, här stortrivs han.
Skulle det vara så farligt om han skulle få somna in med husse vid sin sida istället för att slussas vidare till öden vi inte kan styra?

Är det egoistiskt och en enkel utväg? Det tror jag inte..


Det är väl ingen som tvingar dig att sälja hästen för 9000:-

Hittar du rätt person är det väl bättre att ge bort hästen än att avliva den.

De flesta i min omgivning som har sällskapshästar har inte betalt något för dem. De är någon som känner någon....


Problemet är att du vill styra hästens öde. Det är själviskt om nått.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Självklart menar jag sällskapshästens behov. Att ridhästen har behov av en sällskapshäst (och människan ett behov av sällskap för att kunna ha ridhästen) är ju inte svårt att fatta. Men är det OK att åsidosätta sällskapshästens behov för att ridhästen ska må bra? Självklart inte.

De flesta hästar lider inte p g a att hästägare inte är djurvänner. De lider för att hästägarna inte vet vad de pysslar med, missriktad välvilja.

Många tror att de "räddar" hästar från en hemsk tillvaro och sedan sätter de dem på en långt vidrigare behandling genom en liten hage i trädgården, fem kg hö och tre kg havre samt en grymt illasittande sadel. Om du inte tror att de finns, kan vi åka runt lite i våra omgivningar och titta. Du kommer att bli illamående.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Problemet är att du vill styra hästens öde. Det är själviskt om nått.

Vad ska man göra då? Låta dom fixa det själva? Släppa ut dom vind för våg när de blir 25 och säga "tja tja, du var astrevlig men nu är du pensionär"

Det är en sak att "få" en sällskapshäst av någon man känner, man vet något om bakgrund o.s.v. Men att få/köpa för billig peng en helt okänd häst som man inte vet klarar av att vara sällskap är det nog få (seriösa) hästmänniskor som gör.

Jag skulle tippa på att eftersom personen gjorde sig av med sällskapshästen och tog bort ridhästen så är det något som gjorde att han inte trodde det skulle fungera, han tog ju inte bort båda.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Varför är det så lätt att döma andra? Vad är det som säger att alla ger upp så lätt?

Det är bara ett intryck jag fått. Många verkar ta lätt på avlivning och är antagligen inte beredd att gå ner i standard särskilt mycket för att behålla sin häst ifall det nu är ekonomin som spökar.


Ja, man har ett ansvar att inte låta hästen lida. Och det är det ansvar man som hästägare har. Att låta avliva hästen är väl knappast att låta den lida?

Jag tycker man har ett ansvar att se till att ens häst har det bra. Och att döda någon med motivet att den inte lider tycker jag inte är att se till att ens häst har det bra.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag har precis motsatt uppfattning. Att det är ett oerhört svårt beslut. Annars hade ju inte alla hästlurendrejare haft en så stor marknad som de har idag. Hade det varit lätt att besluta om att ta bort hästen hade de inte haft något att lura till sig. Eller? Jag tycker absolut inte det är en bra idé att hålla häst om man ligger på gränsen ekonomiskt.

Att ta bort ett djur för att alternativen är för stor risk för lidande tycker jag är moget och ansvarstagande.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Självklart menar jag sällskapshästens behov. Att ridhästen har behov av en sällskapshäst (och människan ett behov av sällskap för att kunna ha ridhästen) är ju inte svårt att fatta. Men är det OK att åsidosätta sällskapshästens behov för att ridhästen ska må bra? Självklart inte.

De flesta hästar har inte behov av att rida eller att dra vagnar eller vad de nu tvingas göra. Får de bara gå att skrota med kompis i en tillräckligt stor hage så går det ingen nöd på hästen.


Många tror att de "räddar" hästar från en hemsk tillvaro och sedan sätter de dem på en långt vidrigare behandling genom en liten hage i trädgården, fem kg hö och tre kg havre samt en grymt illasittande sadel. Om du inte tror att de finns, kan vi åka runt lite i våra omgivningar och titta. Du kommer att bli illamående.

Jag vet att det finns gott om idioter.
Det finns även många som har stora hagar där en sällskapshäst har det garanterat bra. Vanligare i glesbygd dock.
 
Sv: Varför avliva hästen?

TILLRÄCKLIGT stor hage, ja. Men om vi tar den där åkturen i våra omgivningar så kommer du att se att det är otroligt många hästar som inte får det behovet tillgodosett. Ska vi bara bortse från verkligheten och gå in i någon alternativ tillvaro där allt är rosa och ulligt med drömfår?

Ja, det finns många stora hagar. Men det finns många hästar som går i små hagar, därför att det finns många otroligt hästtäta områden med för lite mark. Där är det helt omöjligt att ha stora hagar. Och hästantalet är stort. Alltså många, många, många hästar på lite, lite, lite mark.

Summan är att många av Sveriges hästar har det långt ifrån bra. Och då pratar jag om hästar som har ett värde för sin ägare, där ägaren vill hästen väl. De har det ändå inte bra. En häst som inte gör någon nytta löper mångdubbelt större risk att inte få sina behov tillgodosedda. Det går inte att blunda för.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Vad ska man göra då? Låta dom fixa det själva? Släppa ut dom vind för våg när de blir 25 och säga "tja tja, du var astrevlig men nu är du pensionär"

Eller våga att lita på de nya ägarna och släppa greppet om hästen.

Det är en sak att "få" en sällskapshäst av någon man känner, man vet något om bakgrund o.s.v. Men att få/köpa för billig peng en helt okänd häst som man inte vet klarar av att vara sällskap är det nog få (seriösa) hästmänniskor som gör.

Man kan väl kolla upp köparen lite. Enligt ett tidigare inlägg var det ju bara att googla om en hästköpare som annonserade efter 'slakthästar' här på buke för att man skulle få tillräckligt med info för att dra öronen åt sig.

Jag skulle tippa på att eftersom personen gjorde sig av med sällskapshästen och tog bort ridhästen så är det något som gjorde att han inte trodde det skulle fungera, han tog ju inte bort båda.

Då TS som väl känner till personen bäst i tråden tydligen inte ansåg det vara rätt att avliva så kanske det inte är så lätt.
 
Sv: Varför avliva hästen?

I och med det sista du skrev, vilket jag inte sagt något om utan bara hur jag uppfattade det, har jag svårt att förstå varför du är så övertygad om att just den hästen inte skall/skulle tas bort?

De som har svårt med folk som tar bort hästar enligt min erfarenhet är de som har svårt att också ta bort hästar när de faktiskt förtjänar ett värdigt slut. Jag menar inte på att alla är så och att det alltid skulle vara så, men de jag har träffat eller råkat på har varit så.
 
Sv: Varför avliva hästen?

TILLRÄCKLIGT stor hage, ja. Men om vi tar den där åkturen i våra omgivningar så kommer du att se att det är otroligt många hästar som inte får det behovet tillgodosett. Ska vi bara bortse från verkligheten och gå in i någon alternativ tillvaro där allt är rosa och ulligt med drömfår?

Ja, det finns många stora hagar. Men det finns många hästar som går i små hagar, därför att det finns många otroligt hästtäta områden med för lite mark. Där är det helt omöjligt att ha stora hagar. Och hästantalet är stort. Alltså många, många, många hästar på lite, lite, lite mark.

Summan är att många av Sveriges hästar har det långt ifrån bra. Och då pratar jag om hästar som har ett värde för sin ägare, där ägaren vill hästen väl. De har det ändå inte bra. En häst som inte gör någon nytta löper mångdubbelt större risk att inte få sina behov tillgodosedda. Det går inte att blunda för.


Det du pratar om är ju snarare att vi har för dålig djurskyddslagstiftning vilket jag håller med om.

Ska man sälja/lämna på foder kan man ju faktiskt kontrollera den miljö hästen ska komma till. Men visst det finns inga garantier att hästen får det bra. Men man ger åtminstone hästen en chans. Precis som de flesta människor antagligen skulle välja att chansa om alternativet var en kula i pannan så tror jag nog att de flesta hästar skulle göra det med ifall de kunde. Sen är inte allt svart eller vitt. Mycket är väl en gråskala och även om hästen inte har det jättebra så föredrar den nog det livet före döden.
 
Sv: Varför avliva hästen?

I och med det sista du skrev, vilket jag inte sagt något om utan bara hur jag uppfattade det, har jag svårt att förstå varför du är så övertygad om att just den hästen inte skall/skulle tas bort?

Hästen beskrevs som frisk och då ser jag inget skäl att avliva.

De som har svårt med folk som tar bort hästar enligt min erfarenhet är de som har svårt att också ta bort hästar när de faktiskt förtjänar ett värdigt slut. Jag menar inte på att alla är så och att det alltid skulle vara så, men de jag har träffat eller råkat på har varit så.


Jag känner också till fall där folk haft kvar hästar som lidit fruktansvärt och där de borde avlivat för länge sedan. Men att ha det som argument för att ta bort helt friska hästar köper jag inte.
 
Sv: Varför avliva hästen?

En häst hade föredragit att äta ihjäl sig i havretunnan. Att förmänskliga djur är det största hotet mot djuren. Antingen får du köra konceptet helt ut att djuren alltid ska få välja det som de anser vara bäst för sig, eller så får du axla ansvaret som åligger djurägare.

Nej, allt är inte svart eller vitt. Men en hel del är. T ex vilket ansvar man har som djurägare. Vi kommer alla ihåg hästen Pinnen som "ville leva" trots att flertalet veteriärer dömt ut hästen och den såg ut som ett hästskelett med lite sargat skinn på. Var det ett gråzonsfall?

Världen är full av människor som tror att det är en barnlek att ha djur, det är bara att behandla dem som de själva vill bli behandlade. Och därmed åsidosätter hela det behov djurarten har. Hur många husdjur är inte överviktiga med ledproblem? Hur många hästar står inte inne med för många täcken för att matte tycker vädret är skit?

Blanda inte in den fria viljan och mänskligt tänkande i diskussionen, det har inte här att göra.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Det är väl ingen som tvingar dig att sälja hästen för 9000:-

Hittar du rätt person är det väl bättre att ge bort hästen än att avliva den.

*** Och exakt hur går man till väga för att hitta rätt person? När ingen svarar på annonsen, eller ger skambud, eller är helt olämplig? Om man inte har ett pålitligt kontaktnät över en stor del av hästsverige?


De flesta i min omgivning som har sällskapshästar har inte betalt något för dem. De är någon som känner någon....

I]*** Ska man vara säker på att det blir bra måste man känna alla i ledet. Hur vet du att din bekantas bekantas bekant är den trevliga hästmänniskan som påstås?[/I][

Problemet är att du vill styra hästens öde. Det är själviskt om nått.

*** Det har vi gjort hela hästens liv, strängt taget sen betäckningen. Visst är det själviskt, vi har hästarna för vårt nöjes skull. Är det så fel, egentligen?

Det finns många orsaker till att man hellre slaktar än försöker sälja. Man har kanske inte ork, tid eller ekonomi att hålla hästen den tid det tar att få den såld, Man kan ha tidigare dåliga erfarenheter efter att ha sålt, eller känner folk som har. Man kan ha försökt med alla medel tidigare, utan att lyckats och har inga förhoppningar om att det blir annorlunda med den här hästen.

Så, har du några praktiska tips på hur man lätt hittar nya bra ägare? Det kan förresten behövas för alla hundar ingen vill he...för att inte tala om katter.:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför avliva hästen?

Nu vet jag inte hur det är i verkligheten men om jag ska gå efter ditt inlägg så avlivade han sin fullt friska häst för att han inte "orkade" skaffa en till sällskapshäst? Och enligt mig är det egoistiskt rent igenom, därmed inte sagt att han fattade fel beslut när han avlivade hästen - förmodligen var det bättre än att sälja den om den stått på samma gård hela livet. Jag förstår dock inte hur alternativet kom att stå mellan sälja eller avliva hästen istället för det mer självklara att skaffa sällskapshäst. Det är inte direkt svårt att få tag på en häst som inte rymmer hela tiden, så där anser jag att han tog den lätta utvägen. Hästen lider inte nu dock och det är det viktigaste.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Om du syftar på mig så vet du väldigt lite.....

Det var ett långt inlägg i onödan, vad jag vet så skrev jag KL och jag skrev ingenstans att jag syftade på dig. Men om du känner att du vill övertyga dig själv om beslutet att ta bort hästen så varsågod.

Edit: Såg nu att jag missade KL, självklart ska det vara KL. Det är viktigt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför avliva hästen?

JAG "dödar" heldre min häst och har kontroll över hur hon mår till sitt sista andetag än att någon annan gör det. För alla hästar ska dö tillslut. Jag kan t.o.m se det som något bra jag gör för min häst, att låta henne avsluta sina dagar medans det bara finns positiva upplevelser i hennes liv. Hennes liv har ändå varit långt, även om det kan bli längre....

Den slakt jag beskriver är INTE olaglig. Det är fullt lagligt att sälja en häst till en italientransport. Det är heller inget måste att visa upp pass vid slakt. Det beror på helt vilken certificering slakteriet har, inget annat. Så någon lag finns inte. Och jo...det är vanligare än vad du tror. Du har hjärtat på rätt ställe men lever i det blå lite med dessa tankar.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Jag behöver inte dig att sparka på mig medans jag redan mår jättedåligt över att inte kunna behålla min häst. En häst jag älskar enormt. Jag har mailat som en tok hela dagen alla kontakter jag har för att hitta ett hem. Men vad tycker du jag ska göra då? Hon var på annons i två år och inget hem kom. Tills jag dök upp. Jag har blivit ofrivilligt ensamstående med ett litet barn och har inga pengar alls att försörja en häst för? Ge mig ETT förslag vad jag ska göra och säg inte SHV. För dem har jag synat närmare vid ett annat tillfälle......

Och ja..kl är viktigt när man häver ur sig starka ord.
 
Sv: Varför avliva hästen?

Sen om man absolut inte kan behålla hästen och misslyckas med att sälja/ge ut på foder så ska man åtminstone försöka med en organisation som Svenska Hästars Värn.

En snabb titt på hemsidan, de tar inte emot gåvohästar längre.
Vad finns det mer? Det kryllar inte av folk som vill omplacera svårsålda hästar.
Har mest sett "Vi tar din häst/köper billigt" vilket inte känns helt seriöst. Lurendrejvarning eller antagligen yngre tonåringar har det varit på det jag läst.
Marknad för sällskapshästar? De gånger jag sett annonser på det är det samma visa, folk som inte har råd att betala för sällskapshästen vilket inte känns ok för mig att sälja till om det tex behövs vet. Jo, jag vet att det finns folk som vill ha sällskapshästar samt är seriösa men folk som vill ha sällskapshästar är inte i överflöd. Däremot finns det hästar i överflöd som ingen vill ha( ja syftar mycket på fd travhästar).
 
Sv: Varför avliva hästen?

Men var hästen verkligen fullt frisk? Det är väl den stora frågan som ingen egentligen vet utom ägaren till hästen? Jag har precis tagit bort ett 17 årigt sto som vid första ögonkastet såg ut att må ypperligt men som pga av artros hade väldigt svårt att resa sig, det syntes tydligt att det också gjorde rejält ont när hon reste sig, hon haltade även lite i trav. Men det var ju bara jag som såg henne resa sig, tittade man på henne i hagen när hon strövade omkring såg hon fullt frisk ut. Men trots behandling, specialskoning och daglig smärtlindring hade hon fortfarande ont

Så om man inte med säkerhet vet att hästen verkligen är fullt frisk ska man inte döma någon utan ta reda på det först.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 981
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Zpunk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 159
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp