Bukefalos 28 år!

Varför behöver så många kunna relatera personligen till personer för att kunna känna empati?

Fast jag tror dom flesta ser värde i det dom inte kan relatera till också, värdet varierar väl bara ju närmre man kommer av väldigt naturliga skäl. Det som är viktigt tycker jag är att det finns ett grundvärde i allt, att oavsett vad man tycker om någon bör den få rätt till ett bra liv och ha rätten till hjälp till ett bra liv.

Jag vill ändå tro att det är få som faktiskt inte ser något värde alls hos vissa.

"Människors lika värde" är en sak, vad vi känner en annan. Individer kan vara av åsikten att alla människor är lika mycket värda. Likväl kommer dessa individer likt alla människor att känna mer empati för de som de betraktar som en av dem. Det är som tidigare påtalats grundläggande psykologi.

Det vi ser exempel på i denna tråden är att folk blandar ihop vad de lärt sig att man bör känna med hur vi faktiskt reagerar.
 
"Människors lika värde" är en sak, vad vi känner en annan. Individer kan vara av åsikten att alla människor är lika mycket värda. Likväl kommer dessa individer likt alla människor att känna mer empati för de som de betraktar som en av dem. Det är som tidigare påtalats grundläggande psykologi.

Det vi ser exempel på i denna tråden är att folk blandar ihop vad de lärt sig att man bör känna med hur vi faktiskt reagerar.

Så vilken medicin ska jag och @TinyWiny ta som inte reagerar på det sättet?

Eller är det helt enkelt så att vi intuitivt inkluderar alla människor i begreppet "en av oss" och därför är det egentligen samma resonemang?
 
Så vilken medicin ska jag och @TinyWiny ta som inte reagerar på det sättet?

Eller är det helt enkelt så att vi intuitivt inkluderar alla människor i begreppet "en av oss" och därför är det egentligen samma resonemang?

Hon är människa och fungerar på det sättet också. Att hon inte visade någon empati för mig tidigare i tråden är ett bra exempel på det. "De egna" får fördelar medan "de andra" får nackdelar.
 
För att det inte är relevant för trådens ämne.

Människor drar sig till människor de är lika. Det är grundläggande psykologi. Vi diskuterar empati här, inte avel.
Det är mycket relevant för trådens ämne. Att vissa är inskränkta och rädda för det okända är förödande för mänskligheten och är det som ställer till med problemet jag tog upp i Ts.
 
Hon är människa och fungerar på det sättet också. Att hon inte visade någon empati för mig tidigare i tråden är ett bra exempel på det. "De egna" får fördelar medan "de andra" får nackdelar.
På vilket vis visade jag inte empati för dig tidigare i tråden? På vilket vis har du fått nackdelar och andra (vem? vilka?) har fått fördelar i den här tråden? Ditt människovärde har du kvar i mina ögon även om jag inte håller med dig eller delar dina åsikter.
 
På vilket vis visade jag inte empati för dig tidigare i tråden? På vilket vis har du fått nackdelar och andra (vem? vilka?) har fått fördelar i den här tråden? Ditt människovärde har du kvar i mina ögon även om jag inte håller med dig eller delar dina åsikter.

Mitt människovärde som du lärt dig att alla människor ska ha med rättigheter och allt det innebär har jag säkert kvar hos dig.

Empati är något annat. Att faktiskt känna för någon. Då yttrar man sig inte så nedlåtande riktat mot min person som du gjorde på föregående sida. Helt out of the blue dessutom.
 
Mitt människovärde som du lärt dig att alla människor ska ha med rättigheter och allt det innebär har jag säkert kvar hos dig.

Empati är något annat. Att faktiskt känna för någon. Då yttrar man sig inte så nedlåtande riktat mot min person som du gjorde på föregående sida. Helt out of the blue dessutom.
Jag har inte lärt mig. Det har alltid funnits där.

På vilket vis jag har uttalat mig nedlåtande? Kan du citera?
 
T.o.m. Hitler var snäll mot sin familj.

Krig har i regel folket bakom sig.

Och mänskligheten har överlevt just för att folk håller sig till flocken.
Det går ju att definiera "snäll" på olika sätt. Han dödade dom inte om det nu är det som räknades som snällt av honom. Och så som världen var då och med tanke på hur rå han var mot dom flesta så var det kanske snällt av honom. Vad jag såg nyss i en dokumentär så var dom som var i Hitlers inre krets ganska så rädda för honom för han kunde snabbt vända sig mot dom. Så näe, Hitler var inte "snäll" mot sin familj.

Folk håller sig inte till "flocken" för att dom vill alltid, ibland bara för att även om det inte är bra så är det där dom är tryggast för stunden. Det är väl också därför Hitler kunde hålla på för folk var rädda för vad han kunde ta sig till och därför var dom lojala mot honom trots att dom inte tyckte att allt stod rätt till hos honom.
 
Senast ändrad:
Klart du har lärt dig det men eftersom det är en central del i kristendomen lär det ha skett tidigt.

Inlägg 55
Kristendomen? Nu är jag inte med dig alls. Jag kan inte med den bästa vilja i världen se att kristendomen är en religion där allas lika värde är någon central del.
Jag har inte växt upp i någon familj där allas lika värde var något som ens var aktuellt utan tvärtom. Det var ett väldigt rangande hit och dit angående människors värde. Jag tyckte redan som barn att de hade fel, det har jag tyckt sålänge jag kan minnas. För mig har det alltid varit självklart att alla har samma värde.

På vilket vis var det inlägget nedlåtande?
 
Ja många tänker så. Jag tycker det blir fel. Jag tycker att man ska ta reda på och bemöta personen så som hen vill bli bemött. Det är ju samma sak på samma tema. Att komma ifrån tanken att man måste kunna relatera till och istället lyssna på och tro på det som sägs istället för att köra på det som känns bekvämt och hemtamt. Att relatera till den gamla damen genom tanken på sin mormor blir bara så konstigt för mig numera men jag erkänner gärna att det har varit en process, en mycket medveten process, att komma dit.

Det här skriver jag under på. Det är en tankevurpa jag aktivt har fått vänja mig av vid. Då jag jobbar i sjukvården. Jag är liksom inte normen för hur folk i allmänhet känner. Försöker numera att läsa av varje persons önskan när de kommer till oss. (oftast av tråkiga anledningar dessutom). Det är ju av välvilja en tänker så, så ingen shaming från min sida, men det begränsar din omsorg och risken är stor att den du möter känner sig överkörd och förminskad.
 
Jag tror ju inte att det är nödvändigt att just KÄNNA särskilt mycket, för att kunna bete sig på ett empatisk vis. Det räcker långt att rent logiskt inse att vi får en trevligare värld att leva i om vi är vänliga och hänsynsfulla mot varandra. Att uppmuntra till respekt för sina medmänniskor som rådande norm är ju dessutom gynnsamt för individen, både genom att det gör omgivningen trevligare och att den själv anses trevligare av andra.
 
Det här skriver jag under på. Det är en tankevurpa jag aktivt har fått vänja mig av vid. Då jag jobbar i sjukvården. Jag är liksom inte normen för hur folk i allmänhet känner. Försöker numera att läsa av varje persons önskan när de kommer till oss. (oftast av tråkiga anledningar dessutom). Det är ju av välvilja en tänker så, så ingen shaming från min sida, men det begränsar din omsorg och risken är stor att den du möter känner sig överkörd och förminskad.
Precis! Det finns ju inga facit och ingen kan säga att någon annan ska eller bör känna si eller så (och hade förmodligen ansett att det hade varit kränkande att göra det dessutom!) utan man måste försöka känna in och lyssna på varje enskild individ. Vad glad jag blir att du tänker så, särskilt då du jobbar med människor! Så otroligt viktigt att bli bra bemött i en redan så utsatt situation som man väldigt ofta är i som patient.
Jag har diskuterat just detta mycket diplomatiskt till leda med en person som jobbat inom vården hela sitt liv. Hen förstår fortfarande inte alls vad jag menar utan blir förnärmad när jag säger att hen inte ska bemöta någon så som hen själv vill bli bemött utan på det sätt den hen möter vill bli bemött. Jag har tagit upp exempel på när hen själv hade velat bli bemött på ett sätt hen inte blivit och förklarat att den andre med all sannolikhet tänker som hen, att hen bemöter andra så som hen själv vill bli bemött för att belysa hur fel det kan bli, hur sårande det kan bli och hur illa någon kan göra någon annan trots att intentionerna är goda men det hjälper inte alls tyvärr.
 
Jag tror ju inte att det är nödvändigt att just KÄNNA särskilt mycket, för att kunna bete sig på ett empatisk vis. Det räcker långt att rent logiskt inse att vi får en trevligare värld att leva i om vi är vänliga och hänsynsfulla mot varandra. Att uppmuntra till respekt för sina medmänniskor som rådande norm är ju dessutom gynnsamt för individen, både genom att det gör omgivningen trevligare och att den själv anses trevligare av andra.
Så sant!
 
@TinyWiny det finns ju en del förklaringar utifrån hur människans hjärna fungerar som gör att vi bryr oss betydligt mycket mer om människor, saker, situationer och händelser som ligger närmre, än de som ligger längre bort.

Jag försökte lite snabbt få fram en (det finns tusentals) studie gällande detta men det blev lite krångligt och tidsödande, så jag tar en ”liten och snabb” text bara som illustration:

https://svenska.yle.fi/artikel/2015...-vi-mer-pa-en-attack-i-frankrike-en-i-libanon

Ett snabbt exempel i ämnet bara .

Men sen så i övrigt så ja visst skiljer det i empatisk förmåga människor emellan helt klart, även i ”nära” situationer. Ta bara barns olika empatiska nivå gällande djur tex. Vissa barn har inga problem att maskar dör på vägen efter regn medans andra går och plockar bort dem för att de inte ska drunkna/bli överkörda tex.

Intressant ämne !
 
@TinyWiny det finns ju en del förklaringar utifrån hur människans hjärna fungerar som gör att vi bryr oss betydligt mycket mer om människor, saker, situationer och händelser som ligger närmre, än de som ligger längre bort.

Jag försökte lite snabbt få fram en (det finns tusentals) studie gällande detta men det blev lite krångligt och tidsödande, så jag tar en ”liten och snabb” text bara som illustration:

https://svenska.yle.fi/artikel/2015...-vi-mer-pa-en-attack-i-frankrike-en-i-libanon

Ett snabbt exempel i ämnet bara .

Men sen så i övrigt så ja visst skiljer det i empatisk förmåga människor emellan helt klart, även i ”nära” situationer. Ta bara barns olika empatiska nivå gällande djur tex. Vissa barn har inga problem att maskar dör på vägen efter regn medans andra går och plockar bort dem för att de inte ska drunkna/bli överkörda tex.

Intressant ämne !
Fast det är inte svaret på min fråga. Att det tyvärr ofta är så som psykologen i din länk säger är en sak som är tragisk i sig men varför behöver vissa kunna relatera till någon de hyser positiva känslor för för att kunna ge de som lever omkring dem ett människovärde? Varför behöver undersköterskan på vårdhemmet relatera till sin egen mormor för att kunna se den gamla damens människovärde på boendet? Varför har inte den gamla damen ett självklart människovärde i allas ögon ändå? Varför behöver grannen ha liknande attribut som någon de känner för att de ska se hen som en människa med samma värde som du och jag? Varför är folk otrevliga mot servicepersonal (och ser det som sin rätt!) till den dag de kan relatera till dem för att de antingen börjat jobba inom serviceyrke själva eller lärt känna någon som gör det som de hyser positiva känslor för? Varför blir någon mänsklig först när de kan relatera till hen för vissa? Helt enkelt, varför har inte alla människor i alla andra människors ögon ett självklart människovärde?
 
Fast det är inte svaret på min fråga. Att det tyvärr ofta är så som psykologen i din länk säger är en sak som är tragisk i sig men varför behöver vissa kunna relatera till någon de hyser positiva känslor för för att kunna ge de som lever omkring dem ett människovärde? Varför behöver undersköterskan på vårdhemmet relatera till sin egen mormor för att kunna se den gamla damens människovärde på boendet? Varför har inte den gamla damen ett självklart människovärde i allas ögon ändå? Varför behöver grannen ha liknande attribut som någon de känner för att de ska se hen som en människa med samma värde som du och jag? Varför är folk otrevliga mot servicepersonal (och ser det som sin rätt!) till den dag de kan relatera till dem? Varför blir någon mänsklig först när de kan relatera till hen för vissa? Helt enkelt, varför har inte alla människor i alla andra människors ögon ett självklart människovärde?

Ja det är ju iof samma fråga jag illustrerat i exemplet med barnen och daggmaskarna .
Något SVAR på din fråga lär du ju inte kunna få, men reflektioner .
 
Ja det är ju iof samma fråga jag illustrerat i exemplet med barnen och daggmaskarna .
Jo delvis är det det. Men om man nu inte har det naturligt i sig, varför lär man sig det inte? Att en ettåring ser sig som jordens mittpunkt är helt normalt, det ska vara så, men en tolvåring? En tjugoåring? Borde man inte ha lärt sig alla människors lika värde då? Det är ju förödande för mänskligheten att inte se alla människors lika värde.
 
Jo delvis är det det. Men om man nu inte har det naturligt i sig, varför lär man sig det inte? Att en ettåring ser sig som jordens mittpunkt är helt normalt, det ska vara så, men en tolvåring? En tjugoåring? Borde man inte ha lärt sig alla människors lika värde då? Det är ju förödande för mänskligheten att inte se alla människors lika värde.

Ja detta är ju frågan precis.
Jag har inget svar och tror inte någon har det. Men att individer skiljer sig enormt gällande empati är ett faktum. Låg/noll empati är ju dessutom ett signum hos diverse olika diagnoser som tex psykopati.

Så svar på frågan: exakt vad som skiljer mellan individers olika förmåga att känna empati/associera osv, ja- har du ett vetenskapligt bevisat svar på den frågan så vinner du forskningspris.
 
@TinyWiny spinner vidare på din fråga ”varför lär sig inte barnen” osv .

Mycket kan läras in via uppfostran men inte allt, det är ju just därför din fråga är så komplex .

Uppfostran och värderingar man lär barnen spelar jättestor roll, men förklarar inte allt och långt därifrån. Människor är ju inga blanka, eller konstanta papper, utan alla möjliga olika faktorer väger in från alla tänkbara håll hela tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 031
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 340
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 053
Senast: lundsbo
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp