Bukefalos 28 år!

Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det är inte tillåtet at betala svart lön, ska den som bor där ha skattepliktig lön, sen ska arbetsgivaren dra för häst och boende.

Då kan vi börja snacka om skälig lön och boende.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Linda L skrev:
Her flera bekanta som jobbar i tävlingsstall. Dom får 5 000 kr svart i fickan + egen häst som dom får ha med gratis inkl foder, box o strö. (värde runt 3000)
+ boende (värt 2500 kr - 2 rok, badrum, gratis telefon+internet) Jag tycker inte det är dåligt. Tänk på att det oftast är tjejer på 18-25 år, du kan jämföra detta med en lön på runt 16 000 kr vitt.

Sen är det upp till dom som tar jobben om dom vill vara anställa vitt eller svart !

Jag har precis avslutat gymnasiet men inrk. hästhållning och där efter jobbat inom ett helt annat yrke i 1½ år. Jag är 20 år nu.
Jag har själv jobbat och praktiserat i tävlingsstall.

Vad är det du har missat, ja dom får jobba över 40 timmar i veckan, dom har ingen rätt till semeseter mer ersättning, det finns inga grunder till att få a-kassa den dagen de slutar, det finns inga försäkringar.

Att jopbba med hästar vet alla inte är ett yrke man sitter still på golvet. Olyckor händer, och ofta. Vad hände den dagen en 20 årig tjej ramlar av och skadar sig allvarligt och kanske inte kan jobba på flera månader, knappast får hon bo kvar och ha hästen där, för det finns det inga pengar till från arbetsgivarens sida då de måste ha någon som kan jobba för pengarna.

Och självklart är det upp till den som börjar jobba, men som jag skrev, HUR mycket kunskap har unga hästtjejer om lagar, regler, försäkringar osv?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Lägger till: Varför tror ni dom stora ryttarna annonserar "praktikplats" och inte "jobb"? En praktikplats får den "anställda" inte kräva någon ersättning.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Nej men utbetald ersättning är fortfarende skattepliktig.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Ja självklart är den det, men tjänar man mindre än 16 800kr på ett år behöver man inte betala skatt.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Precis, och några 16 000 får man inte ihop på en praktikplats.. Har själv varit med om tävlingsstall där man vid praktik får 0 ersättning, själv får stå för mat och husrum och jobba minst 10 h om dagen, minst 6 dagar i veckan. Har varit kortare praktiker men dock. Gör inte om det.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
Ja det är min fråga till er.

Annser inte ni att dom ska ha en lön att leva på?:(

Ja dom ser väll möjligheten att få billig arbetskraft.
Unga tjejer som vill ha jobb och som inte kan sin rätt vad det gäller anstälningsavtal.

Det enda men kan göra är ju att inte ta dom jobben och uppmana andra att inte ta dom.

Fortset att leta det finns en del seriösa oxå men oftast får man leta sig till ridskolor Men även dom travstall som jag har varit i kontakt med har varit seriösa.

Kram
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Men inte handlar det om 30 000 för att "sköta hästen"? Tråden handlar väl om heltidsarbeten. Det är inget heltidsarbete att sköta en häst, det är jag säker på eftersom jag har ett heltidsarbete och sköter min häst själv. Plus rensning av hagar, städning av stall och liknande. Men självklart, om jag hyrde in min häst på något ställe där all service sköttes av anställd personal så är jag beredd att betala för det. Priset blir dock knappast 30 000 per häst i stallet då de som har personal som arbetar heltid alltid har (i alla fall efter vad jag har sett) ett stort antal hästar. Egna eller inackorderade.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Du kan ju inte mena allvar att du tycker det är bra att det finns folk som går helt oskyddade i arbetet, jobbar upp till 12 timmar dag 7 dagar i veckan ocn när det händer nåt får dom sparken och står där utan A-kassa, sjukpengar mm

ja ja det är ju bra att även dom minder rika kan få ha häst skötare *ironi*

Om man inte har råd att ha en häst skötare så kan man ju gå i hopp några hästägare så blir det inte lika dyrt eller så får man ta han om sina hästar själv (det gör jag 24tim/dygn) eller så kan man även där då i hopp några hästägare och dela på sysslorna.

Och ja jag vet att det är dyrt att ha hästen på ett stall med full skötsel eller så kan man ha det billigare med att hyra eller ha ett eget stall där man tar hand om allt själv.
Hur dyrt det blir beror på hur mycket man själv gör.

Kram
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

pmm skrev:
Jag har precis avslutat gymnasiet men inrk. hästhållning och där efter jobbat inom ett helt annat yrke i 1½ år. Jag är 20 år nu.
Jag har själv jobbat och praktiserat i tävlingsstall.

Vad är det du har missat, ja dom får jobba över 40 timmar i veckan, dom har ingen rätt till semeseter mer ersättning, det finns inga grunder till att få a-kassa den dagen de slutar, det finns inga försäkringar.

Att jopbba med hästar vet alla inte är ett yrke man sitter still på golvet. Olyckor händer, och ofta. Vad hände den dagen en 20 årig tjej ramlar av och skadar sig allvarligt och kanske inte kan jobba på flera månader, knappast får hon bo kvar och ha hästen där, för det finns det inga pengar till från arbetsgivarens sida då de måste ha någon som kan jobba för pengarna.

Och självklart är det upp till den som börjar jobba, men som jag skrev, HUR mycket kunskap har unga hästtjejer om lagar, regler, försäkringar osv?


Jag tycker ju självklart också det är bättre med "vitt" jobb men nu var det lönen det var tal om. DEN är inte sämre om man kollar på det jag skriver.

Sen att man inte får sjukpenning osv DET är en annan sak. Men min ena bekant var sjuk en månad o fick sina pengar ändå ! Hennes arbetsgivare har också hjälpt henne teckna sjuk/olycksfallförsäkring som hon visserligen betalar själv (110 kr/mån)men händer det nåt får hon ju pengar i alla fall.

Men, men, det är inget att göra åt. Tror inte många kommer ha råd att anställa lagligt. Tycker vår "sjuka" regering borde ändra skattesystemet i stället, det är där felet sitter. Sänka arbetsgivaravgifterna rejält !!
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Tjänar man under 16800kr om året så är det skandal.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det beror väl huvudsakligen att KUNDERNA inte är beredda att betala vad det kostar om alla inom hästbranchen (inkl. stallägarna) skulle få en vettig lön. OM folk är beredda att betala vad det kosta för en välutbildad häst, t.ex. där alla som har skött och tränat hästen under hela dess uppväxthaft en vettig timlön, så skulle en fyraåring av vilken ras som helst knappast kosta under 300 000 kr. En ridlägervecka skulle gå på runt 10 000 osv. Helt OK för min del, jag skulle gärna ha en ordentlig lön själv och dessutom ytterst gärna vilja kunna anställa en yrkeskunnig person på heltid. Så alla ni som förfasar er, gör gärna det, men det är ju självklart ni som kunder som i slutändan betalar, och vill ni göra det så är det verkligen toppen.
Tyvärr är det oftast de som förfasar sig mest som också är beredda att betala minst för både hästar och tjänster.
I verkligheten kryllar det också av unga tjejer som lever i en slags Wendy-värld och faktiskt tror att de kan allt för att de har haft en sköthäst på ridskolan. Om man är gråtfärdig och känner sig helt utarbetad efter att man har mockat åt fyra hästar per dag och ridit två hästar per dag i fem dagar, så måste man kanske inse att ingen är beredd att betala runt 200 kr tim inkl. sociala avgifter för den prestationen.

De hårt arbetande tjejerna ocjh killarna som sliter hela dagarna finns säkert men är ganska sällsynta.

Många tror att hästskötarjobb är det samma som gratis ridläger.

Jag är personligen en varm anhängare av ett lärlingssystem där allt skulle vara vitt, men med låg lön eftersom man ofta är extremt okunnig när man kommer ut. Inget fel i det, är man 18-19 år så är det självklart att man måste få tid att lära sig, men inte med full lön. Och kom ihåg, att med alla rättigheter kommer också alla skyldigheter, då kan man inte bara åka hem med någon timmes varsel för att man längtar efter hunden eller något annat lika moget.

Kom ihåg det , INGEN behöver stanna och bli "utnyttjad" med långa arbetsdagar och skitjobb om man inte trivs, det är ju faktiskt bara att åka därifrån.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

pmm skrev:
Ja självklart är den det, men tjänar man mindre än 16 800kr på ett år behöver man inte betala skatt.

Delvis sant,det utgår ändå socialavgifter, även om lönen är mindre än så. För den som ska betala hela kostnaden (arb.givaren eller hästägaren som har en anställd) blir det ingen skillnad i kostnad (om inte lönen är högst 999 kr på ett år, då blir det inga avgifter.)
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Att betala 300000 för en 4 åring är hutlöst.

Ska man ha anställda så ska man betala enligt kolektiv avtal eller sköta hästarna själv.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Har du ägnat nån sekund åt att fundera på varifrån arbetsgivaren får sina intäcker?
Eller räknar du med att nån ska jobba på annat ställe för att kunna ge dig lön?
Att GP kan betala en lön sen är en sak, han har ju skaffat detta genom sitt jobb :devil: . Men vi andra då? Varifrån ska dom pengarna komma? Från glatt betalande hästägare?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Varför är det hutlöst? Du ville ju att alla skulle ha avtalsenlig lön!? Eller gäller det bara de anställda? Menar du att atallägaren/ hästägaren skall jobba gratis för att du skall kunna köpa billiga hästar?
Nej, i verkligheten, med allt vitt, så är MINST 300 000 för en fyraåring vad det kommer att kosta. Plus moms då förstås.

Som det är nu, så kan jag om jag har en himla tur, sälja en välutbildad fyraåring av den ras jag föder upp för 32 000 + moms. Det innebär faktiskt att jag subventionerar den hästen med ganska stora summor, + mängder med eget gratisarbete. Nej, fram för allt vitt och kunder som betalar vad det kostar!
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Har man anställda så ska de har en skällig lön enligt kollektiv avtal, har man inte råd med det får man helt enkelt sköta sina hästar själv, och sluta komma med dåliga ursäkter i att strunta i att betal a ut lön.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Lever du i en rosa värld av bomull och sockervadd?

Du vill inte betala hutlösa priser för en häst, men det ska få kosta att ta fram den.

Vem tusan ska betala för hästkräket då? Har uppfödaren en skyldighet att sponsra köparen? Förstår faktiskt inget av ditt resonemang.

Du har inte bemött mina inlägg där jag menar att om det inte finns svart arbetskraft kommer arbetsgivare att få ta vit arbetskraft. Varför jobbar någon svart?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

lovisa eleonora: Nej jag lever i en värld där man ska betala för sig. Har man anställda betaler man ordentligt eller tar hand om hästarna själv.

Eller anskaffar 6 månaders praktikanter från arbetsförmelingen..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 212
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 343
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 369
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 440
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp