Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

G

Grållens vän

Ja det är min fråga till er.

Annser inte ni att dom ska ha en lön att leva på?:(
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Som hästägare så har jag mina hästar antingen installade där det ingår viss service och sköter resten själv, alternativt sköter allt själv. Jag har inga skötare, så bara för att man har häst betyder det inte att man har svartavlönade skötare. :smirk:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Nu menar jag inte er som faktiskt tar hand om era hästar själv utan folk som anställer och inte betal skälig lön för arbetet mm. Och det tror jag du vet :) .

Där är du inte inräknad va:) eftersom du tar hand om din häst själv.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det har jag också funderat på.. Hästskötaryrket är tyvärr ett välkänt slavjobb. Problemet är väl att hästskötarna accepterar att att jobba för svältlön. Hade ingen gjort det så hade även de som anställer hästfolk fått betala ordentligt.

Skulle själv varken anställa någon, eller själv arbeta som hästskötare (inte någon längre tid iaf).
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Grållens vän skrev:
Ja det är min fråga till er.

Annser inte ni att dom ska ha en lön att leva på?:(


Tja, jag antar att så länge som skötare jobbar ändå så behöver inte hästägarna göra någon ändring...

Så; varför väljer hästskötare svartjobb utan lön som går att leva på?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Jag söker seriösa jobb inom hästsektorn och vet att dom finns.

Jag fattar inte heller hur unga tjejer tillåter sig bli utnyttjad på detta viss. Men hästägaren bordde ju faktist veta bättre.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det finns ju en anledning till att det är övervägande unga tjejer som jobbar som hästskötare, och att de ofta inte blir kvar många år. Det är ett slavgöra helt enkelt.
Naturligtvis kan man tycka att hästägaren borde veta bättre, men allt går ut på att spara in pengar, och eftersom dessa unga tjejer accepterar att jobba för alldeles för låga löner, då är det ju bra för hästägaren.. Om de får välja på en som knappt kräver ngn lön alls, och någon som kräver "normal" lön, så förstår jag ju att de väljer den förstnämnda, det är inte så konstigt.

Sen kan man tycka det är hur fel man vill, för korkade människor som accepterar de villkoren kommer det alltid att finnas.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Varför köper folk billigt när de kan köpa dyrt?

Det är precis samma logik i både svaret och frågan som i din ursprungliga fråga.

När det inte går att få tag på svart arbetskraft, kommer arbetsgivaren att anställa vitt.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Rek lön för hästskötare 16000 kr per mån + arbetsgivareavgifter och sociala avgifter 45%, försäkringar, sjuklön, övertidsersättning etc - kostnad för stallägaren per månad 30.000 kr.

Kost, logi, box och svarta "fickpengar" - kostnad för stallägaren per månad c:a 8000 kr.

Besvarar det frågan?

Så länge folk är beredda att jobba för fickpengar och inte kräver att det finns kollektivavtal så blir det ju såhär. Så var det i massor av branscher på 1900-talets början innan facket fick igenom vettiga villkor på de flesta ställen.

För stallägaren handlar det om att över huvud taget ha råd att ha någon anställd. Den stallägare som höjer hyran för att ha råd att avlöna personalen vitt kommer ju att få ont om kunder om h*n är dyrare än alla andra stall i närheten.

Det du själv kan göra är att alltid anlita företag som kör vitt och att övertyga andr aom att göra detsamma. Marknadskrafterna styr..

/Lejonelle (Nej, jag har varken stall eller anställda)
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Varför är någon så dum att det tar jobben??
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

När det gäller arbetsgivarsidan håller jag med övriga.

Och varför är någon så dum att de tar jobben? Tja, för att man som ung hästtokig tjej inte ens har börjat tänka på pension, sjukförsäkring ... man VILL ha erfarenheten, man gör det som en kul grej. Min erfarenhet är att många som gör grovjobbet är just unga. Häsköteriet kan vara ett steg på vägen någon annanstans (istället för att åka till USA och vara au-pair?), antingen går man vidare och har hästarna som hobby eller så satsar man på hästar och klättrar ur hästskötarrollen.

Men visst, man borde ställa högre krav.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Hur många tror ni skulle få vara i stall om lönerna vart vita?
Se det så här, det är en tjänst hästägare gör samhället. Dom håller flickorna sysselsatta och borta från gator, de får leka med vad de tycker är kul.
Men lugn alla, om nått år finns inga hästar kvar och inga hästskötar jobb heller.
Så det fixar sig självt.
Eller vänd på det, hur många av er kan betala 30 tusen till nån för att sköta hästen?
Fundera på det en stund.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det är olagligt att erbjuda svartjobb. De jobben ska ut på marknaden med vettiga löner annars ska folket själv tahand om skit görat.

Dom gör inte tjejerna en tjänst när dom utnyttjar dom tvärtt om, en jäkla otjänst.

Sen är det ju inte bara unga huliganer som behöver komma bort fråna gatan som blir utnyttjade utan unga töser som ibland blir helt bortskrämmda från sitt intresse pågrund av oförskämmda hästägare som tror dom kan behandla dessa unga töser hur som helst.

Detta måste få ett stopp snart..
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Tillgång och efterfrågan. Samma som styr det mesta i tillvaron...
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Tycker faktiskt hästägarna ska ta och tänka om lite. Det är nämligen nästa grupp att hamn under luppen för granskningen, hur det ser ut på arbetsfronten.

Hur löser ni det då?

sköter er 25 hästar själv eller biter i det sura äpplet och anställer till rimliga löner?

Det finns nämligen koletivavtal för hästskötare där minimilönen ligger på 13900kr per månad.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Om resten av arbetsgivarvärlden kan komma runt granskningarna tror jag nog att även stallägare till inackorderingsstall kan klara skivan.

Fel sätt att angripa problemet. Hade ingen tagit svartjobb hade det bara funnits vita platser... Självsanerande s a s.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Så länge hästägare tror att de kan få fullskötsel för sina hästar för under 4000 kr i månaden........
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Choklad skrev:
Varför är någon så dum att det tar jobben??

ett känt namn bakom arbetsgivaren, fina hästar, ingen kunskap om avtal, försäkringar, a-kassa, skatt, sjukersättning, pension osv. Kanske hoppat av skolan (mkt vanligt här). Man har inga kuskaper om vad lagar och regler säger om övertid, obekväm arbetstid och att man i sverige jobbar 40h/veckan.

Är man 17-18år och alltid bott hemma med studiebidraget 950kr, så är nog hästarna, eget boende och dom 4-5 tusen rakt ner i fickan VÄLDIGT lockande. Och så länge det finns fler av de personerna än de som vägrar jobba svart, kommer det aldrig ta stopp.

Facket har väl gjort om sina avtal nu att minimilönen är 15.000:- före skatt? (För visst ingår hästyrket i kommunal?)

Jag har själv jobbat svart när jag var 16, ett sommarjobb, tyckte då att mina 5.500kr för 6 veckor var hur mkt pengar som helst. Jag fick jo bo där gratis!

Sen hittade jag mig ett riktigt jobb, med riktiga avtal och timlön:bow:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Her flera bekanta som jobbar i tävlingsstall. Dom får 5 000 kr svart i fickan + egen häst som dom får ha med gratis inkl foder, box o strö. (värde runt 3000)
+ boende (värt 2500 kr - 2 rok, badrum, gratis telefon+internet) Jag tycker inte det är dåligt. Tänk på att det oftast är tjejer på 18-25 år, du kan jämföra detta med en lön på runt 16 000 kr vitt.

Sen är det upp till dom som tar jobben om dom vill vara anställa vitt eller svart !
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Det får ett stopp snart. Dom som har möjlighet att betala dom löner som krävs är inte så många. Dom kommer att bli kvar. Dom som inte har motsvarande inkomst för att betala lönerna är snart utan häst ändå.
Som politiker gör just nu så är det bara dom högavlönade som kan ha häst i framtiden. Och än en gång så blir landets alla tjejer lidande, den sista hobbyn de hade försvinner.
Steget tillbaka till medeltidens adels hästar är påbörjat.
Aldrig någonsin i historien har befolkningen varit så förslavat som nu. Träldomstiden var rena semestern i jämförelse med vad som är på ingång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 289
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 226
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 190
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp