Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Är man utbildad hästskötare borde man väl veta sina rättigheter?

Gälelr det ungdom borde de flesta ha föräldrar som kan hjälpa?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Eftersom jag är mer förtjust i fakta än i allmän tro och tyckanden gick jag in på riksskatteverkets hemsida.

Fritt boende kan värderas på en massa olika sätt beroende på var i landet det är, men om vi tar det lägsta beskattningsbara beloppet så är det 57 kr per kvm. / månad. Ett rum på 15 kvm. värderas alltså efter lägsta tariff till 855 kr/ mån. En stuga el. lägenhet på 50 kvm. värderas alltså efter samma tariff till 2850/ mån. Detta för omöblerad bostad exkl. el.
Fri kost värderas till 140 kr/ dag. Äter man alla mål hos arbetsgivaren eller på arbetsgivarens bekostnad värderas det alltså till 4200 i månaden om man äter där 30 dagar. Äter man där 20 dagar och åker hem på sin lediga tid är det ändå 2800 kr. i månaden . Bara fri lunch el. middag värderas till 56 kr/ dag. Visst, det låter mycket, men det är alltså vad man får slkatta för, sen får man tycka vad man vill.
Vad fri stallplats värderas till har jag inte hittat, men kanske någon annan vet? Men det är definitivt som PL skriver, det är skattemyndigheten som avgör värdet på det, och det regleras absolut inte i något kollektivavtal. Visa gärna det kollektivavtal där det står att arbetstagaren har rätt till stallplats öht, och att den skall vara gratis.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Hmmmm. rättar mig själv lite.:angel: det finns en särskild klausul för fri bostad och kost i privathem, avsedd för au-pair mfl. Bor man tillsammans med familjen och äter måltiderna tillsammans med dem gäller (betydligt) lägre belopp. 600 per månad för ett rum, om det är i familjens bostad, och 50 kr. per dag för mat. Så det är alltså helt beroende på om man bor inne tillsammans med familjen, eller om bostaden är friliggande. Separat bostad värderas alltså väsentligt mycket högre, vilket ju är helt riktigt.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Ja det är min fråga till er.

Annser inte ni att dom ska ha en lön att leva på?:(

Min "skötare" åker ut till stallet 3 dagar i veckan för att mocka och rida hästen som sin egen. Det sistnämda får fungera som lön.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Jag är inte för svarta löner men,suck, kan faktsikt inte förstå varför du ska jobba inom hästbranchen. Utbilda dig till något där vita löner å riktiga kollektivavtal finns och framför allt där jobben finns.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Tror att lärlingssystem, som de har i tex tyskland, skulle rensa upp en del i "hästskötarträsket". Ordentliga avtal och vit lön (dock ej så stor). Dessutom blir kraven på utbildaren/arbetsgivaren (som måste vara godkänd, dvs ha en viss utbildning) större eftersom eleven skall prestera något på sitt avslutningsprov. Lärlingen får efter avslutad utbildning ett examensbevis och sina kunskaper dukumenterade på papper. Lärlingsarbetet kombineras även med teoretisk undervisning.

Tycker att arbetsförmedlingens praktikplatser i vissa fall är lika illa som de svarta hästskötarjobben. Att praktikplatsen är godkänd av HYN betyder alltid inte att den är bra. Vet folk som praktiserat på ett sådant ställe och om de möjligen lärde sig ngt så var det av sina egna misstag. Handledning saknades fullständigt (vilket kanske var tur, eftersom de nog var kompetentare än handledare). En praktikant skall inte ersätta en vanlig anställd, vilket snarare är en regel än ett undantag i hästbranchen. Vederbörande skall ej heller behöva ta det ansvaret som det ofta lämnas med (typ ryttaren åker på tävling en vecka och lämnar hästskötaren ensam hemma med 20 hästar eller så).

Vem är det då som får betala för denna praktik, jo det är staten (läs, vi skattebetalare). Varför skall vi betala för att hästägaren skall få mockat till sina säg 15 hästar? Kan vederbörande inte betala för detta får h*n göra det själv eller kanske sälja ett par! För inte leder praktiken till fortsatt anställning. Varför anställa ngn när man bara kan hämta dig en ny praktikant var 3:e/6:e månad?

Ang hästgymnasierna så verkar det vara en stor skillnad mellan dessa, vissa verkar mkt seriösa medan man undrar vad de sysslar med på andra. Har träffat på folk som gick andra året på ett sådant och inte visste vad en ryktborste var! Huruvida hästprogrammen leder någonstans kan nog disskuteras, men det gäller väl de flesta konstiga gymnasieprogram som ploppat upp den senaste tiden, men det är en helt annan fråga!
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Kan en ungdom på 17 år verkligen se att dom faktiskt utnyttjas - varför finns det överhuvudtaget lagar o regler - skyddsombud osv - är det bara vi "förståndiga" som har rättigheter....

borde de inte ha föräldrar som inser det då eller är det lika naiva också?
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Tror att lärlingssystem, som de har i tex tyskland, skulle rensa upp en del i "hästskötarträsket". Ordentliga avtal och vit lön (dock ej så stor). Dessutom blir kraven på utbildaren/arbetsgivaren (som måste vara godkänd, dvs ha en viss utbildning) större eftersom eleven skall prestera något på sitt avslutningsprov. Lärlingen får efter avslutad utbildning ett examensbevis och sina kunskaper dukumenterade på papper. Lärlingsarbetet kombineras även med teoretisk undervisning.

Då jag själv har erfarenhet av just detta lärlingssystemet kan jag bidra med både bra och dåliga erfarenheter. Visst skulle det "rensa upp" en hel del, för arbetsgivaren måste ha någon slags utbildning för att få lov att anställa folk. Men om dessa nu låter eleven göra något annat än att mocka boxar och sopa är ju frågan. Lönen var ju inget att hurra för: 450 DM (ca 2250 SEK) första året (innan skatt), 530 DM (ca 2650 SEK, innan skatt) och 600 DM (ca 3000 SEK, innan skatt). Jag hade iofs fritt boende men jobbade alltid mer än 12 timmar per dag, oftast 7 dagar i veckan. Maten betalade jag själv. Men samtidigt var man försäkrad, när det hände något och man hamnade på operationsbordet var det aldrig några problem.


Tycker att arbetsförmedlingens praktikplatser i vissa fall är lika illa som de svarta hästskötarjobben. Att praktikplatsen är godkänd av HYN betyder alltid inte att den är bra. Vet folk som praktiserat på ett sådant ställe och om de möjligen lärde sig ngt så var det av sina egna misstag. Handledning saknades fullständigt (vilket kanske var tur, eftersom de nog var kompetentare än handledare). En praktikant skall inte ersätta en vanlig anställd, vilket snarare är en regel än ett undantag i hästbranchen. Vederbörande skall ej heller behöva ta det ansvaret som det ofta lämnas med (typ ryttaren åker på tävling en vecka och lämnar hästskötaren ensam hemma med 20 hästar eller så).

Har sett en hel del bevis på arbetsförmedlingens praktikplatser som är mkt värre än ett "svart" hästskötarjobb, då flera inte haft någon som helst kunskap överhuvudtaget, de ville bara ha en dräng som mockade. Att vederbörande har mer pengar än förstånd och ville komma billigt undan var ju självklart. Då frågar man sig om det går att "köpa" ett HYN-godkännande.

Vem är det då som får betala för denna praktik, jo det är staten (läs, vi skattebetalare). Varför skall vi betala för att hästägaren skall få mockat till sina säg 15 hästar? Kan vederbörande inte betala för detta får h*n göra det själv eller kanske sälja ett par! För inte leder praktiken till fortsatt anställning. Varför anställa ngn när man bara kan hämta dig en ny praktikant var 3:e/6:e månad.

Håller helt med dig här! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

borde de inte ha föräldrar som inser det då eller är det lika naiva också?

Många unga tjejer som ger sig in i yrket har kanske haft en egen häst eller bara varit skötare till någon, de har ingen verklighetsuppfattning när det gäller att verkligen arbeta med detta. Om man då har föräldrar som inte har någon kunskap om hästar....
Tyvärr tror jag inte att många 17-åringar vågar säga emot när det gäller 15-timmars arbetsdag och 2000 kr i fickpengar. De är glada att få jobba med hästar, kosta vad det kosta vill.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

en "normal" förälder som har hyffsad kontakt med sin unge som jobbar 15 timmar omdagen för 2000 kronor i månaden oavsett med vad det än är, borde kunna upplysa den naiva 17-åringen om både det ena och andra, vill inte 17-åringen fatta sedan så är det självvalt.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

en "normal" förälder som har hyffsad kontakt med sin unge som jobbar 15 timmar omdagen för 2000 kronor i månaden oavsett med vad det än är, borde kunna upplysa den naiva 17-åringen om både det ena och andra, vill inte 17-åringen fatta sedan så är det självvalt.

Visst är det självvalt! Men om man inte bor hemma och inte beklagar sig eller frågar sig hur det "egentligen" skall gå till så har inte föräldrarna någon insikt i ens liv. Tyvärr blir man ju inte utbildad i skolan om alla förmåner man har som anställd. Men jag förstår vad du menar.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Även om man inte beklagar sig och bor borta men har bra kontakt med sina föräldrar så borde de väl ha lite insikt hur det är, är det inte normalt att föräldrar frågar om tex hur mycket de jobbar egentligen, för de borde väl komma fram ganska fort när man jobbar typ alla helger mm.

Svartjobb och utnyttjande av billig arbetskraft kan inte ha gått den blindaste tonåringförbi att det förekommer.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Är man inte myndig tycker jag att föräldrarna skall ingripa om det förekommer svartjobb, är man myndig får man stå för sina beslut själv. När jag var tonåring visste jag verkligen inte mycket om varken svartjobb eller utnyttjande av arbetskraft. Man gjorde liksom det man blev tillsagd och ifrågasatte ingenting. Man lär sig av sina misstag.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

många i den här tråden påtalar att det faktiskt är frivilligt att jobba svart under usla förhållanden, och visst är det det, MEN jag har själv varit med om att man blir lovad ett hästskötarjobb och det är bra villkor som gäller, sen när man väl börjat jobba, vilket man får göra i samma stund som man sätter sin fot på gårdsplanen, så gäller inte detta. i början är man kanske lite feg och vill inte verka lat och obekväm så man säger inget. sen när man jobbat ett tag så påtalar man det hela lite förskitigt och får då höra att självklart ska de inte vara så här, det är bara för stunden, för att de inte har råd att anställa nån mer, det är så mkt nu, osv. tiden går och man vänjer sig sakt men säkert med att jobba från morgon till sen kväll. dessutom jobbar man för ett känt namn så vill man så gärna ha en bra ref från denna, att man står ut för att det sen förhoppningsvis ska leda till ett bättre jobb.
jag vet att det inte är en ursäkt men kanske en liten förklaring till varför många med mig ställt upp på sådant
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

antar att inlägget inte var riktat till mig. Jag undrar ju varför man tvunget vill jobba i en sån branch där svarta pengar å dåliga arbetstider/förhållanden ofta förekommer, självklart finns bra hästjobb med kollektivavtal å vit lön. Jag har jobbat som hästskötare i både sverige å england, å tyckte inte att även om det var kul att det slitet var värt lönen som var för låg. Fast då när man bodde gratis å åt gratis så var det ju ok lön. Men nu när man har hus, bil, hästar å ja faktiskt ett liv så vill man ju ha lön för mödan. Jag jobbar ju inte på fabrik för att jag är intresserad av maskiner, jag jobbar där för bra arbetstider (skiftgång), bra arbetskamrater å BRA lön, i mina ögon.

Ibland får man tänka om å se vad man kan jobba med å inte vad man vill jobba med, om man nu inte är villig att flytta på sig. Självklart skall man inte accepera svartlön å dåliga arbetsförhållanden, men det är man inte tvungen till heller.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

"Ibland får man tänka om å se vad man kan jobba med å inte vad man vill jobba med, om man nu inte är villig att flytta på sig. Självklart skall man inte accepera svartlön å dåliga arbetsförhållanden, men det är man inte tvungen till heller."

självklart är det så och det är ju vad som oftast händer när de flesta varit ute och jobbat ett par år. de inser att de dels kommer att slita ut sig i förtid och dels kommer att förbli fattiga om de jobbar med hästar. därför slutar de och börjar arbeta inom mera lönande sektorer. sen står landets uppf/tävlingsryttare och gnäller för att det är ont om tillräckligt kompetent personal med ordentlig erfarenhet! för de enda svar de får på sina annonser är 16-23 åringar som inte jobbat med hästar i någon större utsträckning.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Ni får ursäkta (har inte läst alla inlägg) mig lite men, vart ska man börja? Ska alla hästskötare som jobbar svart sluta? eller ska man tvinga alla arbetsgivare att betala vitt?
Jag ska snart ta studenten:cry: (naturbruk m inrktning häst) och jag hittar inget ställe som betalar vitt, så nu måste jag ta ett svartjobb. Så en del har faktiskt inget val.

Någon här ovan nämnde att det ska finnas lärlingsjobb, det tycker jag är bra till de människor som inte har någon utbildning inom hästyrket. För jag och mina klasskompisar har faktiskt gått tre år i skolan för att kunna komma in i yrket och då vill vi inte gå som lärlingar när vi redan kan de mesta.
Sedan kan man ju alltid jobba sig uppåt och tillslut öppna eget där man erbjuder ett vitt jobb.;)

//Pernilla
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Ni får ursäkta (har inte läst alla inlägg) mig lite men, vart ska man börja? Ska alla hästskötare som jobbar svart sluta? eller ska man tvinga alla arbetsgivare att betala vitt?
Jag ska snart ta studenten:cry: (naturbruk m inrktning häst) och jag hittar inget ställe som betalar vitt, så nu måste jag ta ett svartjobb. Så en del har faktiskt inget val.

Någon här ovan nämnde att det ska finnas lärlingsjobb, det tycker jag är bra till de människor som inte har någon utbildning inom hästyrket. För jag och mina klasskompisar har faktiskt gått tre år i skolan för att kunna komma in i yrket och då vill vi inte gå som lärlingar när vi redan kan de mesta.
Sedan kan man ju alltid jobba sig uppåt och tillslut öppna eget där man erbjuder ett vitt jobb.;)

//Pernilla


Du MÅSTE inte ta ett svartjobb. Finns ingen i detta land som kan tvinga dig till detta punkt slut. Tycker att du resonerar mkt konstigt. Du får helt enkelt ta ett jobb som inte matchar din utbildning. Ta ett ex: min syster läste 3år på högskola till förvaltningsekonom (tror jag att det så fint heter), när hon var nyexaminerad fanns det inget jobb till henne i närområdet å flytta ville hon inte, så hon fick jobba i en affär å sälja lampor, inte vad hon är utbildad för precis. Men efter några månader fick hon jobb på ekonomiavdelningen hos en komun. Nu jobbar hon med det hon är utbildad för, tog lite tid för henne att få det jobbet å hon var tvungen att ha ett annat jobb under tiden hon sökte.

Jag har jobbat svart som hästskötare, jag vet att det är mycket slit för ingenting. Jag vet även att om det händer något, på arbetstid såsom på fritid så står du där själv utan att kunna kräva någonsom helst ersättning. Du kan när som helst få sparken och kan inte kräva ut någon lön om arbetsgivaren blir sur å inte vill betala.

Men du, säg inte att folk måste jobba svart, man får helt enkelt byta inrikting på jobben man söker å vara villig att flytta på sig.
 
Sv: Varför betalar inte hästägare sina skötare vitlön?

Jag har absolut inte sagt att andra (förlåt om jag har skrivit d i sådana fall) måste jobba svart men jag har inget val då jag vill bli unghästutbildare (ska försöka söka till den utbildningen) och de som har sådana ställen anställer inte någon utan utbildning inom yrket. Så det blir ett jobb som praktikant minst ett år för att få arbetslivserfarenhet.
//Pernilla
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 526
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 226
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 270
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 192
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp