Bukefalos 28 år!

Varför ger man vetekli?

Sv: Varför ger man vetekli?

Det där är intressant, för jag har funderat lite på vetekli då vi genomgående verkar få P-fattigt grovfoder, år efter år. (Fast det är ändå enklare att ge ett mineralfoder, så det är nog inte aktuellt att fodra med ändå...)

Om vetekli enligt innehållsförteckningen innehåller 10 g P/kg foder, är det då den mängden som är åtkomlig för hästen eller får man räkna med att bara ca 2 g är användbart av de 10?
 
Sv: Varför ger man vetekli?

Jag tycker vetekli är ett bra och billigt proteintillskott, hästarna älskar att få varm vetekliröra! Men det är klart att pelletsproducenterna gärna vill kränga sina proteinfoder istället så det görs väl ingen reklam för vetekli precis....
 
Sv: Varför ger man vetekli?

Med mitt vetekli blir 1dl 33g xP
Står på omvandlingstabellen.
Min polle äter så mycket halm så jag hoppas att detta får henne att känna sig mättare och inte äta lika mkt halm som tidigare :)
 
Sv: Varför ger man vetekli?

TACK!!! Precis vad jag behövde veta!!! Nu ska jag hem och väga 4.5 dl betfor. Sedan kan jag jämföra vad som ger minst energi - 4,5 dl betfor eller kli.

Givetvis är det mer energi i betfor än i vetekli!!! Betfor är ju i princip rent socker och melass!!!

Jag hade en fjording när jag var yngre och under våra tävlingsår så fick han 5 dl vetekli / dag å han vägde ca 420 kg...
 
Sv: Varför ger man vetekli?

Betfor är ju i princip rent socker och melass!!!
Nej, det är betfiber (sockret är redan utvunnet eftersom betfor är en restprodukt vid sockertillverkning) Melassen däremot är socker. Välsköljd betfor innehåller därmed inte mycket socker alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 521
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 113
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 735
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp