Bukefalos 28 år!

Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Ojdå, stod det för Elin? Jag hade trott hon hette Eline (E-li-ne) med betoningen på mittenstavelsen och uttalat e på slutet.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

KL

Hur skulle ni uttala Janet? Och hur säger man egentligen Jennie?

Udda namn: min mamma har en väninna som heter Wajlet. Jag tänker då att hon egentligen skulle ha hetat Violet men de trodde att det stavades Wajlet.

En barndomsvän hade (har) en moster Mary som utalas som det stavas på svenska, dvs inte Märy men mary med a. Igen gissar jag bristfällig engelska. Läst namnet Mary och trodde det skulle uttalas "svenskt".

Vi har i Sverige inte alltid varit hejare på engelska.

Janet skulle jag uttala Schanet (betoning på e)
Jennie skulle jag uttala Jenni, min kompis som heter Jennie uttalar namnet så iaf.

Min farmor heter Mary och alla uttalar det Märy, men inte rikigt som på engelska ändå. Alla uttalar det så både gamla som inte kan engelska och yngre. Fast jag vet inte hur en äldre "ny" människa skulle uttala det.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag tycker helt enkelt att Isaac passar bättre in än Isak.

Min pappa hette Erik i mellannamn så även där är det släktnamn, men samma som med Isaac, jag ville att Eric skulle få ett eget namn som funkar både i Sverige och andra länder. Även detta namnet ser mjukar ut med C än med K.

Nu har jag följt denna diskussion och funderat. Men Isaac blir engelskt och Isac blir på Svenska. För mig väljer man Isaac just för att betona att det ska uttalas engelskt. Men jag har inga problem att uttala olika namn så som föräldrarna vill det. Jag har själv en utländsk stavning på mitt namn och har aldrig själv reagerat över det föräns jag läst denna tråd. Jag är döpt så och det finns vad jag vet ingen riktig motivering till det förutom att namnet skulle bli lite längre!
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

KL

Hur skulle ni uttala Janet? Och hur säger man egentligen Jennie?
/QUOTE]

Djanett och djenni ungefär, det är väldigt svårt att skriva hur man uttalar saker om man glömt den enda lektionen vi hade i fonetiskskrift

Men jag vet svenskar med de namnen som uttalar sina namn Jaaanet och Jenniii
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

KL
Min mamma heter Aud (äud inte Åd) då svenskar har svårt för detta norska namn så kallas hon för Åddan. Är hon mobbad då :eek:
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

KL
Min mamma heter Aud (äud inte Åd) då svenskar har svårt för detta norska namn så kallas hon för Åddan. Är hon mobbad då :eek:

Jag kan som sagt inte uttala min pojkväns mellanamn rätt. Måste vara ett tecken på att jag inte respekterar honom:D
Vilken tur att jag till 75% av tiden använder hans smeknamn;)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag kan som sagt inte uttala min pojkväns mellanamn rätt. Måste vara ett tecken på att jag inte respekterar honom:D
Vilken tur att jag till 75% av tiden använder hans smeknamn;)

Fy vad rolig du är.....:mad:

Om man säger Isaac istället för Isak så är det knappast uttalssvårigehter som ligger bakom..... speciellt med tanke på att personerna i fråga KAN säga Isak......
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Fy vad rolig du är.....:mad:

Om man säger Isaac istället för Isak så är det knappast uttalssvårigehter som ligger bakom..... speciellt med tanke på att personerna i fråga KAN säga Isak......

Diskussionen har ju glidit över till uttal i största allmänhet och inte bara dina barns namn.

Ta exemplet med Ehline tex.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

KL
Min mamma heter Aud (äud inte Åd) då svenskar har svårt för detta norska namn så kallas hon för Åddan. Är hon mobbad då :eek:

Om folk uttalar det så för att de tycker att det är finare eller vad som trots att de KAN säga på rätt vis så är hon väl mobbad om hon känner sig det. Om folk inte kan säga på rätt vis så är det väl inte mobbning som är bakom? Mobbning är ju när man behandlar någon annan illa medvetet......

Din kommentar är ju bara för att göra dig rolig på min bekostnad, fy fan vad rolig du är liksom!!:rofl::mad:
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Diskussionen har ju glidit över till uttal i största allmänhet och inte bara dina barns namn.

Ta exemplet med Ehline tex.

Det vet jag men jag tror du syftade på att jag tycker att det är respektlöst att inte säga eller stava namn rätt.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Poängen är att de flesta inte känner sig mobbade enbart för att folk av en eller annan orsak inte får deras namn rätt.
Är det någon vars namn är en synnerligen känslig punkt så är det en sak, och då ska man självklart anstränga sig för att få det rätt, men för det allra flesta så är det "ingen big deal" om man blir kallad fel sak, betoningen på fel bokstav eller att det stavas lite lustigt.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Poängen är att de flesta inte känner sig mobbade enbart för att folk av en eller annan orsak inte får deras namn rätt.
Är det någon vars namn är en synnerligen känslig punkt så är det en sak, och då ska man självklart anstränga sig för att få det rätt, men för det allra flesta så är det "ingen big deal" om man blir kallad fel sak, betoningen på fel bokstav eller att det stavas lite lustigt.

Det är ingen big deal för mig heller så länge folk inte gör det för att vara elaka. Namn är inte lätt att få rätt och jag är fullt medveten om att folk säger och skriver fel då och då. Skillnaden är om det är medvetet sägs eller skrivs fel....

Min mamma kallar mig Mary, hennes engelska är ingen höjdare så uttalet blir lite...annorlunda, men hon menar inget illa, kan bara inte bättre. Fullt acceptabelt.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Om folk uttalar det så för att de tycker att det är finare eller vad som trots att de KAN säga på rätt vis så är hon väl mobbad om hon känner sig det. Om folk inte kan säga på rätt vis så är det väl inte mobbning som är bakom? Mobbning är ju när man behandlar någon annan illa medvetet......

Din kommentar är ju bara för att göra dig rolig på min bekostnad, fy fan vad rolig du är liksom!!:rofl::mad:

Hålller med escodobe i detta. DU ENYA är en känlig prick som tar allt som skrivs i denna tråd som ett sätt av oss andra att göra oss roliga över dig, sen vad vi andra har för baktanke med det hela bryr du dig inte om att kolla upp. Jag frågade allmänt, om man ska anse att min mamma är mobbad för att folk inte uttalar hennes namn rätt. Det är ju inte speciellt svårt att säja Äud. Huruvida min mamma känner sig mobbad el ej vet jag inte, har aldrig frågat henne, däremot frågar jag er andra hur ni skulle se på saken, jag har aldrig tänkt på att hon kan känna sig mobbad, måste genast kolla med min mamma om det. Du ska inte förlöjliga min fråga, det är respektlöst av dig :grin:

Du har frågar oss om uttalet och stavningen på 2 namn och vi har gett dig svar som bottnar i vår egen uppväxt, är det resepektlöst enligt dig? Udda stavningar på namn får man räkna med att få felstavat utan att för den delen känna sig mobbade. Känner dina söner sig mobbade när någon stavar deras namn fel eller är det DU som känner dig mobbad för att andra inte stavar sönernas namn rätt?
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Hålller med escodobe i detta. DU ENYA är en känlig prick som tar allt som skrivs i denna tråd som ett sätt av oss andra att göra oss roliga över dig, sen vad vi andra har för baktanke med det hela bryr du dig inte om att kolla upp. Jag frågade allmänt, om man ska anse att min mamma är mobbad för att folk inte uttalar hennes namn rätt. Det är ju inte speciellt svårt att säja Äud. Huruvida min mamma känner sig mobbad el ej vet jag inte, har aldrig frågat henne, däremot frågar jag er andra hur ni skulle se på saken, jag har aldrig tänkt på att hon kan känna sig mobbad, måste genast kolla med min mamma om det. Du ska inte förlöjliga min fråga, det är respektlöst av dig :grin:

Du har frågar oss om uttalet och stavningen på 2 namn och vi har gett dig svar som bottnar i vår egen uppväxt, är det resepektlöst enligt dig? Udda stavningar på namn får man räkna med att få felstavat utan att för den delen känna sig mobbade. Känner dina söner sig mobbade när någon stavar deras namn fel eller är det DU som känner dig mobbad för att andra inte stavar sönernas namn rätt?
Jag ber om ursäkt för att jag tolkade dig fel. Sorry.
Jag är på uruslet humör och tolkar nog saker hemskare än de är....

Men vad jag däremot vill kommentera är att du skrev att jag tolkar allt som skrivs i tråden som att folk gör sig roliga över mig. Så är det inte alls, jag tolkade ditt senaste inlägg som det, inte andras inlägg tidigare i tråden. Ditt senaste inlägg kändes som att du försökte göra dig lustig över mig efteroms du använde ordet mobbning samt :cool: på det sättet du gjorde. Jag anser inte att folk mobbar vare sig mig eller mina barn när de säger elelr skriver fel, typ av misstag. Mobniing var ett exempel på om de stöter på en lärare i skolan som VÄGRAR säga och skriva rätt enligt mina barns sätt att stava namnen. Det där kallar jag mobbning, inte att " oj hoppsan, det blev visst fel när jag skrev ditt namn".

Din baktanke med ditt inlägg syns inte och jag förstår inte hur jag ska veta att det var din baktanke.

Vad gäller lättheten elelr svårheten med att säga Äud, så känns det inte självklart för mig att uttala det rätt när jag aldrig hört det, så för mig är namnet inte enkelt. Däremot skulel jag lära mig säga rätt fort om jag får en chans att höra namnet.

Jag förlöjligar inte din fråga, men jag såg inte något frågetecken så jag tog inte det som att du uppriktigt undrade heller.

Jag respekterar era svar och åsikter, men jag har svårt för folk som skrattar åt mina åsikter eller på något vis hånar eller behandlar mig dåligt pga mina åsikter. Säger absolut inte att det var vad du gjorde dock.

Just nu känner barnen inte sig mobbade pga felstavade namn av elakhet då det inte nått dem. De blir dock irriterade om man kallar dem något annat än det de heter, har jag märkt. Jag känner mig inte mobbad för det när det rör sig om felstavning eller felsägning av misstag, rör det sig om elakhet så är det en annan femma.

Förlåt att jag tog åt mig. Ditt inlägg var dock inte helt tydligt för mig.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Alltså det är inte mobbing att säga uttala dina barns namn fel. Mobbing kräver uppsåt. Det kan lika gärna vara så att man glömmer hur du vill att det ska uttalas därför att det inte är så viktigt att komma ihåg. Vad som är viktigt för andra att minnas kan ju inte du avgöra. Samma gäller stavningen.

Respektlöst?
Nja, det beror väl på hur nära man står varandra. Att bekanta inte kan komma ihåg får man ta.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nu har jag följt denna diskussion och funderat. Men Isaac blir engelskt och Isac blir på Svenska. För mig väljer man Isaac just för att betona att det ska uttalas engelskt.

Men visst skulle man väl kunna hoppa att stava sitt barns namn Isac om man nu inte menar att det ska uttalas "Isas" (vilket stavningen ser ut att göra, i alla fall för mig). Det finns ju en fullt legitim stavning Isak och vill man nu inte använda den så kan man ju (som Enya) köra på den "internationella varianten" med två a:n i ordet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: MML
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 337
Senast: sweep
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 679
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp