Bukefalos 28 år!

Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

*kl*
Hur skulle ni uttala "Ehline"?

Som det står, skulle jag satsa på. Jag har aldrig hört det förr och eftersom jag bor i Sverige och då träffar på en person här med det namnet så hade det legat närmast till hands att försöka med att uttala det som det står. Eventuellt med en liten fråga " blev det rätt uttalat?"
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Om jag då säger
" Du kunde ju inte veta det så klart, men vi säger Erik och Isak."

Skulle du då säga
" Men det bryr jag mig inte om, du har fel för står inte så. Jag tänker ALDRIG säga nåt annat än det där står,"

Min poäng är, att om man säger på ett annat sätt än jag så har jag full förståelse för det, jag har ju valt en annorlunda stavning. Men om jag snällt påpekar uttalet, då är det väl inte svårt att respektera mig och barnen och säga som vi vill, trots att det går emot allt du lärt dig om namn, trots att du inte alls håller med eller ens gillar det? Eller skulle du , som Jadzia, kräva en motivering, som kanske inte faller dig i smaken- och därför vägra säga som vi vill?
Jag skulle anpassa mig efter vad du säger. Men det skrev du inte i den här sista frågan utan bara "skulle du..."
Jag skulle däremot kanske fundera lite på varför du valt att göra så, speciellt med tanke på efternamnet. Men det är ju ditt val så och jag hade nog inte frågat om du inte var en närmare kompis.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nu riktar sig inte dina frågor till mig men jag svarar ändå.



Isaac hade jag definitivt uttalt som engelskt. Eric är jag mer osäker på, men troligtvis amerikanskt uttal. Jag har ju bott i Usa och träffat en del som heter just Eric där.
Det gör inget att du hade gjort det. Men jag tolkade ditt inlägg också som att du, om du hade vetat om det, inte hade använt det engelska uttalet utan sagt det på svenska.


Min kusin döpte sin underbara son till Isac (vilket ser ut att uttalas "Isas" i mina ögon). Hon säger att hon ångrar sig nu men det är ju redan gjort. Hon trodde att det var amerikansk stavning vilket det tyvärr inte är.

Hon kan ändra stavningen faktiskt. Det kanske jag också borde? Så att folk med fördomar och med svårigheter att respektera andra inte ska mobba mina barn?


Jag ser inget fel att stava sitt namn enligt sitt ursprungsland. Är man judisk och stavningen Isaac ger uttalet Yitzchak så är det väl självklart att man skriver sitt namn så?! Däremot blir det nog stora problem att få människor i det nya landets befolkning att förstå att uttalet blir så olikt stavningen.

Isaac (med amerikanskt uttal) är det uttal jag har stött på men det finns säkerligen även i andra länder med annat uttal (jmfr Yitzchak!). För majoriteten tror jag nog att det uttal man förknippar med namnet snarare är amerikanskt än polskt.
Namnet Isak i bibeln antar jag är en svensk översättning/stavning men där får nog någon mer bibelkunnig än jag hoppa in.
Poängen med den jämförelsen är att ett namn är försvenskat. Varför? Enligt någon här är Isaac och Isak inte ens samma namn så hur kan då man översätta Isak i Biblen till svenska istället för att använda ursprungsstavningen? Är inte det fel?


Jag tycker självklart att man ska respektera folks namn när man faktiskt vet hur det ska uttalas och stavas!
Det är det jag försökt få folk att förstå. Det är inte respektlöst att säga eller skriva fel, däremot att fortsätta med det och VÄGRA ändra på sig eftersom man inte har samma åsikt.
Däremot känner jag ibland att jag tycker att föräldrar gör bort sig då de stavar namnen på ett högst underligt sätt i sin strävan att vara orginella, speciellt när själva stavningen gör att namnet får ett annat uttal än vad som föräldrarna trodde (ex.vis Phernilla eller Cevin)

Jag förstår det och känner likadant. Däremot dömer jag ingen. Själv har jag inte valt en udda stavning.

Vad jag däremot funderar på är varför man automatiskt vill uttala Eric Isaksson på engelska? När det finns så många svenska pojkar/män som heter Eric, har ni aldrig träffat på dem? Dessutom är ju efternamnet svenskt.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Det trodde jag med, men det var fel och den som jag sa det till blev uppenbart irriterad. Men stavar man namnet så, så måste man inse att det kanske inte är glasklart med uttalet.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag skulle anpassa mig efter vad du säger. Men det skrev du inte i den här sista frågan utan bara "skulle du..."
Jag skulle däremot kanske fundera lite på varför du valt att göra så, speciellt med tanke på efternamnet. Men det är ju ditt val så och jag hade nog inte frågat om du inte var en närmare kompis.

Nej det var en följdfråga :D

Som ett svar på en fråga som du egentligen inte ställde:

Jag tycker om just den stavningen. Min morfars far hette Isak, vårt efternamn kommer därifrån, så jag ville ha ett släktnamn, tycker att Isaac ser mjukare ut än Isak, ett namn som låter fint, ser fint ut samt passar i mer än Sverige, vilket Isaac gör. Dessutom ville jag inte att Isaac Direkt ska koppla sitt namn till en släkting utan att han ska känna att Isaac är hans eget namn och inte ett "taget" namn. Tyvärr kan jag nog inte förklara bättre än så. Ser att den förklaringen ser lite dum ut, men du förstår kanske hur jag menar? Jag har själv aldrig stött på att någon uttalar Isaac på engelska här så det förvånar mig lite att så många skulle göra det automatiskt. Jag vill inte ha det engelska uttalet eftersom vi bor i Sverige och talar svenska.

Jag tycker helt enkelt att Isaac passar bättre in än Isak.

Min pappa hette Erik i mellannamn så även där är det släktnamn, men samma som med Isaac, jag ville att Eric skulle få ett eget namn som funkar både i Sverige och andra länder. Även detta namnet ser mjukar ut med C än med K.

Fyller du år i dag? :D Grattis på födelsedagen! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Det trodde jag med, men det var fel och den som jag sa det till blev uppenbart irriterad. Men stavar man namnet så, så måste man inse att det kanske inte är glasklart med uttalet.
Hur uttals det då?

Uttalet är inte glasklart och så länge folk inte skickar med en förklaring på en lapp till sitt namn får man ta att folk av misstag säger eller stavar fel.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Tack, det är just poängen jag försökt få fram i hela tråden. Verkar vara svårt för mig att få fram, tror jag.

Nej jag tror faktiskt att din poäng nått fram till alla, men nu tjaffsas det för tjaffsandet skull.

Man kan inte ge sig vet du väl ;)
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nej jag tror faktiskt att din poäng nått fram till alla, men nu tjaffsas det för tjaffsandet skull.

Man kan inte ge sig vet du väl ;)

Nej jag har en förmåga att stånga huvudet i väggen och sedan fortsätta stånga i mina försök att få folk att förstå. Jag måste arbeta bort den tendensen, absolut!
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag syftade inte direkt på dig :)

Men jag tror inte att diskussionen når längre, nu ältas allt bara om och om igen..
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Vad jag däremot funderar på är varför man automatiskt vill uttala Eric Isaksson på engelska? När det finns så många svenska pojkar/män som heter Eric, har ni aldrig träffat på dem? Dessutom är ju efternamnet svenskt.

Jag har faktiskt bara träffat på två stycken Eric i Sverige och då har den ena haft amerikanskt uttal. Nu vet inte jag om jag är speciellt representativ :p men skulle det vara så är det inte underligt att man tror att man ska uttala det på ett annat sätt än det svenska.

Är man däremot uppvuxen med ett gäng som heter Eric och uttalar det Erik så blir det mer självklart med ett svenskt uttal.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Troligtvis så skulle jag inte se 2 pojkar som pratar svenska och läsa deras namn utan antingen eller. Om de kommer och presenterar sig som Isak och Erik (uttalsmässigt) så skulle jag nog stava deras namn så om jag behövde skriva deras namn, i min hjärna så skulle jag automatiskt lagra in dem med den stavningen. Om jag såg hela deras namn så skulle jag fundera lite på den konstiga ihopsättningen av namn men ändå uttala Isaac med engelskt uttal.

Jag har så många i min bekantskapskrets som har ett utländskt namn men svenskt efternamn. Inte skulle jag försvenska deras förnamn och inte heller sitter nationaliteten i efternamnet.

Jag kan bara svara för mig och JAG stör mig inte på att min mamma el pappa stavar mina barns namn fel. Det händer rätt så ofta att namnen blir utan h eller med ett extra h instoppat. Vad gör det? Det är ändå rätt barn mina föräldrar vänder sig till:laugh:
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Jag förstår det och känner likadant. Däremot dömer jag ingen. Själv har jag inte valt en udda stavning.

Vad jag däremot funderar på är varför man automatiskt vill uttala Eric Isaksson på engelska? När det finns så många svenska pojkar/män som heter Eric, har ni aldrig träffat på dem? Dessutom är ju efternamnet svenskt.

Själv har jag ju ett ryskt förnamn och ett brittiskt efternamn och identifierar mig mest som svensk. Så nej, det är för mig inte solklart att ett namn som stavas som det gör på ett språk ska uttalas som det gör på ett annat om ingen säger det.

Själv är jag helt oförmögen att uttala min karls mellannamn korrekt "Eugene"
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

KL

Hur skulle ni uttala Janet? Och hur säger man egentligen Jennie?

Udda namn: min mamma har en väninna som heter Wajlet. Jag tänker då att hon egentligen skulle ha hetat Violet men de trodde att det stavades Wajlet.

En barndomsvän hade (har) en moster Mary som utalas som det stavas på svenska, dvs inte Märy men mary med a. Igen gissar jag bristfällig engelska. Läst namnet Mary och trodde det skulle uttalas "svenskt".

Vi har i Sverige inte alltid varit hejare på engelska.
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Hon heter Ailie (Ailiiii) men redan när han fick höra det sa han "Jag tänker kalla henne Ajli" QUOTE]

När jag uttalar det där låter det precis likadant :confused:

haha. Jag kanske var otydlig. Men vi säger Ailiiii med betoning på sista i:et. Han säger Ajjjli, med betoning på J:et. Så på hans sätt blir hennes namn kortare och "hårdare".
För andra kanske ingen stor skillad, men stor skillnad för mig. :angel:
 
Sv: Varför kan man inte stava rätt?

KL

Hur skulle ni uttala Janet? Och hur säger man egentligen Jennie?

Udda namn: min mamma har en väninna som heter Wajlet. Jag tänker då att hon egentligen skulle ha hetat Violet men de trodde att det stavades Wajlet.

En barndomsvän hade (har) en moster Mary som utalas som det stavas på svenska, dvs inte Märy men mary med a. Igen gissar jag bristfällig engelska. Läst namnet Mary och trodde det skulle uttalas "svenskt".

Vi har i Sverige inte alltid varit hejare på engelska.


Inte riktigt samma sak men det fick mig att tänka på min kusin som pratade med en äldre man som hette Kennert. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: MML
·
  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 337
Senast: sweep
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 679
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp