Bukefalos 28 år!

Varför så få svenskfödda bussförare?

MissFideli

Trådstartare
Typ 95% av nyanställda linjebussförare är idag födda utanför Sverige. I alla fall är det så i de större städerna.

Hur kommer det sig tror ni att så få svenskfödda söker jobb som bussförare?
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Ja det är nog så.

Tyvärr verkar flera fortfarande se det som ett lågklassjobb.
Fick flera pikar när jag utbildade mig; Kan du inte få något bättre? :grin:
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag träffar väldigt många unga killar som vill bli busschafförer och min teori är att det är ett begripligt jobb. Många av de jag träffar har en misslyckad skolgång eller kort sådan. Man har ingen aningen om vad tillexempel ingenjör eller arkitekt sysslar med, det är för abstrakt, man har inte självkänsla nog att tro att man skulle kunna bli läkare eller lärare.
Men alla ser vad en busschaufför gör, grannens pappa kör buss, det ser enkelt ut och man får ratta ett jättefordon.
Ryktet är dessutom att man kan få jobb imorgon med busskörkort oavsett hur bra svenska du kan, om du har gymnasiebetyg eller ett kriminellt förflutet. Dessutom så slipper man gå i skoogs och AF har ofta kurser.
Klart man vill bli busschafför!
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag tror att det är många som får utbildningen betald från arbetsförmedlingen eller liknande. Det behövs, antar jag, inte så mycket förkunskaper. Arbetsförmedlingen vill ju ha papper och intyg på all utbildning och arbetslivserfarenhet du har, och det kan säkert vara svårt att få fram i många fall om man kommer från ett land som inte gillar papper som Sverige;) Har du inga papper kan du inget... Och då kan du få bli busschafför, så har arbetsförmedlingen varit duktiga(på pappret)!
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag har en gammal kompis som har gjort en Inte_Ung :)

Dvs slutat på ett välbetalt högstatusjobb och istället utbildat sig till det han verkligen gillar - köra buss !
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

För att svenskar har tillgång till en större del av arbetsmarknaden och bussförare är jobb med rätt låg status, skulle jag säga. Svenskar undviker alltså lågstatusjobben för att de kan.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Kanske för att dagen trafikrytmen i städerna är så hektisk att utlandsfödda, som är vana vid ännu mycket värre, har en fördel? Hörde om en som övningskörde i utlandet och körläraren sa åt henne när hon använde blinkers innan hon skulle byta körfält: Blinka aldrig få då täpper de i andra filen till luckan ögonblickligen och du kommer aldrig över!
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Kanske för att dagen trafikrytmen i städerna är så hektisk att utlandsfödda, som är vana vid ännu mycket värre, har en fördel? Hörde om en som övningskörde i utlandet och körläraren sa åt henne när hon använde blinkers innan hon skulle byta körfält: Blinka aldrig få då täpper de i andra filen till luckan ögonblickligen och du kommer aldrig över!

Ja, trafiken i utlandet utanför Sverige är verkligen mycket värre! Överallt!!
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag tror att de svenskar som vill köra stora fordon snarare tar jobb som lastbilschaufförer.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

För att svenskar har tillgång till en större del av arbetsmarknaden och bussförare är jobb med rätt låg status, skulle jag säga. Svenskar undviker alltså lågstatusjobben för att de kan.
Men då kan man inte skylla regeringen för att vi har hög arbetslöshet. Iom detta så sa Reinfeldt i gårdagens Rapport att vi är beroende av invandringen för att vi ska ha en bra välfärd.

Väldigt konstigt att vi ska behöva importera arbetskraft bara för att folk här i landet inte vill ha jobb och istället hoppas på bidrag :mad:
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Kanske för att dagen trafikrytmen i städerna är så hektisk att utlandsfödda, som är vana vid ännu mycket värre, har en fördel? Hörde om en som övningskörde i utlandet...

"I utlandet"? Det var en väldig generalisering. Storbritannien (som förvisso dras med igenkorkat vägnät p.g.a. platsbrist) är lika trafiksäkert som Sverige. :p

Belgien å andra sidan...Där var vårt söndagsnöje att sitta i en rondell med korsande spårvagnstrafik och bara observera kaoset.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag "hörde" mitt "namn" nämnas.
Hej hej.

Jag för min del tror att man måste antingen gilla eller vara van vid stökiga folksamlingar för att trivas med att köra buss.
Svenskar i allmänhet gillar inte sådant och i många länder så är det det vanliga livet.
Jag har ännu inte heller mött någon Engelsman som kör buss t.ex.
De som verkar trivas bäst är de som har en kultur som innebär att det viktigaste som finns är att man samlas många och umgås.
Flyktingar som klarat sig genom krig tycker ju att en fredagskväll i förorten är en mild sommarbris medan den försiktige svenske chauffören nästan bryter ihop av samma situation.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag känner/vet flera svenska busschaufförer... Vissa har varit lastbilschaffisar osv innan. Typ alla har fått utbildningen betald av arbetsförmedlingen har själv fått frågan om att börja men än så länge har jag inte tyckt att det varit något för mig. Kanske om jag skulle prova på så skulle jag nog fastna. Fast just nu med min oroliga mage osv och inte kunna gå på toa när det kniper är inte speciellt lockande.. ;)
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Jag har arbetat som Yrkeskompetenslärare/Trafikskolelärare på tunga fordon, där AF betalar utbildningen för bussförarna.
Många var tvingade till utbildningen, många med språksvårigheter som gjorde det mycket svårt att utbilda.
Att utbilda någon som inte alls verken lyssnar på lektioner eller är öht motiverad är det svåraste som finns.

När man ser till yrkeschaufförer är det viktigt med en motivation, förståelse för trafik coh en del också, förståelse och lite insikt av funktionsbeskrivningen för dom fordon man ska köra.
Vi hade personliga intervjuer och körtester med bil och det var många som inte antogs.
När man sen i senare del av utbildningen såg de brister som uppkom, togs tyvärr inte kursdeltagare bort från utbildningen i den utsträckning som egentligen skulle ha behövts.
AF betalar en hel del för utbildningen och ingen ska väll vara obildbar??
Vissa var det, ingen skillnad på nationalitet, bara vilken kör och trafikkänsla man har.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Dom satsar kanske på att rekrytera folk som inte är så kräsna med arbetsmiljön för att dom inte har så mycket att välja på. Efter allt som avslöjades inom Arriva så förtår jag att många svenskar väljer bort bussyrket om dom kan. Unga obildade svenskar tar hellre ett jobb på ICA eller posten under tiden dom studerar och folk som redan har en utbildning satsar på någonting mer högavlönat och stabilt. Så tror jag...
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Hade gärna sett siffror på det, om det hade gått (blir ju väldigt lätt att det ser "illa ut" med den typen av statistik om den utförs öht) för min uppfattning stämmer inte med din, efter 6 år i Sthlm. Och ute i den mindre stad där jag växte upp stämmer det inte alls. :) Däremot tycker jag att städarna i väldigt stor utsträckning är kvinnor med utseende som verkar utländskt och språket är sällan bra.

Just vad gäller städningen kan jag förstå att det är lättare att få pga a) lågstatus, b)behövs mkt lite språkkunskaper och c) behövs ingen utbildning att tala om. Busschaffisarna har haft generellt lite bättre språkkunskaper tycker jag, av förklarliga skäl.

Sen håller jag inte med om den rätt kassa synen på svenskar som många i tråden har, hade ni uttalat er lika nedsättande om vilket annat lands folk som ni gör om svenskarna? Själv har jag både varit diskare och städat trapphus, jag ser svenska ungdomar på McDonalds och BurgerKing hela tiden, våra uskor är ofta svenska (och det är bannimej inget högstatus eller högavlönat jobb..) mm. Det finns absolut de som är för fina/lata för att hugga i men dra inte alla över en kam. Av de jag vuxit upp med har de lata och arbetsmyrorna haft varierande nationalitet, precis som personligheterna skiftar- oavsett hudfärg.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

Typ 95% av nyanställda linjebussförare är idag födda utanför Sverige. I alla fall är det så i de större städerna.

Hur kommer det sig tror ni att så få svenskfödda söker jobb som bussförare?

med elektroniska hållplatsutrop borde det vara svårt att avgöra var någon är född, men det kanske inte är så i alla städer?

Men generellt är det få som kan göra som Kalifatides och bli författare på svenska och även han hade sin beskärda del av diskjobb innan dess.

Det är lättare att klara en del jobb med sämre språkkunskaper och eftersom man i Sverige generellt sett har låg tolerans för andras brytning, så är det svårt att få en del andra jobb, trots att man är kompetent.

Svenskars intolerans mot brytning gäller dock sällan av någon konstig anledning den egna engelskan.
 
Sv: Varför så få svenskfödda bussförare?

När det gäller språkkunskaperna så var det något vi var ganska stränga på.
Det gäller att kunna prata och göra sig förstådd vid olycka, utrymmning av buss mm.
Man glömmer lätt säkerhetsaspekten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 337
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
594
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 198
Senast: Masqueradee
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp